Opvoeden: terugblik

  

Ik heb tegenwoordig mijn zus steeds meer aan de lijn om te babbelen over “haar pubers”, onze  petekinderen. Dochterlief noemt mij “mama 2” en is het zelfzeker petekind van B. Zoonlief is iets schuchterder en is met zijn 1,98m mijn grootste petekind. 

Ze zijn serieus aan het puberen, daar komt al eens verbaal geweld aan te pas, discussies over al dan niet uitgaan, gebruik van make-up, hoe laat ze thuis moeten zijn… Enfin, wij hebben het allemaal achter de rug πŸ™‚ . 

Toen onze kinderen in hun apejaren kwamen, stond zij mij bij met raad en daad. Daar is ze goed in, mijn zus, afstand nemen van een situatie en die nuchter analyseren. Behalve-juist- als het nu op haar eigen kinderen aankomt. 

Grappig, het is juist als je het achter de rug hebt dat je alles kan relativeren en zelfs hartelijk lachen met een aantal situaties.

Oudste heeft ons serieus uitgetest, ze moest uiteraard voor zichzelf en haar jongere broers een weg banen. De discussies gingen over gewone dingen, uitgaan vanaf…, wegblijven tot hoelaat…, roken, en nu moet ik al afhaken :), eigenlijk de meest normale zaken waar een puber over ruziet met haar/zijn ouders. We hebben altijd getracht mee te gaan in hun leefwereld met duidelijke regels, maar ook getracht om niet te streng te zijn. Daarmee bereikten we een open relatie en zijn er nooit grenzen overschreden. 

Dat vergeet ik uiteraard te vermelden dat ze 1 keertje van thuis is “weggelopen”. Daarbij was ze zo verontwaardigd dat wij niet naar haar zochten :), ze was zo kwaad dat ze bleef sms’en naar ons en wij dus perfect wisten waar ze was. Nu lacht ze er zelf mee! 

Verbaal was ze wel sterk (heeft ze uiteraard van haar vader) :), daardoor was het af en toe vuurwerk…we voelden ons dan wel een beetje machteloos, maar moesten voor ogen houden dat een puber dat bijna nooit persoonlijk bedoelt! We vonden na zulke ruzies altijd geweldige briefjes waarin stond dat ze ons de beste ouders van heel de wereld vond, en ja, we hebben ze nog allemaal!

Discussies over geld hebben we nooit gehad, we zijn altijd duidelijk geweest; zakgeld met mate. Al de bijzaken daar gingen onze kids zelf  voor werken. We zijn allebei van mening dat kinderen moeten weten waar geld vandaan komt en dat het niet zomaar aan de bomen groeit. 

Onze 2 jongens hebben dus het pad kunnen bewandelen dat hun zus voor hen geeffend had, wel zo makkelijk. Uiteraard werd er hier en daar wat bijgeschaafd, ze zijn nooit afgunstig geweest op elkaar omdat we altijd geprobeerd hebben hen gelijk te behandelen. We hebben als koppel ook altijd 1 standpunt ingenomen en dat werkt ook!

Buiten het feit dat Jongste een grote sponser was van de plaatselijke horeca en daardoor de uren van thuiskomen al eens met de voeten trad, mogen we absoluut niet klagen. Dat beamen ze nu zelf!

Als we terugkijken zijn we ontzettend blij en trots op onze kinderen. Ze zijn uitgegroeid tot “mooie” jongvolwassenen, met een eigen mening en respect voor anderen. Ze gaan voor ons Γ©n elkaar door een vuur… 

Wat wil je als ouder nog meer? We plukken voor een groot stuk de vruchten van onze aanpak.

Waarom schrijf ik dit? Toen ik gisterenavond laat thuiskwam trof ik dit aan:
img_2803-1
  
Dan weet je dat je het als ouder niet slecht gedaan hebt!

48 gedachtes over “Opvoeden: terugblik

  1. Wat mooi! Zo te zien hebben jullie dat prima gedaan! Ik ben ook voorstander van duidelijke afspraken, zonder al te streng te zijn. Ik kreeg best veel vrijheid en heb die dan ook nooit misbruikt en hield me aan de afspraken. Al heb ik natuurlijk gemakkelijk praten, we zullen zien hoe koel ik het hoofd kan houden als ik zelf ooit pubers zou hebben ;-).

    Liked by 1 persoon

      1. Deze opmerking dacht ik daarstraks ook even mee te geven. Je hebt heel wat impact, en ik geloof echt in wat je daar neerschrijft, maar soms moet je ook wat meeval hebben.

        Like

  2. Ohhhh wat ontzettend lief! Dat doet ff goed hè? Weet je dat je het niet voor niks hebt gedaan zoals je het hebt gedaan.
    Ik herken heel veel in jullie aanpak. Mijn zoon en dochter waren ook geen moeilijk pubers, altijd blijven praten, in alle redelijkheid is er ook bij ons geprobeerd ze te sturen zonder teveel te pushen.
    Jullie zullen nog veel meer vruchten gaan plukken.. let maar op!
    Liefs XXX

    Liked by 1 persoon

  3. Huh ? Verbaal van mij ? Ik denk dat je daar een beetje fictie schreef, mijn Liefste Mrs. B.
    De verbale sterkte van Oudste is volledig overgeΓ«rfd uit de genen van haar moeder. Haar vader is eerder de diplomatische, schuchtere verlegen persoon in het gezin πŸ™‚ πŸ™‚

    Liked by 4 people

    1. Idd, dat zei ik al eens in een eerdere blog πŸ™‚
      Maar ik ben me ervan bewust dat niet alle ouders alle factoren in de hand hebben hoor, wss zijn er ook jongeren die in de fout gaan waar de ouders zΓ³ hun best gedaan hebben!

      Like

  4. Terecht dat mr. B. hier even in de verdediging moet gaan. Als man trekken we toch meestal aan het kortste eind, zinloos dat we ons verbaal talent ontwikkelen.
    Zo’n attentie krijgen is fantastisch mooi – wat kun je meer wensen?
    Ook wij hebben ons pluk gehad in de apejaren van onze kinderen, soms leken ze niet te zullen eindigen, maar het ‘eindproduct’ is iets geworden waar we verschrikkelijk trots op zijn.

    Liked by 2 people

  5. Vooral het overal over praten werkt heel duidelijk voor een tiener. Ik zit nu zelf met eentje (13) en je ziet de veranderingen en zit soms echt met je handen in het haar.. maar blijven praten, duidelijk zijn en rustig blijven werkt nog altijd het beste denk ik. Die briefjes zijn heerlijj om te krijgen he πŸ˜€

    Liked by 1 persoon

      1. Gelukkig praat mijn dochter ook over alles thuis.. van roken en drugs tot sex en wat er met haar lichaam gebeurt. Blijft lastig en soms dring je totaal niet door.. maar die briefjes blijven een heerlijkheid! En bedankt πŸ˜‰

        Liked by 1 persoon

      1. Ik probeer het… zo was er donderdag een akefietje… op vrijdagochtend heb ik ze bij mij genomen, gezegd dat ik het niet fijn vond… ze verstonden het en dat ik hen niet meer ga straffen maar belonen voor het flink zijn…
        Het zijn altijd hele flinke mannekes geweest, dus is het efkes verschieten als ze eens tegenspreken!

        Liked by 1 persoon

      2. Ja, ze krijgen zo snel een eigen mening en denken dat ze al heel snel “groot” zijn… Echt, nu kunnen we overal mee lachen, maar als het effe moeilijk was ook niet hoor! Gelukkig hebben we het altijd als als eensgezind koppel kunnen doen en dat is zΓ³ belangrijk!
        Liefs!

        Liked by 1 persoon

  6. Van a tot z zo waar, hahahaha nu ben ik zelf enigkind maar mijn moeder was ook open minded, zij zegt nog steeds, dat het scheelt dat wij maar 20 jaar verschillen qua leeftijd, dus de kloof is erg klein, en dat hield zij zich telkens voor… toen ik jong was in de sixties…

    Mijn stiefvader die wat ouder was, had daar meer moeite mee en dat heeft ook voor vuurwerk gezorgd maar het is inderdaad allemaal goed gekomen πŸ˜€

    Lief van de bloemen, en als ik het kan doen, verras ik mijn ouders ook graag, alleen mag dat niet omdat.. ze liever hebben dat ik normaal rond kom πŸ˜‰

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Jullie ook, ik ben alweer aan de haak geslagen, hahaha Even een deken voor mijn dochter opzetten, voor haar verjaardag πŸ˜‰ Ze zou het zelf doen maar nu mag mama het toch maar doen, wordt wel een andere deken meteen πŸ˜€

        Liked by 1 persoon

  7. Wat heerlijk!
    Ik hoop over x aantal jaar Flavie een opvoeding in dezelfde lijn te kunnen geven, al durf ik nu nog niet te veel aan die puberteit te denken.
    Laat dat nog maar even de ver-van-mijn-bed-show zijn πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  8. O’ dat is zo lief! Daar smelt je toch van als je thuis komt en zo’n mooi boeket aantreft!
    En dan dat kaartje erbij.. Jij hebt echt schatten van kinderen! Zeker weten!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

