Kleine zorgen

Ik ken je zo goed, ik ken de blik in je ogen.

Ik ken de klank in je stem, ik zie het trillen van je lip.

Ik voel het als je blij bent, maar direct als het wat minder gaat, als het je allemaal wat teveel wordt.

Ik ken jou als geen ander, ik lees je als een open boek.

Je bent mijn vlees en bloed.

Ik ben zo ongelooflijk trots op wie je bent en wat je doet, want ook al besef je het zelf niet altijd, je bent een mooie, waardevolle vrouw en mama.


Eergisteren moest Oudste met Lowieke naar de kinderarts. Omwille van zijn problemen bij zijn geboorte wordt hij kort opgevolgd.

Ze belde me vanuit de wagen om te vragen of ik thuis was, ik hoorde het onmiddellijk aan haar stem, er scheelde iets.

Met een Lowieke op de arm met knalrode kaken, een etteroogje en een gloeiend bolletje, kwam ze binnen.

Ik ken mijn kind door en door, ze was overstuur, verdrietig en wist het even niet meer.

Overnemen was de boodschap, kleinkind troosten, eten geven en luisteren, luisteren en nog eens luisteren. 

LIESE  verwoordde het op haar blog een paar dagen geleden zo haarscherp; we luisteren niet echt, staan dikwijls te snel klaar met ons eigen verhaal…
Ik heb dus geluisterd, een tas thee gezet en ze haar gevoelens laten uitspreken. Ik heb haar vooral proberen te laten weten dat haar gevoelens normaal zijn en dat hielp.

Doe het maar allemaal hé, als jonge moeder. Bevallen, borstvoeding geven, het zijn 2 van de moeilijkste dingen die je als vrouw moet doen. Je wordt nergens op voorbereid, maar er wordt wel verwacht dat je het perfect doet. Als het niet perfect lukt, ben je een mislukkeling.

Daarnaast moet je ook nog zien dat het huis aan kant blijft, de boodschappen gedaan zijn, je je relatie spannend houdt, terug maat 36 hebt na 2 maanden (want maat 42 is niet acceptabel lees ik her en der), er een beetje “mee door kan” qua uiterlijk en het betweterig gedoe van je schoonmoeder naast je neer kan leggen.
Ik begrijp het helemaal hoor, been there, seen it all…alleen had ik geen mama meer om raad aan te gaan vragen, of gewoon even bij haar tot mezelf te kunnen komen, even ademhalen. En dat is onbetaalbaar!
Er wordt veel verwacht van jonge ouders, er wordt zoveel schone schijn verkocht…de realiteit is helaas geen roze wolk.
Maar, zolang het bij kleine zorgen blijft, prijzen we ons gelukkig en prijzen we Oudste de hemel in. 
Omdat ze het goed doet, omdat ze een supermama is, omdat ze alleen het beste wil voor haar kindje, omdat ze niet perfect hoeft te zijn en gewoon haar ding moet doen zoals ze het wil doen.
Het komt helemaal “in de sjakosch”! 

Lieve Oudste, neem je tijd, neem je tijd om jezelf te zijn.

Wij zijn er voor je, al is het maar gewoon om even weg te schuilen.

Mama ❤

27 gedachtes over “Kleine zorgen

  1. De druk die jonge mama’s en bij uitbreiding alle jonge vrouwen tegenwoordig voelen kan inderdaad verpletterend zijn. Wat goed dat jij haar wat perspectief kan geven en goede raad, dat is onbetaalbaar!

    Liked by 1 persoon

  2. Het is inderdaad zo zwaar geworden voor jonge moeders. De eisen liggen te hoog. Op alle vlakken. Daar kan een mens onmogelijk aan voldoen. De verwachtingen moeten dringend bijgesteld worden. Gelukkig kan je dochter terecht bij een lieve mama… En inderdaad, dat zijn dan nog maar kleine zorgen. Maar toch… Ook van harte beterschap voor het kleintje. Lieve groet.

    Liked by 1 persoon

  3. Wat een mooie band heb je met je kinderen, iets waar iedere mama wel zal naar streven maar wat niet altijd de werkelijkheid zal zijn.
    Ik hoop dat alles gauw in de plooi valt voor je dochter en kleinzoon!

    Liked by 2 people

  4. Soms hoef je er alleen maar te zijn. Zelfs goede raad mag achterwege blijven. Alleen maar aandacht (en liefde natuurlijk!) geven kan iemand al een heel eind op weg helpen. Dat doe je goed. ❤

    Liked by 1 persoon

  5. Wat heel, heel erg lief geschreven! De eisen zijn absurd tegenwoordig. Hart volgen, niet al die onbereikbare doelen. Lieve knuffel voor je dochter, beterschap voor het lieve kleintje en liefs voor jou ❤❤❤

    Like

  6. Dat jullie er zijn voor haar en ze bij jullie haar verhaal kan doen is inderdaad onbetaalbaar! Zelf ben ik nog elke dag immens dankbaar dat ik dat ook kan bij mijn mama, want inderdaad de druk op jonge ouders is (vaak onterecht) torenhoog.

    Liked by 1 persoon

  7. Meer dan herkenbaar, zo is het ook, en ja dat luisteren, er zijn er velen die dat zeggen te kunnen, maar in the end. Gelukkig kan ik het wel, en ook, en jij en jouw dochter samen, heerlijk om te lezen dat jij er kunt zijn wat je zelf gemist hebt ooit en nog…

    ❤ ❤ ❤

    Liked by 1 persoon

  8. Ohhh zo herkenbaar. . Ben vorige week nog met spoed naar huilende dochter gereden. Even luisteren. .. Even troosten. .. samen lachen. . Haar vertellen hoe goed ze het doet. .. zooooo belangrijk. Fijn dat jullie er voor jullie dochter kunnen zijn. Momenten van liefde

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

