Omdat ik jullie moeder ben

Liefste kinders, 
Bij het avondeten is het meestal een drukte van jewelste. Papa en ik bekomen van een drukke werkdag, Jongste wil vertellen over “zijn koeien” en Middelste zeurt de oren van ons hoofd over een domeinnaam die dringend gekocht moet worden (en die hij ons het liefst ziet financieren). Gezellig, maar soms ook vermoeiend…

Gisteren kwam ter sprake wie van jullie 3 nu de moeilijkste puber geweest is. Haha, alsof we dat even aan jullie neus gaan hangen. De een vond dat uiteraard van de ander. Alle gekheid op een stokje, jullie waren normale pubers, zonder speciale uitschieters en we mogen onze 2 handjes kussen dat we zulke toffe kids hebben waar toch genoeg “leven” inzit.

Oudste, jij spande zeker de kroon op verbaal vlak. Je moest dan ook de weg banen voor je broers. Je was het niet altijd eens met onze regels van “hoe laat thuis komen, roken, etc”, maar het bleef bij wat tegenpruttelen. Je hebt het wel even heel moeilijk gehad, toen waren we erg ongerust, maar je herpakte jezelf, je vond jezelf terug. Je bent een nuchtere, zelfstandige jonge vrouw die haar weg gevonden heeft, die binnenkort zelf een schitterende mama zal zijn! Love you, mijn liefste dochter!

Middelste, jouw parcours als puber was redelijk saai, je ging niet graag uit, had een vast, tof vriendengroepje en zat veel op je kamer. Alleen in het 5e middelbaar kwam je jezelf tegen omdat je dacht dat alles vanzelf ging! We maken ons soms wat zorgen omdat je te streng bent voor jezelf, te perfectionistisch, en je hoeft niet perfect te zijn, je bent een mooi mens. Je bezorgt ons af en toe wat hoofdpijn omdat je heel graag je gelijk haalt en nog teveel zwart-wit denkt, maar je bent een gouden gast die het zeker zal maken. Trots op je!!! Altijd!!

Jongste, ons gezin was niet compleet zonder jou! Volgende week 20 jaar geleden vervulde je onze laatste kinderwens. Je bent een vrolijke jongen die misschien iets te naΓ―ef in het leven staat. Maar je levensvreugde is aanstekelijk. Je was het grootste fuifnummer van alle 3 en we hebben dikwijls gelachen als je ’s morgens een “katertje” had. Maar je bent nooit over de schreef gegaan, misschien eens 10 minuutjes te laat thuis, maar ach… Je hebt een toffe, sociale job gevonden en we zijn supertrots op hoe je met “je mensen met een beperking” omgaat! 

Jullie waren normale pubers en ik weet best dat dat niet overal zo is. Ik stel het ook niet mooier voor dan het is of was, het waait hier ook af en toe, maar dat hoort bij een normaal gezinsleven.

Lieve kinders,

Omdat ik jullie moeder ben…

Ik ben niet perfect en weet niet altijd alle antwoorden op jullie vragen. Ik probeer jullie zo goed mogelijk te begeleiden.

Ik maak ook fouten en leer jullie daardoor dat sorry zeggen geen schande is.

Ik heb niet altijd toegegeven, nooit de duurste merkkledij gekocht, ik kook niet elke dag even gezond…

Onthoud dat ik al van jullie hield nog voor jullie geboren waren en dat die liefde onvoorwaardelijk is.

Ik ben niet perfect, maar ik bewaak jullie met mijn leven en zal alles doen wat ik mijn macht ligt om jullie te beschermen.

Weet dat jullie (naast papa) het allerbelangrijkste zijn wat me ooit is overkomen en dat ik oneindig veel van jullie houd…

Omdat ik jullie moeder ben!

Mama

38 gedachtes over “Omdat ik jullie moeder ben

  1. Prachtig geschreven……

    Vaak heb ik tegen mijn oudste gezegd…. je bent mijn ‘broddellapje’ je weet wel een proefstukje dat je breit/haakt waarop je dingen als ouder/moeder moet uitproberen.

    Verder behandelen wij de kinderen niet gelijk maar juist zoals het bij hun gebruiksaanwijzing past. Ik mag wel zeggen dat ene makkelijker te lezen was als de andere maar uiteindelijk kan ik toch ‘chinees’ als je begrijpt wat ik bedoel.

    Groetjes,

    DorothΓ©

    Liked by 1 persoon

  2. Jullie hebben mazzel gehad met zulke lieve kinderen, zo te lezen, en natuurlijk stormt het af en toe, het zou niet normaal zijn als dat nooit zo was, maar zo te lezen zijn ze allemaal op een voor hun bestemde plekje beland, zonder al teveel struggles. Jullie zullen heel trots zijn, maar ik weet zeker jullie kinderen ook op jullie!

    Liked by 1 persoon

  3. Ontzettend mooi en ontroerend dit stuk. En ik herken mijzelf terug in de jongste van jullie, naΓ―ef zeg jij en hij is het meeste uit gegaan, en werkt nu met verstandelijk beperkten en kan goed met hen omgaan, hey wat ben ik nu aan het doen?

    naΓ―ef zijn ben ik achter, is eigenlijk een hele mooie eigenschap, je krijgt misschien wat klappen te verduren maar altijd blijft hij vertrouwen, trust me, ziet altijd het goede in de ander en wil daarvoor gaan, ook al zijn ze slecht, want ik ben het ook nog steeds. Alleen ben ik nu wel bewust naΓ―ef πŸ˜‰

    X

    Liked by 1 persoon

  4. Meisje, meisje, wat een prachtige ode aan je kinderen! Ik zit hier in tranen, huilebalk die ik ben… pfff.
    Mooi verwoord, zo open en eerlijk, hoop dat ze het ooit eens zullen lezen! Je bent een schat van een mama en B en onwijs toffe papa.. Blijf genieten van alles! Maar dat doen jullie volop!
    Liefs ❀

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

