Anti-climax

All we have is today…

Eigenlijk weet iedereen dat wel, het is echter pas door sommige gebeurtenissen die je leven op zijn kop zetten dat je je die levenswijsheid toeëigent en er ook naar leeft en handelt.

Vandaag leven, gelukkig zijn met wat en wie je hebt en dát koesteren.

Wij hebben er de afgelopen 2 weken ten volle van genoten. Van gewoon, gewoon. Van kleine en grote dingen. Van praten en stil zijn. Van blij en verwonderd zijn. Van even niks doen en volop ontdekken. Van gewoon genieten, gewoon gelukkig zijn, omdat het kan, vandaag…

We waren er nog nooit met z’n tweetjes geweest, in Portugal.

Ik heb ooit, 10 jaar geleden, een citytrip naar Lissabon gemaakt, maar Lissabon is Portugal niet.

Het werd een mooie trip langs verschillende Portugese steden, elk op een andere manier indrukken nalatend.

Wisten jullie dat…
Porto écht heel mooi is?

Kleine, compacte stad, waar de tijd op sommige plaatsen is blijven stilstaan. Waar toerisme en echtheid hand in hand samen wandelen, waar het bloedheet kan zijn, waar het verkeer een absolute chaos is, waar je te horen krijgt dat er “geen witte porto meer is”…. excuse me? “geen witte porto in Porto?“, waar jammer genoeg het verval hoogtij viert, waar je op tijd moet zijn wil je ergens een leuk tafeltje hebben om buiten te eten…

Waar ze ook mooie stranden hebben om de warmte van de stad van je af te schudden?

Aveiro een ietsiepietsie héél klein beetje aan Venetië doet denken?

Waar waanzinnig mooie oude gebouwen (zoals bovenstaand treinstation) staan te verkommeren?

Waar het eten superlekker en spotgoedkoop is?

Dat de bedenkers van de Efteling de mosterd in SINTRA haalden?




Dat alleen de massa’s gedropte Japanners een bezoek voor iedereen verpesten?

Deze mijnheer heel de tijd foto’s van mij wilde trekken?

We in een prachtig oud huis gelogeerd waren en daar geen oog toegedaan hebben? (Geen oude, van houten vloeren voorziene B&B’s meer voor ons, dank je feestelijk)

Dat we vooral op ons eigen tempo alles verkend hebben, proberend de drukte te ontvluchten en de toeristen te vermijden (ik weet wel dat ook wij dat zijn), heel veel terrasjes -soms gewoon op een stoel tegen de muur van een café in een dorp waar nooit een toerist komt en waar een koffie 50 cent!! kost- te doen, kortom, alles mocht en niks moest.

Dat we uiteindelijk in LISSABON beland zijn om daar de “boel” wat te verkennen.

Dat je daar het allerlekkerste gebakje van de hele wereld kan en moet eten?

Pasteis de Nata”  of in Belem de wereldberoemde (maar eigenlijk hetzelfde) “Pasteis de Belem”. Niet te weerstaan…
Dat ik me realiseerde dat het echt een mooie, oude stad is én gebleven is, dat hier wél wat gedaan wordt aan het verval en menig oud pand opgeknapt wordt.

Dat de toren van BELEM  er nog steeds staat, alleen met een rij aanschuivende toeristen ervoor?

Dat het klooster hieronder nog steeds een streling voor het oog blijft en de naam van Jongste draagt? Dat je je wel een weg moet banen door een horde bussen die toeristen uitbraken en ik hier 10 jaar geleden bijna alleen stond?

Dat ik mijn hoogtevrees weer eens op proef gesteld heb door me op dit momument te wagen en ik daar toch wel weer wat doodsangsten uitgestaan heb. Maar wat een uitzicht!!

Dat de oude trammetjes de stad blijven doorkruisen, nu volgepropt met rood aangelopen mensen en volgeplakt met reclame, jammer…

Dat we heel tevreden de vlucht huiswaarts namen, een zalige vakantie hadden, genoten in alle betekenissen van het woord, genoten van nú leven!

Dat we bij thuiskomst een fijne zomeravond doorbrachten met onze kids, kleinkind, zus (die gezond verklaard is) en haar gezin.
Dat ik nu met een buikgriep op de zetel dit logje schrijf, van een anti-climax gesproken.

73 gedachtes over “Anti-climax

      1. Mis, hoor 🙂
        Je kan ze hier kopen in een Portugese winkel. Of op de markt in Brussel.
        En je kan ze zelfs gaan eten in een Portugese taverne/brasserie niet ver van de Groenplaats in A’pen. Al kosten ze hier natuurlijk wel heel wat duurder 😉

        Liked by 1 persoon

  1. Ik zat al te denken, waar zit die anti climax nou, uhm, beterschap! Dikke knuffel.

    Ik zie prachtige foto’s, heerlijkheid met elkaar, iets wat mijn ouders totaal niet hadden toen zij in Portugal waren een paar jaar geleden nog maar zelfs.. zij vonden het er bovenal saai, weinig te doen en veel dicht ook, zelfs restaurants, ze waren in het najaar, vrij laat, dat wel, eind sept, en er was echt niks meer te doen of te bezien… en ja dan, houdt het natuurlijk snel op, zij gaan liever naar andere oorden waar alles gewoon wel draait, hahaha

    Oh en ook iets met supermarkten, dat ze die amper konden vinden waar zij waren, zij kiezen ook altijd een appt, zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer te eten eventueel 😉

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Ze hebben veel gezien, en ik weet ook niet meer exact waar ze waren, de Algarve volgens mij of een ander gebied waar je moet zijn geweest… zoiets, met natuurpark waar alle Flamingo’s zitten, dat was mooi! Maar het ging hen meer om de avonden, ze gaan dan overdag toeren, net als jullie en in de avond na eten vaak nog even zoals mogelijk aan de costa’s, even winkeltjes, flaneren zeggen ze altijd, langs de wel toeristische spullen, hahaha

        Liked by 1 persoon

  2. Mijn ouders waren ook zo enthousiast over Porto! Zelf ben ik enkel nog maar in het zuiden van Portugal geweest, waar het ons ook erg meeviel. Ergens misschien nog best dat je de buikgriep niet op reis kreeg, maar hij braaf gewacht heeft tot je thuis was.

    Like

  3. Hier net de hotelletjes op een rij gezet voor begin juli. Reizen begint al met voorpret, met plannen om daarna ter plekke te genieten en achteraf veel na te genieten.
    Groot gelijk dat jullie het er van genomen hebben!
    En aan de darmen: kalmeer! This is an order 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Duidelijk genoten van de reis! Veel beterschap nu …
    Ik zag de toren van Belem alleen langs de buitenkant omdat ik in de vlakke zon in de rij staan niet zag zitten. Op een afstandje toekijken met een cocktail in de hand was ook ok :p

    Liked by 1 persoon

  5. Wat een beschrijving, ik waan me weer helemaal terug in Portugese sferen. Op vakantie gaan zonder je te verplaatsen, waarvoor dank!
    En inderdaad, dat zoveel gebouwen zomaar staan te vervallen, jammer en sfeervol tegelijk.

    Like

  6. Dat ze overal in Portugal van die pasteis de Belem verkopen. Zelfs in de plaatselijke Lidl aan nog een halve Euro het stuk.
    Wat ons betreft scoort Portugal al jaren als onze favoriete dichtbij-bestemming.
    (ik vind dat Mr. B. zijn nageltjes heel mooi gelakt heeft!)

    Liked by 1 persoon

  7. Blij dat jullie zo genoten hebben van een van onze favoriete vakantielanden. Porto heeft inderdaad zijn mindere wijken en dat is jammer want het is een fantastische stad. Volgende keer Coimbra doen (logeren in de pousada) en Évora en dan verder afzakken naar de Algarve. Wij zijn er nu, na een week aan de Costa Vicentina … ook prachtig. Het Portugal van de Portugezen.
    En voor nu: snel weer beter!

    Liked by 1 persoon

  8. Wat een leuk verslag! Dit doet me enkel nog meer verlangen naar onze Portugalrondreis in juli.
    In Porto waren we lang geleden al eens, we zijn vooral benieuwd naar Lissabon. Maar we verkennen ook het noorden en Alentejo. Maar we crossen niet doorgedraaid rond, ’t zal eerder op het gemak zijn…
    Jammer van die buikgriep, maar ik val Samaja bij: beter hier dan ginder!

    Liked by 1 persoon

  9. Mooi die voeten in het zand 😎 mooie reis hebben jullie gemaakt en Je ervaring van Lissabon deel ik met je, de pastis tja gewoon lekker toch en gelukkig hadden wij er 4 😁 heb je ze ook gehaald in de beroemde winkel waar ook heel veel Japanners zijn. Leuk om je post te lezen. Gewoon genieten!

    Liked by 1 persoon

  10. Heb je nou de buikgriep van die slagroomgebakjes? Oeps… inderdaad maar niet te vaak eten dus.
    Maar je verslag is super al heb je het half gammel geschreven op je foon.. (blijf het knap vinden). Prachtige foto’s met uitleg! Genoten tot en met en dat was ook helemaal de bedoeling!
    Portugal is prachtig alleen wij hebben de steden gemeden, wij hadden een ander doel uiteraard.
    De Spaanse steden in Andalusië vonden we ook wel even genoeg en daarvan is Sevilla echt de mooiste stad. Echt een aanrader hoor!!! Misschien je volgende tripje!
    Een dikke beterschapsknuffel XXX

    Liked by 1 persoon

  11. Wat een mooie foto’s zo te lezen was het een heerlijke vakantie. Ik ben nog nooit in Portugal geweest, maar aan je foto’s te zien moet ik daar echt eens heen. Het eten ziet er ook heerlijk uit!! Balen van je buikgriep, het is hier ook heerlijk weer geweest, helaas is het nu minder… hoop dat de buikgriep snel over is… en de zon hier weer aan de hemel staat!!

    Liked by 1 persoon

  12. Portugal, de afgelopen dagen veelvuldig over gehad.. nog niet eerder geweest. Mooi beschreven, zo zien 2 weken per jaar er ook voor ons uit.. gewoon niks en van alles maar nog nooit in Portugal. Dat wordt een volgende keer!
    Dikke beterschapsknuf! X

    Liked by 1 persoon

  13. Ik hoop, dat je snel herstelt van je buikgriep. Al heb ik zo het vermoeden, dat het door een gebrek aan hygiëne in Portugal kan liggen. De regels op voedingswaren zijn er niet zo streng als hier bij ons. Een buikgriep na een reisje daar is mij niet echt vreemd 😉

    Liked by 1 persoon

  14. De pastis…mmm…20 jaar geleden ook van gesmuld toen we in Lissabon waren! We waren er drie dagen en ik vond het een prettige stad. Verder waren we 2 weken in de Alentejo waar we logeerden in een wit dorpshuisje van vrienden. Allemaal heel authentiek! Heel goeie herinneringen aan en ooit gaan we wel eens terug.Niet meer tijdens de zomer want dan is het inderdaad veel te warm.
    Genoten van je reisverslag!

    Like

  15. Ik heb wat gewacht tot je buik – hopelijk – beter was. Uitvoerig relaas hier. Je foto’s en enthousiasme werken aanstekelijk. Toch is Portugal niets voor mij. Ik durf niet vliegen en met de auto en zoon vier is het mij te ver. Ik geniet dus vanop afstand.

    Liked by 1 persoon

  16. Het klinkt en ziet er uit als een geweldige vakantie!
    Portugal is een land wat ik nog moet ontdekken.. het trekt mij alleen niet zo maar als ik de foto´s zie van jullie dan begin ik toch te twijfelen ! 🙂
    Ben je inmiddels alweer opgeknapt van je buikgriep ??

    Like

Geef een reactie

