For better or worse

Ik ben wie ik ben, een eigen persoonlijkheid, een uniek karakter.

Jij maakt van mij een beter persoon, kent me door en door.

Je vult me aan, bent mijn betere helft, haalt het beste in mij naar boven.

Toch blijven we allebei uniek… en samen één geheel.

L.L.

Er worden zoveel beloftes uitgesproken op het moment dat mensen trouwen, ze klinken gemeend en oprecht. Logisch misschien zelfs. Vanzelfsprekend toch… in ziekte en gezondheid… Alsof je je partner laat stikken als hij/zij ziek wordt. 

In goede en kwade dagen is al wat moeilijker blijkbaar, zolang het goed en plezant blijft, geen haar in de boter. Maar als er echt donderwolken aan de echtelijke hemel verschijnen, wordt er soms wel erg snel voor een makkelijke uitweg gekozen.

Dan hebben we de moeilijkste belofte (blijkbaar) nog niet gehad: “forsaking all others”, dat is een serieus engagement hoor!

Voilá, hier zijn we dan, Mr and Mrs Brubeck op hun trouwdag. Schitterend weer, fijne, spannende sfeer met maar 1 minpuntje, de afwezigheid van mijn mama.

We hadden er 5 jaar naartoe geleefd, waren eigenlijk al onafscheidelijk (werden overal “de plakkers” genoemd) en keken enorm uit naar deze dag.

Voor de kerk? Ja hoor, niet zozeer voor de katholieke betekenis, die waren we onderweg al ergens kwijtgeraakt, maar omdat we de sfeer belangrijk vonden. Een grootoom van B deed de ceremonie en maakte er voor ons iets heel persoonlijk en intiem van. De geloften vonden én vinden we nog steeds vanzelfsprekend.

Wat ik hier vertel is heel persoonlijk en is alleen onze waarheid, ik vel GEEN ENKEL oordeel over de relaties van anderen of over iemands mening daarover, dat wil ik heel duidelijk stellen.

Als ik in onze directe omgeving rondkijk, constateer ik dat er nogal wat mensen het moeilijk hebben met de geloftes die ze afgelegd hebben. En die moeilijkheden beginnen (toevallig??) dikwijls als een koppel al wat langer samen is. 

Wil je partner ineens een peperdure fiets kopen om op zijn 50ste de Mont-Ventoux te gaan beklimmen, staat er op een dag een glimmende brommer op de oprit, moet er ineens een crémeke gesmeerd worden of moeten er 25 kg afgelopen worden op korte tijd?? Mmmm, midlife of zoiets noemen ze dat. 

Het hoeft niet persé iets negatief te betekenen natuurlijk, maar het zijn (en daarvoor zijn het clichés) dikwijls tekenen aan de wand dat een partner zich niet goed voelt!

Not been there, but I’ve seen it.

Een paar keer in onze (veel te dichte) omgeving. Is dit het nu, na al die jaren, nog zoveel jaren met iemand samenleven?? En dan wordt er (veel te snel) naar iets/iemand anders gezocht. Al de voorbije jaren worden als een gebruikte schotelvod aan de kant gesmeten en het gras wordt elders afgereden. De verdwaasde partner stond erbij en keek ernaar, zonder enige kans te krijgen.

In goede en kwade dagen…

Ik weet het wel, je bent jong als je die geloftes aflegt. Maar toch wordt er naar mijn bescheiden mening soms te snel de brui aan gegeven. Jammer!

Hebben wij dan het perfecte huwelijk? Dat denk ik wel, maar omdat we een “perfect” koppel zijn zonder perfect te hoeven zijn. Ons huwelijk hoeft alleen voor ons perfect te zijn, toch??

Daar draait het om, elkaar respecteren om wie de ander is en daardoor je partner in zijn/haar waarde laten. 

Klettert het hier nooit? Tuurlijk wel, het zou maar saai zijn. Maar we maken elkaar heel en kennen elkaar door en door. 

We zijn elkaars beste vrienden, soulmates ( de enige voor elkaar  én!! die we ooit gehad hebben). 

Het wordt alleen maar beter, omdat de aanvaarding van elkaars persoonlijkheid optimaal is.

Zoals de titel van een oud boek dat mijn mama me ooit gaf; “Twee in één vlees”.

Een goeie relatie bestaat uit 2 persoonlijkheden die elkaar vinden.

62 gedachtes over “For better or worse

  1. Mooi gezegd! Ik denk dat het vooral gevaarlijk is bij koppels die elkaar op heel jonge leeftijd leren kennen. Die hebben soms nu al het gevoel dat ze zich wel erg vroeg gesetteld hebben en vragen zich misschien rapper af of het gras elders niet groener is ;-). Zelf was ik 24 toen ik de echtgenoot leerde kennen en hij was er al 27. Niet oud natuurlijk, maar toch ook geen pubers meer. We hebben inmiddels al wat stormen doorstaan samen, vooral met zijn familie waren er bij momenten zoveel conflicten dat ik er de brui aan wilde geven. Maar we zijn blijven vechten voor elkaar en onze relatie en nu voelt die echt beresterk aan. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik weet dat we, moest het nodig zijn, voor elkaar zullen vechten. Ik kijk alleszins wel op naar sterke koppels zoals jij en Mr. B. en hoop later even gelukkig te mogen zijn met mijn man :-).

    Liked by 2 people

  2. O, maar die gedachte ‘is het dat nu voor de rest van mijn leven’, die heb ik ook gehad zo rond mijn 50ste. En ja, blijkbaar is het ‘dat’. Ik heb nooit de behoefte gehad om in een andere vijver te gaan vissen. Man en ik, we kennen elkaar door en door. Opnieuw beginnen? Veel te vermoeiend. 😉
    Ook hier klettert het wel eens. Desondanks voelt het na 40 jaar huwelijk nog altijd goed.

    Liked by 1 persoon

  3. Liefde ❤️

    Maar het klopt wel dat mensen er vrij gemakkelijk een punt achter zetten.
    Een relatie onderhouden is niet makkelijk…. Maar wel heerlijk.
    Ik ben blij dat mijn vent zijn biezen niet gepakt heeft toen ik ineens weer ziek was.
    Ja tuurlijk knettert het hier soms ook hoor. Dat houdt het spannend!
    Maar niet dagelijks.

    Liked by 1 persoon

  4. O wat een héérlijk romantische trouwfoto’s, beeldig!
    Met de strekking van het verhaal ben ik het natuurlijk helemaal eens, tja na 55 jaar huwelijk weet je alle valkuilen van het huwelijk wel. Ik schreef , op mijn eigen manier, ook al eens een logje over dit onderwerp
    Niet dat ik je aan het werk wil zetten maar ik mocht je het willen lezen zet ik hier de link
    https://rietepietz.wordpress.com/2013/06/16/een-goed-boek/

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi ❤

    Helaas kan ik er niet over meepraten. .. Ik had graag met mijn jeugdliefde willen trouwen. Helaas is het anders gelopen.. Ik durfde niet meer door het claim gedrag van mijn moeder. . Was bang dat mijn identiteit nooit zou vinden op die manier. .. Na 30 jaar kwamen wel elkaar bij toeval weer tegen. En de liefde was er nog steeds. We waren beiden getrouwd en besloten dit gevoel te koesteren als een mooi kadootje uit het verleden. Na 2 mooie gesprekken hebben we elkaar losgelaten en het kunnen afsluiten. Hij gelukkig met zijn 2e vrouw. Ik gelukkig met mijn man.. Maar die vond het gras ergens anders groener. Het is goed zo. En de statistieken omtrent een nieuwe relatie. .. Die liegen er niet om. En na 2 dates weet ik niet of ik er nog in durf te geloven 😊

    Liked by 1 persoon

  6. ook mijn relaties heeft al heel wat woelig water doorstaan en we zijn ook nog steeds samen. wel niet mijn eerste grote liefde maar wel diegene die me respecteert om wie ik ben .

    Like

  7. Prachtig foto’s.. prachtig koppel!

    De echtgenoot en ik waren zestien en negentien toen we elkaar leerden kennen.
    We hebben nooit een huwelijksbelofte uitgesproken. We gingen naar het stadhuis. De burgemeester las teksten voor en we gaven gewoon elkaar het ja-woord. Geen witte jurk.. geen kostuum.. enkel mijn ouders er bij en de getuigen.

    Soulmate… wat zou ik die zo graag willen.. :-/

    Like

  8. Luid applaus. Voor jullie instelling, inzet en de manier waarop jullie met het huwelijk omgaan. Geen applaus, eerder ‘een buis’ voor de fotograaf. Wat een sukkel – trouwfoto’s waar de helft van het hoofd niet op staat. Tssss…

    Liked by 1 persoon

  9. Soulmates en veel respect (in twee richtingen) en daaronder een sterke vlam. Hetzelfde voor ogen houden. Essentieel voor een goed huwelijk. Fijn dat jullie de mix gevonden hebben. Wij gelukkig ook, al zijn we aan mijn kant van de familie de enigen. Ouders: vechtscheiding. Zus: vechtscheiding. Broer: nog getrouwd maar …

    Like

  10. Fantastisch om te lezen dat de liefde tussen jullie zo groot en solide is. Ik ben ondertussen bijna 5 jaar gelukkig getrouwd en hoop er nog vele jaren bij te doen. Verhalen als dat van jullie geven mij goede hoop dat het kan, een goede relatie die met de jaren alleen maar hechter wordt.
    Ik geloof ook wel dat je niet te snel moet opgeven, maar anderzijds is te lang vasthouden aan iets dat niet meer werkt ook niet goed. Ik zag mijn ouders met veel ruzie uiteen gaan na 38 jaar huwelijk. Ik geloof oprecht dat het voor iedereen beter was geweest als ze eerder waren gescheiden, maar ze horen nog tot een generatie die dat niet zo snel deed. Ze zaten trouwens volop in een vechtscheiding verwikkeld toen wij trouwden. In het gemeentehuis waren ze er allebei maar gunden ze mekaar geen blik waardig, op het dansfeest ’s avonds was mijn moeder er niet omdat ze dat niet aan kon.

    Like

  11. je hebt dit heel mooi verwoord, Mrs.!
    Het is me al veel langer duidelijk dat jullie echte soulmaatjes zijn… 😉
    Ik dacht dat we ook een fotootje te zien gingen krijgen van hoe jullie er nu uitzien, maar ja…

    Liked by 1 persoon

  12. Ik denk dat het van alle tijden is, dat eens buiten de lijntjes gaan kijken, maar het verschil met vroeger is dat het nu kan, en vroeger daalde god’s toorn over je neer.
    Maar dat doet niet af van het feit dat ik zo blij ben voor jullie dat het goed zit.

    Liked by 1 persoon

  13. Het is prachtig hoe je jullie onvoorwaardelijke liefde deelt, werkelijk idioot mooi geschreven! Na 11 jaar huwelijk (en 17 jaar bij elkaar te zijn geweest) heb ik helaas de handdoek in de ring moeten gooien.. dit was 5 jaar geleden. Toen k hem leerde kennen wist ik dat ik met die man wilde trouwen en voor de rest van mijn leven bij hem wilde zijn.. Helaas mocht het niet zo zijn, maar ik weet ook dat ik nooit meer zoiets over een andere man zal zeggen.. Mijn gevoel heeft mij in de steek gelaten, de zekerheid die ik jaren voelde was misschien maar een fantasie.. iets wat niet echt was.. Ik weet het niet.
    Dan blijft het onwijs mooi om te lezen dat het dus wél kan..:D
    Geniet en deel je liefde.. 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Vanzelfsprekend toch… in ziekte en gezondheid… Alsof je je partner laat stikken als hij/zij ziek wordt.

    TJA !

    40 jaar
    7 kinderen
    Zij trok het niet meer een zieke man in huis.
    Een bipolair is een gek.
    En maakt zijn allerliefste naaste ook gek.
    Dus ik begrijp haar.

    Weet wel dat 75 % van de gescheiden mensen een te kort aan communicatie aanvoerde als schuld voor de scheiding.

    Like

      1. Als je zoveel meemaakt als ik, raakt niks of niemand je meer.
        Heel raar is dat.
        Denk ook dat ik mij achter het Hulk zijn verschuil.
        Anders kan je dit en al die dingen, waar jij geen weet van heb, niet dragen.
        Dus geen sorry hoor? 😊

        Liked by 1 persoon

  15. Wij zijn heel bewust op maandag getrouwd (en in de kroeg in plaats van de kerk met een andersoortige ceremonie waarin we samen het verhaal van st. Exupérie voorlazen) omdat je het op de maandagen van het leven met elkaar ook moet kunnen vinden. Inmiddels lukt dat al meer dan 20 jaar. We werken eraan maar we hebben ook geboft dat we goed bij elkaar passen. Het is toch ook een flinke gok eigenlijk dat huwelijk.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

  16. Wij waren 15 en 16 toen we iets met elkaar kregen en 20/21 toen we trouwden, nu bijna 46 jaar geleden en ja…het gaat niet vanzelf, we hebben er aan gewerkt en plukken daar ook nu nog de zoete vruchten van, elke dag weer genieten van onze ‘ouwedag’, zoals ze dat zeggen. Blij dat we elke dag weer blij zijn met elkaar en nog goed gezond……de hoofdprijs dus 🙂 en die wens ik eenieder toe

    Liked by 1 persoon

  17. Wat een mooi logje, zo zou het ook moeten gaan hoor!
    Mooie foto’s 😉
    En zolang je van elkaar blijft houden en de inzet, aandacht en interesse naar elkaar van 2 kanten blijft komen sta je zo sterk met zijn tweetjes. Dat zit bij jullie wel goed, zo’n saamhorigheid tussen jullie, zoveel liefde, zo mooi om te zien.
    Ik wilde heel graag oud worden met mijn nu ex, maar niet op de manier zoals we de laatste jaren leefden. En ik ben nu weer zo gelukkig, al zal het ook niet altijd gemakkelijk zijn. De liefde (en wat voor een liefde hè) weer gevonden, hoe mooi is dat?
    En weet je, ze zeggen ook wel eens ‘getrouwd blijven is een werkwoord’. Na mijn verhaal over mijn scheiding na bijna 47 jaar samen zijn, schreef iemand ook… “Ik ga ook maar eens aan het werk, er mag hier ook wel eens wat veranderen”.
    Ik denk dat ik destijds ook wel mensen heb wakker gemaakt.
    Blijf gelukkig jullie! 🙂 ❤

    Liked by 1 persoon

      1. Goed zo… Echt? Ja, dat wordt vaker gezegd, zo leuk. Haha, ja en anders wij wel. Het is toch ook een cadeau dat we dit nog mee mogen maken? En echt.. we zwijgen niks stil, praten over ons vorige leven, huilen en lachen erom. Maar voelen zo hoe goed we het ook samen hebben! Liefs voor jullie allebei XXX

        Liked by 1 persoon

  18. Weer een stukje meer Mrs Brubeck!! Je hebt zo gelijk er gaan heel veel stellen makkelijk uitelkaar. Ik heb een vriendin die voor haar 30e voor de tweede keer gescheiden is. Ik ben nooit getrouwd maar al wel 17 jaar samen… Ik heb nooit een trouwjurk gedragen, ben best benieuwd hoe die mij zou staan. Maar het is goed zo… We hebben al heel wat stormen door staan, ik ben het niet altijd met m eens, maar veranderen wil ik m niet, hij is hij en ik ben ik…😘

    Liked by 1 persoon

  19. Ik ben het helemaal met jou eens, van a tot z, en soms helaas loopt de ander al bij je weg nog voor je eigenlijk gestart bent, wat kun je eraan doen? Niks, noppes nada en soms vraag ik mij af als wij nog bij elkaar waren geweest, vergis je niet, dan was ik dit jaar alweer 24 jaar gehuwd geweest ook….

    om dan de foute man tegen te komen die mij bijna dakloos heeft gemaakt, nou goed, verwerkt en op naar die ene.. die ware.. die er wel voor durft te gaan 😉

    Prachtige jurk overigens! ❤

    Liked by 1 persoon

  20. Wat een schitterend laatste zinnetje… volkomen mee eens!
    Volgend jaar onze grote dag… wat die beloftes ook allemaal zijn… hij is mijn beste vriend, mijn maatje, mijn soulmate… en dit in goede en kwade dagen!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

