Oma’s aan de top

Mijn baas en ik zaten vanmiddag na een pittig, maar constructief functioneringsgesprek samen te eten in onze oh zo gezellige kantoorkeuken. 

Het gaat wel goed tussen ons omdat alles bespreekbaar is en we ook op persoonlijk vlak wat raakpunten hebben.

Bijna struikelend over zijn woorden, blinkend van trots, verkondigde hij dat ook zijn dochter een 1ste kindje verwacht.

Tja, het doet wat met een mens.

Grootouders, bomma, bompa, moeke, vake, opa, oma, moemoe, vava, mams, opi, bonni…. 

Iedereen heeft grootouders; of heeft er gehad; of heeft ze nooit gekend; of had er geen contact mee; ze kunnen een grote, of kleine, of geen rol spelen, of gespeeld hebben.

Ik had er ook…

Bomma v*^~••••, langs mama’s kant, en bomma en bompa L*^~••, langs papa’s kant.

Over de laatste 2 kan ik kort zijn, er zijn niet veel woorden aan te verspillen. Er bestaan slechte mensen, stoute mensen, wel, mijn bomma langs papa’s kant was daar één van. Ze kon eigenlijk mijn mama niet uitstaan en uitte dat op geniepige wijze. Bompa had niet veel te zeggen, integendeel, de brave mens deed nooit zijn mond open. Ze namen nooit de moeite om ons te leren kennen, ik liet geen traan op hun begrafenis.

Mijn andere bomma daarentegen was een superbomma, een echte bomma aan de top! Ze moest in haar eentje 11!! kinderen zien groot te brengen, haar man kwam door een schielijk ongeval om het leven op jonge leeftijd.

Ze redde het hoor, vraag me niet waar ze de kracht vandaan haalde. Ze doorstond een oorlog, moest 12 monden voeden, had ook een zoon met een beperking, kon toch een paar kinderen laten studeren…enfin, ik hield een eindeloos respect voor haar over.

Ze had een hele wagon vol kleinkinderen, ze waren allemaal gelijk voor haar, we konden altijd terecht in haar grote “thuis”…de deur stond altijd voor iedereen open.

Er stond altijd een verse pot soep op het vuur, verse frietjes werden op vraag onmiddellijk gesneden en haar stoofvlees met gehaktballetjes was ons aller favoriet! 

Op oudejaarsavond schaarden we ons allemaal rond haar grote tafel en kreeg ieder kleinkind hetzelfde kado: een nieuwe pyjama, grappig, het was een mooie traditie.

Voor ons kleinkinderen was ze de allerbeste bomma, voor haar kinderen de allerliefste moeder.

Haar leven werd getekend door keihard werken, eten maken, zorgen voor, zorgen om, blij zijn met eenvoudige, kleine dingen.

Helaas was de dood van mijn mama, haar oudste dochter, teveel voor haar getekende geschiedenis. Ik zie nog haar gezicht, de diepe groeven van verdriet toen ze afscheid nam van haar dode dochter.

Ze is het nooit teboven gekomen, ze “knakte” als een dode bloem en stierf een jaar later.

Ze was voor mij een “bomma aan de top” en ik zal haar nooit vergeten. Ze leerde me wat onvoorwaardelijk liefhebben is, dat het leven te kort is om je zorgen altijd te laten wegen…

Ze gaf me de waarden mee die ik belangrijk vind om zelf een goeie bonni voor ons kleinkind te zijn.

Lieve bomma, ik stuur je een kus, waar je ook bent, van mij, van Mr B, van onze kinderen, en ja…van ons eigen kleinkind.

Had je het maar mogen meemaken…

L.

37 gedachtes over “Oma’s aan de top

  1. Waar zo’n functioneringsgesprek al niet goed voor is.. een prachtig logje over de liefste oma van de wereld. Mijn moeder was dat voor haar kleinkinderen, ik hoop dat ik het ben voor mijn kleindochters. Haar moeder was ook zo lief.. kan er ook wel eens een logje aan wijden. En ook mijn andere oma was een schat.. Die sleepte mij, als eerste kleinkind, overal mee naartoe.
    Wat schrijf je toch mooi lieverd! XXX

    Liked by 1 persoon

  2. Je bomma doet me aan mijn mama denken. Vorige week werd ze overgrootmoeder van haar 22ste achterkleinkind. Net als jouw bomma zorgde ze heel haar leven voor ons, haar grote gezin. Fier kan ze kijken naar een heel grote groep telgen. Wat een rijkdom.
    Wat verschrikkelijk dat je oma haar dochter verloor, jouw moeder… en dat ze van verdriet zelf het leven liet. Ik begrijp het… het is het ergste wat een mens kan overkomen. Zeker voor zo’n echte goede moeder. Lieve groet X

    Liked by 1 persoon

    1. Wat een groot gezin! Ze moet zo ongelooflijk trots zijn, echt mooi!
      We hebben bomma echt zien kapot gaan van verdriet, we konden niks doen, maar als moeder weet je dat je de dood van een kind iets is wat je kraakt!
      Liefs en dank voor je mooie woorden x

      Liked by 1 persoon

      1. Ja, dat is ze. Ik heb een mooie foto van haar genomen vorige week met het achterkleinkind in haar armen. Misschien schrijf ik nog een blogje daarover. Je oma heeft het ergste meegemaakt wat een moeder kan overkomen… Lieve groet X

        Liked by 1 persoon

  3. Wat lijkt me dat erg? Van die anderen die er dus niet waren, iets wat ik mij heel moeilijk voor kan stellen… gelukkig had je de andere oma die het driedubbel terug heeft gegeven.

    Zelf heb ik 3 oma’s gehad en 1 opa lange tijd, tot mijn 13de jaar zelfs, kortom herinneringen aan mijn overgrootoma zelfs! De mama van mijn opa overigens, en elk jaar in aug. gingen we met de hele familie naar haar toe om haar verjaardag te vieren, hier heb ik hele mooie herinneringen aan, en toen ze nog goed van geheugen was, gelukkig nog best lang ook, was ze altijd al trots op mij, dan zag ik mijn oma weer trots zijn omdat ‘kleine omaatje’ zo gek was van mij, hahaha ik weet nog dat ik dan altijd even mee mocht naar haar kamer om even te kletsen, mijn rapport te laten zien en dat ik dan zelfs van haar wat geld kreeg omdat mijn rapport zo goed was. Ze kreeg later alzheimer toen verdween dat dus een beetje, maar nog steeds met heldere momenten, ja dat was een hele mooie tijd!

    En dan in het dagelijks leven, mijn andere oma’s en opa… maar goed, ik ben jarenlang, tot mijn 9de jaar aan beide kant enig kleinkind geweest.. toen pas kwam mijn nichtje op de wereld…

    X

    Liked by 1 persoon

  4. Ik word hier stil van. Niet alleen omdat je een mooie ode geschreven hebt voor/aan je oma, maar ook omdat ik verdriet voel. Is het raar als ik zeg dat ik ook een klein beetje jouw verdriet hierin voel?
    Mijn mama is overleden kort na de dood van mijn oma. Ik zou haast zeggen, gelukkig.. ware het niet dat het een intens verdrietige tijd was toen.
    Jij bent ook een geweldige oma, nu al, voor je mooie kleinkind. ❤️

    Like

  5. Eén oma, die van ma’s kant, heb ik ternauwernood gekend. De andere oma was dan weer zo zot als een achterdeur en de laatste tien jaar van haar leven zo dement als een achterdeur. Om nou te zeggen dat ik er fijne gevoelens aan overhoud: eh, nee.

    Like

  6. Met recht een oma aan de top. Mijn omi was ook de liefste oma die je kan wensen. Met de opa en oma aan mijn moeders kant heb ik altijd minder gehad. Apart eigenlijk dat bepaalde mensen je zo tegenstaan, terwijl je er zonder hen ook nooit geweest zou zijn.

    Like

Geef een reactie

