Wij

Één van de “voordelen” als ik me niet super in mijn vel voel, is dat ik veel nadenk, soms iets teveel, maar toch.

Ik trek me terug in mijn hoekje van de zetel en kan uren naar buiten kijken, gewoon genieten van ons uitzicht, de vogels volgen in hun grillige vlucht, een kat lelijk aankijken omdat die nu durft paraderen over ons terras (geen hond meer om ze weg te jagen), gewoon gewoon…

Ik realiseer me de laatste jaren meer en meer dat we prioriteiten aan het stellen zijn in ons leven. Soms zonder dat we er ons helemaal van bewust zijn, maar meestal weloverwogen!

De aanleiding was ongetwijfeld de hartstilstand die Mr B 3,5 jaar geleden bijna velde. Dat doet wat met een mens, op zo’n brute manier geconfronteerd worden met je “eindigheid”. Ja, de maanden daarna waren moeilijk, hard, dubbel, pijnlijk, schrijnend en hebben heel wat teweeg gebracht. 

Het was een periode waarin wij een plaats moesten zoeken, wij belangrijk waren, wij de kinderen moesten opvangen, wij elkaar moesten ondersteunen, wij…

We leerden eruit, we leerden dat alleen wij belangrijk zijn, wij en de kinderen, wij.

We leerden eruit dat de buitenwereld meedogenloos kan zijn, verpletterend, hypocriet, goedgelovig. Mensen oordelen zonder écht te weten, laten je vallen als een baksteen als het hen niet meer uitkomt.

We leerden wie onze echte vrienden zijn, met schade en schande. We namen het besluit om een “vriendschap” te beëindigen die geen vriendschap meer was, we kozen voor onszelf.

We leerden dat onze kinderen opgegroeid waren tot verstandige volwassenen, op wie we altijd kunnen rekenen. Ze maken betere mensen van ons, ze maken ons trots, elke dag opnieuw.

De komst van ons kleinkind maakte ons week, drukte ons met de neus op onze blijvende verantwoordelijkheid, kwetsbaarheid ook. 

Wij zijn “wij”, samen. 

Prioriteiten zijn geen dingen, geen materie, ze zijn persoonlijk, ze zijn onze parameters, ze zijn essentieel, essentieel om gelukkig te zijn. 

Wat maakt het uit om met de duurste auto te rijden, het perfecte bikini-lijf te hebben, het meest effectieve dieet te volgen, de meeste volgers op social media te hebben? 

Oppervlakkigheid tiert welig, wat echt telt wordt vaak over het hoofd gezien.

We laten dingen aan ons passeren, zaken die onze aandacht niet verdienen, mensen die ons kwetsen, het is het allemaal niet waard.

Voor ons is het duidelijk, “wij” zijn prioritair, wij, onze kinderen en kleinkind, de mensen die in ons hart zitten, die belangrijk zijn en ons leven mee zin geven.

Ik neem nog een tas koffie, kijk uit over mijn tuin en wens jullie allen een zeer fijn weekend!

53 gedachtes over “Wij

  1. Verder kan ik alleen maar zeggen, zo is het maar net! Jullie! Jullie zijn belangrijk en jullie gezin, daar ga je voor door het vuur. Is hier exact hetzelfde en dat doe ik nu nog even in mijn eentje, door het vuur gaan voor mijzelf en mijn vriendinnen en vrienden. ❤

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Heeft (denk ik) ook te maken met het besef dat we nu nog kunnen profiteren van het leven, alles kunnen doen wat we willen (en er ook meer financiële middelen voor hebben dan toen we nog veel jonger waren). Ik schrijf dit in de ‘wij’-vorm, omdat ook bij ons dat besef met de dag nadrukkelijker naar voor komt.
    Misschien een naast-de-kwestie-vraag… Komt er eventueel een nieuwe hond om jullie gezin weer compleet te maken? Daarmee kun je de vorige niet vervangen, want elk dier heeft zijn karakter, maar heel misschien neemt die een stukje somberheid weg?

    Liked by 1 persoon

  3. Achter alles zit een verhaal heb ik geleerd. Mensen stellen prioriteiten en maken keuzes die wij niet snappen. Soms lijkt iets oppervlakkig maar is het niet. Zelf lijn ik momenteel. Niet voor een ‘killerbody’ maar omwille van mijn moeder en haar hartfalen dat familiair was en ik sport heel veel omdat bewezen is dat het helpt tegen geestelijke veroudering. Zo hoop ik mijn de dementie die mijn vader en zijn moeder trof voor te blijven.

    Bedankt voor je bespiegeling die mij ook weer tot nadenken stemde.

    Groetjes,

    Dorothé

    Liked by 1 persoon

  4. Geniet van het wij, want ook dat is wankel… Ik ben net terug van de uitvaart van mijn neef die plots is gestorven…. Ik had vooral verdriet omwille van het verdriet dat ik zag bij zijn vrouw en kinderen. Nooit meer wij, dat lijkt me het ergste wat een mens kan overkomen.
    Geniet verder samen in jullie prachtige tuin. Lieve groet.

    Liked by 1 persoon

  5. Amen, prachtig gezegd! Als men door de oppervlakkige laag van het leven weet heen te prikken, voorbij de materie kunt kijken, dan pas wordt duidelijk wat echt waarde geeft aan het leven. Niets belangrijker en waardevoller dan het ‘wij’ in ieder eigen kringetje. 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Mooi geschreven. Ik denk dat dat gewoon de belangrijkste levenslessen zijn. Door schade en schande word je gewoon wel wijs helaas. En daardoor weet je ook maar al te goed dat alles tijdelijk is, alles gaat voorbij, hoe hard je je momenten van geluk ook probeert vast te houden. Het is de herinnering aan deze gelukkige momenten die je in moeilijke tijden de kracht geven om weer op te krabbelen en door te gaan.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik weet dat ook sinds 2014, dat er twee soorten mensen zijn:
    * mensen die dat ergens wel weten dat het leven eindig is,
    en
    * mensen die gevoeld hebben dat het leven eindig is.
    Die met hun neus op de feiten gedrukt zijn, uit het raam van het ruimteschip in de zwarte oneindigheid gekeken hebben, en sindsdien leven alsof elke dag de laatste kan zijn,.
    Omdat elke dag de laatste kan zijn.

    Liked by 1 persoon

  8. En dat blijft het voor jullie “WIJ”. Houd vast aan wat je hebt en waar en van wie je van houdt. Jullie zijn super samen en hebben een heerlijk gezin! Ik denk dat jullie nog een heel lang leven samen is gegund… Even een flinke duw krijgen, hoewel deze wel heel erg heftig was, kan geen kwaad om te beseffen wat je hebt. ❤

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

