Voordeel in natura

Ik geef het schoorvoetend toe, ik kan moeilijk anders aangezien mijn MR BRUBECK het uitvoerig beschreef in één van zijn vorige logjes.

Ik maakte een kleine dwaling.

September 1984, het begin van mijn studentenleven. 

Voor ik B leerde kennen, dat wil zeggen op amoureus gebied, heb ik een korte, te verwaarlozen, dwaling gehad met zijn vriend. Op het moment zelf voelde dat natuurlijk niet zo, ik zat waarschijnlijk gewoon te wachten tot “de dolende ridder” mij op zijn paard kwam schaken. 

Anyway, ik dacht dan ook maar een omweg te maken waar wat voordelen aan verbonden waren.

De jongen in kwestie was namelijk praeses van cultuur. Nu boeide me dat eigenlijk niet zo omdat er niet veel echte cultuur bij komt kijken. In het begin van het academiejaar draait het uiteraard allemaal om de “doop”. Je kan me nu verwijten dat ik ouderwets, conservatief, kleingeestig enz ben, maar ik begrijp nog steeds niet wat daar het nut van is.

Het komt steeds op hetzelfde neer; zuipen, smeerlapperij, zuipen, smeerlapperij, vernedering, zuipen, vernedering… altijd overgoten met hondeneten, rauwe eieren, bloem, bier, ketchup en de meest smerige dingen die ik zelfs niet wil vermelden.

Maar bijna alle “schachten”, zo word je namelijk schimpend genoemd als “blueke”, willen er wel bij horen en laten zich dus graag een paar uur onderdompelen  in het ritueel. 

Ziedaar mijn eerste voordeel, als lief van de praeses van cultuur kon ik rustig gedoopt worden en werd zelfs met respect behandeld. De hoeveelheid ketchup in mijn haar werd er met 4 wasbeurten uit verwijderd en het hondenvoer bleef me bespaard. 😀

Noem me een opportunist, so be it, ik was gedoopt onder de meest ideale omstandigheden.

Uiteraard worden er aan elke universiteit, hogeschool tal van feestjes georganiseerd die ook echt leuk waren. “Het doopfeest” is er gelukkig maar eentje van. Rond februari volgde het obligate carnavalsfeestje. Waar ik vandaan kom, uit de stille Kempen, is dat geen hoogdag, maar onder studenten leek het me best een uitdaging.

Ik had echt mijn best gedaan, leuk pakje uitgezocht, mooie make-up, heel de avond op de dansvloer, toen al veel aandacht getrokken van B 😀, net niet teveel gedronken, kortom, een heerlijke avond. De verkiezing van “miss carnaval” was een bijkomstigheid.

Tot… ik die tot mijn grote, nu ja, grote?, verbazing won. Voordeel 2!

Ik laat het aan mijn trouwe lezers over, heb ik gewonnen omdat ik nog steeds “het lief van” was, of gewoon omdat ik er echt leuk uitzag?

Het leven van een jonge studente aan de zijde van een praeses, ik zag er de voordelen toen wel van in!

32 gedachtes over “Voordeel in natura

  1. Die doop heb ik links laten liggen hoor. Ik vond het degoutant en had geen lief om mij te sparen. 😉 De echtgenoot kwam pas in 1ste lic met zijn witte paard op de proppen. Wel mooie tijd die studententijd.

    Liked by 2 people

  2. Een gevalletje van “wie appelen vaart appelen eet”bedoel je 😉
    Nou laten we er vanuit gaan dat “het meegeholpen heeft” en dat “leukste” och ook een persoonlijke interpretatie is. Ik zou uit het leuke stel op de foto gewoon slecht kunnen kiezen….en tja dán helpt het ongetwijfeld als je weet dat iemand een plezier kunt doen met een bepaalde keuze;-)
    Ik ben altijd blij geweest dat onze zoon niets van studentenverenigingen moest hebben, ik heb het niet zo op die ontgroeningen die meestal pure vernederingen zijn.

    Liked by 1 persoon

  3. Aha, komt daar eindelijk eens Mrs. Brubeck in beeld op die foto naast die schemerige gezichten (heb ik gedronken? neen, toch?)? Ik zie twee Chinezen, een harlekijn en een jongedame in gewone outfit met een speertje in haar hand. Klaar om Cupido te spelen?
    Ik ben kort na mijn geboorte gedoopt, maar nooit in mijn studiejaren. Heb enkel hogeschool gevolgd en mocht toch niet op café gaan…

    Liked by 1 persoon

  4. Ik ben niet gedoopt in mijn studententijd, ik snapte niet dat iemand zich vrijwillig zo zou laten vernederen. Toen ze de schachten kwamen halen midden in de les en die op handen en voeten naar buiten moesten kruipen terwijl ze afgeblaft werden, was ik doodcontent dat ik me niet had ingeschreven! Naar de feestjes van het praesidium ging ik wel regelmatig :-). Ah, zalige tijden!

    Liked by 1 persoon

  5. een studentendoop heb ik nooit meegemaakt (gelukkig maar!).
    De enige “doop” waarvan ik deel kon uitmaken (in de duikersclub waar ik toen lid van was), heb ik ook wijselijk aan mij laten voorbijgaan. Om de redenen die jij hier aanhaalt, Mrs. Ook al ben ik helemaal niet vies van wat alcohol, maar wel aan al die smeerlapperij die er komt bij kijken. Wie heeft dit in godsnaam ooit uitgevonden???
    Ik weet bijna zeker dat jij die verkiezing won omdat je er heel leuk uitzag. En dat zal wellicht nog wel het geval zijn… 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. vergeef me dit off-topic berichtje, is echt een uitzondering die ik maak. Verwijder dit gerust na het lezen…
    Zoals je misschien al hebt gelezen op mijn blog, wil ik alle blogvrienden/lezers uitdagen. En wel met het volgende: ik stelde mij al vaker de vraag hoeveel die lezers/volgers van mijn blog nu eigenlijk wel zouden weten over mij. Dit is dus mijn vraag: vertel me alles wat je over mij weet. Ik ben echt benieuwd wie me het beste kent. Volg je me nog niet zo lang, aarzel dan niet om deel te nemen want ook van jou kom ik graag te weten wat je intussen al over me weet.
    Mail je weetjes door naar het mailadres dat ik voor deze reactie gebruikte. Deze uitdaging sluit af op zondag 8 mei om middernacht, denk er dus niet te lang over na. En doe geen moeite om nog een en ander over mij op te zoeken op mijn blog, want dit is tot maandag onzichtbaar voor iedereen.
    Alvast bedankt voor je deelname!!!

    Like

  7. Ik heb zelf geweigerd een doop mee te doen, maar ik heb ze wel zien passeren met hun dopen in de straten van Gent. Mensen vernederen en uitkafferen… Het was echt afschuwelijk om aan te zien. Een excuus om het sadistische in de mens naar boven te halen. Ik heb ook wel verhalen gehoord van toffe dopen, dus het kon ook wel anders.

    En de miss-titel winnen, dat geloof ik wel! Zo´n knap ding 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

