Brief aan mijn kleinkind

  

Dag lief kleinkind,

Vandaag was ik een hele dag met je mama op stap. 

Er moest nog vanalles gekocht worden. Je had immers nog geen bedje om in te slapen, geen dekentje om onder te liggen. Dus gingen we samen op stap. Jij, veilig in je mama’s buik, ongetwijfeld helemaal in slaap gewiegd door ons vele wandelen. 

Door het zichtbaar groeien van jou in die “dikke buik”, werd ik opeens zwaar met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik nu wel echt binnen een paar weken oma wordt. Je laat geregeld voelen dat je er bent, dat je binnenkort heel wat levens gaat veranderen.

Veranderingen, jΓ­j gaat daarvoor zorgen!

Jij bent de reden dat je mama en papa stralend rondlopen, dat je oma en opa zo op wolkjes drijven, dat je peter helemaal op is van de zenuwen omdat hij bang is iets fout te doen, dat je nonkel (nog maar 19!) al zit te popelen om je mee te nemen naar de boerderij. 

Je bent nog zo klein en onwetend, maar al zo belangrijk voor heel ons gezin, groots in al wat je nu al betekent. 

Ik kan je nu al vertellen dat je geboren zal worden in een “warme” omgeving, we wachten je allemaal met open armen op. 

Er zal nog “gevochten” worden om jou, om je te gaan halen van de crΓ¨che, om met je te gaan wandelen, om je de fles te mogen geven, om je in slaap te mogen wiegen, om te je sussen als je huilt, om je te laten schateren van plezier, om je schandalig te verwennen, om op je te mogen passen als papa en mama wat tijd voor elkaar nodig hebben, kortom, om zielsveel van je te houden.

  

Ik kan niet wachten, lief kleinkind, om zachtjes in je oor te kunnen fluisteren hoeveel ik van je houd. 

Ik beloof je er altijd voor je te zijn, no matter what! 

Je zal bij ons thuis zijn, we gaan je in de watten leggen. Misschien, heel misschien, gaan we iets opvoedkundig toepassen, maar dat kan ik niet beloven πŸ™‚ .

Ik ben, samen met je opa, zo trots op wat jouw mama, onze dochter, allemaal al bereikt heeft in haar jonge leven. Zij is op haar beurt nu al zo trots op jou! Ze zal een warme  mama voor je zijn…

Je bent nu al een grootse rijkdom, kind van mijn kind. Ik hoop dat je al het geluk van de wereld mag vinden.

Op onze onvoorwaardelijke liefde zal je altijd kunnen rekenen, oma en opa zullen er altijd voor je zijn!

Ik weet het wel, je moet nog even groeien… Ik zal nog een beetje geduld moeten oefenen tot jij er klaar voor bent om je “veilige cocon” te verlaten.

Tot heel gauw lief kleinkind!

Je oma x

56 gedachtes over “Brief aan mijn kleinkind

  1. Hele mooie brief, oma. Geniet van de verwachting en de komst van de kleine spruit. Ik duim dat alles goed gaat. Wij hebben vandaag te horen gekregen dat twee van de zonen nooit via de natuurlijke weg vader kunnen worden. Ons grootouderschap lijkt plots nog verder weg.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik lees het met tranen in mijn ogen… Want dat wat je schrijft is zo waar… En nog zo veel meer. .. Zo trots op jullie dochter. .. Dat gevoel herken ik zo! Vandaag werd bij ons de oudste 3 en gisteren de jongste 1 en afgelopen zondag hebben we het grote feest gevierd. … En het gevoel dat door mij heen ging… oneindige liefde voor die 2 kleine mensjes. Pfff niet in woorden uit te drukken. Dus aanstaande oma en opa. Maak jullie borst maar nat. Hihi. Jullie leven wordt nooit meer hetzelfde 😘

    Liked by 1 persoon

  3. Lief hoor van je, dat kindje zal nogal verwend worden!
    Ik zie het mezelf totΓ Γ l niet schrijven, eigenlijk nog niet in de eerste tien jaar als je het mij vraagt. Baby’s zeggen me nog altijd helemaal niks, we zijn nog volop aan het ‘afkicken’ van de zorg om de kinderen…

    Like

    1. Je had het me vorig jaar ook nog niet hoeven zeggen, ik had je gek verklaard. We vinden onszelf namelijk nog jong, dus dat was wel wennen. En mijn/ons kind dat een kind krijgt is ook wel gek!

      Like

  4. Ik denk, dat je kleinkindje zich geen betere oma en opa zou kunnen wensen. Je voelt zo, dat hij of zij in een heel warm nestje terecht zal komen.
    Ook uit dit bericht straalt er zoveel liefde!

    Liked by 1 persoon

  5. Dus de term ‘metje’ of ‘opoe’ zal je niet gebruiken πŸ™‚ ??
    Verwacht je inderdaad maar aan een heel grote verandering… Je kunt misschien al trainen met een pot choco om pampers te verversen… In de supermarkt vind je er zeker op de maat van Keesjan πŸ™‚ !!

    Liked by 1 persoon

  6. Wat een mooie brief!!
    Deze moet je je dochter laten lezen!!
    En over een groot aantal jaren ook aan de kleine zelf…
    Echt het is een te mooie liefdevolle brief om niet met de hoofdpersonen te delen.
    😘

    Liked by 1 persoon

  7. Mrs. B, ik zit hier weer te bleiten met wat je schrijft. Zo schoon. Die brief had woord voor woord een brief van mijn mama aan haar eerste kleinkind kunnen zijn. Ik geniet er echt van om je vreugde en je ontroering te mogen meelezen. Schrijf nog maar veel brieven aan je kleinkind.

    Liked by 1 persoon

  8. Wat een ontzettend mooie brief! Het kindje is zo erg welkom en wat is dat mooi.
    Het is heel speciaal als er een kindje van jouw kind op de wereld komt. Ik mocht het 2x meemaken, zo bijzonder toen mijn zoon vader werd, ik was toen 51, ook nog jong hΓ¨. Maar het lijkt me nog specialer als het je eigen dochter betreft.. Die veranderingen in haar te zien, hoe ze groeit naar het moederschap. Dat gaat mij niet meer overkomen, maar ik ben apetrots op mijn 2 kleindochters waar ik een speciale band mee heb. Geniet nog even van deze weken, het wordt inderdaad nooit meer hetzelfde! Maar dat wil je ook niet meer hoor, troost je daar maar mee πŸ˜‰.
    Dikke knuffel voor de aanstaande oma en opa! 🐻😊

    Liked by 1 persoon

      1. Ja, ze hebben bij ons in huis gewoond, ongeveer een half jaar en de jongste is in die tijd geboren. Was heel speciaal en die band die er is, gaat ook niet over al wonen ze alweer heel lang op Gran Canaria. In juni ga ik weer een weekje! πŸ˜‰πŸ»πŸ’‹

        Liked by 1 persoon

      2. Nou zo heel vaak zal ik ze nu niet meer zien, maar het is niet anders.
        Ze komen normaal gesproken in de zomervakantie maar willen nu in de winter, dus met kerst. Met een verjaardag, dan wil ik er echt zijn, van de oudste in november en van de jongste in januari, zou het wel heel lang duren nu. Vandaar… Dan zie ik ze misschien 2 dagen, maar dat is prima.
        XXX

        Liked by 1 persoon

  9. Mooi en creatief deze brief naar je kleinkindje.
    Het wordt nog veel mooier dan bij je eigen kinderen.
    De moederlijke zorg valt namelijk weg, dus dubbel genieten.

    Liked by 1 persoon

  10. Oh lieve Mrs B. Je hebt het weer voor elkaar hoor, zit weer met tranen in mijn ogen, en zelfs een snik…. Wat een prachtige brief, en ik hoop dat je kleinkind deze brief later ook zal lezen, dat zou toch bijzonder zijn. Zo’n geliefd kind, is nu al heel erg rijk…Waren alle kindjes maar zo rijk. Gister sprak ik mijn moeder, mijn oudste zoon was na school naar mijn ouders gereden, en och wat doet het hun toch goed. “Dat kind he? zei ze, daar heb ik zo’n speciale band mee, ik weet nog dat we op hem paste, overal met hem naar toegingen, en nu komt ie na school naar ons toe, hij voelt zo vertrouwd en zo van mij” Mijn ouders hebben in totaal 6 kleinkinderen, 2 van mij en 4 van mijn broer, maar mijn oudste is ook het oudste kleinkind, en daar hebben ze vroeger ook het meest opgepast, en ook logeerde/logeert hij (als enige kleinkind) graag bij zijn opa en oma. Natuurlijk houdt ze van al haar kleinkinderen, maar voor Floris is er een apart plekje.

    Liked by 1 persoon

  11. Oh Mrs. Brubeck, dit ga je toch ook nog met de hand overschrijven om later of straks in het opa en oma boek te doen? die kennen jullie toch ook hoop ik in BelgiΓ«? Waarin opa en oma hun verhalen kwijt kunnen? πŸ˜‰

    Prachtig mooi, en zo heb ik ook nog brieven aan mijn dochter ergens slingeren die ze nog niet kent, hahahaha

    X

    Liked by 1 persoon

  12. Prachtig en heel bijzonder. Zo’n eerste kleinkind maakt je iets dat je nog niet was, oma!
    Zoals ook je eerste kind je moeder maakt wat toch altijd een extra bijzonderheid is.
    Wat heerlijk dat jullie al jong oma en opa mogen worden, je kunt dan nog zo héél veel met en voor ze doen (ik weet het uit eigen ervaring) . De band met onze oudste kleindochter is extra hecht nu zij ook al moeder is en ons overgrootouders maakte.

    Liked by 1 persoon

      1. Het is zΓ³ geweldig om voor de derde keer een nieuwe generatie te mogen verwelkomen. We genieten ons te pletter van die twee kleintjes en krijgen daar ook Γ‘lle gelegenheid voor. Maar voor jullie dus eerst van een tweede generatie genieten terwijl je nog fit en jong bent, dat is voor veel ouders van nu niet meer weggelegd .

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

