Ik wil het weten


Ik wil heel graag een nuancering aanbrengen op mijn vorig logje waarin Mr Brubeck geheel vrijwillig een stuk van mijn persoonlijkheid toelichtte.

Pas op, hij kent me als geen ander en zijn antwoorden waren zeer accuraat, maar…

Bij mijn ongeduldig karaktertrekje wil ik toch een kanttekening maken als jullie me dat toestaan.

Ik weet het wel, ik moet soms echt leren dat geduld een “schone deugd” kan zijn; dat ik op een afspraak met een dokter pas na 1 uur wachten mag beginnen zagen; dat ik me op restaurant pas na 15 minuten wachten genegeerd mag voelen; dat niet iedereen er maar 2 minuten over doet om geld af te halen aan een automaat; dat ik pas na 5 seconden mag toeteren als iemand voor een groen licht blijft staan…

Ik weet het echt wel, mijn halve trouwboek heeft groot gelijk, ik schiet er niks mee op en het is niet goed voor mijn bloeddruk πŸ˜€.

En toch, mijn ongeduldig trekje wat betreft het verkeer wil ik zéér graag uitleggen (kwestie van geen verkeerd beeld van me te krijgen).

Ik ben NIET ongeduldig omdat ik een hardrijder ben, ook niet omdat ik de regels aan mijn laars wil lappen, ook niet omdat ik ergens 2 minuten eerder wil zijn (dan vertrek ik wel vroeger), ook niet omdat ik “uw” auto niet mooi vind, ook niet omdat ik me beter voel dan “u”…neen, ik ben ongeduldig omdat ik het niet begrijp, ik wil het eigenlijk gewoon weten!

Ik wil heel graag weten waarom.

Waarom mensen hun richtingaanwijzers niet gebruiken, het is gevaarlijk en bijzonder verwarrend. Zo moeilijk is dat toch niet, ook niet een moeilijk te hanteren knop? 

Waarom mensen op de snelweg op een middenvak blijven rijden, nochtans een zware overtreding?

Waarom er 60 moet gereden worden waar je 70 mag?

Waarom iemand kwaad is als hij/zij zΓ©lf een fout begaat, maar wel een middenvinger opsteekt naar de ander?

Ik wil gewoon heel graag weten waarom? Zou soms gewoon willen uitstappen en het vragen, maar tegenwoordig moet je al uitkijken dat je geen golfstok tegen je hoofd krijgt.

Ik wil bovenal Γ©cht heel graag weten waarom fietsers persΓ© zonder licht willen rijden. Ik begrijp dat echt niet! Vroeger zou het argument van de “dynamo die zwaar doet trappen” nog een uitvlucht kunnen zijn, maar vandaag?? 

En het zijn Γ‘ltijd de automolisten die in fout zijn, ook al is het onmogelijk een fietser in het donker op tijd op te merken.

Op de vraag waarom geen fluovest dragen krijg je nog een antwoord: “niet cool”, maar dat licht???

Ik wil echt weten waarom!

Morgenvroeg stap ik uit als ik een groepje fietsers zie die naar school rijden, ik doe het echt.

En ik hoop zo een uitleg te krijgen, er moet toch één reden zijn?

67 gedachtes over “Ik wil het weten

  1. O zo herkenbaar! De echtgenoot behoort tot de club die soms gewoon 40 rijdt waar hij 50 mag. Doorgaans is hij afgeleid door de radio of door een praatje met een passagier… Ik denk tenminste dat het daaraan ligt, want zelf heeft hij er geen uitleg voor. Hij vindt ook dat ik me daar onnodig druk in maak. Dus ik vrees dat het wel eens moeilijk zou kunnen zijn om antwoord op je vraag te krijgen ;-).

    Like

  2. Mijn wederhelft is ook zo’n ongeduldige chauffeur. Ik erger me vooral aan hem πŸ™‚ Niet iedereen kan vlot parkeren of vertrekken op een helling zonder eerst eens stil te vallen en de auto voor je kan er misschien helemaal niks aandoen dat hij stilstaat en jou dus ophoudt. “Helpt dat nu, zo claxonneren of met uw lichten ‘flashen’?” vraag ik hem dan altijd. Hij grommelt dan eens. Maar zonder verlichting op de fiets, dat snap ik ook niet. Dat is gewoon dom en gevaarlijk.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik gniffel en herken wat je hier wil zeggen.
    Misschien moet het reglement rond ritsen ook nog eens in ’t lang en in ’t breed uitgelegd worden. Je mag dus rijden tot de wegversmalling en dan pas invoegen. Bij veel mannen is het precies of er echt iets tussen de rits zit als je dat doet. Ik lach me dood en de dochter helpt dan mee door een peaceteken te vormen met de vingers πŸ™‚
    Wat de fluojasjes betreft : wanneer gaat de overheid die nu eens verplicht maken als het donker is? De niet-dragers (en zonder licht-rijders) goed beboeten en de miserie is opgelost!

    Liked by 1 persoon

  4. Slechte, pokdalige wegen en onduidelijke verkeersborden nodigen uit tot fout gedrag in het verkeer. Het recht van de snelste, de mooiste, de grootste geldt… het is een pure mentaliteitskwestie.
    Ik rijd bijna iedere dag aan beide zijden van de grens. In NL voel ik mij veiliger dan in B. waar teveel cowboys op de weg rijden die de regels aan hun laars lappen. Het gebeurt in NL ook, maar opvallend meer in B.
    Wat we daaraan kunnen doen? Er moeten betere wegen (wegdek!), mooiere fietspaden (breed), … enz. komen… Zelf kunnen we werken aan meer hoffelijkheid in het verkeer. Weg met het recht van de sterkste, de grootste, de mooiste,… dat kan niet in het verkeer. Het begint bij jezelf.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik heb me voorgenomen me niet (meer) te ergeren in het verkeer, maar verbaas me er ontzettend over hoeveel onverantwoorde risico’s er door sommigen worden genomen.

    Ik ben zeker geen hardrijder en rij soms ook wel eens 50 waar er 60 mag. Bijvoorbeeld op de dijken of plattelandswegen bij ons in de omgeving. Ik vind het daar gewoon vaak niet verantwoord om harder te rijden, zeker omdat er nogal wat wandelaars of fietsers rijden en die zijn gewoon kwetsbaar. Ik weet dat ik me dan bij heel veel mede automobilisten niet populair maak, want die razen ook op die wegen met minimaal 70 of 80 over de weg.

    Echt gevaarlijk zijn inderdaad fietsers, of joggers zonder deugdelijke verlichting, dat is levensgevaarlijk om nog maar niet te praten over het gebruik van de smartphones tegenwoordig. Zowel op de fiets als in de auto, levensgevaarlijk die dingen!

    Like

  6. In Nederland is het echt niet beter hoor met dat ritsen.

    Verder rij ik eigenlijk nooit harder dan 110 maar wel op de juiste weghelft. Ik doe dat sinds een paar jaar. Het scheelt brandstof maar ook heel veel stress.

    Take it easy en groetjes,

    DorothΓ©

    Liked by 1 persoon

      1. Vaak zijn het mensen die niet zo goed rijden. Terug naar de rechterbaan moet je over je schouder kijken en dat vinden ze eng. Verder doen ook veel mensen het die les hebben gehad in landen waar ‘keep your lane’ geldt.

        Liked by 1 persoon

  7. Twee minuten voor een geldafhaling? Ik doe er maximaal twintig seconden over, maar misschien ligt het aan de automaten van *****πŸ™‚ ???
    Alle gekheid op een stokje: ik kan me ook druk maken in dergelijke toestanden. Ook als bijvoorbeeld twee mensen kar aan kar met elkaar staan te praten in een gang van de Colruyt en het vertikken om spontaan opzij te gaan tot je luid β€˜pardon’ roept. Of als iemand aan de kassa de ganse portemonnaie uitgiet om toch precies aan die tien Euro en vijf cent komt (gebruik dan banksys!!). Of als iemand bij de bakker blijft twijfelen of ze nu een strikje neemt of een ronde boterkoek. Of…
    De aard van het beestje, zeker?

    Liked by 1 persoon

  8. Zelf heb ik soms moeite met keuzes maken. Een twijfelaar, zeg maar. En omdat ik nooit kan kiezen tussen links of rechts, blijf ik maar in het midden rijden.
    (En als je dat niet gelooft, maak ik je met graagte iets andere wijs. πŸ˜€ )

    Liked by 1 persoon

  9. Lieve Mrs B.. Ik vraag me af, waarom je je daar zo druk in maakt? πŸ˜‰
    Of je hierop nu een antwoord krijgt of niet.. de mensen zullen toch blijven doen, wat ze doen.
    Met je druk te maken in het verkeer, maak je het je alleen zelf maar heel erg moeilijk.
    Je wordt nerveus.. je jaagt je op.. voor niks eigenlijk.

    Vroeger zat ik ook op mijn stuur te trommelen bij zulke dingen als te traag rijden, niet snel genoeg vertrekken aan een groen licht.. enzovoort.
    Nu blijf ik rustig zitten. Ze vertrekken heus wel. En ik geraak heus wel op mijn bestemming. Ik kon nu veel meer relaxt uit mijn auto πŸ˜‰

    Like

      1. Ha zo πŸ˜‰ Ik vond het zo’n zonde, dat zo’n lieve dame als jij zich nerveus en opgejaagd zou voelen door zoiets ‘stoms’ πŸ™‚

        Like

      2. Tja.. mensen begrijpen. Het overkomt mij ook vaak, dat ik niet begrijp waarom mensen bepaalde dingen doen :-/
        Maar ik ben al blij, dat je niet toch niet telkens nerveus wordt.
        xx

        Liked by 1 persoon

  10. Nu heb ik geen rijbewijs en zit ik op de fiets zelf, maar geloof mij Mrs. Brubeck, ik heb dezelfde vragen, vooral de fietsers zonder licht, want ik zie ze ook niet aankomen, zelf heb ik het altijd aan, sterker nog, elke winter als het weer vroeg donker wordt check ik het, als mijn licht het niet doet, dan alleen bij daglicht en zo snel mogelijk na laten kijken, batterij laten vervangen wat er ook nodig is, maar echt, het is een hel op de fietspaden alleen al als iemand ineens voor je opdoemt die dan nog vaak in het zwart gekleed is ook, en dan ook nog een zwarte fiets heeft, ja wij hebben fietspaden met nul lantaarnpalen in Almere, kortom… zie dat maar lekker voor je…

    X

    Liked by 1 persoon

    1. Als wij s avonds op stap gaan in Breda moet je verdomd goed uitkijken dat je niet van je sokken gereden wordt door fietsers die je niet ziet aankomen. NIEMAND zet zijn licht op, ik begrijp dat echt niet…
      Daar zou toch eens een serieuze actie aan besteed mogen worden, toch?

      Liked by 1 persoon

  11. Soms vraag ik mij dat ook af… waarom dit, waarom dat?
    En fietsers zonder licht… verschrikkelijk vind ik dat!!! Ik heb geen idee hoeveel flikkerlichtjes Zoetie heeft en wat hij allemaal fluo draagt… en inderdaad het ziet er niet uit… maar hij wordt WEL gezien!

    Like

Geef een reactie

