Bitterzoet


Vandaag, 32 jaar geleden werd mijn mama begraven.

Een “mooie” dag, niet zo’n typisch begrafenisweertje. Nee, een blauwe hemel en een waterig zonnetje. Ze zou daar ook niet blij mee geweest zijn, met regen, “maakt een mens zo depressief”, waren haar woorden.

Ik was er eigenlijk niet…

Ik zat daar, in mijn grijze uniformrok, witte bloes, een bleek gezicht…maar ik was er niet.

De kist die naar voor gedragen werd was een leeg ding voor me, de bloemen een flauw en nikszeggend omhulsel. De kaarsen dreigend groot. 

De holle woorden van mensen die je anders niet zien staan, gleden rakelings langs me heen. Goed bedoeld waarschijnlijk, maar zo nikszeggend.

Woorden van een pastoor die zelfs niet de moeite had genomen om op tijd te komen toen mama haar doodsstrijd aan het leveren was. Waar had die man het eigenlijk over? Hij kende mijn moeder niet en toch deed hij een verhaal alsof ze zijn beste vriendin geweest was.

Ik zat daar en was er niet.

Ik was in het Zuiden van Frankrijk, samen met mama in de zinderende warmte aan het wandelen langs het strand… Ik was in de bossen met haar aan het wandelen met onze trouwe Duitse Herdershond… Ik zat met haar in de zetel naar Dallas te kijken… Ik deelde met haar opnieuw mijn eerste liefdesverdriet…

Ik zat daar en was er niet…

Ze zit in mijn hart, in mijn hoofd, in mijn bloed, in mijn huis, in mijn kinderen, in mijn liefde voor mijn man, in mijn kleinkind, in alles wat ik ben!

Ik nam op mijn eigen manier afscheid van haar, en ook weer niet… 

41 gedachtes over “Bitterzoet

  1. Mooi…. maar zelf ga ik heel anders om met de dood van mijn moeder, (inmiddels 12 jaar geleden) maar daar zal wel de clou in zitten… de mijne was er totdat ik al 43 jaar werd en de jouwe heb je veel te kort bij je gehad.

    Sterkte met je gemis, groeten,

    Dorothé

    Liked by 1 persoon

      1. Dan heb je haar nog veel harder nodig… hoe oud was jij toen? Mijn moeder overleed een paar maanden nadat wij verhuisd waren, mijn kinderen waren toen 7, 5 en 3. Ze heeft ons huis nog gezien en weet waar ik terecht ben gekomen. Dat is zo’n troost geweest. Ik snap dat je haar nog heel veel wilde delen van jouw leven.

        Deel het op jouw manier!

        Like

  2. Ach meis toch… het geeft niet dat je er niet was.
    Jouw herinneringen waren veel mooier dan die begrafenis.
    Ik herken dit zo goed.. zeker van toen mijn vader overleed. Toen was ik ook nog maar 23.
    Wat er allemaal op zo’n dat gebeurt, gaat langs je heen, je droomt weg naar vroeger en naar mooie tijden.
    En je mama is altijd bij je, je hebt een mooie opsomming gemaakt! Ze is er wel niet meer maar ze zal je nooit verlaten. Luister eens naar dit nummer van mijn favoriete groep.. zo mooi!

    Sterkte lieverd! XXX ❤

    Liked by 1 persoon

  3. Wat heb je dat prachtig geschreven. Zo lang al, wat ben ik dan een bofkont dat ik mijn eigen moeder vandaag nog maar precies een jaar hoef te missen.
    Wat je schrijft over de pastor voelde ik ook zo.
    Echt heel mooi geschreven💜

    Liked by 1 persoon

  4. Zo herkenbaar. En zo wil ze ook herinnert worden. .. in jou.. door jou.. met jou.. Haar bloed stroomt door jouw aderen. Door dat van de kinderen en jullie prachtige kleinzoon. Ze is er… Ze voelt de liefde. . Altijd. Daar ben ik van overtuigd. Liefs mij

    Liked by 1 persoon

  5. Vandaag 19 jaar geleden stierf prinses Diana, en lag mijn oma op sterven. Bizar. Je hebt het weer zo mooi geschreven, ik zag je daar gewoon zitten, en terwijl ik verder las dacht ik, wat zou ik dat meisje graag willen omarmen. Je hebt al vroeg de klappen van de zweep gehad. Het doet mij denken aan een conference van Youp van t hek, ik geloof: hond op t ijs. Waarin hij een jongen speelt die niet helemaal goed is, en die jongen hoort de directeur van de werkplaats zeggen, tegen zijn chef die er al jaren werkt dat hij ontslagen is. De chef sterft s nachts in zijn slaap. Op de begrafenis spreekt de directeur mooie woorden over de man, dat ze m gaan missen en dat ie onmisbaar is. De jongen die niet helemaal goed is roept: dat is niet waar u heeft m ontslagen, ik heb het gehoord, waarop de directeur zegt: let maar niet op hem hij is niet helemaal goed.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

