Voor Jongste


Twee weken is je broer nu het huis uit en de verandering was direct merkbaar.

Je mist hem, maar er is meer ruimte voor jezelf. Je praat meer, durft meer van jezelf bloot te leggen. Je moest je dikwijls afzetten tegen het “geweld” van je oudere broer.

Je bent ons jongste kind, met je eigen mooie persoonlijkheid.

Jullie zijn alle 3 zo anders en uniek.

Je kan jezelf zijn, altijd, onthoud dat goed en knoop de woorden die ik hier schrijf goed in je oren…

Als je jezelf met anderen vergelijkt, dan stel je vast dat sommigen een knapper verstand hebben, tenminste dat denk je.

Zij begrijpen vlot de moeilijkste vraagstukken terwijl jij er harder op moet “knauwen”. 

Je twijfelt soms aan jezelf, anderen overwinnen makkelijk de hardste tegenstand en jij bent soms zo onzeker over wat je in de wereld betekent.

Wij vergeten te snel een waarheid die we ons dagelijks moeten herinneren…

Maar het brengen van geluk in de wereld is níet voorbehouden aan personen met een hoge intelligentie. Neen, het is gegeven door mensen met een ongemeen sterke wilskracht, zoals jij.

Het komt erop neer zichzelf helemaal te geven met je eigen, toegemeten krachten.

Iedereen heeft een gave die de ander niet bezit.

Jij ziet een detail waarop anderen niet letten of hebt aandacht voor een geheel dat anderen niet meer zien.

Jij legt een eigen, bijzonder accent bij het vieren van een vreugde of bij het deelnemen aan een verdriet.

Die eigen inbreng, dat eigen aanvoelen van mensen en dingen maakt van jou een onvervangbaar iemand, een mooi mens!

Lieve Jongste, je bent onze liefste Jongste..

X
Mama

31 gedachtes over “Voor Jongste

  1. Helemaal waar, ieder heeft z’n eigen sterke en minder sterke punten, Een hoog IQ is niet zoveel waard zonder een redelijk EQ Maar een hoog EQ met zelfs een laag IQ maakt nog altijd heel veel mogelijk. Gelukkig zien jullie dat, er zijn helaas teveel ouders die alleen naar het IQ van hun kind kijken.

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een mooie brief aan jullie jongste! Hij mag trots zijn op zijn ouders, zo trots als jullie op hem zijn. Het is prachtig als je je kinderen hun eigen weg laat gaan, verwachtingen hebben is niet goed, ze komen meestal niet uit. Hij heeft zijn draai gevonden en heeft zijn eigen unieke persoonlijkheid, dat is het belangrijkste, dat hij mag zijn wie hij is! Wat lief dit!!! ❤

    Liked by 1 persoon

      1. Grappig is dat mijn man die poster op zijn kamer had hangen toen ik voor het eerst bij hem kwam en dat ik daardoor wist dat het wel goed zat met hem.

        Like

  3. Ook al ken ik hem niet, ik weet hoe mooi deze brief is, dat is met mijn dochter net zo, en ook haar heb ik zulke brieven geschreven en ze heeft het gelukkig goed in haar oren geknoopt, ik weet zeker dat jouw jongste dat ook zal doen, wat een liefde voel ik hier tussen moeder en zoon.

    ❤ ❤ ❤

    Like

  4. Zo’n mooie gevoelsvolle brief aan je jongste. Je mag een dozijn kinderen hebben , ze hebben allemaal hun eigen karakter, gebreken en gaven. Je moet ze accepteren zoals ze zijn en ze niet met elkaar vergelijken. Ik denk dat je dat zeer goed weet en ook laat uitschijnen aan je jongste. Hij is een uniek persoon!

    Like

Geef een reactie

