Wat doet het er nog toe?

Als je reikt in de diepste hoeken van je ziel, zal je dan weten wie je bent?

Als je reist door de gedachten van je leven en met open geest kijkt naar je verhalen, naar alles wat je gedaan en meegemaakt hebt, zal je dan weten of  je integer was?

Als je durft je masker afgooien en naakt voor je eigen spiegel gaat staan, zal je dan kunnen zeggen dat je anderen gelukkig gemaakt hebt?

L.L.
Ik heb nooit anders geweten.

Ik heb nooit anders geweten dan geboren te worden in een grote familie. Een hechte familie, een familie die voor elkaar door een vuur zou gaan. Een familie die alles samen vierde, verjaardagen, communiefeesten, Kerstmis, oudejaarsavond, op vakantie gaan. Het leek altijd wel feest, ze waren immers met 11 kinderen bij mijn mama vroeger.

Wat doet het verleden er eigenlijk nog toe?

Deze gedachte laat me al een paar dagen niet los.

Wat doet het er eigenlijk nog toe dacht ik, toen ik het bericht zag dat één van mijn tantes (zus van mijn mama) een zoveelste verjaardag vierde.

Diezelfde tante, die 2 handen op 1 buik was met mijn mama, die ons opving toen mama stierf, die beloofde er altijd te zullen zijn voor de kinderen van haar overleden zus, diezelfde, die een paar maanden later een mes in onze rug stak… een vlijmscherp mes.

Een hechte familie, die als een zeepbel uit elkaar spatte toen papa een nieuwe vrouw leerde kennen.

Ach, wat doet het er eigenlijk nog toe?

Wat doet het er toe als je “zulke toffe” familie je een papier laat tekenen aan ons (toen 17 en 19 jaar), waarin we moesten beloven afstand te doen van enige erfenis van oma’s kant, het leek wel een soap. Maar we wisten niet beter.

Wat doet het er nu nog toe dat aan papa gezegd werd dat hij niet welkom was op de begrafenis van zijn eigen schoonmoeder, onze oma.

Wel, het doet er wel degelijk toe.

Het vormt je, geeft je een beeld van een wrede realiteit, van bittere rancune, laat een misselijke smaak na van hoe het níet hoort te zijn.

Ik werd brutaal geconfronteerd met jaloersheid, met misplaatste bemoeienissen, met arrogant gedrag van volwassenen die alleen maar uit waren op een erfenis.

Ik heb nooit anders geweten, groeide op met de gedachte altijd deel uit te zullen maken van één warm geheel, van een familie die er altijd voor elkaar zou zijn.

Ik had beter moeten weten, had moeten beseffen dat mensen heel hard kunnen zijn, niet beseffend hoe zwaar ze er anderen mee kwetsen.

Ik heb het achter me gelaten, af en toe -zoals vorige week- denk ik eraan terug. Ik probeer me de mooie herinneringen voor de geest te halen, toen we nog allemaal samen konden lachen! Ik heb mijn tante zelfs een gelukkige verjaardag gewenst.

En ik denk aan mooie momenten… 

Het doet er allemaal niet meer toe!

62 gedachtes over “Wat doet het er nog toe?

  1. Mooi mens ben je… Echt prachtig!! En krachtig!!!
    Weet je… Het verleden vormt je… Maar dat kan je niet veranderen… Je hebt de kracht gevonden om jou toekomst mooi te maken. Op eigen kracht…
    Je bent iemand geworden met een groot hart….
    😘

    Liked by 1 persoon

      1. Ja wat doen mensen elkaar aan… Vreselijk… Jammer dat ze elkaar zo weinig gunnen….

        Maar uiteindelijk heb jij wel enorm veel geleerd van dat gedrag.
        En doordat je liefde doorgeeft krijg je dat echt terug van de mensen die er echt toe doen! 😘

        Liked by 1 persoon

  2. Dat laatste citaat is zo waar!

    Ik kom uit een kleine familie. Mijn ma had geen zussen, noch broers. Mijn papa had één zus. Maar er moet iets ergs gebeurd zijn na het overlijden van mijn oma, want sindsdien spraken mijn papa en zijn zus niet meer met elkaar.

    Zelf heb ik een broer. Ik kom heel goed overeen met mijn broer, maar we zien elkaar hooguit twee keer in een jaar. We bellen wel af en toe, maar mijn broer en zijn vrouw zijn zo met zichzelf bezig (misschien omdat ze geen kinderen hebben), dat ze weinig interesse tonen in mijn gezin.

    Niet te vatten, waarom familie elkaar zo de duvel kan aandoen. Hoe moeilijk kan het nu toch zijn om gewoon met elkaar om te gaan, zonder jaloezie, zonder haat, zonder achter geld aan te gaan, ..

    Ik vind, dat jij er heel goed mee kan omgaan. Het siert je nog maar eens. Je bent een pracht dame!

    Liked by 1 persoon

  3. Als er geld bij komt kijken, worden mensen vieze beesten.

    In 2013 (ik was toen 18 jaar) ging het met mijn oma niet goed. Het ziekenhuis had haar vier zonen gebeld om te zeggen dat ze de ochtend niet ging halen. Er is één zoon gegaan. Mijn papa. Ze ging niet dood, maar mijn opa wist niet zo goed wat hij moest doen en vroeg aan mijn papa “wat moet ik met onze centjes doen”?
    Mijn papa antwoordde: “Haal het van de rekening. Als je het nodig hebt voor de begrafenis, heb je het. Heb je het niet nodig, dan kan je het terugzetten.” (Kom nu niet zeggen: geld voor de begrafenis mag je sowieso afhalen. De bank betaalt da facturen wel. Die rectie krijg ik altijd als ik dit verhaal vertel en weten we ondertussen, maar toen niet.)
    De dag daarna belde de jongste van mijn papa naar mijn papa op zijn werk met de volgende woorden: “Wilde gij MIJ MIJN geld is teruggeven!!!”
    Langsgaan als zijn eigen moeder op sterven ligt, ging niet. Het mens was nog niet dood, of hij sprak al over ZIJN geld?

    We zijn 13 jaar verder. Ik heb de mens nog altijd niet meer gezien sinds dan. Eén keer heb ik hem in het ziekenhuis gezien…
    Volgend jaar trouwen wij, maar je moet er niet aan denken dat ik ook maar iemand van die kant van de familie ga uitnodigen, he. Ik ben niet zo’n sterk mens als jij. Of zou jij die nonkel wel uitnodigen als je in mijn schoenen staat?

    Wel knap van je dat je toch aan de leuke herinneringen wilt denken. Ik heb er bijna geen enkele, dus is het moeilijk om ze niet te laten overschaduwen door de slechte, waarvan er ondertussen een pak meer zijn dan goeie…

    Liked by 1 persoon

    1. Nee, dat zou ik niet (meer doen)
      Ik ben getrouwd toen mama 5 jaar dood was, en heb ze allemaal uitgenodigd, de desbetreffende tante kwam niet, en nu zou ik geen één van allen nog uitnodigen.
      Spijtig genoeg kom ik beroepshalve elke dag verhalen zoals het jouwe tegen! Geld is een lelijk ding!

      Liked by 2 people

      1. Het is een ferme doordenker die van terrebel. Hmmmm. Ik mag het tweede plaatje wel. It’s about who stays loyal behind your back.

        Like

  4. Ik hoop dat onze jongens genoeg ervaren wat een warme thuis is, om dat ook vol te houden als wij er niet meer zijn als “lijm”.
    Gelukkig krijgen ze ook van de vorige generatie het goeie voorbeeld: zowel mijn thuis als de schoonthuis zijn warme plekken, waar iedereen graag komt en blijft komen.

    Liked by 1 persoon

  5. Familie kan hard zijn, cru zijn.. en alles wat gebeurt maakt je tot wie je bent. De wetenschap dat je zwlf nooit zo cru en hard zult zijn tegen je eigen vlees en bloed zegt veel over jou.. maar ook heel veel over die anderen. Rise above as you do.. and you will be the angel!

    Liked by 1 persoon

      1. Maar het vergeven is zo moeilijk omdat je zelf nederigheid dient te tonen, tegenover degene die jou kwaad heeft berokkend.
        En vanuit die nederigheid wordt je hart groot.

        Liked by 1 persoon

  6. Pfffff wat raakt mij jou verhaal. .. meer dan herkenbaar. … En dat tegeltje… Dat had ik vandaag opgeslagen. Ik wilde het gebruiken in een blog… Maar dacht doe het niet.. Iemand heeft mij vandaag nog een mes in de rug gestoken. . Een medeblogger die niet wilde dat ik dat verhaal zou lezen ..Een ww erop.. Maar ik heb geleerd uit het verleden. .. loslaten is ook een houvast. Hoe pijnlijk sommige momenten kunnen zijn… En familie? Mijn kinderen zijn mijn familie. Mijn kleinkinderen. Ik had geen moeder.. Geen oma… Ik werd moeder. .En nu ook oma… De cirkel is rond ❤

    Liked by 1 persoon

  7. Het belangrijkste is dat je zélf goed met het leven door kan, soms is dat door mensen te vergeven en soms is mensen vergeten beter. Dat kan allebei moeilijk zijn maar er is geen alternatief want helaas is het nérgens volmaakt. .

    Liked by 2 people

  8. Als je niet loslaat verspil je je energie aan het dragen van dingen die je pijn doen heb ik ontdekt. Dat is toch zonde. Natuurlijk raakt het je nog af en toe maar je sjouwt het niet meer dag in dag uit met je mee.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

  9. Je kunt inderdaad niet met het verleden blijven leven, maar loslaten van gedachten is niet makkelijk.
    Je hebt een geweldige man, heerlijke kinderen, straks een kleinkind. Zorg dat je de lijm bent die iedereen bij elkaar houdt, want overal is wel eens wat. Ons gezin was heel hecht, helaas zijn daarin ook breuken ontstaan tussen zussen en broer. Heb het goed lieverd en geniet van nu en van wat komen gaat! Je bent een mooi mens! Dikke smuffel 🐻💋❤️
    (Het woord ‘lijm’ las ik hierboven ergens, een mooi woord)

    Liked by 1 persoon

  10. als er geld mee gemoeid is kunnen de hechtste families uiteen vallen, en dat is bij jou dus gebeurd, Mrs. Niet aangenaam om mee te maken denk ik zo. Maar gelukkig heb je er zelf niet teveel energie in gestoken, is het ook niet waard. Het belangrijkste in het leven zijn de mensen om wie je geeft en die om jou geven. En dat kunnen evengoed goeie vrienden zijn.

    Liked by 1 persoon

  11. De leus van alcohol maakt meer kapot dan je lief is…. is bij mij op den duur geworden: Een erfenis maakt meer kapot dan je lief is…. zoveel ellende, wat jij zelf ook al beschrijft, maar gelukkig, ergens, doet het er inderdaad niet meer toe…

    Het zijn de herinneringen, de mooie, die altijd bij jou blijven, van jou zijn, waar niemand aan kan komen! Ik geef jou even een hele dikke knuffel, het siert je zo, dat jij die tante alsnog nu hebt gefeliciteerd.

    ❤ ❤ ❤

    Liked by 1 persoon

      1. Als je de knuffel wilt zien? Kom even buurten, zie de foto van vandaag bij mij, dan hou ik jou ook nog even vast ❤ Wie weet binnenkort live! Die knuffel ❤

        Like

  12. Ik heb ook zulke figuren gekend. Gekend ja. Want ik zet meteen strepen als iemand me belazerd of moedwillig kwetst. Niks feliciteren nog en doen alsof. Knap van jou hoor. Maar van mij mogen mensen voelen en weten dat ze te ver zijn gegaan.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik moest even nadenken hier, toen ik 20 was en dit allemaal moest incasseren was dit ongelooflijk moeilijk! Ik heb de familie van mama toen definitief geschrapt! Gelukkig leerde ik toen “B” kennen en kreeg ik terug een thuis.
      Eigenlijk ben ik wel zoals jij denk ik, mensen mogen zeker weren dat ze te ver gaan (alhoewel sommigen dit nog altijd niet beseffen 😦 ), het was mss omdat de rancune geen plaats meer heeft dat ik haar kon feliciteren, k weet het niet.
      Anyway, het was geen faken, want dat kan ik niet!

      Liked by 1 persoon

  13. Ik had gister al een reactie geplaatst maar deze is niet aangekomen. Ik vind het heel erg te lezen dat ze jullie twee jonge kinderen iets te laten tekenen schandalig! Alsof jullie het al zo makkelijk hadden. Je bent een lief, warm en prachtig mens! Daar zouden zij veel van kunnen leren. Dikke knuffel van mij xxx

    Liked by 1 persoon

  14. wauw moeilijk zou niet graag in jouw schoenen staan want ergens doet het zo’n pijn, je verdrijft het maar soms op de meest ongewone momenten word dat deurtje weer even geopend .

    Liked by 1 persoon

  15. Tijdens de hevige buien fijn je blog doorgenomen. Veel belevenissen die ik hier tegen kom zeggen me heel wat. Ik kom hier vaker terug.
    Laat achter wat voorbij is .Mensen die zulke dingen doen wat jullie zo jong is aangedaan zijn geen seconde van je leven waard .

    Groetje, Ria

    Liked by 1 persoon

  16. Ik wou nog even reageren op dat vergeven. Dat vind ik heel moeilijk na alles wat er in mijn familie is gebeurd. De leugens, de messen in je rug, de emotionele en intellectuele verwaarlozing, de narcistische mishandeling -termen van de therapeute-…. Als ik hen vergeef, wil dat zeggen dat we weer gewoon met mekaar aan dezelfde tafel zitten en dat kan ik niet … Momenteel is er geen contact meer.

    Like

Geef een reactie

