Foto-fijnweekend/genieten/geluks-blogje

Met een nieuw kapsel op zak, goed weer in het vooruitzicht en een boeking in een prachtig hotel, zetten wij afgelopen donderdag ons weekend in.

Uit de bus gekomen? Haarlem, een kant van Nederland waar we nog nooit geweest waren, Bloemendaal op meer specifiek te zijn.

Γ‰enmaal ons bootje aangemeerd, konden we uitgebreid lunchen in het zonnetje aan de waterkant.

Supermooie stad, boeiende musea, fijne terrasjes…Haarlem wordt niet voor niets “Klein Amsterdam” genoemd.

Uiteraard mocht een fietstocht niet ontbreken met dit mooie weer. Het was fietsen of de 40km van Zandvoort wandelen. De keuze was snel gemaakt :). 

Aangezien Mr B niet meer durft zeggen hoeveel kms we gaan fietsen (hij kletst er toch altijd een aantal bij), vergat hij ditmaal toch wel helemaal “per ongeluk” te vermelden dat het duinengebied (weliswaar wondermooi) veel weg had van onze Ardense heuvels! 

Deze pannenkoek had ik dan absoluut helemaal -met appel en stroop en poedersuiker- op en top verdiend! 

Aan cultuur mocht het uiteraard niet ontbreken. Alhoewel iedereen die ons goed kent weet dat we niets met godsdienst hebben, gaan we graag een kerk binnen om de structuur en bouwstijl te bewonderen. 

Ik vraag het me elke keer af -desondanks dat B en ik geschiedenis en godsdienst studeerden, of misschien juist daarom- hoe het in “godsnaam” mogelijk is dat mensen zoveel tijd en geld gestoken hebben om zulke “monumenten” te bouwen voor iemand die niet bestaat en alleen uitgevonden is om het volk zoet te houden. (Vergeef me, het is niet persoonlijk naar iemand gericht)

Neen, laat me dan maar dromen dat ik kasteelvrouw was in deze ruΓ―ne van “Brederode”, misschien was ik daar “De Rode Ridder” wel tegengekomen.

Bovenstaand aperitief met bijbehoren stond op ons te wachten toen we ons redelijk pijnlijk achterwerk van onze zadels aftilden. Het verzachtte enigzins πŸ˜€πŸ˜€. De afgelegde 35 km werd onmiddellijk gecompenseerd!
Maar alles in het zonnetje, wat wil een mens nog meer?

Mededeling de volgende dag op de radio: “file op weg naar de kust”…file? in maart?

Echt waar, half Nederland zocht het strand op, gewapend met picknickmanden en geruite dekens.

Een reden voor ons om door te rijden naar Alkmaar.

Zo mooi, rustig want iedereen zat met zijn voeten in het zand, indrukwekkend, beklijvend. 

Maar….waar was alle kaas? Daar staat Alkmaar immers bekend om.

Ach ja, de kaasmarkt wordt elke vrijdag gehouden, als geen enkele toerist al in de stad is en iedereen aan het werk is. 

Ook het VVV, het bureau voor toerisme en het belangrijkste museum “het kaasmuseum” zijn het hele jaar door op zondag gesloten. Begrijpen wie begrijpen kan.

We schaften ons dan nog maar een paar mooie klompjes aan voor we richting huiswaarts keerden!

Het was een zalig weekend, Haarlem, Alkmaar en de omliggende streek, we komen zeker terug!

51 gedachtes over “Foto-fijnweekend/genieten/geluks-blogje

  1. Het is een mooi hoekje Nederland waar je het hier over hebt. Het zal je verbazen maar de kaasmarkt is Γ‘ltijd druk ook al is het dan vrijdag. En naar de kust in het weekend levert bij mooi weer altijd file op. Wij komen er meestal niet in het weekend al weten we dan gelukkig nog wel wegen en rustige plekjes waar het ook in het weekend wel te doen is tot, middaguur, daarna is het overΓ‘l druk.
    Mooi weekend geweest voor jullie, dat is duidelijk!

    Liked by 1 persoon

  2. Vlak bij mij in de buurt! Het prachtige Parnassia duingebied, ik fiets er ontzettend veel. Mijn woonplaats ligt precies tussen de door jullie bezochte steden en omgevingen. Ik hoef dus nooit ver te gaan om te genieten. En in Alkmaar is nog veel meer te genieten. Ben er helemaal opgetogen van. Prachtig logje!

    Liked by 1 persoon

      1. Wat een heerlijk logje!!! Hier spat het plezier en de ❀ weer vanaf hoor!
        Dat was genieten samen en qua weer en alles hebben jullie gekregen wat jullie verdienen! Ben benieuwd in welk hotel jullie zaten. Nou zeg, zo vlakbij Jan.. het is een prachtige omgeving! En voor ons, en voor Jan helemaal, heel bekend natuurlijk! Maar als jullie ons komen opzoeken hoef je niet zo ver, want dan staat mijn voordeur wagenwijd open! Binnenkort maar eens bellen om af te spreken hè.. XXX ❀

        Liked by 1 persoon

      1. I know, maar ik geniet dan ook gedurig van het leven. Op dagen als deze heb ik het mooiste beroep op aarde. Want geef toe: zelfs op een maandag al fluitend en zingend gaan werken, is niet iedereen gegeven. πŸ˜‰

        Liked by 1 persoon

    1. Ik herinner mij trouwens dat fietspad van een paar jaar geleden. Ik geraakte er zo slecht naar boven dat ik dacht dat mijn band plat stond. Dat bleek niet zo te zijn. Maar wel zo mooi dat het de moeite waard was!

      Liked by 1 persoon

  3. Wat een leuke foto’s uit ons eigen land! Grappig om dat dan zo van een andere kant te bezien. Bespottelijk, die kaasmarkt. Wat heb je daar nu aan………. Doe dat op zondag, met ook de winkels open. Nee, hier doen wij dat niet.
    Maar evengoed hebben jullie volgens mij genoten!
    PS (Groningen is ook heel erg mooi :-D)

    Like

  4. Whahahaha ik moet zo lachen, ja als het zonnnetje schijnt en het weer is goed, is er direct file naar de kust, dat is elk jaar weer, en ik weet niet beter, en hoe vaak ik tussen die file door heb overgestoken, kan ik je niet vertellen, maar dan op Halfweg en Zwanenburg πŸ˜‰ Dit zijn hele mooie foto’s en de kaasmarkt, ja.. museum, ja, soms snap je het niet, maar dat heeft dan weer alles te maken met die zondag he… πŸ˜›

    X

    Like

  5. Pffffff, veel gedaan op 1 dag?! O wacht, ik realiseer me nu het prachtige hotel; 2 dagen dus? Wist je trouwens dat in Haarlem best veel Nederlandse films worden/werden opgenomen? Het is een prachtige stad. Mooie foto’s heb je weer gemaakt!

    Like

  6. Wat een leuk weekend hebben jullie gehad en het weer zat ook mee! Dan ziet alles er zo fleurig en kleurig uit! In mei trek ik een paar dagen naar de Achterhoek in Nederland. Had er nog nooit van gehoord maar blijkbaar is er in die streek ook veel te zien. Ik hoop dat er dan ook zo’n mooi weer zal zijn.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

