Mr en Mrs Brubeck à Paris

Het is nog heel vroeg, iedereen slaapt nog als we het huis uitsluipen. De wereld is in diepe rust, we wentelen ons erin, samen in de wagen, de donkere wereld in, stilzwijgend, genietend van wat komen zal.

Parijs…

De stad waar we allebei ontzettend van houden, waar we uren hand in hand kunnen ronddwalen, van de ene metro op de andere springen. Ons verbazen over zoveel verschillende culturen, mengelmoezen van dialecten, uiterlijk vertoon, diepe miserie, fijne contacten achter een glas rode wijn, slapende daklozen, vervelende bedriegers…Parijs zit in ons bloed.

Als we ergens een gaatje vrijhebben zoeken we een interessante aanbieding om er naartoe te rijden. Op 3,5 uur rijden ligt een weekend genieten voor ons uitgestrekt. Dat vonden we dit keer in de zakenwijk “La Défense”, een stukje buiten Parijs. 

De eigenzinnige Arc tekent het district. 

Alles is opgebouwd in dezelfde stijl, een strak omlijnd beeld dat mooie foto’s oplevert.

Wat zijn afstanden in Parijs? Juist, niks!

De metro ligt overal op een paar minuutjes wandelafstand en brengt je in no time helemaal naar de andere kant. We zijn er dol op, pluizen uit welke lijnen op elkaar aansluiten en ontdekken zo het “echte” Parijs. Het Parijs waar je geen toerist (tenzij een verdwaalde) tegenkomt. Waar de Fransen zelf op café gaan, waar ze de heerlijkste simpele maaltijden op tafel toveren. 

Waar je ongestoord kan rondhangen en de indrukken kan laten inweken, waar gebouwen nog “echt” zijn en beklijvend.

Parijs is meer dan het Louvre, de Seine, de Notre-Dame. Parijs is een stad waar alles samenkomt, waar mensen elkaar ontmoeten als je daarvoor openstaat.

Genieten in een authentiek restaurantje waar we uren in ons beste frans (wss met wat haar op, maar wat maakt het uit) met de eigenaar babbelden, spontaan champagne kregen van de man toen we wilden vertrekken. Hij was “de métier”zelve  in hart en nieren.

Toegegeven, je moet er wat moeite voor doen, om deze pareltjes te vinden, maar het maakt dat we zo van het leven genieten.

Onwaarschijnlijk hoe je van een kleine chinese wijk een afro-amerikaanse binnenrolt. Waar mensen tot buiten staan aan te schuiven om te genieten van de speciale keukens, waar complete gezinnen een halve zondag doorbrengen om vlechtjes in hun haar te laten leggen, waar het een smeltkroes is…

Parijs, we laden onze batterijen er op, eten oesters en drinken champagne op de straat, in godvergeten wijken. Denken aan onszelf, aan ons groot en klein geluk, aan ons geluk dat we dit kúnnen doen, ongelimiteerd van elkaar genieten, elkaars gedachten lezend.

Wetend dat we snel zullen terugkeren!

Parijs…

53 gedachtes over “Mr en Mrs Brubeck à Paris

  1. Ik wil er ook nog eens à l’improviste naartoe gaan. Tweemaal in de pas lopen met een gids en een busmaatschappij (4°middelbaar en een paar jaar geleden) was al meer dan genoeg!

    Like

  2. Om Parijs écht te leren kennen, moet je er een tijd wonen. Wat ik ook deed, een jaar aan een stuk zelfs. (Wegens destijds L’Amour gevolgd, jazeker.)
    Sindsdien ben ik er nooit meer terug geweest, maar na het lezen van dit log borrelt de goesting toch weer op. 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Een heel wervend logje dat “de liefhebber”niet zal kunnen weerstaan. foto 2, 5 en 6 zijn heel mooi en zóuden me misschien over kunnen halen …..als het hiervandaan niet minstens 8 uur rijden was en ik Frans zou spreken;-)

    Like

      1. Toch wel hoor, ik voel me al niet makkelijk ergens anders thuis en als ik me dan ook nog niet verstaanbaar kan maken haak ik af. het zou met de snelle trein anders nog wel te doen zijn maar ja, dan ook nog al die knoflook hé;-)ik ben gewoon geen wereldreiziger.

        Liked by 1 persoon

  4. Wat een prachtige omschrijving.. Echt een mooi logje van jullie weekend.
    Als je zo’n stad beter kent is het extra mooi. Ik ben er een keer als toerist geweest en een keer op doorreis.. Zou er graag nog eens naar terugwillen. Wie weet komt het er ooit nog van al ben ik bang dat ik Jan niet mee zal krijgen. Hij is niet zo dol op grote steden.. 😘

    Liked by 1 persoon

  5. Die smeltkroes en hoe je daarover denkt :-). Het dankbare genieten, omdat jullie kunnen genieten en dat beseffen: het maakt dit berichtje af voor mij. Dat niet alles voor iedereen zo vanzelfsprekend is. Heel graag komen lezen hier.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

