Koud in zijn hart

Tijd voor gerechtigheid.

Ik heb er recht op, op gerechtigheid.

Het hangt al meer dan 2 jaar ongrijpbaar boven mijn hoofd, onbereikbaar.

Het maakte me kwaad, gefrustreerd, onmachtig…

Ik sta recht in mijn schoenen en wil dat uitschreeuwen.

“Toen werd het koud in mijn hart”, de titel van een blog van MR BRUBECK van iets meer dan 2 jaar geleden. De blog van toen is afgesloten, maar een aantal van jullie zal zich er misschien nog iets van herinneren. 

Ik las dit logje een paar maanden nadat het gepubliceerd werd. Op het moment zelf wist ik van niets, was ik met spoed naar het ziekenhuis gebracht. 

Het werd koud in mรญjn hart toen ik het achteraf las, hoe mooi en emotioneel hij zijn angsten in woorden had omgezet. Hoe hij beschreef wat er in zijn gedachten omging wat er had kunnen gebeuren…

Het werd koud in zijn hart.

Twee jaar geleden, in mei, na een fijne dag met mijn zus, werd ik het slachtoffer van een zwaar verkeersongeval. Erg zwaar, een Ford Galaxy en een BMW total loss rijden, ik moet er geen tekening bij maken. Maar…de veroorzaker, een vrachtwagen die me de pas afsneed, pleegde vluchtmisdrijf. 

Ik bespaar jullie de technische uiteenzetting. 

B kreeg telefoon terwijl hij 50km verder op zijn werk zat en machteloos moest aanhoren dat ik weggebracht was naar het ziekenhuis. Moeilijk…

Ik heb het overleefd, en dat is het belangrijkste, dat weet ik wel.

Tijd voor gerechtigheid.

De emotionele verwerking was moeilijk, ik dacht dat gewoon even opzij te zetten, dat viel lelijk tegen. Er spookte vanalles door mijn hoofd. Als ik met onze kleine wagen had gereden, was ik er niet meer geweest, had B geen partner meer en onze kinderen geen moeder meer. 

Hoe was het mogelijk dat mensen zo’n onverantwoorde dingen doen in het verkeer? Hoe kon ik, door toedoen van iemand anders, zulk zwaar ongeval hebben? Zou ik me ooit nog in het verkeer durven wagen?

Het is een hele tijd koud in mijn hart geweest.

Het heeft er lang op geleken dat niets zou kunnen bewezen worden en dat รญk verantwoordelijk zou gesteld worden. Ik wilde mijn onschuld van de daken schreeuwen…

Daar hebben de verzekeringsmaatschappijen uiteraard geen oren naar, waarom zouden ze? Geld, nog maar eens speelt geld de belangrijkste rol. Het tij leek te keren toen we zelf een advocate mochten kiezen van onze maatschappij om de rechtzaak te pleiten. Onze allerbeste vriendin, een straffe madam, zette haar schouders eronder! Ze maakte een pleidooi waar iedereen van onder de indruk was en de waarheid fijntjes in de verf gezet werd.

Toen kwam de gerechtigheid dichtbij.

Gisteren deed de rechtbank uitspraak!

Ik werd onschuldig รฉn volledig in mijn recht bevonden over de hele lijn. Er viel een last van mijn schouders, niet voor de luttele centen die we er aan gaan overhouden (want dat is echt belachelijk), maar puur voor “de gerechtigheid”. Ik wilde NIET verantwoordelijk gehouden worden voor iets waar ik niks aan kon doen. 

Door de schuld van een ander, die niet eens de moeite nam om te stoppen, was mijn gezin bijna ontwricht geweest… 

Dat is voor mij het allerbelangrijkste, dat we elkaar nog hebben. Weten dat geluk niet evident is en dat we moeten genieten van elk moment!

Ik sluit mijn ogen en laat het gaan!


56 gedachtes over “Koud in zijn hart

  1. Goeie god.. het zal je maar gebeuren !! ๐Ÿ˜ฎ
    Er bestaat dus wel nog zoiets als gerechtigheid..
    en die andere partij ? Die zou zijn rijbewijs nooit meer terug mogen krijgen!! Schandalig!

    Like

  2. Oeffff daar word ik nou koud van in mijn hart… Wat afschuwelijk om mee te maken ๐Ÿ˜จ en een veroorzaker die doorrijdt. .. Geen woorden voor. Godzijdank heb je het overleefd! En hopelijk lichamelijk ook in orde. Nu kun je het psychische gedeelte ook een plekje geven. Neem de tijd. Je verdriet mag er nog steeds zijn. Laat de dankbaarheid overheersen. Je bent nog bij je gezin. Het aller aller belangrijkste. Veel bewondering voor je! ๐Ÿ˜˜

    Like

  3. Voor de verwerking is dit heel belangrijk, zรณ onbevredigend wanneer wanneer je de schuld krijgt van iets dat je niet gedaan hebt, vooral als dat door sluwe spelletjes geprobeerd wordt Gefeliciteerd

    Like

  4. Toen ik dit las, werd het ook koud in mijn hart! Ik mag er niet aan denken, wat er had kunnen gebeuren. Eรฉn tel, รฉรฉn ogenblik en een mens zijn leven kan er plots zo anders uit zien.
    Gelukkig, werd je onschuldig bevonden. Ik zou er ook heel moeilijk mee kunnen leven, mocht ik schuldig bevonden worden aan iets waar ik niets kon aan doen.

    Liked by 1 persoon

  5. Heftig zeg, wat je/jullie is overkomen… Blij dat je het gezond en wel achter je kan laten en kan navertellen… en vanaf nu ook gelukkig ook onschuldig… wat je sowieso was…
    Hef nu maar het glas!

    Like

  6. Gerechtigheid is geschied. Goh, het is alsof ik het verhaal van mijn man lees. Gelukkig was hij niet zรณ ernstig gewond maar het feit dat hรญj moest bewijzen dat hij niet in fout was – hoewel dat zo klaar als een klontje was – dat heeft van mij een pitbull gemaakt. Ik heb me vastgebeten in de zaak en het is ook dankzij de tussenkomst van een goede advocate dat na vier lange jaren zijn onschuld bewezen is. Het was ons ook niet om de centen te doen (hoewel dat een fijne bijkomstigheid was), maar het feit dat je zou moeten boeten voor iets waar je geen schuld aan hebt … never!

    Liked by 1 persoon

    1. Wat erg dat jullie dat ook moesten doormaken! Ik was ook een pitbull, maar dat helpt niet altijd. De verzekeringen zoeken altijd een achterpoortje ๐Ÿ˜ฆ
      Blij met de gerechtigheid, ook voor jullie!

      Like

      1. Verzekeringen … spreek er mij niet van! Van het moment dat ze moeten uitkeren kan je problemen verwachten. En wij maar trouw en op tijd al onze polissen betalen. ๐Ÿ˜ฆ

        Liked by 1 persoon

  7. Zo ingrijpend…. zelf ook eens slachtoffer van verkeersongeval geweest met het bijna het hele gezin….. dat is al moeilijk te verwerken laat staan als er nog een rechtszaak van komt. Eindelijk kun je echt beginnen met het los te laten.

    Liked by 1 persoon

  8. Als er iets is waar ik niet tegen kan is het onrecht….dus……heel fijn, dat er duidelijkheid is in deze…waarbij het belangrijkste natuurlijk blijft, dat je er nog bent en ik hoop…weer helemaal hersteld

    Like

  9. Zo fijn dat het bij jou goed kwam! Toen ik twee jaar terug aangereden werd door een motor was het door foutieve verklaringen plots mijn schuld dat hij niet voor zich keek. Beide partijen zaten bij dezelfde verzekeraar, waardoor niemand het de moeite waard vond om het recht te zetten. Hij grijnst triomfantelijk naar mij als hij me ziet (woont 400m van ons in Belgiรซ), ik heb soms nog nachtmerries waarin ik de bakfiets niet snel genoeg ver genoeg weg krijg van de straat en de dochter ook geraakt wordt ipv enkel ik.
    Het doet me deugd te lezen dat gerechtigheid wรฉl kan. Jammer dat je zo lang met dat rotgevoel hebt moeten leven!

    Like

  10. Ik ben ook ooit van de baan gereden en tegen een gevel tot stilstand gekomen, door een onverlaat die veel te snel reed. De leugens van die man : ik had niet gepinkt om af te slaan, ik was aan het bellen aan het stuur (ik had toen verdorie nog niet eens een GSM), … Het is ook tot voor de rechtbank gekomen, en uiteindelijk is een 50/50 straf uitgesproken, wat ik totaal onrechtvaardig vond! Gelukkig had ik niet enkel een gewijde palmtak in mijn auto (van de schoonmoeder) maar ook een omniumverzekering ๐Ÿ™‚
    Blij voor jou dat je helemaal in je recht gesteld bent!

    Liked by 1 persoon

  11. goed dat er dus (af en toe wel eens) gerechtigheid bestaat, Mrs.!
    Ik erger me bijna dagelijks aan het verkeer. Op de autosnelweg hier naar Frankrijk toe gebeuren bijna dagelijks ongevallen, meestal met vrachtwagens die zich niet aan de (verlaagde) snelheid houden. Sommige ongevallen al met dodelijke afloop. En nog leren ze er niets uit… ๐Ÿ˜ฆ

    Like

  12. Pffff lieverd toch..wat een drama moet dat geweest zijn. Gelukkig dat je er goed uit bent gekomen. Jullie hebben allebei een engeltje op jullie schouders gehad. En mooi dat het recht zegevierde, maar hemel nog toe wat heeft dat lang geduurd.. Fles leeg zeker? Zooooo blij voor he! ๐Ÿ‘๐Ÿผ๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐Ÿ’‹

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

