“DM”: repliek

Elke zaterdagochtend valt bij ons de papieren versie van “De Morgen” in de bus. 

Een uitgebreid ontbijt, lekkere koffie, fijn gezelschap en de kranten…laat de dag maar komen.

Ik begin meestal met de bijlages die bij de krant zitten, meestal leuke artikels, goed gefundeerd, met wat stof tot discussie met onze kroost.

Vanmorgen ging mijn koffie toch wel bijna het verkeerde keelgat in en mijn verontwaardiging steeg met elke zin die ik las. Vier “gewone”-wat ik al een bijzonder betuttelend woord vind- mannen doorprikken hardnekkige seksmythes.

Beste J, T, M en GJ, het zou misschien wijzer geweest zijn eerst de impact van jullie woorden eens te wegen vooraleer ze de wereld in te smijten…

*NIET elke man is een paar keer in zijn leven niet monogaam. Hoe durf je eigenlijk? Moet nu elke vrouw tegen haar partner zeggen dat hij een leugenaar is, gewoon omdat jij dat vindt? Wat voor onrust strooi je hiermee rond?

*Je vrouw niet bedriegen omdat je haar niet wil kwetsen??? Sorry, als dat je reden is, zou ik je partner niet willen zijn. Dan loop jij de hele tijd rond met een broek vol goesting en geef je daar niet aan toe omdat je medelijden hebt met je vrouw?

*Realistisch zijn, elke dag biefstuk eten, maar af en toe mag kaviaar en kreeft toch ook?? Komaan, als je bij je partner geen kaviaar kunt vinden heb je een ander probleem denk ik.

*Éen les geleerd, romantiek opzij schuiven…waarom??? Een leven samen is wél romantiek, anders kan je beter een bvba oprichten. Lekker makkelijk, geen gevoelens.

Ik heb me doodgeërgerd aan jullie stellingen, het is niet omdat je eens in de krant mag staan, dat je mening niet meer gefundeerd moet zijn.

Het bestaat namelijk wel; mensen die voor elkaar gemaakt zijn. Die elkaar door en door kennen, elkaars beste vriend en soulmate zijn. Die daardoor weten dat een relatie gebaseerd is op 2 karakters, die werken om elkaar te blijven boeien en thuis kaviaar eten. Is elke dag dan alleen maar verliefd zijn en hand in hand lopen? Tuurlijk niet, ik ben al 32 jaar samen met dezelfde man en ook bij ons wordt er gewerkt, maar we eten wel SAMEN kaviaar!!

Uiteraard hebben jullie het recht om je eigen mening te verkondigen, dat heeft iedereen.

Ik heb het vooral zeer moeilijk met de manier waarop jullie die mening in een stelling gieten, alsof die dan zou gelden voor iedereen. Dat is NIET zo…

Een gelukkig getrouwde vrouw die op een romantisch, realistische manier samen oud wil worden met haar partner.

59 gedachtes over ““DM”: repliek

  1. Zulks heet, zo bevroed ik, de nieuwe tijd. Ik ken zelfs eind-twintigers en begin-dertigers die geen huwelijks- of samenlevingscontract willen afsluiten (laat staan huwen) omdat – en ik citeer: “een relatie slechts van bepaalde duur is en dientengevolge sowieso eindig is”. Kinderen zijn in dezen dan weer geen bezwaar voor deze sujets. Begrijpe wie kan.
    Soms, heel soms, ben ik blij dat ik een oude zak ben met dito waarden.

    Liked by 2 people

    1. Ze bestaan nog altijd hoor, de begin-dertigers die geloven in de liefde. Meestal zijn dat diegenen die hun liefde al ontmoet hebben 😉 Manlief en ik kiezen al 12 jaar voor elkaar, verschillende vrienden zijn ook al lang samen (want hé, voor een begin-dertiger is 10jaar wel degelijk lang) en niet van plan om daar ooit verandering in te brengen.

      Die mentaliteit waar je over spreekt zegt vooral veel over geloof in liefde en bereidheid om er iets voor te doen. Ik heb de indruk dat het eerder uitzondering blijft dan regel, al komt het waarschijnlijk wel vaker voor dan bij de generatie van mijn ouders. Maar was trouwen omdat het zo hoort en niet scheiden omdat dat niet hoort dan zoveel beter? Als je opgroeit zonder liefde tussen je ouders te zien, kun je dan zelf geloven er in? Als grove veralgemening: mijn generatie wacht vaker af om zich te binden, die ervoor zat vaker vast in een ongelukkig huwelijk. Veralgemenen is nooit goed…

      Liked by 1 persoon

      1. Aan veralgemenen doe ik niet, beste Trijnewijn. En de paar mensen die ik ken die heden nogal onorthodox over relaties denken, zijn – zo hoop ik althans van harte – veeleer uitzondering dan regel. Doch toen ik dertig was – dat is alweer 19 jaar geleden – hoorde ik zulke boude beweringen toch niet.

        Geloof in liefde en de bereidheid om er iets voor te doen: ik sluit me daar bij aan, de wijsheid omarmend dat liefde een werkwoord is.

        Liked by 2 people

      2. Ik bedoelde niet dat jij veralgemeent, beste menck, ik wou je niet aanvallen. Ik denk dat 17 jaar verschil ben opgegroeid naast mensen waarvan de ouders jarenlang in een vechtscheiding verwikkeld waren en de kinderen in het midden daarvan zetten, waar de ene ouder de kinderen achterliet en er niet meer naar omkeek, waar een alleenstaande ouder bijna heel hun jeugd moest worstelen om rond te komen, waar er thuis een koude oorlog aan de gang was. Neem een random groep van 25 dertigjarigen en minstens een ervan heeft zo’n jeugd gehad. Ik vermoed dat wij de eersten zijn waarbij gescheiden ouders niet meer zo uitzonderlijk waren, ik vermoed dat dat veel invloed heeft. Ik ben het er niet mee eens, maar ik kan ergens wel begrijpen hoe iemand aan zo’n “koude” overtuiging kan geraken.

        Like

      3. Oeps, tijdens het aanpassen verstuurd, sorry! Er ontbrak een stukje van een zin: ik denk dat er op 17 jaar vrij veel veranderd was, ik ben opgegroeid… Enzovoort

        Voor de rest: dankjewel voor je reacties, ze zetten mij aan het denken.

        Liked by 2 people

      4. Over die koude oorlog thuis en de vechtscheiding die erop volgde kan ik als vijftiger ook meespreken. Maar ik ben altijd blijven geloven dat het heel anders kan. Blij dat ik al bijna dertig jaar ge-trouw-d ben met dezelfde man.

        Liked by 2 people

      5. Mensen die niet bij elkaar passen moeten hun conclusies trekken, hoe pijnlijk dat soms ook zal zijn en waarvan de kinderen meestal de dupe zijn. Maar daar hadden “die mannen” het niet over. Dat zíj niet geloven in “je helemaal kunnen verliezen in een ander” heb ik geen problemen mee, maar ze moeten NIET rondstrooien dat iedereen zo is!! Dat maakt me razend….

        Like

      6. Dat maakt je meer dan terecht razend, dat is zever in pakjes van klojo’s die hun eigen gedrag goed proberen te praten. Mijn kindjes van 4 en 6 proberen hun stoutdoen soms ook (tevergeefs) goed te praten, maar die hebben tenminste nog hun jonge leeftijd als excuus.

        Liked by 1 persoon

  2. Tot morgen die ‘stoere’ gasten geconfronteerd worden met het feit dat hun partner eens een scheve schaats rijdt. Dan zal het kot te klein zijn…
    De relatie met mijn vrouw is heilig – geen (resterend) haar op mijn schedel die eraan denkt die ooit op de helling te zetten.

    Liked by 1 persoon

  3. Tja, ik geloof niet dat ik me daar over op ga winden, het zegt gewoon véél over de heren die dit beweren, vooral hard over hun eigen gevoelens van onbehagen heen schreeuwen en bevestiging zoeken dat het bij iedereen zo magertjes is.
    Al dénk ik dat er nu wel een generatie opgroeit waar het grotendeels zo is dat seks en liefde weinig met elkaar te maken hebben. Seks is veelal “voor de leuk” en heeft niet zo veel meer met partnerkeuze te maken. Het lijkt me een arm leven.

    Liked by 1 persoon

  4. Laat ze verkondigen wat ze willen. Ik voel me niet aangesproken. Ik lees zo’n dingen wel, maar ik neem ze niet op en ik kan me er ook absoluut niet druk over maken. Dat zou jij ook niet moeten doen … is niet goed voor je hart.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ben 19 jaar in een ongelukkige relatie gebleven, maar heb er NOOIT aan getwijfeld dat er zoiets als ‘blij blijven met je partner’ bestaat. Mijn lief heeft kantjes waar ik allerminst van gecharmeerd ben, maar die wegen niet op tegen al de rest.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik ben het helemaal eens met jou, en ook met Kathleen trouwens.
    Maar me aan zo’n stuk ergeren, daar begin ik niet aan. Eens goed met de onzin lachen, schouders ophalen en naar de volgende pagina bladeren… Meer is het niet waard vind ik! 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Er zijn inderdaad helaas genoeg van die kerels, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal zo zouden zijn. Beetje kortzichtig.

    Heb even teruggelezen bij je en las dat jullie het heerlijk hebben gehad in Camada. Prachtige foto’s en ik vind je een bikkel dat je ondanks je hoogtevrees toch de hoogte in bent gegaan. Brr…
    En wat een schatje is jullie kleinkind. Wouw! Liefs, Narda

    Liked by 1 persoon

  8. Veralgemenen is nooit goed he. Er zijn inderdaad mannen die voldoen aan de stellingen van de heren in het artikel. Maar ik wil graag geloven dat die van mij zo niet is, want ik kijk ernaar uit om over 22 jaar net als jullie te kunnen zeggen dat wij samen nog altijd kaviaar eten. Al weet ik natuurlijk ook dat je SAMEN moet werken om kaviaar te kunnen blijven eten 🙂
    En och ja, die redacties moeten élke week iets vinden om hun boekjes te vullen, uiteraard staan daar af en toe eens artikels tussen waarbij we met onze ogen rollen. Of het is de bedoeling om reacties uit te lokken. Dan is hun opzet geslaagd. Wie weet sta jij volgende maand in DM magazine met jouw postje 😉 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Van mij mag iedereen een mening hebben,en als kranten die willen publiceren dan is dat maar zo. Maar net zoals jij kan ik slecht tegen veralgemenen. Als zinnen beginnen met de woorden ‘ELKE.. vrouw/man/mens/veertiger.. ‘ , dan zucht ik eens diep :-).

    Liked by 1 persoon

  10. Lang getwijfeld of ik ook hier op zou reageren, omdat het duidelijk heel gevoelig ligt, Mrs B. Nu reageer ik toch. Enkel dit: er zullen altijd wel personen zijn die algemene uitspraken opperen en daardoor anderen ergeren, boos maken, verdriet aandoen. Ik heb geleerd, in al die jaren (en leer nog steeds bij) om dat vooràl niet persoonlijk op te vatten. Uitspraken van vreemden (dat zijn ze tenslotte) die mij van haar noch pluim kennen, neen, daar stop ik mijn energie niet in. Waarom zou je ook, jullie relatie zit immers goed ;-). Ik ben zelf gescheiden (intussen 11 jaar) en krijg ook van die str*** over me, algemene uitspraken en vooroordelen. Alleen wanneer zulks aan mij persoonlijk is geadresseerd èn van mensen die me echt kennen zal ik op m’n achterste poten gaan staan. De rest laat me eerlijk gezegd hoe langer hoe meer koud. Warme groet, Hilde (Regenboogbui).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

