Dark Necessities

Dankzij mijn Mr Brubeck heb ik gedurende een periode van nu al 32 jaar mijn muzikale kennis enorm verbreed.

Hij leerde me proeven van verschillende genres en, alhoewel hij niet alles verkocht kreeg, daardoor ben ik bijzonder veel muziek gaan appreciëren. 

Ik moet toegeven dat ik, door mijn babysitactiviteiten bij een zeer muzikale nonkel, al op jonge leeftijd hield van artiesten zoals Steely Dan, Toto en Donald Fagan… Als ik dat vermeldde aan mijn vrienden op school of de scouts, kreeg ik meestal te horen: “Steely hoe?????”. Ik was er helemaal weg van, leerde al de teksten van buiten terwijl ik met de koptelefoon op mee stond te zingen. Waarschijnlijk hebben die kindjes daar nu nog een trauma van 😀.

Verschillende genres dus, muziek heeft een centrale plaats in ons leven, in onze levens. Klassiek, Jazz, Rock, Pop… alleen Hardrock en Heavy Metal kan ik niet begrijpen. 

Muziek roept emoties op, kan me blij, boos, emotioneel maken.

Soms pakt een nummer me direct en heeft een verpletterde indruk op mijn gemoed. Ik kan het niet altijd uitleggen, dat hoeft ook niet.

Dat gebeurde instant met het nieuwste nummer van de Red Hot Chilli Peppers; “Dark Necessities”.

Helemaal van de kaart ben ik ervan, de krachtige muziek, de tekst die ik bijna vanbuiten ken, de originaliteit.

Zit ik met B in de wagen, dan gaat het volume open, ook hij vindt het steengoed. 

Zit ik alleen in de wagen, dan gaat het volume helemaal open (en zal ik nog eens een gasboete oplopen waarschijnlijk). 

Dan razen de emoties door mijn lijf en heb ik het gevoel van “laat de boel, de boel, ik kan alles en iedereen aan, ik heb lak aan alles en voel me sterk. Maar tegelijkertijd ook een beetje droevig. Dat kan ik niet helemaal onder worden brengen.

Ik schrijf niet dikwijls over muziek, laat dit aan mijn B over, die doet dat zoveel beter. Maar dit gevoel wilde ik met jullie delen, omdat het een stukje van mezelf is.

26 gedachtes over “Dark Necessities

  1. Mr. B. heeft 1 afwijking in zijn muziekkeuze, en dat is het feit dat hij altijd voor ‘vinten’ kiest. Tenzij een zagende blogger uit Brugge hem hiervoor op de vingers tikt.
    Een zwoele afro-stem, zachtjes als achtergrond in de ochtendfile, altijd welkom. Die hooligans 😉 die hun boxen wijd opentrekken in de auto en wiens auto schudt voor de verkeerslichten, ik zou ze… Maar elk diertje zijn pleziertje.

    Liked by 1 persoon

  2. Tegenwoordig kan ik ook heel goed zónder muziek en met jazz jaag je me de deur uit;-)
    Maar inderdaad, al naar gelang m’n stemming is er toch ook veel verschillende muziek die me iets doet. In de auto héél hard muziek spelen is hier in de randstad toch niet aan te raden, je moet er altijd op bedacht zijn dat er brandweer, politie of ziekenauto’s doorheen moeten wurmen en alleen al dáárom is het veiliger wanneer je ze al vroeg hoort zodat je nog tijdig kunt anticiperen.

    Liked by 1 persoon

  3. De Red Hot Chilli Peppers maakten ooit een echte parel… Under the bridge. Het maakte dat ik ook naar ander werk van hen ging luisteren. Ik vind dat ze parels hebben. Deze ga ik een paar keer moeten beluisteren voor ik hem top zal vinden, maar dat heb ik met de meeste van hun songs.

    Liked by 1 persoon

  4. Mooie beschrijving van gevoel wat opgeroepen wordt door prikkels van buitenaf, in dit geval muziek.
    Stel eens voor als je die prikkels 10 tot 20 keer zo erg voelt.
    Dan kom je in de buurt wat ik bij elke prikkel voel.
    Of dat nu pijn, verdriet, liefde, geluid of elke andere emotie is.
    Zal er weleens een logje over schrijven.
    Dus een radio die door de geluidsbarrière knalt, is bij mij zeker bekend. 😉

    Liked by 2 people

  5. zoals je weet hou ik erg van muziek, en the Peppers horen zeker tot mijn favorieten.
    Ik moet dat nieuwste nummer ’s gaan opzoeken, ik hoorde het wellicht al op StuBru maar ik zal er nu toch wel eens speciale aandacht aan besteden.
    You rock, Mrs.!

    Liked by 1 persoon

  6. Jarenlang kon ik niet zonder muziek. Ik ademde muziek. Door ernaar te luisteren, door zelf te spelen, door zelf te maken, door het aan anderen te leren.
    Nog steeds is het oo de een of andere manier wel een dagelijkse constante in mijn leven. Alleen heb ik nu ook leren genieten van stilte.
    Op de momenten dat Flavie haar dutjes doet, zet ik heel bewust de radio uit en geniet ik van de perfecte stilte hier in huis… voor zo lang het duurt 😊

    Liked by 1 persoon

  7. Gisteren ook over muziek gehad hè. Ik heb dat ook regelmatig, kan helemaal van de kaart raken van iets wat ik hoor.. Soms in een winkel, dan zoek ik het op en kan het achter elkaar blijven draaien.
    Ik heb het niet met dit nummer… maar geniet jij er maar lekker van. De tekst is wel heel mooi trouwens! XXX

    Liked by 1 persoon

  8. Men kent Steely Dan niet? nou ja 😉 Ik wel, al heb ik ze lang niet meer gehoord, muziek kan zoveel doen, dankzij het blog van Mr. Brubeck die ik net gelezen en geluisterd heb zit ik nu al telkens in repeat met Nelly Furtado, en de tekst… ja ook, maar ook mijn Costa Brava ervaring komt weer terug, dit werd twee keer per dag gedraaid als cooling down in het zwembad na de aerobics namelijk.. en ook al zat je in je appt, dat hoorde je natuurlijk, 15 dagen lang!

    Do you know.. this space is holy… do you really wanna go…

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

