Aanvaarding

Wat je meemaakt, bepaalt wie je bent.  Wie je bent, bepaalt wat je meemaakt.  Niet alles is voorspelbaar, wat voorspelbaar is, is beheersbaar. 

Het is een deel van ons leven…

Ik had het snel door, vorige week toen we samen naar een aflevering van Topdokters aan het kijken waren. Het ging over cardiologie. Je hand lag los op mijn schouder en zocht meer steun. Je ademhaling versnelde een beetje, ik lees je als een open boek. Je ogen zochten de mijne en ik las de pijn erin. 

Het blijft een deel van ons leven…

Het is nu bijna 3 jaar geleden dat het lot besliste om te testen of jouw tijd gekomen was. September  2013… een zwarte donderdag die aan het begin lag van een moeilijke periode voor jou, voor ons. 

Het was jouw tijd niet, je hebt nog zoveel voor je, je kinderen, je toekomstig kleinkind, wij… Je hebt nog zoveel voor je, voor ons!

Het bepaalt een deel van je gedachten…

Elke 6 maanden moet je op controle, een serieus onderzoek met fysieke inspanningen, een fikse scheerbeurt op de verkeerde plaatsen, een afstelling van je levensreddend “kaske” en een gesprek met de cardioloog over je gevoelens omtrent het gebeuren. 

We hebben het getroffen met die “topdokter”, hij is een straffe en menselijke cardioloog, dat kom je niet vaak tegen. Niet alleen had hij een moeilijke diagnose te stellen, hij deed dat feilloos, maar hij verloor de phychische kant nooit uit het oog.

Het blijft een deel van onze gedachten bepalen…

Gisteren moest je er weer door. Door je werkomstandigheden kon ik niet mee. Ik voelde bij je thuiskomst direct aan dat het zwaar geweest was. De cardioloog vertelde je dat je wel heel veel geluk gehad had, een hartstilstand van 11 seconden, dat had helemaal fout kunnen aflopen.

En het hakte in, begrijpelijk…

Je weet het wel, ik weet het wel, het was jouw tijd nog niet. Maar ik weet dat het moeilijk voor je blijft op sommige momenten. Ik zie het in je ogen, je reikt uit naar me, zonder woorden. 

Het zal altijd een deel van ons leven blijven…

Maar we weten ook dat we elkaar hebben, ons gezin, elk klein moment moeten koesteren. Omdat niets vanzelfsprekend is! We hebben nog een heel verhaal te schrijven, het zal nooit af zijn!

Weet dat dat deel van jouw leven je maakt, maar niet kraakt! 

Het is en blijft een deel van jou, van ons, zonder te overheersen!

44 gedachtes over “Aanvaarding

  1. Wat heb je dat mooi gezegd. Ik kan me niet echt inbeelden wat zoiets met je doet, maar ik kan er wel inkomen dat het een serieuze schok moet zijn en je dit ook nadien nog lang met je meesleept. Dat lijkt me alleen maar menselijk. Gelukkig bleek zijn tijd inderdaad nog niet aangebroken en kunnen jullie samen naar de toekomst kijken.

    Liked by 1 persoon

  2. Andere ervaringen, niet levensbedreigend maar ik kan het beamen. En dan is het zo gemakkelijk om te denken of te zeggen dat alles een plekje moet krijgen….maar waar dat plekje zit heeft me nog nooit iemand kunnen vertellen. Op een gegeven moment komt de tijd heus wel dat je weer voor je gevoel een beetje verder kunt met alles. Die tijd moet je jezelf echt gunnen. Ik moet ook zeggen dat eigenlijk alleen lotgenoten en mijn gezinsleden bepaalde dingen begrijpen omdat ze weten hoe het voelt/is of zien hoe ingrijpend het is in het gewone alledaagse leven.

    Verder schijnen hartzaken op een of andere manier nog lastiger te verwerken te zijn.

    Warme groet,

    Dorothé

    Liked by 1 persoon

  3. Ik kan me zo voorstellen, dat dit een heftige periode geweest moet zijn. En dat zoiets nooit uit je gedachten gaat. Gelukkig kunnen jullie terug vallen op een topdokter met een hart. De jullie liefde voor elkaar is zo speciaal, dat jullie dit samen kunnen dragen.

    Liked by 1 persoon

  4. Oefffffffff dat hakt erin… Het lijkt zo moedig om de draad weer op te pakken… is het ook… maar eigenlijk heb je geen keus, je wilt ook geen keus. Kunt niet in de toekomst kijken. Het leven is te mooi, te bijzonder.. kinderen, kleinkinderen.. maar vergeten doe je het nooit. Het leeft in je hoofd, lijf en leden. Gelukkig zijn jullie samen. Samen sterk.. in geluk en in verdriet. Die ene handdruk op je schouder, verteld je wat je weten moet. Om nog meer van elkaar te houden.. genieten.. vasthouden.. Die liefde blijf je altijd voelen….echt waar.

    Liked by 1 persoon

  5. Ingrijpende gezondheidsproblemen hebben altijd hun weerslag op het hele gezin en zullen dat ook houden. Natuurlijk “slijt” het allemaal wel een beetje maar naar controles toeleven brengt áltijd weer angst boven. Vooral als je nog jong bent hakt dat erin want veel ziektes zijn toch meer “bejaardengerelateerd” .

    Liked by 1 persoon

  6. De laatste maanden worstel je regelmatig met die angst. Normaal, want het had verschrikkelijk kunnen aflopen. Het feit dat hij regelmatig wordt gecontroleerd, geeft dit geen gerust gevoel? Zijn ‘bakske’ heeft hij nu een paar jaar en blijkbaar voelt hij zich prima hiermee. Profiteren van elke dag samen, en hopen dat die dagen elkaar nog tientallen jaren mogen opvolgen…

    Liked by 1 persoon

  7. Op zich is dit een ervaring die ondanks veel zorgen en veel verdriet, ook een positieve draai heeft gegeven aan je leven. Het zijn van die momenten dat je je realiseert dat het leven mooi is, dat je vast moet houden aan de kleine dingen, die écht belangrijk zijn. Dat er heel veel troep en schone schijn is. Ik realiseer me dat zelf iig altijd weer, als er iets heftigs gebeurt.
    Ik heb een hekel aan de opmerking “tel je zegeningen” maar dat is wél wat je doet als het tegen zit. In plaats van bij de pakken neer gaan zitten.

    Liked by 1 persoon

  8. Ik kan me zo jullie angst voorstellen, jullie liefde is zo mooi en zo sterk, en met nog een hele lange mooie toekomst voor jullie. Dit soort gebeurtenissen hakken er gewoon in. Heel lang denk je dat je onsterfelijk bent onoverwinnelijk, tot dat moment. Het raakt je het veranderd je. Nu genieten van elke dag samen, tot in den eeuwigheid!!

    Liked by 1 persoon

  9. het was een heftige ervaring, voor jullie beiden én de kinderen.
    Maar gelukkig was het niet fataal en kunnen jullie nu nog intenser genieten van elkaar. En dat doen jullie nu wel, met veel liefde… 😉

    Liked by 1 persoon

  10. Regelmatig sta ik erbij stil dat niet alles vanzelfsprekend is, want dat is het niet. Er gebeurt zoveel om ons heen.
    Ik heb het van heel dichtbij meegemaakt, 7-8 jaar geleden heeft mijn zus mijn zwager zelf gereanimeerd.. heel heftig. De impact die het op haar had, was bijna net zo heftig als het gebeuren op zich voor hem. Hij had al last van hartritmestoornissen. Daarna kreeg hij een ICD en het gaat gelukkig goed. Maar angst blijft altijd.
    Daarom, jullie doen het zo goed, B heeft er zelf ook een logje over geschreven. Genieten moeten we, van elke minuut, elke seconde! Jullie doen het, wij doen het ook. Jan haalt het heel vaak aan, dat logje… “Je weet van Brubeck zegt hè” hoor ik hem heel vaak zeggen. Hoewel we het wisten en deden, weten en doen, was dat weer een echte eye-opener!
    Een tekst uit een nummer van de 3JS is:
    “leef en strijd
    vergeet het einddoel maak de reis
    tem je angst en hou je dromen niet gevangen
    adem vrij
    alles gaat voorbij
    wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd”
    Veel liefs XXX ❤

    Liked by 1 persoon

  11. ‘Leef!’ was de laatste boodschap van een dierbare vriendin. ‘Want voor je het weet is het afgelopen en dan is het te laat.’ Allemaal zijn wij fragiel en voor ons allemaal kan vandaag de laatste dag zijn. Maar voor sommigen is de kans iets groter. Dat is alles. Geniet van elke dag!

    Liked by 1 persoon

  12. Zelfs hierin weet ik exact wat je bedoeld, in de jaren ’80 al, ineens dat telefoontje, opa ligt in het ziekenhuis, hartaanval.. pffffffffffff vrouw…. echter, een Fries… daarna… niks… ook al hetzelfde, we wisten wel dat hij om de zoveel tijd op controle moest, maar dat was altijd goed…

    Mr. Brubeck, blijf het alsjeblieft altijd aangeven aan Mrs. Brubeck…. ❤

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

