Eigen schuld, dikke ….


Ok, bovenstaande quote is er een beetje over, maar geef toe, iedereen denkt dat wel eens…

Een artikel in de krant vandaag deed me besluiten het toch even fijntjes te zeggen: “hoe dom kan een mens toch zijn”?

De titel van het schrijfsel is goed gekozen, het wekt instant medeleven op…even doorklikken dacht deze “blogster”.

Een jong koppel wil een huisje kopen dat naar hun zin is, in hun budget past en goed gelegen is. Dan kunnen ze eindelijk hun huurperiode achter zich laten en iets van henzelf bemachtigen (lees: van de bank voor de komende 20 jaar).

Op zich een verstandige beslissing wil je niet al je geld aan vadertje staat geven, maar…

Als je leest dat “een makelaar al het 3-dubbele had geboden op het huis”, de eigenaars alleen wilden verkopen aan mensen die de ziel van het pand wilden bewaren, dan zouden er al een heleboel alarmbelletjes moeten afgaan.

Neen, het wordt nog beter, de notaris zegt dat er een “voorkooprecht” op het huis zit (een bepaalde partij mag dus het recht uitoefenen om een pand onder je neus weg te kapen), maar dat dit zelden wordt uitgevoerd. Het blijft onduidelijk of de desbetreffende notaris die laatste woorden effectief heeft uitgesproken.

Een beetje angstig tekenen we toch maar de compromis en betalen we het voorschot”….. huh???

“We zegden ook de huur al op van ons huidig adres”….huh???

Nu blijkt toch wel dat het voorkooprecht wél wordt uitgeoefend zeker?

Nu staan ze binnenkort op straat door een “kronkel in de wetgeving”… huh???

Ze waren toch van tevoren gewaarschuwd? Is het nu de schuld van een ander? Een kronkel in de wetgeving?

Nee, we zetten het even in de krant, dan wordt het zeker en vast instant opgelost? Dat is zowat de nieuwe tendens tegenwoordig; we krijgen ons gelijk niet, we geven een interview, proberen op het gemoed van de lezers te werken, misschien gaat het probleem dan wel weg. 

Onwaarschijnlijk kortzichtig. 

Als je van tevoren gewaarschuwd bent, waarom neem je dan die beslissing, waarom ben je dan verontwaardigd, waarom denk je geen 2X na?

Nooit van het spreekwoord “een verwittigd mens is er 2 waard” gehoord?

Ik begrijp dit echt niet, een ander de schuld geven is wel zo makkelijk.

Eigen schuld, dikke bult lijkt me behoorlijk van toepassing hier.

35 gedachtes over “Eigen schuld, dikke ….

  1. Ja inderdaad, sommige mensen zijn wel héél naïef! Al vind ik wel dat men tegenwoordig wat makkelijk is met zeggen dat het je eigen schuld is. Maar in dig geval had men natuurlijk nooit al de huur op moeten zeggen vóór er zekerheid was.

    Like

      1. Ja dat is waar, vaak zitten daar andere mensen achter maar inderdaad, het lijkt wel mode om je ellende te etaleren. Ik zie ook altijd wel “een andere kant”achter dat soort berichten.

        Liked by 1 persoon

      2. Gewoon lekker “de grote teil” van vroeger op het erf zetten? 😉 De huidige baden zijn voor jou toch meestal te kort . Verbazingwekkend dat als je op zo’n onderwerp googled op plaatjes je óók alle andere lichaamsdelen voorgeschoteld krijgt, zelfs al vul je “cartoon”in.

        Like

  2. Toen wij op huizenjacht gingen vonden we een huis dat prachtig was. Afgewerkt en binnen budget…. bleek zonevreemd te staan. In de periode dat ze zonevreemd nog met de grond gelijk maakten. Ik dacht het dus niet… Ik begrijp dit ook niet.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik vind het toch ook niet slim, maar het is nu eenmaal wel een feit dat veel mensen verloren lopen in al die paperassen en dure notariswoorden en dan dergelijke stoten tegenkomen. Dat praat het daarom niet goed hoor, zoveel mogelijk uitleg vragen en voorzichtig zijn, dat is nu eenmaal broodnodig met zo’n dingen.

    Liked by 1 persoon

  4. Och, ik ken ondertussen wel 100 andere voorbeelden ook, ik ben ook best fan van programma’s waar iemand op de bres komt voor een ander, soms echt schrijnend, en soms ook ongelooflijk niet helemaal hun schuld, maar dan komt Mr. Frank Visser, nou ja, hahahaha

    Aangedikt ook nog vaak, maar goed, ik zal ooit ook wel ergens in getrapt zijn, maar ik ga er niet mee naar de krant, ik evalueer en ben dan gewoon even stom geweest 😉

    Vorig jaar nog.. terwijl ik het nog over het programma opgelicht had, ik kom thuis van mijn vakantie in Amersfoort, Roos was hier, we gaan samen nog even boodschappen doen voor de ochtend en die avond, ik kom terug, stop mijn sleutel in het slot en die breekt dus af IN het slot, ja en nu?

    Sta je dan, met logee en oppas van Picasso, ik ga internet op… ik kijk, zoek… vind sleutelmakers genoeg, maar ik weet ook met mijn verstand, het programma opgelicht en juist over sleutelmakers…. in nood… zaterdag namelijk… in de avond….

    Dus ik vind er eentje die gewoon lijkt, prijzen lijken gewoon, hij komt, zet nieuw slot erin, zei tegen ons, iets van 175 euro… uiteindelijk 350 euro… huh? verbouwereerd…. hoe kan dit nu, de man vertelt, Roos kijkt mij aan, maar woont nog thuis, ik had beter moeten weten, maar we zeggen ja… Roos betaalt voor mij, wat ze ook al terug heeft ondertussen, maar goed.. daar sta je dan…

    De man probeert Roos nog te versieren ook, hij vraagt haar mobiele nummer, ja waarom dan, nou omdat.. huh? Maar echt… ik wist het even niet meer.

    Om pas later, eens na te vragen bij de woningbouw van wie ik huur, en daar wordt mij vertelt, het nummer wat U heeft is 24/7 bemand, dag en nacht, juist bij sleutels die afbreken dan belt u, binnen 2 uur is onze slotenmaker er, de kosten zijn wel voor uwzelf, en het hoogste bedrag in totaal is dan 160 euro….

    ~stopt met bekennen~

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Ik laat het losssssssssss 😉 zoals je merkt, het is in oktober gebeurd… heb ik er nog moeite mee dus…. hahaha maar het overkomt je soms, terwijl je buikgevoel gewoon zegt dit klopt niet, maar ja… lichte paniek, zo’n slechte raadgever… ik had echt beter moeten weten, want ik zei nog tegen Roos, dit is de derde keer, vorige keren, heb ik nog gezegd zelfs.. ging het via de woningbouw, waarom kwam ik er op die zaterdag nu niet op!

        Liked by 1 persoon

  5. Nou zeg, dit mag met recht ‘dom’ genoemd worden. Je weet op zo’n moment toch waar je voor tekent; dat er nog onzekerheden zijn? Waarom zou je je huur al opzeggen als je het huis nog niet hebt? Een ander de schuld geven is altijd makkelijker dan zelf de verantwoordelijkheid pakken… Nee, ik snap het ook niet helemaal.
    Overigens begrijp ik ook niet waarom zoiets in de krant moet; die mensen wisten wellicht niet waar ze aan begonnen. Via de krant komen ze er ook maar bekaaid en ‘dom’ vanaf. Ergens is het best sneu.

    Like

      1. Of dat nou werkelijk wat oplost, I doubt it. Denk dat mensen er 9 van de 10 keer hartelijk om lachen en de inzenders niet echt verder geholpen zijn.

        Liked by 1 persoon

  6. Ik werk in die branche en het is aan de notaris om het allemaal op voorhand te checken en zijn cliënteel in te lichten. Op elk huis dat er verkocht wordt kan er een voorkooprecht zijn, zonder dat iemand het weet.
    Het is natuurlijk niet slim van hen om hun huur direct op te zeggen en inderdaad wat er soms allemaal in de krant staat… precies of de krant de situatie op kan lossen?? Dat is ook de reden waarom ik soms dagenlang geen krant lees… te veel onzin.

    Like

      1. Tegen ons heeft de bediende van de notaris ook gezegd: je moet je geen zorgen maken, het voorkooprecht komt zelden voor. Soms worden de zaken niet goed of moeilijk uitgelegd door de notarissen. Dit ondervinden wij dagelijks op het werk. Wat niet wegneemt dat het opzeggen van je huur geen slim idee is en dat hebben wij trouwens zelf ook nog niet gedaan 😉

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

