Wie schrijft die blijft? 

Dit wordt een pittig logje, u weze gewaarschuwd!
Wat je schrijft is meestal een weerspiegeling van wie je bent.

Waarom je schrijft is altijd persoonlijk.

Wat triggert iemand om andermans hersenspinsels te lezen, zich er misschien mee te vereenzelvigen? 

Het maakt niet uit, zolang mensen maar geboeid zijn, constructief bij een ander reageren, dat hoeft zelfs niet altijd positief te zijn. Dialogen brengen dikwijls een meerwaarde! Meningen verschillen, al maar goed. Het kan stof tot nadenken geven en soms zelfreflectie, wat absoluut geen kwaad kan, integendeel!

Maar…als je echt geen feeling hebt met de een of de andere schrijver/blogger, je vindt de onderwerpen niet interessant, de lay-out niet geslaagd etc, blijf er dan weg, genoeg andere vissen in de zee.

Daarom ben ik gisteren geschrokken van wat negativiteit in blogland, negativiteit waar volgens mijn bescheiden mening niks mee te bereiken viel, tenzij extra aandacht en veel reacties. Jammer, diegene die het nodig vond haar grieven online te zwieren, heeft die extra aandacht volgens mij niet nodig. Ze schrijft goed en pittig, kritisch ook, iets wat ik ongelooflijk op prijs stel, maar dit ging -voor mij!!- te ver.

Ik schrijf over mijn gezin, mijn kinderen en kleinkind, over mijn man en onze relatie. Waarom? Omdat ik apetrots ben op hen allemaal, omdat we leuke dingen meemaken, soms kleine, soms grote. Vind je dat niet leuk, jammer, er zijn lezers die het wel onderhoudend vinden.

Ik schrijf over onze vakanties, onze weekendjes weg, over genieten en samen gelukkig zijn om al de mooie momenten. Waarom? Omdat ik dat wil delen en een glimlach op jullie gezicht wil toveren.

Ik schrijf over mezelf, een “jonge” vrouw van 50, in de fleur van haar leven, die zich jong en trendy kleedt en daar complimenten voor krijgt. Waarom? Omdat ik het belangrijk vind er goed te blijven uitzien, niet als een meisje van 25, maar als een stijlvol iemand. Heb je daar problemen mee? Er zijn genoeg blogs over de natuur en andere dingen.

Ik post soms graag een paar mooie foto’s, gewoon om te delen, om een indruk na te laten van wat ik mooi vind. Waarom? Omdat ik dat leuk vind! Geen interesse? No prob, genoeg tekstblogs te vinden!

Er zijn zoveel redenen om te schrijven, of om dat niet te doen. Het enige dat ik echt kan betreuren, is dat mensen wegblijven om foute redenen of vooringenomenheid, of omdat er zaken online gezet worden waartegen iemand zich niet kan verdedigen. Ik heb ook mijn voorkeuren. Maar als een blog mij niet raakt dan blijf ik er gewoon weg. 

Wie schrijft die blijft? Ik hoop het…

97 gedachtes over “Wie schrijft die blijft? 

      1. mijn positiviteit zit in mij.. ik zie bloggers niet zo, ik stel ze niet zo neer. Dat is mijn positieve draai 😉
        Het is bijna schokkend als je zoiets leest, tenminste.. ik was er behoorlijk van geschrokken. Maar oke.. die mensen heb je ook blijkbaar..

        Liked by 2 people

  1. Wat je pittig noemt, is gewoon de waarheid. En die mag verkondigd worden.
    Zelf maak ik me er soms ook druk in, in het gedrag van bepaalde bloggers/lezers. Zo ben ik de afgelopen weken tal van – overwegend vrouwelijke – lezers kwijtgespeeld. Ooit reageerden ze op quasi elk stukje en nu zijn ze ineens, welhaast gezamenlijk, foetsie.
    Nu, dat is nog altijd beter dan je grieven online te zwieren, vaneigens.

    Liked by 1 persoon

    1. Waarheid, daar heb ik nooit problemen mee; mijn mening zal ik (soms iets te snel zoals je weet 😀) eerlijk meegeven.
      Mensen moeten toch gewoon constructief met elkaar kunnen omgaan of op een toffe manier een discussie voeren? Heerlijk zelfs!
      Het is soms ongelooflijk waarom mensen wegblijven, en zeker bij goeie schrijvers zoals jij, maar ik heb het een en ander “gezien” in blogland.
      Van gedachten wisselen met mensen die iets te vertellen hebben, die blogs blijf ik lezen, daar ben jij één van!

      Liked by 1 persoon

  2. Mooi gezegd! Ik ben niet helemaal mee waarover het gaat, maar ik deel je mening. Als het onderwerp van een blog mij niet ligt of ik lees het niet zo graag, dan lees ik niet verder. Het is toch niet nodig daar dan allerlei commentaar op te gaan geven. Ik doe alvast mijn ding op mijn blog en ik ben blij dat jij je daar ook allemaal niets van aantrekt en gewoon blogt vanuit je hart. En dat gaan we blijven doen ook :-).

    Liked by 2 people

  3. Wie schrijft, die blijft. In positieve en in negatieve zin. Ik durfde bijna niet te reageren onder dat artikel maar heb het wel gedaan, herkende er ook wel dingen van, maar erger mij daar echt niet aan. Ik vond dat het stukje bepaalde bloggers die ik volg en erg waardeer om wat ik lees en voel bij hun stukken, keihard aanviel. Dat lijkt mij niet nodig. Niet netjes zelfs…
    Bloggen is open, iedereen mag schrijven, of er nou sprake is van talent of niet. Volg die voor jou irritante blogs dan niet, denk ik dan…
    In elk geval lees ik de blogs die ik volg met heel veel plezier en ik haal er inspiratie uit. En die foutjes…? Lees ik wel doorheen, ik voel het hart erachter. Mistakes are only human…and what are we…?
    Liefs xx ❤

    Liked by 1 persoon

  4. Zeker heb je er een positieve draai aan gegeven lieverd. Je gevoelens en mening heel knap verwoord. Ook ik was geschrokken.. .Hoewel ik ook vind dat iedereen mag bloggen, dat iedereen mag schrijven op zijn eigen blog wat hij/zij wil en dus dat iedereen zijn mening mag hebben. Maar niet iedereen heeft blijkbaar dezelfde normen en waarden. Dus als iets je niet aanstaat blijf je er weg. Ik vind jouw blog geweldig! Dat weet je ook. Ook niet altijd rozengeur en maneschijn.. Respect! Wat Jan al schrijft, je bent een mooi mens! XXX

    Liked by 2 people

  5. Gewoon lekker je ding blijven doen Mrs. B het is jouw blog, en ik vind het fijn om je te lezen en ik weet over wie het gaat maar heb het niet persoonlijk opgenomen, moest er zelfs mee lachen, want ook zij mag haar mening geven ook al is de manier waarop misschien niet echt slim geweest. Ook ik schrijf wat ik wil, en lezers zijn niet verplicht om het te lezen.

    Liked by 2 people

    1. Oh, begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook niet persoonlijk opgenomen, daarvoor heb ik teveel levenservaring denk ik 😀😀, maar ik vond het eigenlijk onnodig, het had niet zo negatief geschreven moeten worden, dit stuk had geen enkele positieve, toegevoegde waarde (in mijn ogen) 🙂

      Liked by 1 persoon

      1. Het zijn geen roddels, daar weiger ik aan mee te doen. Kan veel te negatieve gevolgen hebben! Gewoon iemand die haar irritatie wilde tonen en even opsomde wat ze belachelijk vindt op blogs, ik wilde er een “positieve” draai aan geven!

        Liked by 2 people

  6. Ben niet helemaal mee met waar deze post vandaan komt (en dat hoeft ook niet per se). Ik volg hier graag … Als ik het niet interessant zou vinden kan ik inderdaad beter iets anders gaan lezen. De tijd gaat al zo snel. Jammer van de negativiteit.

    Like

  7. Inderdaad. Als ik blog wik en weeg ik alvorens te publiceren, en als ik reageer nog veel meer. Soms zit een reactie klaar in je vingers, maar ik vraag mij altijd af of het wel iets bijbrengt. Indien nee, dan laat ik het liever zo. Eventjes een pauze voor bepaalde blogs lijkt mij beter dan negativiteit genereren.

    Like

  8. Ik weet ook niet over welk blog het gaat, maar ik ben net als jij van mening, dat wanneer een blog je niet interesseert, je er ook niet moet gaan lezen. Ik schreef trouwens van de week ook nog over het lezen van blogs en hun reacties.

    Liked by 2 people

  9. Eigenlijk wil ik graag het naadje van de kous weten maar ik verman oh nee ‘vervrouw’. me. Wat ik wel bijzonder vindt is dat die negativiteit toch weer iets moois brengt… nl jouw vurig pleidooi over je blog. Ik ben blij dat ik jouw blog gevonden heb en nu volg. Dat kan nog veranderen want jij of ik kunnen veranderen en dat mag.

    De grootste straf voor een blogger is dat hij/zij geen lezers of hits heeft, dus ik ga in geen geval zoeken of ik achter die link kan komen. Ik besteed liever mijn tijd en energie aan het schrijven van een nieuwe post.

    Groetjes,

    Dorothé

    Liked by 2 people

  10. Ik moest even nadenken over wie je het had, maar vond uiteindelijk de ‘dader’ van de heisa. Het betreffende logje was ook in mijn reader terechtgekomen. Ik reageerde dat ik bepaalde ergernissen herken en dat ik deze bedek met de mantel der liefde bij de weblogs die ik volg en interessant vind. Diegene die me niet interesseren volg ik gewoon niet (meer).
    De tegenreactie had ik zelfs nog niet gelezen, nu wel. Zeer makkelijk opgelost – de weblog is van mijn reader verdwenen…

    Liked by 1 persoon

  11. Het is misschien een slecht karaktertrekje van mij, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar de post waarover je het hebt… Mag ik je ook een mailtje sturen voor de link? 🙂

    Los daarvan: alles wat je zegt kan ik alleen maar beamen. Voor mij is bloggen een hobby en moet het iets leuk blijven. Je kan niet alles en iedereen even graag zien, dus waar ik me erger, blijf ik weg.

    Liked by 2 people

  12. Ik verkondig altijd dat iedere blogger vanzelf de lezers krijgt die bij hem/haar passen
    Het log dat jij bedoeld ken ik en ik heb er ook op gereageerd, ik ga er hier dus geen oordeel over geven dat vind ik dan weer not-done omdat ik het dáár al gedaan heb en meer kan ik er niet over zeggen. .
    Maar dat hoeft ook niet loggen is vrijblijvend en ik bezoek zelf ook nogal verschillende logs, dat is alleen maar leuk
    Afhaken doe ik niet zo snel zolang men accepteert dat ik altijd mijn oprechte mening geef, ook als mijn mening afwijkt, al zal ik dat altijd netjes proberen te verwoorden.of , als mijn mening echt niets toevoegt gewoon géén reactie schrijven. Ik kan het zelf prima hebben als iemand het oneens met me is , maakt meestal het logje waardevoller. Verder mag ik dit soort dingen graag met wat humor oplossen , zó zwaar is het allemaal niet!

    Liked by 1 persoon

    1. Ik ben van jou niks anders gewoon dan dat je altijd eerlijk en netjes je mening geeft, ik hoop dat je dat altijd blijft doen!
      Mijn logje was een poging om te zeggen ipv zulke negatieve blogs te schrijven, blijf er dan gewoon weg en lees wat je graag leest!

      Like

      1. Ja dat heb ik wel begrepen maar dat past natuurlijk ook prima op het blog dat je bedoelt. Het is ook logisch wat je zegt en ik neem áán dat men dat ook meestal zo doet. Maar wie negatief wil schrijven hoeft dat voor mij niet te laten, hoort immers óók bij het leven.

        Liked by 2 people

  13. Ik heb zo ook m’n grieven on line gegooid (toevallig (?) diezelfde dag) maar dat ging wel over m’n eigen blog en iemand die aan de haal was gegaan met mijn ideeën, mijn gedachtengoed en het copyright volledig aan de laarsen had gelapt. Daar kwam/komt ook veel reactie op (waaronder die van jou) met veel inbegrip en warme woorden. Maar geloof me: het was niet fijn om doen, zoiets put je uit en mat je af en vooral wens ik niemand zoiets toe. Ik ga mij hier nu niet bezig houden uit te pluizen wie je hier beoogt en treed hierin djaktief dan graag bij: liever energie en tijd besteden aan het schrijven van een nieuwe post. Door een post als deze trek je natuurlijk óók veel lezerspubliek (iets wat je uiteraard gegund is) en zet je net zo goed iemand in haar hemd. En blogs die niet (langer) stroken met hoe ik de dingen zie of die me niets bijbrengen of die mij shockeren, whatever, daar blijf ik sowieso weg. Ik heb in ieder geval weer iets bijgeleerd: niets is wat het lijkt.

    Like

    1. Ik heb helemaal NIEMAND in haar hemd willen zetten, dan ken je me duidelijk niet goed. Ik wilde de negativiteit die veel te vaak voorkomt ombuigen en zeggen waarom ík blog en een oproep te doen ergens anders weg te blijven als je geen interesse hebt in wat iemand schrijft. En niet om iedereen af te kraken die schrijft over kinderen, de natuur, zichzelf etc…
      Het spijt me als je mijn beweegredenen anders interpreteert.

      Liked by 1 persoon

    2. Ondertussen Hilde, heb ik het bewuste blog gevonden en gelezen, jij neemt dit persoonlijk op, terwijl als je weet over welk blog het gaat en waar, waar overigens niet meer op gereageerd kan worden omdat die persoon in kwestie de reacties gesloten heeft, dan ben je al dapper. het heeft over mensen zoals wij allemaal, zoals ik het net gelezen heb alsnog, terwijl ik eigenlijk al maanden op blog pauze sta, bedoeld ze daar heel blogland mee.. alleen zijzelf is goed genoeg om te bloggen.

      Iedereen heeft irritaties maar als er iemand is die ik heb leren kennen als oprecht en juist open staand voor alles en iedereen? Dan is het de dame die dit blog heeft geschreven. Geloof mij, het draait niet om jou, maar om mij, en alle mensen die hier hebben gereageerd 😉 Wil je mij aub geloven? En daar mag Mrs. Brubeck een mening over hebben en over schrijven dus.

      Liefs van een blogster die al meer dan 15 jaar mee gaat en al heel veel gezien heeft in blogland ❤

      Liked by 1 persoon

  14. Ik heb duidelijk iets gemist!
    Je mening geven mag uiteraard (dat maakt het bloggen leuk), maar ik vind dat het altijd op een respectvolle manier moet gebeuren. Woorden neergeschreven kunnen soms wel hard aankomen…
    Ik kom in ieder geval graag bij jou lezen.

    Liked by 2 people

  15. Dat las ik ook maar ik maal er weinig om.
    Over de weerspiegeling van iemands innerlijk in zijn/haar schrijfsels postte ik eerder in een vorig weblog, daar was niet iedereen het met me eens.
    Misschien schreef ik het niet duidelijk genoeg. Jij wel. 😀

    Liked by 1 persoon

  16. Ach. Ik heb het niet gelezen en ben ook niet nieuwsgierig.
    Iedereen heeft zijn eigen stijl en dat is prima.
    Ik heb ook wel wat dingen waar ik me aan stoor, bij blogs. Heb daar ook wel eens over geschreven. Ik hoop op een positieve manier. Ik doe dingen -correct me if I am wrong- nooit afzeikend. Maar ben wel zeer kritisch. Op alle gebied, dus ook op taalgebied.
    Ik blog al jaren en ik heb veel mensen zien komen en zien gaan. Probeer altijd terug te lezen bij mensen die bij mij belanden. Maar als iemand dingen publiceert die ik niets vind, dan blijf ik weg.

    Liked by 2 people

  17. Ik ben niet een van jouw trouwste lezers.

    Maar van mij krijg je geen enkel kritisch woord.

    Jouw blogposts zijn open en eerlijk zoals jijzelf.
    Daarom kom ik hier af en toe eens lezen en soms ook reageren.

    Blijven schrijven!

    Vriendelijke groet,

    Liked by 2 people

  18. Ik heb geen flauw benul waar dit over gaat. Heel vervelend als nieuwsgierigheid een van je meest overgekwalificeerde karaktereigenschap is (-: Maar wie wat ook over jou geschreven heeft: laat hem/haar de sch*t krijgen. Het is jouw blog waarop je mag schrijven wat jij wilt. Want jij bent de eindredacteur!
    Warme groet.

    Liked by 1 persoon

      1. Vandaag pas kreeg ik een link van iemand en heb ik het betreffende blog gelezen.
        Het gaat helemaal niet over ons bloggers!
        Het zegt alles over hoe zij als mens in elkaar zit. En ze mag het zeggen omdat ze “al” een jaar blogt. Ze raadt zelfs mensen aan een cursus Nederlands te volgen (-: Bij haar kun je door de spelfouten de tekst niet meer lezen.
        Ik lees 1000 keer liever jouw blog. Negatief gezever is er al genoeg in het leven.
        Groetjes Kakel

        Liked by 2 people

      2. Dank je voor je lieve commentaar, ik weet wel dat ik me er niet druk over moet maken, maar soms kan ik me niet inhouden! Zoiets had ik nog nooit gelezen….
        Ik bloos wel een beetje door je compliment! 😀😀

        Like

  19. Ik ben ook wel nieuwsgierig om wie het gaat. Wil je mij ook een linkje sturen? Zoals jij het ook schrijft je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar soms gaan mensen gewoon echt te ver.Mensen voelen zich vaak beschermd omdat het anoniem lijkt achter je computer. Ik vind je een mooi mens en dat weet je, en ga echt weer meer genieten van je mooie verhalen…liefs….

    Liked by 1 persoon

  20. Oei, Ik ben nieuw in blogland. Ik schrijf zeer grof. Maar dat is omdat ik nu eenmaal van pikzwarte humor hou. Gaat het hier niet gewoon om de liefde van het schrijven zelf? Iedere blogger is toch dezelfde in sé. We houden van schrijven. Reacties op een schrijfstijl dat kan ik verstaan. Maar als er persoonlijke aanvallen komen, dan is dat toch niet fijn om te lezen. Dat maakt me een beetje ongerust…

    Liked by 1 persoon

    1. Humor mag, uiteraard. Waar het hier om ging was een blogster die (al goed niemand persoonlijk, alhoewel ik daar wel een ander schrijnend voorbeeld van ken) even doodleuk en grof (zonder reden) ging oordelen over wat mensen schrijven. Aandachttrekkerij… jammer, zulke negativiteit hoeft niet, als je iets niet graag leest, blijf dan weg van een blog en zoek een andere.
      Welkom op mijn blog!

      Like

  21. Uh ja, was ik op vakantie, kwam ik thuis werd ik ziek, toen begon ik ineens met deadlines te haken dus ben ik al maanden eigenlijk niet in blogland, maar nieuwsgierig ben ik nu ook, ik zou het graag ook willen weten om welk blog het gaat.

    En jij Mrs. Brubeck, bent gewoon een eerlijk en oprecht mens, ik heb dit keer, in tegenstelling tot normaal nooit, alle reacties gelezen ook, en het staat er al, je bent een pracht mens,en dit stuk is gewoon zoals het is, zo werk ik ook, mensen volgen mij, meestal kijk ik zeker terug waar hun blog over gaat, maar als de klik er niet is voor mij? Dan lees ik ze niet, iedereen is vrij om mij te volgen en te reageren, want het staat er al, op elk blog passen meerdere dekseltjes en soms dus niet. Zovelen meer vissen in de zee 😀

    X

    Like

  22. Haha er reageren hier wel veel mensen die niet weten waarover het gaat. Ik weet het ook,niet. De positiviteit erin houden blijft belangrijk vind ik en als dat niet lukt kunnen reacties wonderen verrichten!

    Like

    1. Inderdaad, en er reageren als een kip zonder kop hoort er ook bij blijkbaar… de blog gaat alleen over MIJ, omdat ik de blogwereld positief wil benaderen heb ik een antwoord geschreven over mezelf (lees jij ergens iets anders?ik niet?) om de negativiteit van een bepaalde blogster over veel bloggers in het algemeen te counteren. Ieder blogt zoals hij gebekt is!
      😀😀

      Like

Geef een reactie

