Dodelijk vermoeiend

Ik ben trots op mijn MR BRUBECK… dat is geen nieuwtje.

Vanmorgen zette hij zich er weer toe om bij het kraaien van de eerste haan uit bed te springen, de koffie klaar te zetten en zijn loopschoenen aan te doen! Hij houdt vol, 3x per week, chapeau!

Toen hij omwille van zijn hartprobleem 3 jaar geleden iets aan zijn conditie wilde doen dacht ik, dat kijken we even aan πŸ˜€. Er werden voordien ook al pogingen ondernomen om sportief te “doen”, de nooit gebruikte mountainbike en de nog glimmende squashraketten zijn daar stille getuigen van.

Maar kijk, we zijn 3 jaar verder en manlief is een echte loper geworden. Hij voelt zich er goed bij en ziet er dan nog eens goed uit ook! De “Ten Miles” en 2 Citta Trails van Antwerpen waren een kroon op zijn werk. In oktober maakt hij ook de straten in Brugge onveilig! 

Toen hij begon te lopen ondernam ook ik een poging, ik kwam niet verder dan de 5e les van Evy toen kwetsures aan knie en kuit me op de zetel hielden. Jammer… alhoewel ik toe moet geven dat ik het nog niet echt graag deed. Ik voelde wel dat het goed deed aan mijn lijf, maar de motivatie was zoek.

Na een zware emotionele periode in de zomer en het najaar van 2014 had ik “iets” nodig om mijn hoofd leeg te maken. Ik haalde Evy terug uit een verborgen vakje in mijn IPhone, borstelde de stofnetten van mijn loopschoenen en ging aan het werk! Het lukte, de ene les al vlotter dan de andere, zelfs mijn door onstekingen geteisterde knie en heup vaarden er wel bij. Na een paar weken kon ik Evy ontslaan en hielp B me over de grens van de 6km door mee te lopen en me zo te ondersteunen…nadien samen het zwembad in, wat wil een mens nog meer? πŸ˜€

Lopen is pas echt fijn als je het kan, daar bedoel ik mee, als je zonder nadenken ineens 5km ver bent, het doet wonderen voor je lichaam en je krijgt er bakken energie van. 

U hoort me al van ver komen, alhoewel ik me er Γ©cht goed bij voelde, sloop er al eens een week tussen dat elke reden goed was om niet te vertrekken, 1 week werden er 2… en nu zijn we 3 maanden verder. 

Elke keer, en dat zijn er veel op een week, als B terugkomt na zijn training, ben ik jaloers, jaloers op zijn karakter om door te zetten. 

Maar ik vind het momenteel dodelijk vermoeiend. Kan me er niet toe zetten om me uit de zetel te hijsen. 

Ben een beetje slechtgezind op mezelf 😒, alhoewel ik absoluut geen perfectioniste ben, vind ik toch dat mijn argumenten geen steek houden.

Ik wil een “jonge”, gezonde vrouw blijven, geen “uitgezakte” vijftiger worden die de trap niet meer op en af kan. Ik hoef geen perfect lijf te hebben, geen afgetrainde spieren, geen sixpack en geen maatje 36 (daar houdt B trouwens helemaal niet van), maar ik wil me wel fit voelen.

Dus… I’ll put on my running shoes and see how far I’ll get!

Mijn allerliefste kleinkind, binnenkort heb je een bonni die met jou in de buggy door de straten van Hoogstraten loopt!


79 gedachtes over “Dodelijk vermoeiend

  1. Al heel wat sporten geprobeerd. Enkel zwemmen vind ik nog min of meer leuk. Wat wel al een aantal weken goed gaat: tien minuutjes ropeskippen als ik ’s avonds thuiskom. You can do it!

    Like

  2. Ook bij tegenzin gewoon gaan.
    Dat werkt het beste!
    Ikzelf heb het bij depressies ondervonden om toch te gaan bewegen en dat helpt goed.

    Like

  3. Helpt het om te zeggen dat ik pas een onderzoek heb gelezen wat meldt dat gewoon lekker wandelen net zo goed is? Je hebt nog minder kans op blessures ook. Lopend een boodschap doen, een brief posten. Stel jezelf een doodgewoon dagelijks doel en het gaat bijna vanzelf (bijna πŸ˜‰ want je moet de verleiding de autosleutels te pakken wel weerstaan hΓ¨) πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  4. hahahaha succes en sterkte, ik zou meer hebben elke dag aan dat zwembad van jullie met aquajoggen, ik mag op land niet rennen namelijk, hooguit wandelen ivm de aandoeningen, maar ik ben een zwemster en dat zou ik dus wel moeten doen, maar goed, warmwater en wordt niet vergoed hier omdat het geen reuma is volgens de regering, catch my drift? En ik ging zo goed toen het er nog wel inzat.

    Go for it woman! you can do it!

    X

    Liked by 1 persoon

  5. Toen we 21 jaar geleden verhuisden naar onze huidige woonst woonden we middenin het platteland. Ondertussen is alles bebouwd geraakt, helaas. Maar toen had ik ook erg veel zin om te gaan lopen, wat ik ook deed. Dagelijks om zes uur opstaan, een tiental kilometer lopen, douchen, ontbijten,… Ik had er deugd van, tot mijn knieΓ«n begonnen te protesteren. Constant ontstekingen, stoppen met lopen, herbeginnen, ontstekingen,…
    Sindsdien hou ik het op stevig wandelen. Even gezond, en geen ontstekingen meer…

    Like

  6. Knap van B ja! Dat doorzettingsvermogen bewonder ik ook zo bij Jan.. Ik heb ook ooit een poging gedaan om te gaan hardlopen, schoenen gekocht, echt mijn best gedaan, maar mijn enkels wilden niet, dus gaf ik op. Wel veel gewandeld en ook in de sportschool op de loopband. Dat vond ik leuk. Denk nog steeds wel, dus misschien dat ik dat wel weer oppak. Hoewel.. dat zeg ik al zo lang. Nu al in 2 dagen 110 km gefietst. Ik weet het, het is een E-bike, maar ik heb echt waar heel weinig ondersteuning gebruikt dus lekker bezig! Succes met je nieuwe poging lieverd! Je kunt het!!! B helpt je wel weer als je weer op dreef bent! XXX πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

  7. Nou ik vind het knap van je. Dat je het blijft proberen. Ik blijf sporten moeilijk vinden. . Vroeger deed ik het veel. Paardrijden. Turnen. Judo. Maar nu fiets ik alleen nog maar. Ik heb mij voorgenomen om te gaan zwemmen. .. Ik wil ook niet gaan hangen en zakken hihi. Slank zal ik ook niet meer worden. Maatje 38 was tot 25 jaar… En na kind nr 3 kon ik alles op mijn buik schrijven πŸ˜‚πŸ˜‚ . Maar je hebt gelijk. Fit voelen is wel superfijn. Ik wens je succes. En zeker met kleinzoon een extra motivatie. Enneh. Voorlopig kan jij genieten van Mr. Brubeck πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  8. Ik begrijp dat je met ‘lopen’ het Vlaamse woord gebruikt dat ze in Nederland ‘hardlopen of rennen’ noemen. Ja toch? Ik hou het voorlopig op het Nederlandse ‘lopen’ – wandelen dus. Veel succes.

    Liked by 1 persoon

  9. Ow echt he? Dat sporten ook!
    De aanzet om weer te beginnen…
    Soms lukt het mij totaal niet!! Echt bah!

    Maar zoals jij zegt, we willen toch fit oud worden.
    Daarom ga ik ook voorzichtig straks weer aan het sporten. Rustig met mijn trainer. Spierkracht opbouwen en conditioneel veel sterker worden.
    En jij gaat dat ook redden hoor! Rustige stapjes. Geen stress erom, maar wel jezelf uitdagen!
    Je zet een goede stap in die richting Mrs B!!
    😘

    Like

      1. Ja!! Daarom heb ik ook een trainer. Om juist de grenzen goed te bewaken. Juist nu het lichaam het iets zwaarder heeft.

        Maar je bent ook goed bezig! Push jezelf een beetje, maar hou het wel leuk en acceptabel. Dan bouw je op.
        Je hoeft niet snel te gaan, als het gestaag gaat, is het super mooi.
        😘

        Like

      2. Doe het vooral in het tempo wat bij jou past. Dan komt het goed.
        En of dat uiteindelijk sneller wandelen is of toch voor jou een fysiek jog. Dat voel jij heel goed zelf aan.
        En er zijn dagen dat je heerlijk loopt. En er zullen heus ook wat zwaardere loopjes zijn.
        Maar ook die zullen voldoening geven.
        😘

        Like

  10. Ik kan je helemaal volgen! πŸ™‚
    Ik heb een tijdje gelopen. Maar op een of ander moment is dat gestopt en ik neem me nu al weken voor om er terug mee te beginnen. Maar elke ochtend zucht ik eens als de wekker om zeven uur afgaat en draai ik me terug om…

    Liked by 1 persoon

  11. Ik begrijp je gevoel. Ik liep jaren tot wel 30 @ 40 km per week. Tien jaar geleden begon het te slabakken omdat ik opgeslorpt werd door andere zaken. Nu lukt het mij niet meer om de schoenen aan te binden. Ik hou het bij lange wandelingen met een flinke vaart erin.

    Like

  12. Veel succes met de nieuwe poging! Zelf ben ik even gestopt met lopen om meer tijd te hebben om te fietsen (er komt nog een (te?) ambitieuze fietsuitdaging aan waar ik me probeer op voor te bereiden). Maar nadien hoop ik de loopschoenen weer uit de kast te halen.

    Like

  13. Oh ja hoor, wij zijn vast familie, ik ben net zoπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ Ben zelf nog niet zover gekomen om in een keer 5 km te lopen. Wel in een aantal keer. Helaas heb ik ook steeds met kwetsuren te maken, mijn rug mijn knie, of gewoon geen zin en het dan weer te lang op de lange baan schuif, ik ga ze ook weer oppakken als ik terug ben. Je laatste zin, ik zie je al helemaal gaan, met een lachende kleinzoon in zijn wagen.πŸ˜‚πŸ˜‚

    Like

  14. Lopen is aan mij ook niet besteed hoor. Ik heb het geprobeerd, maar werd direct teruggefloten door de dokter. Niet goed voor mijn gewrichten. En eigenlijk ook niet echt helemaal mijn ding. Aquagym is dan weer perfect voor mij. En hoewel dat meer moeite is dan gewoon gaan lopen, dat sla ik (bijna) nooit over. Misschien is lopen ook niet Γ©cht jouw sport en moet je eens wat andere sporten proberen? Spetteren in het zwembad is voor een kindje ook tof hoor (bij die van mij toch ;)), en zo heb jij ongemerkt ook een work-out πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  15. Ik ben met Evy nog niet verder geraakt dan de eerste les een paar keer herhalen. Een stappenteller dragen maakt me wel meer bewust van al dan niet genoeg bewegen. Vandaag zit ik nog eens over de 10000 stappen (was weer eens lang geleden) en zondag fietste ik nog een 25-tal kilometer (met veel wind zelfs).
    Ik zou zeggen : “doen waar je je goed bij voelt” en chapeau voor Mr B.

    Liked by 1 persoon

  16. Volgens mijn fysiotherapeut wordt mijn (linker)been weer steeds sterker en soepeler en kan ik weer volop wandelen! Wat eigenlijk heel makkelijk is: eerst zet je de ene voet vooruit en daarna de andere. Herhaal stap één. πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  17. Ik loop zelf enorm graag en merk ook dat ik er echt wel deugd van heb als ik een toertje gelopen heb maar met zijn momenten heb ik net als jij de energie niet om die loopschoenen aan te doen. Als ik het magische trucje om ze toch aan te trekken gevonden heb laat ik je dat zeker weten!

    Like

  18. Ik wens je heel veel succes toe en zal heel hard duimen, dat je het volhoudt.
    Zelf ben ik zo geen sporter. Buiten korfbal als tiener heb ik niet echt sportief geweest.
    Lopen deed en doe ik sowieso niet graag en tja.. na mijn heupoperatie mocht ik geen sport meer doen waarbij mijn heup belast werd.

    Liked by 1 persoon

  19. Ik heb mezelf ook weer bijna op het punt gekregen om de loopschoenen aan te trekken. Nog effe uitzoeken op welke oude telefoon ik die start 2 run app kan gebruiken (de mijne is nog ouder dan de oude telefoons van het lief die hier her en der rondslingeren) en ik ben ook weer weg! Go go go!!!

    Like

  20. Ik zit in hetzelfde schuitje. Begin na een tijdje terug te sporten, maar hou het nooit vol. Een vriendin zegt dat ik eens iets anders moet proberen.Bij mij is het echt een kwestie van niet sportief zijn want ik kan het niet op lichamelijke letsels steken

    Liked by 1 persoon

  21. Zo herkenbaar… soms ben ik ook wel jaloers op Zoetie die sport nodig heeft elke week worden er vele kilometers gefietst, gezwommen, af en toe lopen… vanwaar komt die energie toch, vraag ik mij soms af.
    Veel succes met het lopen… het lukt je wel! πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

