Bad girls

Mijn ouders verhuisden naar het landelijke Schilde toen ik een jaar of 6 was. Iets met een aanleg van een snelweg ofzo in Edegem waar we tot dan toe onze thuis hadden. Goed gezien van hen, ik denk dat het verkeer daar nooit meer ontward raakt.

Dat hield uiteraard in dat we een nieuw sociaal leven moesten uitbouwen. Dat is als “kleuter” natuurlijk niet zo ontzettend moeilijk, maar toch.

Mijn broer was een voetballer in hard en nieren, al zijn vrije tijd werd daardoor opgeslorpt. Ik “mocht” naar de scouts. Ik weet dat ik dat aanvankelijk niet zo fijn vond. Ik kende er niemand…

Maar mijn ouders vonden het belangrijk dat ik een “sociaal netwerk” uitbouwde en, braaf als ik was, probeerde ik me in te burgeren. 
Het is maar logisch dat je niet alles van je jong leven kan onthouden, en maar goed ook, een paar zaken staan echter nog glashelder in mijn geheugen geprint. 

Mijn eerste herinnering is de zieligste vind ik zelf.  Er werd een kerstfeestje gepland op woensdagnamiddag in ons lokaal. Ik was “kabouter”, de jongste groep, en moet een jaar of 8 geweest zijn. Omdat mijn ouders werkten werd ik afgezet door de baas van mijn mama. Vreemd, bedacht ik me, toen ik moederziel alleen op het plein stond te wachten, waarom is hier niemand?  Door een raam, dat dringend aan reparatie toe was, kon ik naar binnen kruipen en heb tot 5u zitten wachten tot mijn mama me kwam halen. Ik was verschrikkelijk bang en moest zo dringend plassen πŸ˜₯. Het feestje bleek een week later door te gaan.

Lang leve de gsm πŸ˜€ nu!!

Ik zette door, begon het scoutsleven echt leuk te vinden. Kabouter, jong-gidsen en dan gids. Vooral de laatste periode als gids was de plezantste. Voor ons dan toch, de leiding hield er hun 1ste grijze haren aan over. 

De groep werd ingedeeld in patrouilles, bestaande uit ongeveer 5 tot 7 personen. Daar zitten dan 2 ouderen in en de rest is een paar jaar jonger, kwestie van  elkaar wat te leren. Het toeval wil dat er 1 patrouille was waar de verdeling niet zo goed gebeurd was, gewoon 5 ouderen bij elkaar. U raadt het juist, ik was daar 1 van!

We hebben ongelooflijk veel plezier gemaakt, heerlijk omdat we niet op de “kleintjes” moesten passen en vanalles konden uitsteken.

Op kamp liep het voor de leiding de spuigaten uit. We veegden letterlijk aan alles onze laars.

Moest er een vuur met tafel naast gesjord worden, dan vonden wij dat niet nodig… we kookten onze patatjes gewoon op het vuur van de buren. Het uniform werd aangepast aan de toenmalige mode, wat vooral betekende dat de rokjes wel erg hoog werden opgerold. Onze tent was nΓ³Γ³it op orde, integendeel, een kat vond er haar jongen niet in terug.

Maar… We hebben ook wel iets heel onverantwoord gedaan, iets wat ik niet snel zal vergeten.

Op een morgen kregen we de opdracht om een dagtocht te maken naar een opgegeven bestemming, te voet!!!

Te voet??? Dat had de leiding gedacht, wisten ze wel dat dat vermoeiend was? 

Het meisje met de mooiste benen, K, mocht met haar rok zo hoog mogelijk opgetrokken langs de kant van de weg staan liften, terwijl de rest in de berm wachtte.

Dat had, zoals meestal, snel succes. Een ouder koppel wilde ons een hele dag meenemen naar Luxemburg, en wij hapten gretig toe. Kompleet onverantwoord, voor hetzelfde geld was ik nu een blanke slavin en kon ik zelfs niet bloggen. Maar we zagen er toen geen graten in, wat kon er gebeuren?? Een hele dag zijn we weggeweest, tot we ’s avonds laat werden afgezet door het, overigens doodbrave, koppel. 

Wisten we veel, de politie was ingeschakeld, onze ouders naar het kamp geroepen en wij hebben een verschrikkelijke preek gekregen. We moesten onmiddellijk naar huis en zijn op het nippertje niet uit de groep gezet. 

Nu kunnen we ermee lachen, maar begrijpen tegelijkertijd dat we wel iets heel dom gedaan hebben.

Ach ja, eind goed, al goed…

Een jaar later kwam er een abrupt einde aan mijn jonge, onbezorgde jeugd.

Hebben jullie wel eens iets uitgespookt wat echt niet door de beugel kon?


60 gedachtes over “Bad girls

  1. Toen ik 13 was zat ik in de 1 e klas voortgezet onderwijs. Met een tussenuur mochten wij het schoolplein niet verlaten. Samen met een schoolvriendin kroop ik achter de heg langs om te ontsnapt aan de conciΓ«rge die op het plein liep. Weet renden de stad in. Naar het cafΓ©. Daar konden we een biertje kopen voor een gulden. Omdat het voordeeluurtje was. Na ons biertje slopen we weer terug het plein op. En gingen de les weer in πŸ˜‚πŸ˜‚

    Liked by 1 persoon

      1. Haha ja echt wel. En ik maar streng zijn tegen mijn kinderen. .. Geen alcohol hoor. .. zeg ik dan.. 😊 gelukkig houden ze er ook niet van. De oudste 2 zijn pas na hun 20 e echt uitgegaan en wat gaan drinken. De jongsten 15 en 18 drinken niets. Vinden het vies. πŸ˜‰

        Liked by 1 persoon

  2. Wow!! Haha dat is best rebels!

    Nee ik kan mij niet herinneren dat ik zoiets gedaan had…

    Meest ernstige was te veel rode limo door de yoghurt. Dat moest ik opeten. Want ik had zelf gedaan. Ik was denk ik 6 jaar. Het was Echt te vies om op te eten. Dus moest ik het in de bijkeuken opeten. Ik heb het lepeltje voor lepeltje achter de wasmachine geschept…
    Weken later kwamen mijn ouders er achter. Het roze goedje was helemaal in de gipsen muur getrokken…

    Oeps….

    Liked by 3 people

      1. Dat is het nu wel… Mijn mams vond het toen niet zo geslaagd… Ze was boos. Maar ik was alweer vergeten dat ik dat gedaan had. Want ze kwamen er een paar weken later achter…

        Liked by 2 people

  3. Oh ja kattenkwaad en ik zijn een. Tenminste vroeger. Golfballetjes pikken een oude stort in de fik steken en nog erger bij een huis in aanbouw de verf of lijm uitsmeren. Moesten wel alles opruimen pfff. En mijn moeder heeft heel de rest van de paasvakantie niet meer met ons (mijn broer en ik) gesproken

    Liked by 1 persoon

  4. Waar zal ik eens beginnen, hahahahahaha ik denk teveel om op te noemen, achteraf de leukste periode van mijn tienertijd ook al was dat thuis dus niet zo met ouders, begrijpelijk nu, maar toch….

    Bij mij is het ooit met een weddenschap begonnen, we hadden een nachtclub de S-club heette dat toen, bestaat niet meer. Ik was 14, die club was voor 18 jaar en ouder, nu mocht ik al uitgaan in het weekend maar dat bleek toen nog braaf, één oudere jongen daagde mij uit om naar de S-club te komen, hij dacht dat ik er niet in zou komen omdat ik nog maar 14 was right? Ja duh, dus sprak ik af, en dacht dit binnen de tijd te kunnen doen dat ik toch al uit mocht, lees… uiterlijk 1 uur thuis omdat onze disco en laatste bus zo ging, maar nu was het op loopafstand desnoods in eigen dorp had ik geen bus voor nodig, dus sprak ik af om 10 uur? Dan ging de club open, om dan te leren dat die club inderdaad om 10 uur open ging, maar hij kwam pas om 1 uur, want dan begon het pas…

    ~slik!~

    De oplossing, al ene hele oude denk ik, ik had natuurlijk het absolute vertrouwen van mijn ouders, was dat ik bij een vriendin zou gaan logeren… niet dus, zij wist er wel van, maar verder ik zou die nacht dus de hele nacht door moeten trekken, ahum… hahahaha voel je het al?

    Dat heb ik dus gedaan, ik heb de weddenschap gewonnen niet dat ik er iets voor kreeg, ging om de eer maar toen kreeg ik de smaak dus te pakken en lange tijd, ging ik ineens uit in de nachtclub… ik sloop weg als mijn ouders sliepen en dook terug in bed voordat zij wakker werden…. ja pumps uit en pas aan het einde van de straat aan en op de fiets of zelfs lopend daarheen, ik heb echt heel lang engelen bij mij gehad, in dit geval werd ik geadopteerd door een groep jongens van toen al tegen de 20 of in de 20, die mij beschermden en zelfs thuis brachten elke keer dat ik er was…. Ik was zo naΓ―ef namelijk, wist ik veel, dat vele oudere mannen vooral een oogje op mij hadden, en deze jongens besloten dat ik veilig moest blijven, zij hebben dus brandjes uitgeblust waar ik mij totaal niet van bewust was, en natuurlijk kwam mijn moeder er ergens ook achter en dat was natuurlijk het begin van de ellende thuis….

    X

    Liked by 1 persoon

  5. Nee, NOOIT!
    Toen ik 4 jaar was nam mijn vader het landbouwbedrijf over van mijn opa.
    De kippen hadden sindsdien nog nooit zo slecht eieren gelegd.
    Ik kreeg nl de taak om de eieren uit te halen, bracht er 4 naar mijn moeder en gooide de rest stuk tegen de stenen schuur aan de slootkant waar nooit iemand kwam, totdat mijn vader er de slootkant ging maaien.
    In dat zelfde jaar reed ik een tractor in de sloot.
    En omdat wij de eerste waren met een vuilverbrandingsoven wist ik door daar flink met een stok in te roeren een berg riet in de fik te steken die opgestapeld lag tegen een schuurtje.
    Mijn oom voorkwam erger.
    Ik had de gave om alles raak te gooien met meestal een prop natte klei of steentjes.
    En omdat ik nooit nadacht maar impulsief alles deed, berokkende ik heel wat schade.
    Enne…….. pas heel veel later werd ik lief.

    Liked by 2 people

  6. Oh neeeeee, ik was zo’n braaf kind! Mijn zusje deed altijd ondeugende en soms domme dingen.
    Maar helemaal onschuldig ben ik ook weer niet. Ik draag al vanaf mijn 4e jaar een bril. Die moest natuurlijk regelmatig vervangen worden, hoewel ik geen wildebras was ging er nog wel eens een kapot en mijn ouders hadden het echt niet breed. Toen ik 15-16 was droeg ik een donkere bril zoals in de mode was. Ik was er niet blij mee. Vond hem helemaal niet leuk staan terwijl ik hem echt zelf had uitgezocht. Waar ik heel veel spijt van heb en wat mijn ouders nooit geweten hebben is dat ik deze ‘zogenaamd’ ben verloren.. Ik droeg hem vaak niet, had een mandje voorop mijn fiets en heb toen ik uit school kwam verteld dat hij onderweg uit het mandje moet zijn gevallen. Terwijl ik hem gewoon in de bosjes had gegooid. Een rib uit hun lijf, want er moest natuurlijk wel een nieuwe komen. Stout hΓ¨.
    En een keer dacht ik een goeie daad te verrichten. Op vakantie waren de mannen vissen en de vrouwen naar het strand. Ik had geen zin en beloofde de afwas te doen. Er stond een pan op het aanrecht met ‘vies water’ erin. Die heb ik leeggegooid en afgewassen. Later bleek het van schenkel getrokken bouillon te zijn voor de soep… foutje πŸ˜‰
    Leuk logje lieverd, met een totaal onverantwoorde actie.. pfffff

    Liked by 2 people

  7. Je verhaal deed me direct terug denken aan de trektocht in Duitsland, die we maakten.. We dachten ook slim te zijn door te gaan liften.. Gelukkig was onze straf niet zo erg, dan de jouwe.. wij moesten gewoon de afwas van de hele groep doen πŸ™‚

    Like

  8. Leuk blogonderwerp…. ik was niet zo’n durver en met een moeder met een hartkwaal (2 hartoperaties tijdens mijn puberteit) denk je wel een paar keer na voor je wat geks uit haalt.

    Groetjes,

    DorothΓ©

    Liked by 1 persoon

      1. OkΓ© oke! Ik ben toch een plooier.. Toen ik in het middelbaar zat moest ik op school blijven over de middag. Ik kreeg elke week 520 frank om de warme maaltijden te betalen die ik moest kopen via bonnetjes op school. Ik stak het geld echter in mijn zak en nam stiekem boterhammen mee… elke middag frutte ik weg met twee vriendinnen en gingen we rondhangen. Het school heeft het nooit geweten en mijn moeder nog steeds niet. Wetende dat wij het echt niet breed hadden thuis… Het was wel een zalig tijd πŸ™‚ Het school had op een bepaald moment een systeem met ‘sleuteltjes’ waarbij je moest inchecken en uitchecken. Mocht je niet naar buiten dan zagen ze dat via dit systeem. Maar wij gebruikten gewoon de sleuteltjes van andere leerlingen die wel buiten mochten maar braafjes op school bleven πŸ˜‰
        Oja, ik tekende ook altijd mijn eigen agenda… Mijn mama was toch een beetje goedgelovig πŸ˜‰ Van mij zal’t geen waar zijn hehe

        Liked by 1 persoon

      2. Haha, ik krijg je snel over de streep!! Geweldig, en dat zijn toch echt geen erge dingen hΓ©? Op dat moment sta je ook niet stil bij de situatie thuis!
        En die agenda… guilty!!! We hebben toch wat raakpunten πŸ˜˜πŸ˜€

        Liked by 1 persoon

  9. Op de middelbare (nonnen)school knepen we er onder de middag wel eens tussenuit. We waren met een groepje van vier, hadden allemaal een Mobylette en géén toelating van onze ouders om de school te verlaten. EΓ©n van de laatste schooldagen van het laatste jaar zijn we ‘gepakt’ toen we in een cafeetje een frisdrankje zaten te drinken. Dat zou ons ons diploma kosten, zei zuster directrice. Gelukkig het zover niet gekomen.
    Met een ander groepje vrienden (van de jeugdbeweging, chiro in mijn geval) gingen we gezamenlijk naar de zaterdagavondmis. De mis, dat was gewoon een wekelijkse verplichting. In plaats van naar de mis te gaan, zaten we in de crΓ¨merie naast de kerk. Telkens offerde één vriendin zich op om naar de preek te gaan luisteren. Ze moesten thuis toch maar eens vragen waar de pastoor over gepreekt had …
    Allemaal goede herinneringen aan een heel fijne jeugd.

    Liked by 2 people

  10. Niet dat ik me kan herinneren, ik was gewoon een te verlegen Γ©n gehoorzaam kind om dat soort dingen te doen. Het ergste is geloof ik geweest dat ik van school ben weggelopen,( wel keurig naar huis met de bus) toen ik m’n bord moest leegeten waarop vis in een botersausje lag.

    Liked by 2 people

  11. ik kan me eigenlijk niet echt iets stouts herinneren, ook al haalden m’n jongere broer en ik wel eens wat kattenkwaad uit. Maar ik was meer een volger dan een leider, en zoveel moed had ik niet ook.
    Pas toen ik bijna aan het einde van het middelbaar onderwijs zat, kreeg ik meer zelfvertrouwen.

    Liked by 1 persoon

      1. Volop mee bezig. Maar het blijft binnen de perken hoor.
        Eens gek doen, een gevatte uitspraak, en af en toe eens verrassend uit de hoek komen, dat kan je van mij verwachten. En daar berokken ik niemand kwaad mee.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

