Opgelet: klaagblog

  

Ik hoed me er normaal gezien voor, klagen, en zeker over mijn werk.

Maar gisteren was het me allemaal teveel en misschien helpt het wel om mijn stoom op papier af te laten. Het is alleszins beter dan mijn koffietas tegen de muur te gooien, een glas water over mijn toetsenbord te gieten, mijn collegaatje haar neus af te bijten, een klant eens goed mijn gedacht te zeggen, mijn baas er eindelijk attent op maken dat zijn hemd niet bij zijn stropdas past… oeps, sorry dat ik me even liet gaan.
  

De koffietas heeft het wel bijna moeten bekopen, ocharme :).

Ik werk, zoals al eens eerder vermeld, al 29 jaar bij “hetzelfde” bedrijf. Door de tijden heen is mijn functie wel wat aangepast (god, wat klink ik nu als een oude doos), maar ik denk dat ik redelijk goed ben in wat ik doe. Mijn graadmeter daarvoor zijn mijn klanten, daarvoor ga ik door een vuur en geef hen de beste service die ik kan geven. 

Een glimlach, een spontane babbel, af en toe een pralientje… Daar doe ik het voor!

Dat is natuurlijk niet wat mijn werkgever wil, wel tevreden klanten, maar niet teveel babbels. 

De werkdruk ligt hoog, zoals in elk commercieel bedrijf, ik begrijp dat heus wel hoor. Als er niet gepresteerd wordt, wordt er geen winst gemaakt… En een bedrijf van ongeveer 4000 mensen failliet zien gaan, dat wil niemand. 

Met hard werken en me inzetten heb ik dus geen enkel probleem. Integendeel, ik werk liever hard dan de hele dag met mijn vingers te zitten draaien. Maar de laatste jaren is het NOOIT genoeg, nooit. De collega die samen met mij hetzelfde doet op kantoor zit op haar tandvlees, ze kan moeilijker relativeren en neemt haar werk mee naar huis. Dat is voor mij iets makkelijker, ik werk parttime -luxe, ik weet het- en weiger om het werk mee naar huis te nemen. Ik heb ook veel steun aan Mr. Brubeck, die ook 20 jaar in dezelfde sector gewerkt heeft alvorens over te stappen naar zijn huidige job. Hij weet dus als geen ander welke stress het kan meebrengen.

Gisteren kwam mijn baas, diegene met de niet matchende stropdas, met mij de objectieven voor 2016 vastleggen. Allemaal ok, een paar nieuwe uitdagingen, fijn, we zullen ervoor gaan πŸ™‚ ! 

Tot hij langs zijn neus weg het cijfer vermeldde van onze jaarlijkse “bonus” voor de prestaties van 2015. Ik viel letterlijk bijna van mijn stoel. Ik kan er met B nog niet eens iets van gaan eten in de plaatselijke frituur.

Eigenlijk is het me niet eens om dat geld te doen, het is nooit veel geweest, maar ik heb liever dat ze het gewoon houden, dat is iets minder belachelijk! Het zinnetje in de mail van HRM “geniet ervan, het is je gegund”, heb ik even moeten doorspoelen.

Altijd maar harder en meer moeten werken voor steeds minder appreciatie, ik zal me er bij neer moeten leggen of een andere job zoeken… maar die “gouden kooi” houdt me serieus tegen. Ik blijf dus mijn best doen om mijn job zoveel mogelijk inhoud te geven en mijn klanten te “soigneren”.

Voila, de frustratie is gelukkig al gezakt, ik ben me ervan bewust dat ik blij mΓ‘g zijn dat ik een goeie job heb, waardoor ik onze kinderen de kansen kan geven waar ze recht op hebben.

Toen Oudste gisterenavond stralend kwam vertellen dat ze ons kleinkind nu volop voelt bewegen dacht ik, er zijn belangrijker zaken in ons leven!

54 gedachtes over “Opgelet: klaagblog

  1. Tegenwoordig is het op mijn blog niet anders dan een geklaag en een gezaag, dus ik kan er wel tegen.

    Wat een fijngevoeligheid van HRM. “Geniet ervan. het is je gegund.” Ik zou van slag mijn stiletto in hun oog willen rammen. Maar dat doen we dus niet…

    Als het een troost kan zijn: ik denk dat er geen enkele werkgever nog weet wat ‘appreciatie’ is. Ze vinden alles maar vanzelfsprekend en luisteren niet naar hun werknemers, de drijvende kracht achter hun firma. Soms heb ik het gevoel dat ze zelf niet weten wat een werknemer doet, hebben ze geen flauw benul van hoe het werk in elkaar zit.

    Veel succes en ik ben blij dat de frustratie al een beetje gezakt is (waar een blogje al niet goed voor is) en dat kleinkind dat op komst is. Heerlijk !!! πŸ™‚

    Liked by 1 persoon

    1. Weet je, gek dat je van mensen die je eigenlijk niet kent een goed gevoel kan krijgen door zulke reacties! En het zal overal wel iets zijn, ik ben ook dankbaar dat ik toch een goeie job heb, gisteren was lang geleden dat ik nog eens “ontploft” ben πŸ™‚

      Liked by 1 persoon

  2. Het kan zoveel deugd doen om gewoon eens te ventileren. Ik spreek uit ervaring ;-). Jammer genoeg zie ik dat nagenoeg overal tegenwoordig: altijd maar meer en harder werken, zonder enige appreciatie of extra verloning. Ook op mijn werk is het volop aan het gebeuren… Ik troost me met de gedachte dat ik tenminste een stabiele job heb. Zo te horen doe je de job op zich ook wel erg graag en dat is echt het belangrijkste. En je hebt gelijk hoor, als je ’s avonds de deur achter je dicht trekt, zijn er veel belangrijkere zaken in het leven!

    Liked by 1 persoon

  3. Dat is de reden dat ik weg ben gegaan, het was nooit goed of genoeg, ik liep op mijn tenen ik sliep slecht. Ik voelde me in een hoek gedrukt, ik maakte nog sfeer door grapjes te maken, maar we moesten steeds meer doen met minder mensen, heel veel werd dan wel geautomatiseerd maar daar waren nog veel menselijke handelingen nodig om het goed te laten verlopen. Ik kon niet meer… Maar eigenlijk had ik geen keus, mijn vriend had geen werk en geen uitkering en ik werkte maar 20 uur. Maar ik besloot toch te gaan, voor mijn eigen gezondheid. En alles kwam reg… Vriendlief had gelijk daarna een leuke fulltime baan!En ja die bonussen dat ken ik… Het arbeidsloon van de secretaresse die het getypt heeft is hoger πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ succes meid! Ik voel met je mee!!

    Liked by 1 persoon

  4. Kan echt geen kwaad om af en toe eens stoom af te blazen hoor, want je gaat dingen dan echt wel even anders zien… en denkt dan, er zijn belangrijkere dingen op de wereld. Zoals het kleinkind dat zich ‘roert’, prachtig toch?
    Maar het is wel fijn als je het naar je zin hebt op je werk en dat heb je wel lijkt mij. Anders was je nooit zolang gebleven. Ga naar de frituur met B, wat kan het jou schelen… Kan erg lekker zijn hoor πŸ˜‰
    XXX

    Liked by 1 persoon

  5. Het moet allemaal sneller en sneller, en je moet dit en dat, en nul oog voor de klant, binnenhalen en klaar, in mijn optiek werkt dit nog altijd niet, service en dienstverlening, dat praatje,d e babbel en interesse in de ander, doen nog altijd meer in mijn optiek, wanneer de bedrijven dat nu eens gaan begrijpen dat ook al is het een bedrijf je altijd nog met mensen werkt, en hoe meer aandacht aan de mens in dat andere bedrijf, hoe meer je binnenhaalt in the end…

    Maar ja ik ben dom natuurlijk πŸ˜‰

    Ja het kan helpen en ergens moest ik er ook wel even om lachen, maar ik snap de irritatie dan van zo’n bonus, hou het dan inderdaad voor jezelf….

    En die laatste regel, dat is helemaal waar, er zijn belangrijkere zaken in de wereld ❀

    X

    Liked by 1 persoon

      1. Dat is het ook Mrs. Brubeck, dat jij het blijft doen, maakt dat de klanten blijven en misschien zelf uitbreiden in service… am i wrong? πŸ˜‰

        Like

  6. Het spookt al een hele tijd door mijn hoofd dat onze jobs niet ver uit elkaar liggen. Wat je hier beschrijft bevestigt dit vermoeden nog eens, hoewel die 4000 collega’s wat roet in het eten gooien. Het zijn er bij mij namelijk meer :).
    Maak je niet ziek in je job, er zijn inderdaad veel belangrijker zaken in het leven!

    Liked by 1 persoon

    1. Same here πŸ™‚
      Maar ik ken het exacte cijfer zelfs niet… het zou wel een drama zijn en dat is een paar jaar geleden al bijna zo geweest! Ik maak van mijn hart gelukkig geen moordkuil en probeer niet teveel te klagen, ik weet dat er zoveel belangrijker dingen zijn!
      Thx voor je mooie reactie! πŸ™‚

      Liked by 1 persoon

  7. HiHi zie je hoe lekker dat soms kan zijn πŸ™‚ even stoom afblazen. . Soms is het zo voelbaar. .Dat stukje ” niet ” waardering. Terwijl je knetterhard werkt. Afblazen en dan gaat het weer. Gelukkig neem ik mijn werk ook niet mee naar huis. Heerlijk! En echt…Ik geef het je op een briefje…. Niets is belangrijker dan dat kleine wondertje in de buik. Oma zijn is nog meer bijzonder. ..Dan dat je je ooit zou kunnen voorstellen. Je zult het meemaken 😊😊😊😊😊

    Liked by 1 persoon

  8. Je gaat er veel van jezelf in herkennen. Zo bijzonder. . Mijn kleindochters wonen niet in de buurt maar de oudste belt me al vanaf dat ze een telefoon kan vast houden hihi zo leuk. Mijn dochter stuurt elke dag foto’s. Zo is het alsof ik er elke dag bij ben. En wel maken samen selfies. Als ik binnenkom kruipt de oudste op schoot. Pakt mijn telefoon en roept..oma selfies. En dan mag ze op het knopje drukken. Vindt ze helemaal geweldig. En het worden zulke leuke blije foto’s 😊😊

    Liked by 1 persoon

  9. Groot bedrijf of klein bedrijf (zoals bij mij, een baas twee parttimers) het is en blijft wel leuk om eens geapprecieerd te worden al was het maar gewoon met een goed gedaan. Hier al 5 jaar frustraties maar ja je hebt het niet altijd een keuze.

    Liked by 1 persoon

  10. Ik weet maar al te goed, hoe het kan opluchten om je frustraties van je af te schrijven. Ze gaan niet weg, maar de lieve reacties van de bloggers doen de zon terug schijnen πŸ˜‰

    Steeds harder werken, beter presteren, nooit waardering, soms zelfs voor minder geld, .. en nooit is het genoeg. Op dat punt ben ik blij, dat ik niet meer in loondienst werk. Als zelfstandige moet ik ook wel presteren, maar ’t voelt toch anders..

    Goh.. je kleinkindje voelen bewegen.. da’s toch een speciaal moment in iemands leven. Zulke dingen maken het leven toch zo mooi. Genieten maar! ❀

    Liked by 1 persoon

  11. Stoom afblazen mag hoor, het is natuurlijk een teleurstelling als de bonus tegenvalt terwijl er wΓ©l hard gewerkt is. maar het gaat in veel bedrijven toch allemaal wat minder en als het dan om 4000 werknemers gaat is 4000 bonussen toch een heel bedrag.
    Jammer dat het de baas niet gelukt is Γ³Γ³k duidelijk te maken dat de lage bonus niets met jullie inzet te maken heeft, dan had het allemaal heel anders overgekomen.

    Liked by 1 persoon

      1. En die hÑd hij ( of zij) natuurlijk héél goed over kunnen brengen, zelfs zónder geld. Het is één van de redenen dat wij nog steeds met plezier relelmatig bij springen op de drukkerij, het wordt zó duidelijk gewaardeerd!

        Liked by 1 persoon

  12. Ik -secretaresse- werk me een slag in de rondte maar krijg nooit een bonus, net als zovelen anderen. Ben het eens met Riet: jammer dat het de baas niet gelukt is dat se hoogte van de bonus weinig met de waardering te maken heeft.
    Ik weet gelukkig wel dat mijn werkprestaties gewaardeerd worden, evenals dat van mijn collega’s.
    Fijne dagen Mrs B. Fijn dat de zwangerschap zo voorspoedig verloopt.

    Like

  13. Awww wat geweldig dat ze de kleine zo veel voelt bewegen!!

    En stoom afblazen mag hoor!!!
    Weinig waardering voor wat je doet… Inzet mag best wel eens beloond worden!!
    Ik gooi een tas koffie met je mee!!

    Liked by 1 persoon

  14. Gelukkig zijn er de hartjes van Mr B. en het grote geluk thuis, maar we stoppen toch ook veel van onszelf in onze job. En als er te weinig terugvloeit om je energie en je goesting op peil te houden, krijg je een probleem: geklaag, gezeur, gejammer of … een burn-out. Ben 8 maanden ziek geweest en zit nu in loopbaanonderbreking om helemaal te herstellen en te herbloggen. 32 jaar in dezelfde school gestaan en wat nu?

    Liked by 1 persoon

  15. Hoe belachelijk klinkt het… β€œgeniet ervan, het is je gegund”?!?
    Ook bij ons op het werk (overheid) altijd maar presteren… alsmaar meer en meer! De overheid kampt met veel ‘zieken’ en ze zouden er beter iets aan doen! Maar degene die er altijd zijn, moeten het maar opvangen. Gedurende de laatste jaren doe ik het werk van 2 fulltimers… ook verandert alles, alles moet elektronisch wat voor meer werk zorgt, want de programma’s werken niet naar behoren. Onlangs heb ik het nog eens vernoemd aan de baas, zo werken aan dit tempo en de hoeveelheid werk ga ik niet kunnen blijven doen… hij haalde zijn schouders op…
    Ondertussen ben ik een weekje verlof en hou ik mijn hart al vast voor maandag… gelukkig heb ik 1 collegaatje waar ik op kan rekenen, maar toch… het is veel werk voor één man/vrouw!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

