Het verleden

Ik kijk naar mijn kleinkind, dat vredig ligt te slapen. Hij voelt, kijkt, denkt ongetwijfeld. En toch zal hij zich daar later niks meer van kunnen herinneren… 

Het verleden, ieders verleden, laat grote indrukken na op een mens. We onthouden, verwerken, vergeten. Herinneringen kleuren mijn gedachten, bepalen hoe ik nu in het leven sta. Sommige ongrijpbaar ver, andere vlijmscherp aanwezig. 

Ze duiken soms ineens op, om weer even snel in mijn hersenkronkels te verdwijnen. Waarom onthouden we gebeurtenissen, terwijl we andere niet meer voor de geest kunnen halen? Waarom? Om ons te beschermen, om er lessen uit te leren, om te onthouden wie we zijn?

De toekomst is het allerbelangrijkste, we hebben alleen vandaag en maken daar het mooiste van. Maar ons verleden is er altijd, heeft ons gemaakt tot wie we zijn. Het heeft me gemaakt tot wie ik ben en hoe ik tegen dingen, mensen aankijk.

Een aantal momenten uit mijn verleden zijn op mijn netvlies gebrand, in mijn geheugen gegrift, ik zou ze ook niet willen vergeten. Ze bepalen mijn leven en toekomst en zijn een deel van wie ik ben..

~mijn gelukkige jeugd, tot mijn 18e, ik had alles, leuke vrienden, leuke school, een warme familie.

~mijn 1ste liefdesverdriet, ik ging nooit een man vinden, de hele wereld verging.

~de fijne vakanties met de familie aan zee, heerlijk onbezorgd, gek vond ik het toen dat papa nooit meeging.

~het ziekteproces en de aftakeling van mijn mama, onuitwisbaar, als was het gisteren.

~haar opgebaarde lichaam en de glimlach op haar gelaat, het heeft me geholpen te aanvaarden.

~het moment in Antwerpen dat B achter een warme choco vroeg “ik hoor dat je verliefd op me bent”…

~de geboorte van onze kinderen, elk detail, elke wee, de tranen van geluk toen ze op de wereld kwamen.

~Oudste die in De Haan bijna 3meter naar beneden viel toen ze 1,5 was, omdat de omheining op de dijk niet afdoende was.

~het moment waarop mijn schouder voor de eerste keer uit de kom ging, een bevalling is er niks tegen πŸ˜€.

~Oudste die een gat prikte in een karton melk en haar broers ervoor wilde laten opdraaien.

~de aankoop van ons huis in Hoogstraten en B zijn gezicht toen hij “cold feet” kreeg, stel dat ons vorig huis niet verkocht raakte!

~de verwelkoming van onze trouwe viervoeter, die we oneindig graag zien, maar waarvan we weten dat ze een oude tante wordt.

~de aanblik van mijn geliefde, die na een hartstilstand roerloos op de grond in de living lag…, de deuren van de ambulance die voor mijn ogen dichtgingen.

~de geboorte van ons 1ste kleinkind, verpletterend, onwaarschijnlijk, een wondertje!
Het zijn maar een aantal herinneringen die mijn leven kleuren, maar ze zijn een onlosmakelijk deel van mij. Ze maakten dat ik op een bepaalde manier naar het leven kijk, dat ik geleerd heb, dat ik me heel sterk realiseer dat we alleen het nu hebben.

We mogen zeker niet vasthouden aan het verleden, maar het ook niet vergeten. 

De toekomst is aan ieder van ons! πŸ˜€

31 gedachtes over “Het verleden

  1. Wat heb je daar een mooi lijstje herinneringen opgetekend lieverd!
    Inderdaad, het verleden moet je laten rusten en zoveel mogelijk in de toekomst kijken. Er is zoveel moois om voor te leven. En die herinneringen stop je goed weg, die zijn van jou en daar komt niemand aan. Mooi, vervelend, verdrietig alles hoort bij het leven. En ieder mens krijgt zijn deel. En die spreuk? Prachtig, hij staat al meer dan een jaar op mijn blog in de zijbalk. Mijn goede voornemen! Heel veel liefs XXX ❀

    Liked by 1 persoon

  2. Om allerlei redenen wordt er de laatste tijd nogal gegraven in mijn verleden (ik kan niet blijven opkroppen nl). Aan de ene kant is dat louterend, aan de andere kant word ik er immens triest van.
    Ik probeer zodanig te leven dat ik de ondertitel van mijn blog (gelukkig worden – blijven – zijn) goed in gedachten houd.
    De Engelsen zeggen het zo schoon : ‘there is no use crying over spilt milk’

    Liked by 1 persoon

  3. Ik kreeg het even koud, toen ik je eerste ‘quote’ las.
    Net of dat daar speciaal voor mij stond. Het geeft me moed.

    Je herinneringen, weer zo mooi beschreven.
    Ooit probeer ik het ook.. om eens alle herinneringen op te schrijven.
    Het maakt ons inderdaad tot wat we zijn..

    Like

  4. Een prachtige lijst, en zelf merk ik ook vanuit eigen ervaring dat ik dus ook hele mooie lijstjes aan het maken ben en ook vertel vanuit het verleden, die mij ook maken wie ik ben vandaag de dag.

    Ik denk dat iedereen dat wel heeft, ergens πŸ˜‰ En wie weet hoeveel ik dieper ga als de mijne komt met mahaaaaaaaaam? πŸ˜‰

    Het lijkt mij in elk geval heel vreemd als zij ooit een kindje draagt om het vervolgens op de wereld te zetten bijv. Hoe vreemd moet dat al zijn geweest voor mijn moeder en oma’s dan.. Nou ja, ik snap je helemaal, en ja de dag van vandaag is de dag, het nu, je weet nooit wat er kan gebeuren in een fractie van een seconde. Ineens denk ik ook aan een zin uit een film, Alcatraz? Waarin Nicolas Cage zegt: You changed my life just now in just 0.07 seconds… als hij hoort dat hij vader gaat worden. πŸ˜‰

    X

    Liked by 1 persoon

  5. Het rugzakje dat ieder met zich meedraagt, daar kan men niet omheen. De kunst is, daarmee op de juiste manier om te gaan. En vooral vooruit te kijken, met lessen geleerd uit het verleden. Herkenbaar. *stilte*

    Like

  6. Ja de toekomst is aan ons. Verleden hoef je ook echt niet vergeten! Die heeft jou gemaakt tot wie je nu bent!! Een prachtige lieve vrouw!! Waar mr B enorm trots op is en heel erg veel van houd!
    Verleden vormt je. Maar de toekomst is waar het wel om gaat 😘

    Like

Geef een reactie

