Mean girl

Wij houden van tijdschriften.

Geven er soms teveel geld aan uit, maar geef toe, wat is er heerlijker dan op een regenachtige zondagmorgen met een tas koffie in de zetel te verdwijnen en een paar leuke tijdschriften te verslinden? 

Naast de “usual suspects”, die menig Vlaming ongetwijfeld als wc-literatuur gebruikt, zoeken we al eens een iets minder gebruikelijk exemplaar uit. Zo eentje waar je uren in kan verdwalen.

Gisteren viel mijn oog op deze:

  

Een mooi tijdschrift, het bracht een instant gevoel van melancholie teweeg. Van fijne vakanties een paar jaar geleden, met veel toffe mensen en kinderen samen in het wondermooie decor van Toscane. Een clichรฉ hoor ik u denken? Misschien, maar de uitspraak van mijn zus “Piรซnza zien en dan sterven”, is niet overdreven. 

De melancholie ging echter verder dan dat, naar lang vervlogen tijden, tijden waarin mijn “jong geluk” hand in hand ging met zwaar gebukt verdriet over mijn mama. 

Maar ze stond erop…

Ze stond erop dat ik ging, in mijn laatste jaar humaniora mocht ik mee op “Italiรซreis”. Onzelfzuchtig als ze was wilde ze me toch dat korte stukje onbezorgde jeugd laten beleven, ook al lag ze zelf gekluisterd aan een zwaar ziekbed.

Ik vertrok, nieuwsgierig, we gingen immers alle grote steden bezoeken. Ik had nog nooit grote stappen gezet in het buitenland, integendeel, de meeste vakanties gingen door aan zee. ๐Ÿ™‚

Onder de indruk zijn van alle mooie dingen zou een zwaar understatement zijn, de ene stad was al mooier dan de andere.

  

Het lieflijke Venetiรซ, dat toen (31 jaar geleden) nog niet platgetreden of platgevaren was, staat nog altijd in mijn geheugen geprent. Maar… dat heeft ook te maken omdat er een klein verhaaltje bij kwam kijken, eentje dat nog een staartje kreeg toen ik mijn studies aanvatte in Antwerpen. 

  

Op de laatste avond logeerden we in een hotel in Lido Di Jesolo, niet ver van Venetiรซ. Omdat we (uiteraard) voorbeeldige studentes gebleken waren, mochten we een fuifje organiseren in het hotel.

Bleek daar ook heel toevallig een jongensschool van de kanten van Antwerpen aanwezig te zijn.

Fijn toch?

Een fuif met jongens erbij is veeeeeel plezanter dan รฉรฉn zonder,  u zal dit vast beamen. Het bleef braaf hoor, wat had u gedacht? Maar รฉรฉn bepaalde jongen had iets meer dan gewone interesse…

Onder het alziende oog van strenge leerkrachten konden er maar een paar gestolen kusjes en een adres uitgewisseld worden. “Hij” heette B…, en ja, een echte B deze keer :). 

Terug in ons eigen Belgenlandje bleek hij het iets te serieus opgevat te hebben. Minstens 3 brieven per week kwamen er aan. Aanvankelijk kon ik er nog mee lachen, alhoewel ze bloedserieus waren. Ik kreeg ongelooflijk knappe gedichten aan, versierd met de mooiste tekeningen. Zijn liefde werd op de meest ernstige manier uit de doeken gedaan, er werd zelfs over trouwen gepraat. Ik verzin dit NIET!

Ik werd er eerst zenuwachtig van, op den duur kreeg ik er boebelen van en uiteindelijk heb ik hem een bikkelharde brief teruggestuurd. Ik mocht waarschijnlijk blij zijn dat er toen nog geen gsm bestond!

Mijn laatste brief “brak zijn hart”, volgens zijn eigen woorden. “Waarom toch?”

Maar het hield op, gelukkig, voor zulke onzin had ik me niet ingeschreven.

Tot ik op de unief in Antwerpen tussen pot en pint het verhaal vertelde aan mijn Mr B en onze vrienden.

Er werd hartelijk gelachen om zoveel puberaal liefdesverdriet, tot er iemand zei… ben jij nu echt dat gemene meisje dat het hart van B gebroken heeft na Italiรซ, hij is er nog altijd niet over, dacht de liefde van zijn leven gevonden te hebben. Hoe klein kan een wereld zijn?

Ik kapte een glas wijn in รฉรฉn keer naar binnen, bloosde heel erg en voelde me toch wel even een “mean girl”.

40 gedachtes over “Mean girl

  1. Wat een verhaal! Ik heb ook nog veel brieven geschreven naar vakantielieven, maar na een tijdje verloren we allebei interesse en stopte de correspondentie. Al een chance dat er zo geen liefdesverklaringen kwamen, je ziet wat er van komt ;-).

    Liked by 1 persoon

  2. Inderdaad knappe meid op de foto, en een pull tegen het groeien :).
    Dan heb ik B. meesterlijk geklopt in het aantal brieven. Ik schreef รฉรฉn brief per dag van de dag dat we elkaar leerden kennen tot de dag dat we huwden (tien maand later). Weer een interessant weetje ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

  3. Jonge meiden zijn zo hard ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
    Maar wel eerlijk….
    Hihi heb het ook een keer knetterhard uitgemaakt…. Hij bleef ook van alles sturen. Tot een volgeschreven keukenrol … Echt een hele rol vol geschreven met de liefde gedichten, liefdesverklaringen, aanzoeken, toekomstplannen aan toe. Die had er werk van gemaakt. En dan maakte ik het uit. Ging mij net even te ver.
    Dus waarschijnlijk schuilt er in elke girl van tijd tot tijd een mean girl.

    OW en Toscane…. Droomt verder….. Ik wil ook….

    Liked by 1 persoon

  4. Haha, wat is de wereld weer klein dan. Ik denk dat in iedere vrouw wel een mean girl ontwaakt als ze zo over the top hun best doen. Vreselijk irritant. En des te gemener jij doet, des te hopelozer worden zij!

    Liked by 1 persoon

  5. Oh wat kun je toch mooi schrijven. En wat een mooie, lieve moeder heb je gehad, ja dat emotioneert me dan toch. En die jongen ach, hahaha, ik vind dat je gelijk hebt, stel dat je niet zo “hard” was geweest, had je misschien met hem gezeten ongelukkig misschien, in plaats van met de liefde van je leven. Maar jeetje wat is de wereld toch klein he??

    Liked by 1 persoon

  6. Oh wat erg, hahahahahaha na zovele jaren, wel erg dat hij er niet over heen is gekomen, volgens mij heb ik daar ook nog last van, ergens, alleen weet ik het niet, hahahaha gelukkig niet!

    Overigens, springt er ineens een song in mijn hoofd, hahaha

    X

    Liked by 1 persoon

  7. Leuk verhaal!
    Over toeval gesproken ๐Ÿ™‚

    Tijdschriften.. ik lees ze graag, maar de tijd ontbreekt me. Of tijdschriften of boeken.. en dan kies ik voor het laatste ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

  8. Italiรซ is onontgonnen terrein voor ons, maar staat eigenlijk al jaren op het verlanglijstje. Pisa ken ik, Venetiรซ en Florence ook, maar Piรซnza???
    Hoezo, een echte B.? Is B. dan niet een echte B.??? ๐Ÿ˜›

    Like

Geef een reactie

