Overdiagnose

Één van de voordelen die wij op het werk krijgen is een 2-jaarlijks volledig medisch onderzoek. 

Nu heb ik gelukkig niet de karaktertrek van mijn vader geërfd, namelijk een hypochonder zijn van hier tot ginderachter, maar als je moeder sterft aan kanker, je vader nu ook de k-diagnose krijgt en je partner een hartstilstand krijgt, dan sta je toch wat meer stil bij je algemene welzijn.

Dus trek ik om de 2 jaar graag een paar uurtjes uit om alles effe te laten checken. 

Het gebeurt best grondig hoor. Een volledig bloedonderzoek, oren, ogen, urine, ecg, enz… 

Ik hoor een aantal van jullie denken, dat kan je huisdokter toch ook? Ja, dat is zeker zo, maar alhoewel we een groot vertrouwen hebben in die man, al 27 jaar, kan het ook geen kwaad om eens iemand anders naar dat vege lijf te laten kijken, toch?

Normaal gezien ga ik naar het Idewe in Turnhout, lekker dichtbij en makkelijk én gratis parkeren. Omwille van slechte organisatie vanuit HR lukte dat niet dit jaar en werd ik doorverwezen naar Antwerpen. Nu ken ik de koekenstad goed, heb er 15 jaar gewerkt, ik weet dus dat het geen pretje meer is om er snel te geraken en je auto ergens in de buurt te stallen. Maar ok, ik wilde toch de check-up laten doen. 

Het eerste deel van het onderzoek is best leuk, de oor- en oogtesten brengen een vaag gevoel van melancholie naar boven vanuit mijn lagere schooltijd…

Het tweede deel bij de dokter verraste me, in Turnhout was dat altijd redelijk oppervlakkig, ik kreeg daar toch de indruk dat men een beetje “bandwerk” aan het doen was. De dokteres in Antwerpen heeft me een volledig uur helemaal uitgeplozen, om me met de boodschap naar huis te sturen: “u moet dringend naar een cardioloog wegens een ruis op uw hart”.

Met de schrik op mijn hart, letterlijk en figuurlijk, vertelde ik mijn collega’s dat de dame in kwestie mij toch wel wat ongerust gemaakt had.  Er werd mij echter door een aantal mensen verzekerd dat de dokteres nogal snel doorverwees, dat ze “die reputatie” had.

Toch maar even een afspraak maken bij de cardioloog van mijn Mr Brubeck, bij wie ik gelukkig snel terecht kon. Beter voorkomen dan genezen dacht ik.

Die was in het begin redelijk sceptisch toen hij het uitgebreide verslag doornam. Het leek hem een serieuze overdiagnose.

Tot hij aan de echografie begon, die man bleef maar bezig en ik werd met de minuut zenuwachtiger (B trouwens ook, die kent de duur van zo’n onderzoek wel).

“Ik ga nog geld aan u verdienen”, waren zijn woorden toen ik half naakt en onelegant van zijn tafel wankelde. Oei? Hoe lang had ik nog? Ik wil mijn kleinkind nog zien opgroeien…

Nu kan ik iedereen deze man aanraden, een geweldig rustige cardioloog, die zeer grondig tewerk  gaat én bovendien menselijk is. Hoe dikwijls vind je die combinatie? Maar…hij heeft een zeer droge humor 😀. Vandaar zijn uitspraak over dat geld verdienen.

Hij was erg te spreken over de detectie van de dokteres van het Idewe en veegde het woord overdiagnose resoluut van de tafel.  Ik had anders mss nog wel even rondgelopen zonder te weten dat er iets mis was met mijn hart.

Neen, u bent dus nog niet verlost van mijn schrijfsels, ik blijf nog wel enige tijd blogland bestoken met wat logjes en reacties.

Niks wat een goede opvolging en medicatie onder controle kunnen houden. 

Maar ik ben er wel van overtuigd dat een grondige “onderhoudsbeurt” op zijn tijd toch wel een aantal mensen ten goede zou komen! 

Met bijzondere dank aan Dr. I. van hrt Idewe te Antwerpen en de cardioloog van Mr Brubeck. 


72 gedachtes over “Overdiagnose

  1. Gelukkig is het allemaal onder controle te houden, maar logisch dat je geschrokken was. Je hart is toch je motor om je lichaam en leven aan de gang te houden…brrr
    Ik kreeg ook altijd om het jaar een medische check-up en daar kwam in 2000 ongeveer uit, dat mijn bloeddruk te hoog is. Na een paar jaar zoeken, iedere keer moest ik toch weer iets erbij, is dat nu goed onder controle met medicatie. Dus ook ik maak me geen zorgen.
    Zooo fijn dat je nog even blijft ronddolen in Blogland.. We kunnen je niet meer missen hoor 🙂 ❤

    Liked by 1 persoon

  2. In Nederlandse kranten onlangs nog gelezen dat veel hardkwalen vooral bij vrouwen niet tijdig worden onderkend. Ik doe voor mijn marathon ook iedere 2 jaar een sporttest. Daar kwam aan het licht dat ik inspanningsastma heb. Goed te weten dat ik nu een verkoudheid niet moet verwaarlozen. Fijn dat jouw hart met medicatie en (en liefde natuurlijk) nog jaren mee kan.

    Groerjes,

    Dorothé

    Like

  3. Wat fijn dat ze daar nu tijdig achtergekomen zijn! Ik vind het wel akelig voor je dat het zo is, maar het zal maar niet ontdekt zijn en je rolt zomaar om midden in het leven.
    Nu kun je de kleinkinderen juist op zien groeien.
    En genieten van het leven. En van ons aller bloggerscommentaar… 😜
    Pas goed op jezelf en heel veel liefs ❤ xxx

    Liked by 1 persoon

  4. Ja, dat hypochonderen, had ik het ook nog over, dat ik amper mijn huisarts zie, en deze dat ook gezegd heeft, lange tijd niet gezien. Dat is een familiedingetje hier ook, zo opgegroeid, je gaat alleen als er echt iets is, dus 4x per jaar is al veel.

    Gezien wat ik nu weer lees, had ik nu juist besloten om iets vaker te gaan, maar het punt is wel, dat ik telkens eerst zelf vooronderzoek moet doen, en mijn hart, ze meten alleen mijn bloeddruk, luisteren naar mijn longen, niet genoeg natuurlijk. En nooit heb ik gezegd ergens dat ik weleens pijn bij de borst voel aan de kant van mijn hart….

    Ik ben blij dat jij toch gegaan bent, dan maar een keer teveel, blijkt nu toch, ook al kun je het onder controle houden, dat het goed was. Ik ben hier heel blij om! ❤ ❤ ❤

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Ja precies, dat is het hem nu net, gezien we dus uit zelfde hout gesneden zijn, jij nu dit, zo bleek ik al maanden met die B12 te lopen.. kortom, wat is de middenweg 😉

        Liked by 1 persoon

  5. Het is zo angstig hé, je hart. Gelukkig ben je er op tijd bij. Ik heb trouwens ook een ruisje, Ik geloof heel veel mensen, maar bij mij kan dat gelukkig geen kwaad. Toch schrik ik hier van hoor, en jullie natuurlijk helemaal. Pff.

    Like

  6. Wat ben ik blij dat ik dit nu weer even lees. Potverdorie het is maar goed dat je naar Antwerpen gegaan bent zeg!! En dat die dokter zijn vak zo nauwkeurig uitvoert. Het is toch eigenlijk van de zotte dat je wel twee keer in het jaar je tanden laat controleren en dat een medische check up eigenlijk niet verplicht is. Fijn dat er wat aan gedaan wordt en dat je op tijd bent!! Knuffel van mij!! 😘😘😘👍🏻

    Liked by 1 persoon

      1. Ik las toevallig laatst ergens dat de huisartsen tegenwoordig hun stethoscoop te weinig gebruiken en daardoor veel hartkwalen in het beginstadium. missen .

        Like

  7. Nou moe. Ik las al zoiets in je reactie op mijn blogje vandaag. Da’s wel even schrikken. Eigenlijk zou ik zoiets ook regelmatiger moeten laten doen. Mijn moeder heeft hartritmestoornissen, maar verder zijn er geen hartziektes in de familie. Ik voel wel dat ik niet te vettig mag eten, want dan krijg ik een drukkend gevoel rond mijn hart. Dus ik luister naar mijn lichaam, probeer zo gezond mogelijk te eten (met af en toe een uitspatting) en ben nu dus ook meer aan het bewegen. Dat zwemmen, dat je zei, lijkt mij ideaal!

    Like

  8. Wat goed dat je een dokteres hebt getroffen die een grondig onderzoek niet aan haar laars lapt. Ik kan me goed voorstellen dat de diagnose best wel schrikken moet geweest zijn, maar anderzijds kan je er nu wel aan werken. Goede moed, Mrs. Brubeck. Onkruid vergaat zo snel niet. 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Een controle dokter, die zijn taak ernstig neemt! Fantastisch! Want ik herinner mij alleen maar ‘routine’onderzoekjes tijdens de jaarlijkse check-up 😦

    En.. ps.. ik ben heel erg blij, dat je nog heel lang gaat blijven bloggen 😉

    Liked by 1 persoon

  10. Het wordt zo snel in de mond genomen hé, met de nieuwjaarswensen ‘En een goede gezondheid!’. Het ís toch ook wel het allerbelangrijkste in een mensenleven, daar staat of valt alles mee. Goed dat het tijdig werd ontdekt en dat je nu in goede handen bent. Kan me idd voorstellen dat zo’n plots en onverwacht nieuws wel even schrikken was (I know that feeling). Ik schrok overigens toch ook even bij het lezen…

    Like

  11. Sterkte met mogelijke vervolg-onderzoeken en de behandeling. Goed dat je d’r vroeg bij bent.

    Nog even een detail … ik vind het woord ‘dokteres’ bijzonder. Maak je van elk beroep een vrouwelijke variant? Het herinnert me aan mijn oma. Zij sprak van een ‘kokkesse’ die op feestdagen kwam koken. Het woord ‘kokkin’ gebruikte ze nooit.

    Like

  12. Oei, dat is toch even schrikken. Inderdaad, een jaarlijkse controle is absoluut geen overbodige luxe. Dat we onze auto jaarlijks laten keuren lijkt normaal, maar een mensenleven is zo belangrijker… Er zijn zo van die sluipende moordenaars die we niet voelen. Het is goed om die voor te zijn.
    Draag goed zorg voor jezelf!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

