Good idea

Slimme dame hoor, TREES!

Vanmorgen las ik op haar blog dat ze haar FB-account een tijdje op hold gaat zetten.

Het is natuurlijk een zeer persoonlijk gegeven, maar het zou voor velen onder ons geen slecht idee zijn om ons “socialmedia-gedrag” eens onder de loupe te nemen. 

B en ik hebben allebei FB, zijn niet ongelooflijk actief, maar een fotootje hier en daar als we op vakantie of op weekend zijn, dat belandt er al wel eens op. En ik geef toe, sinds ons schitterend kleinkind er is, is het fijn om te zien wat Oudste op haar pagina smijt. 

Maar ongemerkt wordt het een gewoonte om ’s morgens aan de ontbijttafel toch even door de social media te scrollen, puur uit nieuwsgierigheid…we kijken elkaar dan aan en denken hetzelfde; dit hoeft eigenlijk niet.

We hebben allebei onze pagina’s wel zo beschermd dat je niks van ons kan zien als je geen “vriend” bent. Ik blijf dat niet begrijpen, dat velen zomaar hun hele privé openbaar stellen…misschien uit dommigheid, maar waarschijnlijk ook om aandacht te trekken. 

Waar ik ook een beetje boos om kan worden is dat mensen kwaad zijn als je een vriendschapsverzoek niet aanvaardt. Een vriendschap?? Ik hoef me niet te verantwoorden waarom ik iemand niet wil toelaten in mijn privé-leven. Ergerlijk!

B heeft een tijdje een twitteraccount gehad, nu al een jaar of 2 niet meer. De snelheid waarmee het nieuws je bereikt kan een meerwaarde zijn, maar de hoeveelheid onzin die erop gepost wordt tussen mensen die elkaar  van haar noch pluim kennen is onmetelijk groot. Dan zwijg ik nog over de schade die dat kan teweeg brengen.

Houd ik hier een pleidooi om het allemaal maar af te schaffen en terug naar het tijdperk van de postduiven te keren? Natuurlijk niet!

Maar het zal toegegeven moeten worden dat mensen die samen gaan eten, op café gaan, een film gaan kijken en dan heel de avond op hun smartphone bezig zijn, misschien toch beter even de “bril der bezinning” opzetten.

Een vriendschap staat of valt niet met FB, instagram of twitter. Integendeel, vriendschappen ontstaan tussen echte mensen, die elkaar iets te vertellen hebben en die niet afgemeten wordt aan het aantal likes op een foto of bericht.

Ik ben wie ik ben, niet wie je ziet op FB!

Dus lieve Trees, ik volg je helemaal, alles met mate, en we steken onze tijd dan meer in dingen die écht belangrijk zijn!

42 gedachtes over “Good idea

  1. Ik heb nog geen smartphone en daar ben ik blij om, want zo trap ik niet in de val van constant op Facebook te zitten scrollen. De echtgenoot heeft er wel een en ik heb direct duidelijk gemaakt dat het ding niet in de slaapkamer binnen mag en ook tijdens het eten wordt het opzij gelegd. Ik schrik er altijd weer van tijdens etentjes of feestjes hoeveel mensen er aan dat ding plakken. Ik ben ook niet te beroerd om er commentaar op te geven dan ;-).

    Liked by 1 persoon

  2. Mijn FB gebruik is al een hele tijd meer ingeperkt tov vroeger. Facebook is voor mij een beetje Fakebook: alles is mooi, alles is goed… het draait een rad voor de ogen van diegenen die het minder goed hebben. Daar wordt vaak niet bij stil gestaan. Ik heb zowel een privé pagina (afhankelijk van het bericht enkel zichtbaar voor FB ‘vrienden’, ‘goede vrienden’ en/of ‘kennissen’) als een pagina die hoort bij de blog. Mensen die ik op m’n privé FB toevoeg zijn enkel en alleen mensen die ik al IRL heb ontmoet… En zo is het: ieder is vrij te doen en te laten wat diegene wil, zo ook in de keuzes van vriendschappen. Twitter zegt me al helemaal niets (is vooral voor BV’s lijkt me). Ik vind dat ook onbegrijpelijk als mensen zomaar onbeperkt hun privé leven te grabbel gooien (op gelijk welke sociale media), zo ook het asociale aspect ivm telefoongebruik…

    Liked by 1 persoon

  3. ik zou bijna geneigd zijn te zeggen ‘amen’ want ik heb hier niets meer aan toe te voegen. Ook ik zit op smoelenboek maar ben daar erg weinig aanwezig. Heb geen behoefte om te weten wat je gaat eten, heb geen zin in die spelletjes verzoeken. wel jammer dat real life aan heel veel mensen voorbij gaat.

    Liked by 2 people

  4. Hi Mrs. Brubeck,

    Met social media heb ik een haat-liefde verhouding. In mijn leven zijn er overdag weinig mensen en via blog en social media ben ik minder eenzaam. Verder krijg ik er veel informatie door. Op twitter volg ik de updates van Prorun bijvoorbeeld en van nieuwtjes van musea en patronen. Het nieuws lees ik bewust in de krant. Facebook gebruik ik ook voor informatie over hardloopwedstrijden. Maar ik krijg ook de foto’s en nieuws van mijn familie in Australië en Canada. Ik publiceer ook mijn blog op Facebook en Twitter. Maar alles kost (teveel) tijd. Deze zomer heb ik een pauze ingelast waarin ik wel lurkte (las maar geen commentaar gaf) en dat beviel me op zich wel maar ik vond het niet eerlijk tegenover de bloggers. Kortom ik ben er nog niet uit hoe ik het wel moet doen maar ik ben wel aan een digitaal dieet toe.

    Ik heb tegenwoordig het aantal vrienden wel sterk teruggeschroefd, maar soms blijf je toch iets volgen. Zo heb ik mensen leren kennen bij hardlopen en die doen dan aan iets mee en dat vind ik dan echt interessant om updates te ontvangen. Maar ik wordt gek van alle eetupdates. Ik heb ontdekt dat als je incheckt via de wifi van een restaurant of een recensie geeft dat dat automatisch wordt gedeeld door Facebook. Dat vind ik heel vervelend maar ik kan het niet uitzetten.

    Nou je ziet dat je blog een hoop losmaakt.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

    1. Ik ben erg blij met je uitgebreide positieve reactie en sta open voor alle meningen!
      Zoals ik zei, we moeten het kind niet met het badwater weggooien, integendeel, er zitten zeker mooie mogelijkheden aan vast. Helaas, zoals met alles wss, ook donkere kanten!
      Dank je! 🙂

      Like

  5. Voor mij is het vooral een manier om met de familie in contact te blijven. Het feit dat ik veel van mijn tijd met wachten doorbreng (vrijwilligerswerk, wachtzalen) maakt dat ik wel vaak op sociale media lees, maar het moet vooral niet te gek worden!

    Like

      1. Vieze boekskes, inderdaad. Deze week heb ik er per grote uitzondering eens eentje gelezen, wegens er nog vrij nieuw uitzien en geen Dag Allemaal/Flair.
        Hoe dan ook, ik was standaard mijn handen eens weer thuis, want wie weet welke ‘beestjes’ hangen daar wel niet aan.

        Liked by 2 people

  6. Ik leef nog een beetje in de middeleeuwen, heb geen FB én geen moderne telefoon , ik wil dat ook niet, eigenlijk al meteen om dat vreselijk kinderachtige “vrienden gedoe” ik bén nou eenmaal niet zómaar bevriend met iemand die m’n naam op het internet tegen komt (wat trouwens niet gebeurt omdat ik héél zuinig omspring met m’n persoonlijke gegevens.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik ben nogal een fan van social media. Mijn wereld is er zoveel groter door geworden. Van vrienden die ik zelden IRL kan zien omdat ze in een ver buitenland wonen, kan ik toch op de hoogte blijven van hun leven dankzij FB, Instagram, Messenger, enz. Maar alles op zijn tijd, en als ik in gezelschap ben, blijft mijn smartphone in mijn handtas en staat het geluid op stil. Vind ik niet meer dan elementaire beleefdheid.

    Liked by 1 persoon

  8. Nou, wat heb ik nou weer uitgehaald? Beter gezegd aangehaald? 😉
    Maar echt, het kan soms echt teveel worden, ik merkte dat ik er gewoon teveel mee bezig was, en achteraf dacht. Jeetje waar zijn die uren gebleven, wat ben ik nou wijzer geworden? Vandaar mijn beslissing. Op mijn telefoon keek ik er niet echt vaak op, Messenger ook niet. Kon wel wachten. Maar achter mijn laptop? Pffff… En ik lees nu bij mij op FB, op mijn blog en ook hier bij jou in de reacties dat we niet de enigen zijn hè. Ik snap wel dat je met het oog op die kleine graag alles wilt volgen dus houd het nog maar lekker aan. Lief dat je me volgt en snapt! Ik heb straks inderdaad meer tijd voor andere leuke en belangrijke dingen. Jan is blij joh 😉
    XXX

    Like

  9. Er zou geween zijn en tandengeknars mochten op een dag wereldwijd alle smartphones ineens verdwijnen. Hup, weg. En ik? Ik zou daar geeneens iets van merken.
    Sociale media? Ik blog zo nu en dan eens. Verder niks. Heerlijk.
    (O ja: wie me kent, zal het beamen: ik ben allesbehalve een ouderwetse mens. Integendeel, zelfs. Alleen plooi ik niet graag voor afhankelijkheid.)

    Liked by 1 persoon

  10. Ik ben verslaafd! Ik heb mijn facebook-account willen verwijderen maar deed het dan toch maar niet. Omdat ik sommige dingen ook wel zou missen. Ik heb wel veel uit mijn nieuwsoverzicht verwijderd zodat ik enkel nog mensen zie die me écht interesseren. Op mijn smartphone staat de app van facebook niet maar dan ga ik via de internetbrowser kijken. Ik ben alleenstaande en daardoor kijk ik wel veel meer naar facebook dan vroeger.

    Like

  11. Ik ben nu bijna anderhalf jaar facebook-loos na er voordien 8 jaar opgezeten te hebben, en ik moet zeggen: een zeer goede beslissing die ik me nog geen moment beklaagd heb. Als je er een beetje dieper op gaat doorgraven, zie je pas wat een vuil wereldje facbook is, hoeveel er achter de schermen gemanipuleerd wordt, etc.
    Trouwens: je echte vrienden blijf je toch zien, en een mens hoeft niet van alles op de hoogte te zijn. Zonder facebook kan je trouwens weer echt verrast worden of wanneer je bij iemand op bezoek bent een fotoalbum samen doorkijken, omdat je die foto´s gewoon nog niet gezien hebt. Da´s veel fijner.

    Liked by 1 persoon

  12. Volledig mee akkoord! Wij hebben ook Facebook, af en toe posten we eens een fotootje van een happy-moment en that’s it! Meer moet dat ook niet zijn… onlangs had ik een vriendschapsverzoek van iemand die ik al jaren niet meer gezien heb, zo’n vriendschapsverzoeken aanvaard ik niet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

