Rook om mijn hoofd


Als de rook om mijn hoofd is verdwenen…

Als mijn eerste gedachte als ik wakker word niet meer is: ik kruip terug onder mijn dekbed en laat de wereld de  wereld.

Als ik mezelf op een voorzichtige glimlach betrap, zonder dat het wrang aanvoelt.

Als ik de hond van Oudste kan vasthouden en knuffelen zonder tranen te laten.

Als B en ik samen de tuin kunnen inwandelen en zonder woorden aanvoelen wat de ander denkt.

Als de wetenschap van “we hebben in haar belang gehandeld” langzaam begint door te sijpelen.

Als ons hart ons verstand begint te  volgen.

Als de mist in mijn hoofd opklaart.

Als ik ongemerkt geen waterproof mascara meer ga gebruiken.

Als ik denk aan de vele lieve woorden, kaartjes en steun van jullie allen, man, daar was ik even niet goed van…

Als Jongste tegen me aankruipt en zichzelf kan zijn, wetend dat hij zich niet groot hoeft te houden.

Als ik denk aan de steun van onze kinderen, terwijl die het zelf zo moeilijk hadden.

Als mijn roodomrande ogen er ’s morgens iets minder gezwollen uitzien.

Het gemis is ontzettend, het slaat ongenadig toe en gaat tekeer als een sluipschutter.

Kon ik maar, kon ik haar nog maar één keertje vasthouden…

Tot de rook om mijn hoofd helemaal verdwenen is!

45 gedachtes over “Rook om mijn hoofd

  1. De tijd heelt de wonde, wordt wel eens gezegd. Alleen wordt er nooit bij gezegd hóeveel tijd. Neem vooral alle tijd die je nodig hebt. Die júllie nodig hebben.
    Dat je erover blogt, is goed. Geef verdriet woorden. Het verdriet dat niet spreekt, fluistert in het overbelaste hart en vraagt het te breken. Veel sterkte van hieruit.

    Liked by 1 persoon

  2. ❤ Heel veel knuffels. Ik voel zo ontzettend met jullie mee. Wij verloren ons allereerste hondje aan een slepende ziekte (ook wij moesten die vreselijke beslissing in haar belang nemen) en intussen is er al een aantal jaar een nieuwe viervoeter in huis, maar toch missen we ons Peppertje nog vaak. Zelfs de kinderen, die nochtans nog heel jong waren toen we haar verloren, praten nog vaak over ons Peppertje… Veel sterkte!

    Liked by 2 people

  3. De wetenschap dat het echt uit dierenliefde was zal het laatste beetje rook laten verdwijnen. Ik hoop dat je hetzelfde gezien hebt als ik bij ons logeerhondje .
    Ingeslapen bij dochterlief thuis maar toen hier gebracht om in de tuin begraven te worden. Het was zichtbaar goed…. het beestje was zó mooi in rust, weg was het ( achteraf gezien) zo vermoeide , pijnlijke, koppie. Maar samen verdriet hebben helpt ook , sterkte!

    Like

  4. Ik voel zo met jullie mee. Wat intens hoe zo’n dier in je hart kan zitten hè. Een volle vriend, familielid. En dan dat wakker worden…moeilijk. Straks, na de ergste mist, zie je de herinneringen van goud in je hart. Sterkte en zo veel liefs ❤

    Like

  5. Speciaal voor jou/jullie laat ik het ook even om over honden te vertellen of ze er nu nog wel of niet meer zijn, speciaal voor jou, wacht ik, tot die rook rustig is verdwenen, want ik denk aan jou, jullie, ik weet de pijn, en van een afstand heb ik je al 100.000 x geknuffeld.

    ❤ ❤ ❤

    Like

  6. Oh wat ontzettend beroerd kun je je na het verlies van een huisdier voelen. Ik weet het.
    Ik zat ook steeds te denken, ze moet weer gaan schrijven, dan gaat het beter. Was blij te zien dat je weer een logje klaar had, maar oh wat een pijn klinkt daaruit.
    Lieverd, het is heel moeilijk en rouwen om jullie Luka is niet meer dan normaal. Geef het de tijd maar. Het zal minder worden echt. En mocht je nog twijfelen aan je beslissing, niet doen hoor! Jullie zijn niet egoïstisch geweest maar hebben aan de kwaliteit van het leven van haar gedacht. En daar spreekt liefde uit. Dat jullie jongste er zo’n verdriet van heeft, al is hij volwassen, is logisch. Het grootste deel van zijn leven hoorde Luka erbij en ja, was ze dus een gezinslid. In de regel overleef een mens zijn/haar huisdier. Maar jullie hebben het zo goed gedaan! En wat een mooi leven heeft ze niet gehad bij jullie.. Maar ja, dat gemis dat blijft nog wel een tijdje. Heel veel sterkte en liefs! XXX ❤

    Liked by 1 persoon

  7. Mooie zinnen schrijf jij altijd. Ook al dringt het besef door dat je in haar belang hebt gehandeld, dat maakt het verlies niet minder. Een moeilijke, pijnlijke keuze… Ik had het al een logje eerder gezegd dacht ik, maar wat een prachthond! Heel veel sterkte! X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

