Second opinion


Ik heb het nog nooit gedaan.

Ik heb altijd vertrouwen gehad in de dokters waarmee we als gezin in aanraking geweest zijn. We hebben een zeer goede band met onze huisdokter, al 28 jaar lang. Hij heeft onze kinderen groot zien worden, ons geholpen met grote en (gelukkig ook) kleine dingen, ons altijd bijgestaan met raad en daad.

Dan is er geen reden tot twijfel, geen reden om een diagnose in vraag te stellen, je gaat uit puur vertrouwen voort op wat je arts zegt.

Ik heb het dus nog nooit gedaan, nog nooit aan gedacht zelfs.

Tot mijn buikgevoel gisteren anders sprak. Ik heb er een hele dag mee in mijn maag gezeten, getwijfeld, mezelf tot de orde geroepen…het mocht niet baten.

Om 16u heb ik de telefoon genomen en het voor de 1ste keer gedaan; een opinie van een andere arts ingeroepen. Een tandarts in dit geval.

En toen ging de bal in dit pijnlijke verhaal aan het rollen, hopelijk de goede kant uit.

We waren sinds een jaar of 3 op zoek naar een nieuwe tandarts, de vorige was een oude, zeurderige man (die overigens wel correct werkte), die duidelijk aan pensioen toe was. 

Tandartsen blijken evenwel niet zo dik gezaaid en hebben vaak een patiëntenstop. Even moeten zoeken dus. De oplossing diende zich aan toen een nieuwe praktijk zich vestigde in onze stad. Dé oplossing voor ons!

We waren er tot vorige week erg tevreden, vriendelijke, correcte tandartsen. Ook onze kinderen waren tevreden. Tenminste…

Jongste is een lastpak wat betreft zijn gebit. De tandenborstel droogt regelmatig uit, hij drinkt LITERS cola en vergeet al eens een controle. Gevolg: 7 gaatjes. Medelijden hadden B en ik niet, hij is oud genoeg om zelf in te staan voor zulke dingen. Hij is dus 7 weken aan een stuk op zijn vrije dag in de stoel van de tandarts beland.

Eindelijk dacht hij verlost te zijn van “zijn lijdensweg”, maar 1 kies bleef hem parten spelen. Die moest volgens Dr. G. ontzenuwd worden. Jongste liet dat vorige vrijdag doen en kwam thuis met een doorverwijsbrief voor een endontoloog (u al van gehoord? Ik nog nooit). “Ik kreeg mijn kaak niet ver genoeg open en nu moet ik naar een specialist”. En pijn dat hij had, ocharme het ventje.

Ik belde dus naar de endontoloog (moet je ook niet zeggen met een paar glazen wijn op) om uitleg te vragen. Blijkt dat tandartsen dat vroeger wel zelf deden (een wortelkanaalbehandeling), maar nu doorsturen; kwestie van ieder zijn boterham te laten verdienen zeker? Het is duur en je trekt zeer weinig terug van het ziekenfonds, alhoewel het niets esthetisch is. Bovendien zou hij pas binnen 6 weken terecht kunnen. 

Mijn slecht gevoel werd erger, ik kon hem toch zo geen 6 weken laten rondlopen en zeker geen 3 brufens per dag laten slikken gedurende heel die tijd?? 

Ik belde gisteren dus een andere tandarts, heb heel eerlijk gezegd waar het om ging en dat ik een second opinion wilde. Het blijft vreemd om dat echt tegen een dokter te zeggen. Maar ik werd heel vriendelijk te woord gestaan en vanmorgen om 8u (ok dat vond Jongste niet zo fijn 😀) kon hij al terecht. Ik had voor de veiligheid aan B gevraagd om mee te gaan.

Mijn vrees werd bevestigd, onder de voorlopige vulling zat een loeier van een ontsteking en een foto liet nog een groter probleem zien; de tandarts G. had veel te diep geboord en heeft wss zijn kies onherroepelijk beschadigd.

Antibiotica, toch een afspraak bij de specialist om te zien of de kies nog te redden valt en een ontredderd kind. Het verhaal is nog niet ten einde.

Maar oh, wat ben ik blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb, we hadden gewoon 6 weken niet geweten wat de vorige tandarts aangericht had. 

Een second opinion is blijkbaar in sommige gevallen niet slecht, en als je aan mijn kinderen komt….

Advertenties

46 gedachtes over “Second opinion

  1. Wat een blunder van je tandarts! Ik ben al twee keer veranderd van huisdokter. Toen ik met een hernia zat wilde hij me niet geloven en wimpelde hij het af als zwakke buikspieren… Toen ik zelf aandrong om onder de scanner te gaan en het verdict hernia was, heeft hij zich niet eens geëxcuseerd. Ik vertrouw dus ook mijn intuïtie in die dingen, je hebt groot gelijk om een second opinion te zoeken als je intuïtie dat aangeeft. Hopelijk is hij snel van de pijn verlost, het klinkt akelig!

    Liked by 1 persoon

  2. Wees blij dat je voort bent gegaan op je gevoel. Een second opinion is geen reden om met het gevoel te zitten dat je je arts of tandarts ontrouw bent. Het is je goed recht. Ik wens het beste voor je zoon.

    Like

  3. Altijd je gevoel volgen! Ja, vroeger deden tandartsen zo’n wortelkanaalbehandeling inderdaad zelf maar in de tussentijd is geweten dat er vaak meer dan één kanaal in zo’n wortel zit en een gewone tandarts heeft niet de geschikte apparatuur om de kleinere kanaaltjes 1) te vinden en 2) te reinigen ( = vaak microscopische chirurgie).
    Na enkele dagen antibiotica zou de pijn moeten verdwenen zijn. En dan de endodontoloog zijn werk laten doen. Succes voor je zoon!
    (NB Ik heb vele jaren bij een tandarts gewerkt …)

    Liked by 1 persoon

    1. Ok, opnieuw, dan zou jij onmiddellijk op de foto zien war de 1ste tandarts uitgehaald heeft, de ontsteking niet gezien heeft en wss de tand in 2 geboord heeft. Een leek ziet het gewoon, k vind het zo erg!
      Thx voor je comment! 😀

      Like

  4. (Tand)artsen zijn niet onfeilbaar. Een paar jaar terug ging ik naar een jong afgestudeerde tandarts voor een gaatje in een tand achteraan in mijn mond. ‘Moeilijk te behandelen’, zei ze, ‘als je er te veel last van ondervindt, dan trek ik die. Tenslotte staat die toch achteraan in je mond, niemand die het ziet…’.
    Ik was toen 56, maar voelde me nog te jong om mijn gebit zomaar te laten vergaan. Ben ik weer bij mijn vorige tandarts terechtgekomen, die maar niet begreep waarom die tand niet behandeld werd. Gaatje gevuld en al twee jaar geen last meer mee gehad.
    Los daarvan: ik vind het jammer dat je als ouders je best doet om de tanden van je kinderen intact te houden, en dat ze op latere leeftijd zichzelf de das omdoen door een overmatig gebruik van cola…

    Like

    1. Dat vinden wij ook, maar ik kan niet elke avond mee naar boven gaan.
      En de misser van de tandarts, had hij zoals die van vanmorgen een zijdelingse foto genomen, dan had hij het wel kunnen zien, jij ook trouwens.

      Like

  5. Altijd naar je buikgevoel luisteren. Ik heb al teveel verhalen gehoord van geneeskundige missers, en er ook van dichtbij gezien. Mijn man snapt niet dat ik geen blindelings vertrouwen heb in alle artsen van de wereld, maar iedereen kan ernaast zitten (en sommigen maken fouten, zoals die tandarts). Het zijn natuurlijk ook maar mensen, en het menselijk lichaam is zeer ingewikkeld. Geen reden dus om een doktersdiploma gelijk te stellen aan een bewijs van onfeilbaarheid.

    Liked by 1 persoon

  6. Het loopt gelukkig goed af dankzij je buikgevoel. Ik ben benieuwd wat je nu met je nu tegen dr. G. gaat zeggen of zie je daarvan af.

    Juist in de gezondheidszorg gaan er vaak dingen niet goed weet ik uit ervaring helaas. Aan sommige kun je nog iets doen en soms is het te laat. Ik ben tegenwoordig misschien een zeurkous maar beter 10x voor niks dan een keer te laat zoals bij mijn gezicht.

    Groetjes, en even bijkomen van de schrik,

    Dorothé

    Liked by 1 persoon

  7. Pffffffffff mag ik zeggen dat ik al lange tijd weinig vertrouwen heb in welke arts dan ook van welke aard dan ook? Ik ben zo blij dat je geluisterd hebt naar je onderbuikgevoel oftewel moeder instinct.

    Zelf doe ik dat dus ook tegenwoordig, het lijkt gewoon nodig die 2nd opinions. En in mijn geval was het de kaakchirurg en nog is het de huisarts of ikzelf die met een oplossing kwam, een oplossing die men in de seventies al had moeten aandragen.

    Sterkte voor jouw jongste en beterschap!

    X

    Like

  8. Dat van die tandenborstel en de cola, dat verhaal komt me heel bekend voor 😉
    Maar gelukkig, dat je naar je buikgevoel geluisterd hebt. Hopelijk komt hij nu snel van de pijn vanaf en ik hoop, dat de kies te redden valt.
    Liefs xxx

    Liked by 1 persoon

  9. Ocharme je zoon!
    Wij zijn een jaar of 5 geleden van tandarts veranderd omdat ik niet meer tevreden was. Elk jaar op controle werden er bij ons gaatjes vastgesteld en moesten we verschillende keren teruggaan. Nu bij de nieuwe tandarts is alles altijd ok en zij begint mij nu te geloven dat de vorige maar gewoon boorde en opvulde…

    Liked by 1 persoon

  10. O jeetje!
    Ik vind het altijd bizar als je belt naar de tandarts met tandpijn dat die vraagt: doet het erg pijn? Natuurlijk, anders zouden de mensen niet bellen hé!!
    Ik ga sinds vorig jaar naar een nieuwe tandarts en ze is zo lief in alles wat ze doet… legt alles uit, legt uit wat nodig is en wat niet… eindelijk na al die jaren, een tandarts waar ik mij op mijn gemak voel… de schrik zal er altijd een beetje zijn en blijven.
    Lang leve het buikgevoel 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Je intuïtie speelt niet voor niets op, blijkt maar weer. Wat een slechte zaak zeg! Een kies verpesten en dan zonder iets te zeggen of überhaupt te waarschuwen dat het kan gaan ontsteken een doorverwijzing meegeven. Sowieso, als de tandarts zelf eigenlijk al geen wortelkanaalbehandeling meer doet, waarom is hij er dan aan begonnen? Hopelijk is Jongste er snel bovenop als hij wel correct geholpen is!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s