Voor Jaike en haar familie

Voor een dag van morgen

Wanneer ik morgen doodga,

vertel dan aan de bomen

hoeveel ik van je hield.

Vertel het aan de wind,

die in de bomen klimt

of uit de takken valt,

hoeveel ik van je hield.

Vertel het aan een kind

dat jong genoeg is om het te begrijpen.

Vertel het aan een dier,

misschien alleen door het aan te kijken.

Vertel het aan de huizen van steen,

vertel het aan de stad

hoe lief ik je had.

Maar zeg het aan geen mens, 

ze zouden je niet geloven. 

Ze zouden niet willen geloven dat

alleen maar een man 

alleen maar een vrouw 

dat een mens een mens zo liefhad 

als ik jou.
Hans Andreus

Uit: Al ben ik een reiziger

Uitgeverij Holland 1959
Dit gedicht kozen we uit om op mijn mama haar “doodsprentje” te zetten.

Ik wil het hier opdragen aan JAIXY +, die zo jong haar strijd tegen de k***ziekte verloor. 

Gek, ik kende haar niet persoonlijk, maar had een immens respect voor haar. 

De manier waarop ze zonder twijfelen positief met alles en iedereen omging, ik heb het zelden meegemaakt! 

Ze dacht altijd eerst aan een ander, dan pas aan zichzelf, velen kunnen er een voorbeeld aan nemen.

Lieve Jaike,

Ga nu maar, je bent een supermeid!

Het was me een voorrecht je te mogen “kennen”, ik heb genoten van onze conversaties…



49 gedachtes over “Voor Jaike en haar familie

  1. Dat meen je niet.

    Ik weet niet wat te zeggen.

    Ze was zo positief, altijd. Ze liet altijd zo’n lieve comments na, terwijl ik veel te weinig op haar blog reageerde. Ik hoopte nog dat de stilte op haar blog tijdelijk was.

    Veel sterkte voor iedereen die deze prachtige dame moet missen.

    Like

  2. Ik ben nog steeds verdoofd, leef nog mee net haar huwelijk net een kleine week geleden, ik had zo’n hoop en de de wens dat ze in elk geval haar verjaardag nog mee had mogen maken, het einde van dit jaar 😦

    Prachtig gedicht, maar woorden heb ik er nog steeds niet voor, alles wat ze nog mee heeft gemaakt rond haar huwelijk, de armbandjes door een vriendin laten maken, een unieke serie van 8… de Backstreet Boys met een persoonlijke videoboodschap voor haar huwelijk, onbegrijpelijk dit.

    ❀ ❀ ❀

    Like

  3. Vreselijk. Hoorde het net via messenger van Morgaine. Ben er stil van. Zo’n levenskracht dat ze had.
    Zoveel aandacht en lieve woorden om anderen te troosten. Zo niet eerlijk.
    Stomme K.K.

    Like

  4. Lieverd, een prachtig gedicht. Ik ben dankbaar dat ik jullie via deze weg heb leren kennen. Jaike zo meelevend en positief, ik kan het niet bevatten. Jij bent ook zo lief en medelevend dank je daarvoor. Onze gedachten zijn nu allemaal bij Jaike… Haar strijd is gestreden, en ik hoop dat ze breedlachend denkend aan haar laatste mooie momenten is ingeslapen….

    Like

  5. Ik ken haar niet.. noch haar blog 😦
    Maar wat ik hier lees, doet me denken, dat ze een heel bijzonder iemand moet geweest zijn.
    Het is allemaal zo unfair! Jonge mensen mogen gewoon niet gaan!

    Like

Geef een reactie

