Kort lontje

Ik durf het eerlijk toegeven, één van mijn mindere karaktertrekjes is… mijn kort lontje.

Ik zie B nu al met een glimlach op zijn gezicht verder lezen, ja, hij kent me goed!

Maar echt, soms loopt het echt   spuigaten uit. Vooral het verkeer, daar kan ik me verschrikkelijk in opboeien. We moeten overal maar trager rijden, en ja, dat is op vele plaatsen absoluut noodzakelijk, maar waarom -in godsnaam- moet iemand dan 50 rijden waar je 70 mag? Ik begrijp dat echt niet, dan wordt mijn lontje licht ontvlambaar. Binnenkort hangen we gewoon tegen 30 per uur achter elkaar te karren…grrrr.

Geduld is een mooie deugd, tenminste dat wordt door velen beweerd, maar ik moet wel op tijd op mijn werk zijn. Als ik met B in de wagen zit en ik ben weer aan het sakkeren, dan legt hij een hand op mijn been en weet ik dat ik moet kalmeren. Maar oh wee als ik alleen zit…

De kassa in de supermarkt, nog zo’n geweldig oefening voor me. Ik kies ALTIJD de verkeerde kassa; een omaatje die haar kleingeld uitgebreid staat te tellen, een pakje koffie dat niet geprijsd is, een rolletje papier dat vervangen moet worden, het gebeurt steevast als ik op tijd het eten op tafel moet hebben. 

De Delhaize in mijn “stad” is ook ongelooflijk straf om op een drukke zaterdag 1!!! kassa open te doen, 1!!! kassa, zelfs in “den Aldi” doen ze het tegenwoordig veel beter. Roepen ze er dan een kassierster bij, dan moet die precies eerst nog de bus nemen om er te geraken en zijn de pizza’s allang ontdooid 😀.

Enfin, gisteren toen ik naar huis reed was het weer zover, overal tegelijk wegenwerken, een mens zou van minder grijs haar krijgen. Ik ben echt 10km moeten rondrijden om thuis te geraken, pas om 19.30 kon ik mijn eten, dat overigens met veel liefde en creativiteit klaargemaakt was door Middelste, lauw opeten 😥.

’s Avonds laat, bij een routinecontrole bij onze huisarts bleek mijn bloeddruk toch wat te hoog. Ik kreeg zowaar een bloeddrukmeter mee naar huis om een paar dagen op te volgen. 
Een goede raad, “probeer je niet te druk te maken in dingen waar je niks aan kan doen”.

Ik ga dit weekend met B helemaal ontstressen, beloofd, we kijken enorm uit naar wat tijd voor ons tweetjes!

Ik doe mijn best en tracht mijn leven te “beteren”!

En jullie, hebben jullie ook soms een kort lontje? 

71 gedachtes over “Kort lontje

  1. Nee heb geen kort lontje…. Ik heb een suf kontje….. En weet eerlijk gezegd niet of ik dat erger vind…

    Ga vooral ontstressen samen!!
    Hebben jullie nodig!! Echt even nodig….

    Like

      1. Hihi ja suf morfine kontje 😂 Maar ben dat zat 😂
        Maar we mogen gaan afbouwen van de medicatie. Dus dat gaat straks echt beter.

        Doen jullie goed! Genieten en even tijd voor jullie 2. Is zo welkom.
        En hopelijk daalt de bloeddruk weer, zonder medicatie.
        Wanneer mag je je kast weer inleveren?

        Liked by 1 persoon

  2. O, zo herkenbaar! Ik jaag me op in allerlei dingen waar ik toch niets aan kan doen en dat kost me veel energie. Maar ja, als dat in je karakter zit, kan je daar niet zo heel veel aan doen, vrees ik. Vroeger pendelde ik alle dagen naar Brussel: afgeschafte treinen, overvolle treinen aan halve capaciteit, panne onderweg, vertragingen en dan nog file in Gent of een overvolle en veel te late tram… Mijn bloeddruk ging toen werkelijk alle kanten uit ;-).

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb een engelen-geduld!
    Geen kort lontje normaal gesproken dus, alleen als ik niet lekker in mijn vel zit.. dan kan ik echt ineens vlammen uit het niets.. belachelijk gewoon!
    Fijn en ontspannen weekend Mrs. B!
    xxx

    Liked by 1 persoon

  4. Oh joh… het is wel herkenbaar, van vroeger dan, in mijn werkende leven zeg maar.
    Sinds ik niet meer werk doe ik gewoon alsof ik heul veul tijd heb. Echt hoor, ik maak me om heel veel dingen niet meer druk en denk dan gewoon.. “het is dan maar zo hè”. Jan heeft me erop gewezen dat dat een quote is die ik vaak hanteer… nu pas valt mij dat ook op, heb er nooit erg in gehad, maar het klopt wel. En geloof me, het maakt je een stuk rustiger. Ja, het is jammer als je eten lauw is als het lekker voor je is klaargemaakt. Maar ja.. laat je het genieten daarvan dan toch maar niet vergallen. Denk om je bloeddruk en je hart meissie! Je moet nog langer mee hè..
    En B stuurt goed, was ooit een gouden greep om die gouden man vast te grijpen ;-).
    Geniet en relax lekker samen het komende weekend! Maar dat moet wel lukken! Dikke knuf voor allebei! XXX ❤

    Liked by 1 persoon

  5. Ik heb geen rijbewijs, dus ben ik een gelukkig mens? hahahahaha

    En van de kassa ja die ken ik wel, maar al ik door de week overdag ga, kijk ik naar de vaste cassieres, ik weet wel wie er snel zijn ook al is de rij lang, lol, had ik vroeger zelf ook namelijk, de langste rij omdat ik altijd snel was toen ik het werk zelf nog deed, zelfs bij rolwissel 😉

    Maar een kort lontje heb ik dan weer niet echt denk ik, het heeft zo weinig zin, en neemt alleen maar meer foute energie mee denk ik…

    X

    Liked by 1 persoon

  6. Het is herkenbaar, maar ik heb het afgeleerd. Voor je het weet zit je met een gebalde vuist naar je voorligger te zwaaien, stopt die en stapt daar een aangeklede kleerkast uit die je een lesje komt leren (verkeersagressie enzo…) Neen, dank je. Ik probeer er mij niks van aan te trekken en dat lukt relatief goed.
    Geniet van jullie ontspannen weekendje!

    Liked by 1 persoon

  7. Nee, ik heb geen kort lontje al kan ik wél ongeduldig zijn maar dan zonder bozigheid.
    In het verkeer ergeren heeft geen zin, gewoon royaal op tijd weg gaan helpt veel meer omdat je dan geen stress hoeft te hebben of je op tijd komt. Het is natuurlijk ook niet verplicht om de maximum toegestane snelheid te rijden, waarom zou je als je geen haast hebt en mensen kunnen die wél haast hebben je kunnen passeren. Als dat niét kan zou ik inderdaad wel zorgen dat ik “max”rijd,( wat ik sowieso meestal wel doe) maar ook dat vinden veel automobilisten een aanleiding om te “kleven” , ik word er niet warm of koud van!

    Liked by 1 persoon

  8. Vroeger kreeg ik ook de kriebels van al die dingen. Echt hé! Maar met ouder te worden is mijn lontje langer geworden 😉 Al moet ik toegeven, dat ik me soms ook flink kan ergeren als ik maar weer eens aan de verkeerde kassa ging aanschuiven :-/

    Fijn weekend gewenst lieve Mrs B. Geniet van elkaar!

    Liked by 1 persoon

  9. Iedereen ervaart mij als de rust en kalmte zelve. Doch inwendig klopt dit niet altijd. Hangt ook af van de situatie. Als de situatie niet meer onder controle is, dan word ik daar ook niet echt blij van.
    Ik heb ook een reputatie hoog te houden… Mijn van vond mij ongelooflijk cool en kalm. Daar viel hij op. Nog steeds… Dus ja…

    Liked by 1 persoon

  10. Zeer herkenbare situaties waar ik ook enorm aan kan ergeren. Die kassa waar iemand zeven keer vraagt hoeveel cent na die Euro komt, en stuk voor stuk een centje uit zijn portemonnee haalt en op het eind nog eens moet hertellen, de chauffeur die vanop driehonderd meter merkt dat het rood wordt, en zich aan een slakkengangetje laat uitbollen tot aan de lichten,… Ik wou dat ik kon zeggen dat ik me absoluut niet druk maak op zo’n moment, maar dan zou ik grandioos liegen…

    Liked by 1 persoon

  11. Hahaha zo ben ik ook.. Toevallig vanmorgen nog, op weg met mijn jongste naar mijn ouders, maar eerst moest ik langs de visboer, en ja hoor zo’n bestelwagen in de staat en wel zo dat niemand er langs kan. Ik vloeken en tieren, later besef ik dat jongste in de auto zit en zeg sorry, zegt ie geeft niets mam, ik ben wel wat gewend… 😁😁😁

    Liked by 1 persoon

  12. Ik ben van nature een zeer ongeduldig mens, maar ik maak ze zelden of nooit druk in dingen waar ik niks aan kan doen. Dat heeft geen enkele zin en het vreet energie. Ik heb misschien gemakkelijk praten want ik heb tijd zat. En binnen twee weken ga ik nog meer tijd hebben want dan ben ik op vervroegd pensioen. 😀 Maar ik kan begrijpen dat, als je een druk leven hebt, dat je je dan lastig maakt in semmelaars aan de kassa en taffelaars op de baan.
    Geniet van jullie weekend!

    Liked by 1 persoon

  13. Een kort lontje. . Ja hoor. Als mijn computer of laptop of telefoon het niet goed doet… raak ik een beetje in paniek en dan krijg ik de neiging om te gooien 😯😯 ooit heb ik een stofzuiger van de trap gegooid omdat het snoer voor de 10 e keer niet wilde inrollen. 😢 ik schopte hem zo de trap af… exman beneden alle stukken verzameld. .. Aan elkaar gelijmd hihi en voila daar was mijn stofzuiger weer. Oh God ik schaam me diep nu ik dit vertel😂😂 ongeveer 18 jaar geleden. ..

    Liked by 1 persoon

  14. In het verkeer of bij de kassa heb ik geen kort lontje. Kan daar toch niets aan veranderen 😉. Maar als die computer niet doet wat ik wil oh jeetje. Of als mijn chef denkt dat ik er voltijds baan in een halftijds kan doen grrr. Wens jullie een heerlijk relax weekend met zijn tweetjes .Liefs

    Liked by 1 persoon

  15. In het verkeer heb ik er weinig last van. Ik maakte eens mee dat de auto achter me bij het optrekken bij stoplicht zo zat te duwen dat hij me bijna aanreed. Toen kon hij er langs en paar honderd meter ging het mis voor hem, helemaal in de kreukels, kan er niks aan doen dat ik toen toch behoorlijk wat leedvermaak voelde!

    Kassa kan ik me vreselijk over opwinden, door mijn dochter nog wel eens naar buiten gestuurd met de mededeling ik doe het wel, ga even afkoelen!

    En het is niet minder geworden sinds ik niet werk. Praatje bij de kassa vind ik niet erg, maar diegenen die eerst alles inpakken en dan tot de ontdekking komen dat geld ergens onderin zit, of dan nog eens uitgebreid rugzakje af moeten doen en dan zit het ook weer onderin, die kan ik wel afschieten.
    Vaak help ik gewoon mee met in kar zetten bij mensen die er duidelijk moeite mee hebben om mee te komen. Zo ben ik dan ook wel.

    Liked by 1 persoon

  16. Advies 1. Verhuis nooit naar Mozambique – je kontje zou binnen de kortste keren oververhitten .. Advies 2. Zoek je een therapeutische omgeving om tijdens stress-momenten aan je zelf-beheersing te werken? … Kom naar Mozambique 🙂 oefen-momenten bij de vleet

    Liked by 1 persoon

  17. Ook ik heb een kort lontje…maar dan bij de meest onnozele dingen die niet goed lukken zoals handige sluitingen die ik niet open krijg,een draad niet in de naald krijgen,net niet bij dat pakje in de kast raken…. En dan begint het van binnen ergens te borrelen van frustratie…een luide schreeuw of een vloekje volgen dan meestal en dan is het over!! In het verkeer en bij de kassa heb ik er dan weer geen last van!

    Liked by 1 persoon

  18. Ik heb zo van die korte lontjes-vlagen. Mijn kinderen kennen dat, die kijken dan een beetje meewarig maar weten dat dat ook wel weer over gaat.
    Ik herinner me nog die keer dat ik in de auto ruzie kreeg met mijn GPS (echt!) ik sloeg toen zodanig hard op mijn eigen bil dat mijn hand er een half uur later nog in stond.
    En ja, gisteren zijn alle schoenen die door de dochters altijd in de badkamer achtergelaten worden (de vestiaire is net de overkant van de gang tssss) buiten gegooid op het terras. Moeders zijn zagen zeggen ze dan…

    Liked by 1 persoon

  19. Ja hoor, hier is er soms ook een kort lontje 🙂 Al hangt dat wat van af van hoe moe ik ben. Maar in dingen zoals het verkeer kan ik me geweldig opboeien, zeker als autobestuurders niet de snelheid rijden die ze mogen rijden of wat ik de laatste tijd al een paar keer ben tegengekomen: voorbij gestoken worden in de rij die voor het rode licht (op het rijvak van de tegenligger nota bene) staat te wachten en dan hopen dat iemand hen er tijdig tussen laat. Totaal onverantwoord maar ook vreselijk irritant.

    Liked by 1 persoon

  20. De verkeerde kassa… ja, daar sta ik ook meestal…
    En moesten ze eens al die mensen van de baan halen die altijd op het middenvak blijven rijden… dat is ook zoiets waar ik me kan aan ergeren

    Like

  21. Zo herkenbaar!!! Het is zelfs zo dat ik tegen mezelf zeg voor ik vertrek met de auto, rij op het gemakje, gene stress… maar het is zo hatelijk om achter een trage te zitten of het gevoel opgejaagd te worden als jij de snelheid rijdt die je max mag rijden.
    En de kassa… tja bij mij valt het mee, maar als Zoetie de kassa kiest, dan hebben we het altijd zitten…

    Like

Geef een reactie

