Mannen

  

Een klein jaartje draai ik nu mee in de blogwereld. Nog een paar keertjes slapen en dan is het “mijn blogverjaardag”.

Ik heb een heel deel volgers achter mij geschaard (waar ik nog elke dag van sta te kijken) en volg zelf ondertussen talrijke blogs.

Wat me gedurende het voorbije jaar is opgevallen zijn de mannen… Vrouwelijke bloggers met hopen, mannelijke daarentegen zijn zeer dun gezaaid. Over de laatste blogbrunch werd hier en daar terecht opgemerkt: “de mannen durven zich hier niet te laten zien”. 

Jammer, toch? 

Ze hebben best wat te vertellen, die mannen. Hun schrijfstijl is ook dikwijls zo verschillend van “de onze”, andere onderwerpen worden gekozen, dezelfde dingen waarover “wij” schrijven worden vanuit een ander oogpunt bekeken. En dat maakt het toch boeiend? Het zou best verfrissend zijn mochten er wat meer mannen in hun pen kruipen, of, de mannen die gewoon lezen, wat meer reageren.

Ik ga er een paar vermelden die Γ­k graag lees, mannelijke “collega’s” die goed, grappig, onderhoudend schrijven Γ©n reageren. Ik ben me ervan bewust dat dit absoluut subjectief zal zijn, ik wacht jullie commentaar uiteraard met open mind af! πŸ™‚

Het zou bijzonder flauw zijn om te beginnen met B….., dus doen we dat lekker niet! 

De allereerste blogger die het de moeite vond om mijn blog te ontdekken was  THOMAS PANNENKOEK, hij gaf me “the benefit of the doubt” en bleek een trouwe blogger. Ik weet ook dat hij een zeer integere aanhanger was van de 1ste blog van mijn wederhelft. Zijn grappig, sappig taalgebruik, zijn ongelooflijke reisverhalen, zijn uit de duim gezogen zoektochten, zijn mooie woorden over zijn vrouw, zijn soms serieuze stukken over het leven…Hij is een blogger om “U” tegen te zeggen en zΓ³ de moeite om aan je lijstje toe te voegen!

  

MR. MENCK  vond ik pas na een tijdje. Hij is nochtans een gevestigde waarde die al een poos meedraait in blogland. Wat me direct opviel was zijn ongelooflijk krachtige pen. Hij schrijft fictie met een zeer grote “F”, waarvan je gewoon meer wil lezen. Ook zijn reacties zijn altijd grappig en onderbouwd, wat ik erg op prijs stel. De persoonlijke stukken zijn aangrijpend en boeiend, echt een “klasbak”. Hij zou naast tuinaanleg mss moeten overwegen  om een extra carriΓ©re als schrijver uit te bouwen.

  

BILLY, de verzorger van de weekendblogjes op wordpress. Hij stamt ook uit de vorige blogperiode van B en ik kan hem alleen maar dankbaar zijn om mij een kans te geven (wat niet door iedereen gegund is), dank je Billy. Maar vooral bedankt om de blogwereld op te vrolijken met je verslagen over je fietstochtjes, je familiefeestjes waar je zo warm over vertelt, je moeilijke dagen als er iemand ernstig ziek was en waar je toch knap over schreef… Bedankt om je trouwe reacties, ik hoop je nog lang te mogen lezen!

  

STEF DEN FLATER is degene waarop B me attent maakte omwille van zijn mooie foto’s. Aangezien B en ik allebei houden van fotografie ben ik zijn blog beginnen volgen. Buiten het feit dat dat echt de moeite is, kan hij ook met zijn pen ferm uit de hoek komen. Hij heeft een gefundeerde, ernstige mening over veel zaken en durft die zonder aarzelen neer te schrijven. Knap werk! Onderstaande foto is van een van zijn laatste stukken.

  

Eindigen doe ik uiteraard met de blog van mijn halve trouwboek. 

MR BRUBECK 
Door zijn aanmoediging ben ik zelf beginnen bloggen. Ik heb zijn 1ste blog helemaal gelezen, van voor naar achter en van boven naar onder. Soms jammer dat hij niet meer te lezen is, maar wss het beste. Ik heb daar echter de schrijver in mijn man ontdekt, waar ik ongelooflijk trots op ben. Ook dat hij het aangedurfd heeft een “nieuwe” blog op te starten, wat hem door sommigen niet in dank is afgenomen (ten onrechte). Hij durft fictie schrijven, zijn mening verkondigen over actualiteit, muziek met een persoonlijke touch te verdedigen, rake reacties te plaatsen, maar toch integer te blijven. Ik kan alleen maar hopen dat hij blijft schrijven!

  

Ik had graag meer mannelijke bloggers vermeld, maar dat kan alleen als ze wat meer uit de kast komen!

Wat vinden jullie van de mannelijke bloggers? Alle meningen zijn welkom!


62 gedachtes over “Mannen

  1. Ik vind ook dat ze soms een heel andere manier hebben om de dingen te verwoorden en erg gevat uit de hoek kunnen komen. Ik kan dit alleen maar toejuichen, het wordt wel eens tijd voor wat meer mannen in blogland :-).

    Liked by 2 people

  2. Wel, wel, ik ga er gemakshalve vanuit, mijn liefste Mrs. B, dat je het principe “last but not the least” hebt gehanteerd in de volgorde van de opsomming ?
    Ik deel je vaststelling: er er zijn te weinig mannelijke bloggers. Waar zijn ze ? Wie zijn ze ? Waarom schrijven ze niet ? πŸ™‚

    Liked by 3 people

  3. ik ben eigenlijk heel erg vereerd dat ik in je lijstje mag staan, Mrs.!
    Maar ik besef ten volle dat ik helemaal niet het schrijftalent, noch de fantasie heb van de andere straffe mannen die je beschrijft. Mijn schrijfstijl is zakelijker, lees gerust “saaier”… Ook al doe ik mijn best om af en toe wat humor in mijn logjes te steken. Maar Thomas, Menck en jouw B. zal ik nooit kunnen evenaren. Al hoeft dat eigenlijk ook niet, want zo heeft ieder z’n eigen stijl, toch?
    Mag ik trouwens nog volgende mannen aanraden die ook in mijn feedreader zitten: Bentenge (https://bentenge.wordpress.com/), Fluwijn (https://fluwijn.wordpress.com/), John (http://red-star.nl/blog/) en Francky (http://suskeblogt.com/).

    Liked by 1 persoon

    1. Wel Billy, je staat terecht in mijn lijstje en je hoeft je absoluut niet te vergelijken met anderen, dan zou het maar saai zijn hΓ©… πŸ™‚
      Ik lees je graag en apprecieer je commentaar! πŸ™‚

      Like

  4. Ik heb altijd wel wat mannen tussen mijn linkjes gehad en ik hou ook altijd een klein beetje rekening met “mannen” in m’n logjes. Vooral bijv. “schattig” logjes bijv. over de achterkleinkinderen probeer ik altijd een “mannen invalshoek”in te bouwen. Dus iets waarop ze zouden kunnen reageren als ze kindjes “lastig”vinden. Op dit moment staan er 10 tussen mijn linkjes, de één wat actiever dan de ander en een paar bloggen helaas niet of nauwelijks.
    Ik volg zelf helemaal niemand maar werk altijd volgens mijn linkjes om niet dagelijks een lading mail te krijgen. De door jou voorgestelde mannen zie ik soms wel bij reacties van op andere sites.
    Uit zelfbehoud komt het zelden voor dat ik dan op die site ga kijken want het bloggen moet me niet boven het hoofd groeien natuurlijk.

    Liked by 2 people

    1. Ieder zijn manier van bloggen en lezen dus πŸ™‚
      Ik volg blogs omdat ik het makkelijker vind als er iets nieuws verschijnt, maar je laatste zin treed ik voor 200% bij, ik heb gezien wat kan gebeuren als het boven je hoofd groeit! πŸ™‚

      Like

  5. Wat een leuk initiatief, Mrs.B
    Ik volg al wel een aantal mannen, maar dat zijn allen fotografen..overigens de meeste vrouwen ook.
    Ik ga zeker eens bij de door jou genoemde kijken, waarbij ik Thomas zijn reacties bij jou altijd erg geestig vind, dus die ken ik dan een beetje.

    Liked by 2 people

  6. Deze man kan er ook iets van: http://pontificateofpopefrancis.blogspot.be/
    Ik herinner me nog je eerste bescheiden stapjes in blogland. Je was het snel gewoon, en bent nu een gevestigde waarde geworden.
    Waarom niet meer mannen bloggen? Geen idee van. Velen hebben een grote mond genoeg, maar klappen volledig dicht als ze iets op papier (of op het scherm) moeten zetten. Behalve die eerste aap die je vermeldt kan ik je overzichtje van blogs ook smaken. Twee ervan zijn vorig jaar een periode van de radar verdwenen, maar kwamen gelukkig terug…

    Liked by 3 people

  7. Billy ken ik intussen goed. Ik lees elk bericht van hem. Ik hou van zijn manier van schrijven. Ik vind zijn reacties ook altijd zo wijs.
    Mr B ken ik natuurlijk ook. Door jouw berichtjes was ik echt nieuwsgierig geworden naar je wederhelft z’n schrijftalent πŸ™‚
    Nu ik lees hoe goed de anderen ook zijn.. ga ik een keer vaker bij hen op bezoek gaan πŸ™‚

    Liked by 2 people

  8. Michiel ziet volg ik ook.. Hij kan ook prachtig schrijven, fictie en werkelijkheid, hij post meestal alleen op woensdag. Ik hou van Thomas Pannekoek ik lig soms te gieren van het lachen om zijn verhalen. And last but not least je man natuurlijk ook prachtige verhalen en natuurlijk zijn muziek keuzes altijd leuk om te lezen en te luisteren.

    Liked by 3 people

  9. Leuk, dit! Stomtoevallig ben ik een man (een Goona goona priesteres had mijn moeder verteld dat zij een meisje zou krijgen dus het eerste wat mijn moeder riep bij mijn geboorte was: ‘Ze heeft een piemel!’) en schreef ik mijn eerste blogstukje in 2002. Dit blog ontdekte ik pas een maand of twee geleden. Gek niet, hoe dingen lopen?

    Liked by 2 people

    1. Je bent fout beste Terrebel, je hebt helemaal in het begin eens een reactie bij mij gezet (to eat or not to eat) πŸ™‚ πŸ™‚
      Ik moet me verontschuldigen dat ik je blog nog niet ontdekt had, heeft met dat blogspot gedoe te maken.
      Ik apprecieer het altijd wel dat je bij mij komt lezen en stel je meningen op prijs. Ik hoop dat ik het in orde gekregen heb en je in mijn reader kan vinden nu!
      πŸ™‚

      Like

  10. Fijn dat je aan me dacht, Mrs. Brubeck. Dit jaar blog ik exact een decennium maar mijn blog wordt, in tegenstelling tot wat sommigen denken, nog steeds niet bijster veel gelezen noch gevolgd.
    Misschien daarom dat er zo weinig mannen beginnen te bloggen: vrouwen, by far de hoofdmoot der bloggers, lezen en reageren doorgaans enkel bij vrouwen en laten de mannenblogs veelal voor wat ze zijn.
    Wij, de zeldzame blogmannen, zijn simpelweg ontgoocheld in het bloggedrag der vrouwen, dat is het! πŸ˜‰

    Liked by 3 people

  11. Mevrouw B: U maakt mijn week goed. Wat zeg ik? U maakt mijn lente goed. Minstens. Dank voor uw vriendelijke woorden. Ik ben vereerd.
    Vermoedelijk is bloggen voor veel mannen passΓ© en te gemakkelijk geworden. Ik herinner mijn begintijd in blogland – nu toch wel zo’n 15 jaar geleden – en toen was bloggen ook een stuk programeren. Het was heel anders dan nu want sites als WordPress bestond nog niet. Mijn broer was bij één van de eersten die blogde en via hem leerde ik toch wel heel wat mannelijke bloggers kennen. De meesten zijn intussen gestopt, in veel gevallen wegens tijdsgebrek. Bloggen vergt toch wat tijd.

    Liked by 1 persoon

  12. Oh leuk, ja er zijn ongetwijfeld nog veel meer mannen die bloggen.
    Ik lees al een tijdje bij Thomas Pannenkoek, geweldige verhalen en de interaktie met hem is altijd zo leuk! En sinds een poosje ook bij jouw Mr B. Jammer dat ik niet eerder bij hem ben gaan lezen Γ©n luisterrn.
    Ik heb er ook wel een aantal in mijn Feedly staan.. Ook een paar die al op mijn oude blog langskwamen. O.a.
    Mijn Jan uiteraard: http://hartelijkehothulk.wordpress.com
    Plato http://platoonline.wordpress.com op dit moment niet erg actief
    Rob Alberts https://robalberts.wordpress.com

    Sinds ik mijn nieuwe blog ben begonnen in januari 2015 kreeg ik meer mannelijke lezers die ik ook ben gaan volgen..
    Rolf van der Leest, een beginnende schrijver, inmiddels vriend en maatje, voor wie ik veel teksten nakijk en corrigeer. https://rolfvanderleest.wordpress.com/
    John http://red-star.nl Elke dag korte info over zijn dag, leest lekker snel
    Di Mario http://dimario.info.nl Post dagelijks een spreuk en een gevarieerde post. Ook info over de dag, erg leuk!
    Koen Schijvens https://koenschyvens.wordpress.com Belg die in Nederland woont Γ©n in Mozambique.
    Lenjef https://lenjef.wordpress.com Fotogedichten, erg mooi
    Terrebel, heeft zelf al gereageerd
    En eigenlijk nog wel een aantal maar die schrijven niet vaak meer.
    Hoewel het lief is dat je ze promooit, ik ga niet langs bij meer mannelijke lezers, ik volg al teveel blogs, kost zoveel tijd dat ik niet eens meer aan boeken lezen toekom. Alleen als ik die namen met linkjes zie, moet ik me wel echt inhouden…
    Leuk om dit eens onder de aandacht te brengen..
    Liefs en XXX

    Liked by 1 persoon

      1. Geen dank, gewoon leuk om te doen!
        Ja, soms kan ik het niet laten hΓ¨ en jou volg ik eigenlijk al langer als B. Hangt ook van het soort log af hoor… ik lees jullie allebei erg graag.
        Maar nu stop ik er echt mee hoor… hahaha. Denk ik dan..
        Ja doen… πŸ˜‰
        Liefs XXX

        Like

      1. hahahaha er zitten twee newbies bij overigens, maar kijk maar, sommigen zijn er heel lang niet, anderen dagelijks πŸ˜‰ En bij velen, zodra jij reageert, komen ze terug, lezen echt en reageren πŸ˜€

        Liked by 1 persoon

  13. Fijn dat je de blogmannen eens in de spotlights zet! Het was me ook al opgevallen dat er een schaarsheid heerst. Deze heren kende ik al, maar in de reacties heb ik er nu nog een paar ontdekt. Aiaiai, nog meer interessante blogs om te volgen. Daar gaat al onze vrije tijd!

    Liked by 1 persoon

    1. Het waren er niet veel, maar heb er toch ook een paar nieuwe ontdekt!
      Het is ook wel een beetje dubbel, ik kende er nog andere, maar als je merkt dat de interactie altijd van dezelfde kant moet komen (en ik weet de redenen heus wel) dan houdt het op en ga voor mensen, mannen Γ©n vrouwen die oprecht interesse hebben!
      Thx voor je reactie πŸ™‚

      Like

  14. Vreemd, na even viel het mij ook dat er vooral vrouwelijke bloggers zijn.
    Tegelijkertijd zie ik veel bloggers naar Facebook verdwijnen.

    Ik lees hier en daar en toch wel erg veel.

    De genoemde namen lees ik trouw of toch wel zeer regelmatig, een enkeling is ook voor mij toch weer nieuw.

    Leuk dat jij hier een blogonderwerp van hebt gemaakt.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

