Ongewenste intimiteit

  

Oudste is nog altijd graag thuis, ook al woont ze nu meer dan een jaar met haar vriend samen. Dat hebben wij ook altijd gezegd…”bij ons zal je altijd thuis zijn.”

Ze springt te pas en te onpas binnen en wij vinden dat alleen maar heerlijk. Nu ze zwanger is heeft ze tijd “met hopen”, aangezien ze verplicht was om vroeg te stoppen met werken.

Ze straalt helemaal, loopt op wolkjes en is zichtbaar in haar nopjes met haar mooie buikje!

Gisteren hadden we een shoppingdagje gepland. Kwestie van de verveling wat mee weg te werken. (Uiteraard offer ik me graag op) πŸ™‚ Breda is daarvoor uitstekend geschikt!

Maar het viel me direct op toen ze binnenkwam, ze was een beetje bedrukt. Na wat wringen wilde ze er toch over praten. 

Ze heeft problemen met “ongewenste intimiteiten”. Ze ondervindt dat mensen ongevraagd aan haar buik komen en dat kan ze eigenlijk niet verdragen. Alleen haar vriend, ik en B mogen haar aanraken. Nu zijn wij altijd een “lijfelijk” gezin geweest, we knuffelen veel met elkaar en onze kinderen, dus ze was wel wat gewoon. Ze had het ook nooit van zichzelf verwacht en weet niet goed hoe te reageren zonder mensen te kwetsen. 

“Ben ik wel normaal mama?” 

Natuurlijk is ze normaal, ik ondervond zelf ook dat ik dat niet prettig vond. Per slot van rekening is het heel intiem als iemand je buik wil aanraken, laat staan strelen. Maar misschien weet je dat pas als je zwanger geweest bent. Alsof je lichaam dan ineens gemeengoed zou worden.

En hoe zeg je nu zoiets op een gepaste manier tegen je schoonouders, je vriendin? Want je wil niemand kwetsen… Iedereen bedoelt het eigenlijk alleen maar goed.

Ik wil vooral dat onze dochter onbezorgd, vrij, vrolijk, gezond zwanger is zonder zich zonder te moeten bekommeren om zulke zaken. 

En haar buik is van haar…

Daar hoeft ze zich eigenlijk niet voor te verantwoorden. Toch?

63 gedachtes over “Ongewenste intimiteit

  1. Zoiets wordt bij ons niet gedaan. Tenminste, ik heb dit nog nooit gezien of meegemaakt. Gewoon op haar strepen staan, en vriendelijk zeggen dat ze dit liever niet heeft. Maar dan mag ze ook niet over mijn kletskop strelen. Afgesproken?

    Liked by 2 people

  2. Eens. Ik vind dat ook echt raar… Dat op moment dat iemand zwanger is… De buik ineens gemeenschappelijk goed is…
    Waarom??
    En het heeft niks te maken dat je dochter graag knuffelt… Ze knuffelt toch niet met iedereen?? Waarom moet dan nu ineens wel iedereen aan haar zitten…
    (Is t zelfde dat mensen ineens aan mijn koppie willen zitten… De stoppeltjes voelen…. Waarom??)

    Liked by 1 persoon

  3. Het is ook heel bizar… niemand mocht aan mijn zwangere buiken komen. ..uitgezonderd natuurlijk man, moeder en mijn eigen kinderen. .. vond het echt heel erg een inbreuk op de privacy van mijn lichaam. En toch… Toch betrap ik mijzelf erop… Dat ik soms ook wil voelen. .. zelfs bij vrouwen die geen ” eigen” zijn.. Ik doe het niet hoor!! En de vrouwen die ik wel goed ken.. Die vraag ik zeer zeker voor ik mijn hand zou uitsteken. Waar komt het weg??? Dat gevoel van willen voelen. .. Misschien omdat het het grootste wonder op de wereld blijft. 😘

    Liked by 1 persoon

  4. ik kan me heel goed inbeelden dat het voor een zwangere vrouw wel vreemd aanvoelt dat iedereen plots aan haar buik begint te voelen. Ikzelf zou het nooit ongevraagd doen, en al zeker niet bij mensen waarmee ik geen familieband heb.
    Het lijkt me niet ongepast voor je dochter om dat ook vriendelijk aan te geven aan wie dit doet

    Liked by 1 persoon

  5. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dochter dat lastig vindt! Ook al ben ik niet de meest assertieve, toch zou ik zeggen dat ik dat niet graag heb en het zoals hierboven al aangehaald op de hormonen steken. Ze moet immers van haar zwangerschap genieten!

    Liked by 1 persoon

  6. Oh ik vond dat ook vreselijk. Maar niemand in mijn omgeving leek dat te begrijoen, zelfs mijn eigen moeder vond dat ik niet zo moest overdrijven (zij mocht wel, haar vriendinnen niet).
    Maar kijk, ik heb voet bij stuk gehouden en wat anderen daarvan denken is hun zaak, nah! 😜

    Liked by 1 persoon

  7. Ik deinsde letterlijk achteruit toen schoonmama ineens mijn trui en tshirt omhoog begon te trekken om mijn buik te voelen, qua inbreuk op je persoonlijke grenzen kon dat wel tellen… Manlief heeft haar toen vrij kordaat gezegd dat niet zomaar te doen. Omdat ik haar fascinatie ergens wel kon vatten (eerste kleinkind…), liet ik erna wel eens weten dat de baby bewoog zodat ze kon proberen schopjes te voelen. Zo lang ze mijn buik enkel aanraakte op mijn eigen initiatief, kon ik er wel mee omgaan. Kanker heeft er voor gezorgd dat ze de baby van haar eigen dochter (en ons tweede kindje) nooit gekend heeft, waardoor ik nu wel blij ben met de compromis die we toen vonden tussen haar verlangen en mijn grenzen. Succes voor je dochter, het zoeken naar een evenwicht is niet makkelijk.

    Liked by 1 persoon

  8. Nope! Dat is aan de mama to be of het mag ja of de nee, mijn nicht exact hetzelfde en iedereen die zwanger is geweest zou dat ook moeten weten, laat haar de vraag stellen: ‘vond jij het prettig toen je zwanger was dat iedereen ongevraagd aan je buik zat?’

    Met mijn nicht had ik ook die verstandhouding, ik vroeg het, of ik stak mijn handen uit terwijl ze nog meters bij mij vandaan was, dan kon zij zelf bepalen ja of de nee, en ja ook hier knuffelen wij graag, maar toch, heel intiem, en dat weet ik nog van mijzelf. Mijn nicht kwam telkens vanzelf vrij snel aanlopen op zoek naar mijn handen, maar die zijn ook altijd warm, dus sowieso vinden ze dat vaak even lekker, hahahaha

    Wie weet hebben jullie iets aan de tip, waar ik die vandaan heb gehaald weet ik ook niet, het kwam zomaar in mij op.

    X

    Liked by 1 persoon

  9. Ze kan afhankelijk van wie het is toch gewoon zeggen dat ze dat niet wil? En om gevoelens te sparen zeggen dat dr huid geΓ―rriteerd ofzo is?

    Like

  10. Ai… verschrikkelijk lijkt me dat! Het is helemaal niet grof of ongepast als ze mensen kordaat laat verstaan dat ze daar echt niet zit op te wachten. het lijkt me vooral de bedoeling dat ze geniet van haar zwangerschap. Het is jammer dat het hierdoor niet helemaal lukt!

    Liked by 1 persoon

  11. Hier in Spanje raakt bijna iedereen uw buik aan en ik doe dat sindsdien bij andere zwangeren ook.
    Ik vond dat bij mezelf eigenlijk nooit lastig, juist lief. Het is een soort van contact willen maken met dat babyΒ΄tje.
    Maar iedereen heeft zijn eigen grenzen en voorkeuren, en tijdens de zwangerschap zijn het vooral de hormonen die regeren he. Ik weet nog hoe woest ik er opeens van kon worden als mensen in mijn weg stonden op de tram ofzo, daar kon ik echt niet tegen, als die buik niet doorkon πŸ™‚ . Dus ik kan me haar gevoelens wel voorstellen. Gewoon vriendelijk maar duidelijk communiceren!

    Liked by 1 persoon

  12. Ik ben zelf nooit zwanger geweest, maar ik zou het mijn schoonmoeder nooit geweigerd hebben, ook al was zij niet mijn beste vriendin, en laten we wel wezen…je schoonmoeder is toch anders dan “iedereen”…ik weet zeker dat ik de toch al niet innige band zeeeeeeer verslechterd zou hebben door er wat van te zeggen. Ik ben trouwens ook benieuwd wat jouw dochters man daar van zou vinden…het is wel zijn moeder πŸ™‚

    Like

    1. Als je dat moet doen om een mogelijke band niet te laten verslechteren, dan zijn we slecht bezig denk ik. Het is onze dochter haar goed recht om dat niet fijn te vinden, zelfs wij zitten niet zomaar aan haar buik.

      Like

  13. Gelukkig heeft er buiten de echtgenoot en de kinderen – en de gynaecoloog 😊 – niemand dat ooit geprobeerd. Ik zou gegild hebben van hier tot in Tokyo , denk ik. Ik snap je dochter helemaal.

    Like

  14. O maar seg! Ze is zeker niet abnormaal! Ik kon dat indertijd ook absoluut niet verdragen. Maar ’t is zoals je zegt.. hoe zeg je, dat je dit niet prettig vindt tegen vrienden, familie, .. ? Niet makkelijk!

    Al snap ik niet waarom mensen zo zonder schroom zomaar aan iemands buik gaan voelen. Dat doe je toch niet! Punt uit!

    Liked by 1 persoon

  15. Eerlijk gezegd snap ik niet dat mensen het in hum hersens halen om aan een zwangere buik te komen . Nou was ik zwanger in een tijd dat die buiken nog verstopt werden. Tegenwoordig is zo’n buik prominent aanwezig en misschien wel iets tΓ© uitnodigend. Maar toch, bij m’n dochter en kleindochter voelde ik alléén op verzoek aan de buik om de bewegingen te kunnen voelen. Bij een kennis of onbekende zou ik dat nooit doen!

    Liked by 1 persoon

  16. Oh jeetje…Lastig dat ze het lastig vindt om te zeggen dat ze dat liever niet wil. Maar ik vind wel dat je dochter duidelijk haar grenzen mag stellen.
    Ik hield er ook niet van, nou ja, was in die tijd ook niet zo gebruikelijk denk ik. Alleen man en moeder. Maar ik zou het ook zelf niet zomaar doen bij een zwangere. Nog steeds niet trouwens.
    Ik zou haar gewoon zeggen, in het geval van haar schoonmoeder bijvoorbeeld, dat ze het niet prettig vindt zomaar opeens aangeraakt te worden, maar dat ze haar wel zal waarschuwen als het kindje zo bewegelijk is dat ze het even kan voelen. Dan is ze zelf de baas en voorbereid op wat er komt. Misschien kan ze het dan wel hebben..
    Laat ze alsjeblieft genieten van die zwangerschap, het is zo snel voorbij!
    XXX

    Liked by 1 persoon

  17. Ik zei het altijd recht voor z’n raap in de tijden dat ik zwanger was.
    “Dat is privΓ© gebied!”
    “Als ik weer een sixpack heb, mag je mij weer strelen, wacht dan nog even, want ik heb er nog 5 te gaan”.

    Nu serieus:
    Blijf van mijn lijf
    Kerel of wijf

    Liked by 1 persoon

  18. Ik volgde vorig jaar een cursus zwangerschapsmassage en daar werd ons geleerd altijd eerst toestemming te vragen voordat je de buik aanraakt, omdat dat voor de meeste zwangere vrouwen iets heel intiems is. Heel begrijpelijk dus dat ze dat niet leuk vind.

    Liked by 1 persoon

  19. Zo herkenbaar! Toen ik zwanger was vond ik het vreselijk dat mensen ongevraagd aan mijn buik kwamen. Hoe vaak ik toen niet tegen mijn lief gezegd heb “bij dikke mensen wrijf je toch ook niet over hun buik”. Hij moest er toen om lachen, ik veel minder. En ik merk dat ik nu nog steeds een ruime afstand (letterlijk & figuurlijk) hou tussen mij en diegene die in die periode mijn buik aanraakte.

    Liked by 1 persoon

  20. Ik geef toe, ik heb het zelf ooit heel impulsief gedaan, toen had ik nog geen kinderen. Dat meisje ging achteruit en zei dat het kietelde en toen kon ik mezelf wel voor de kop slaan! Natuurlijk is dat niet leuk! Zelf heeft er nog niemand aan mijn buik willen komen maar als iemand het doet is het nog te zien wie, of ik het al dan niet erg vind.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

