Hoop

  
Een kind zet de wereld van de volwassenen op zijn kop. 

Het bekijkt de wereld door zijn benen, een kind durft nog echt te voelen, zonder te aarzelen, zonder na te denken. Een kind zegt wat het denkt, zonder de gedachte eerst te kneden in zijn hoofd, zonder er een andere betekenis aan te geven alvorens het uit te spreken.

Voor een kind is een boom nog groot en sterk, een vlinder vliegt om erachter aan te lopen, mensen krijgen nog een lieve naam.

Een kind ontwapent je voortdurend, het maakt je sprakeloos door zijn eerlijkheid. Een kind confronteert je met je eigen complexiteit…

Het strooit de waarheid rond als bloemen, achteloos, zonder er bij stil te staan.

Als ik naar kinderen kijk  denk ik, zo ben ik ooit geweest. Herinneringen borrelen op, ik moet erom glimlachen, hoop sluipt in mijn geest.

Kinderen roepen iets wakker van een verloren paradijs, van mooie tijden, van hoe gewoon fijn het kan zijn.

Ze komen zachtjes aangegleden in de armen van een harde wereld. Ze tekenen de lijnen waarop wij onze volgende dagen zullen schrijven…

Wil je dat ontdekken, dan moet je tijd maken, geduld hebben, stil blijven staan, oog hebben voor het diepste van jezelf. Dan pas kan je je inleven in anderen.

Een kind vertelt hoe je ooit bent geweest, het zit nog vol verwachtingen… We zien onze wensen in zijn ogen, ons geluk in zijn lach…

Een kind vertrouwt op mensen, als we de wereld nu eens durven bekijken als kinderen…

Is er dan nog hoop…

L.L.

27 gedachtes over “Hoop

  1. Zo is het ook, en elke dag probeer ik even als kind naar de wereld te kijken, zoals ik vroeger deed en kon, soms zou ik willen dat het kind voor altijd was gebleven, voor ons allemaal, wat een mooie wereld zou het dan nu zijn voor ons allemaal.

    Liked by 1 persoon

  2. Een bepaalde onschuld raak je kwijt door de jaren heen, maar het kind in mij is vaak levendig aanwezig, minder onschuldig maar met meer wijsheid en veel liefde. Om lief te hebben, moet je liefde gehad hebben… Waar is het bij sommige dan fout gegaan?

    Like

  3. Er is altijd hoop. Helaas is het soms moeilijk te zien. .. kijk maar in de ogen van een derde wereld kind…Dan zie je weinig hoop.. daarom is het belangrijk dat wij die hoop blijven geven. Ik werk met veel vluchteling kinderen. Door veiligheid en liefde te geven. . Zie ik elke dag weer nieuwe hoop ❤

    Liked by 1 persoon

  4. ik hoop het zo maar kinderen worden ook ‘gemaakt’ door hun ouders en nemen dingen over. Maar ook ik hoop op een toekomst voor onze kinderen

    Like

  5. Raar eigenlijk dat wij volwassen die zich als een kind gedragen ‘gek’ noemen. Wat is er mis met de wereld als een kind te bekijken?

    Like

Geef een reactie

