Kinderen van de rekening

  

Je bent vertwijfeld, je wordt verscheurd, je leven stokt en stopt…

Je valt, diep…. 

Je wordt met een smak terug in het leven gesmeten, de vaste grond onder je voeten is weggemaaid. 

Wat een geheel was is nu een puzzel, wat mooi was is lelijk, wat het licht was is nu een donkere tunnel. 

Je weet niet waarheen, je gevoelens voeren een duistere strijd met je gedachten….

Ik wil er voor je zijn, als het nodig is. Om je terug waarde te geven, je wat sterker in je jonge leven te laten staan. Je mag komen, het moet niet maar het mag.

Mijn deur zal altijd open staan.

L.L.


Lieve schoondochter,

Vorige week stuurde je me een radeloze mail, je was onzeker, bang, wist niet meer waar naartoe. Het kwam onverwacht… We weten dat je het moeilijk hebt, met je studie, de relatie met je papa, de afwezigheid van je mama en de relatie met onze Middelste.

We weten het wel, jullie maken veel ruzie de laatste tijd, lopen op de toppen van jullie tenen en zijn op van de zenuwen. Het hoort er misschien een beetje bij, al 2,5 jaar kan al tellen. Dan moet er gewerkt worden aan een relatie (altijd trouwens). 

Je mail naar mij was een noodkreet. Middelste wist er niks van… Je vroeg me om met hem te praten omdat hij onbereikbaar en teruggetrokken was. Dat hebben we gedaan. Het was goed, het bleek ook voor hem nodig. Hij vond het positief dat je je naar ons wendde.

Ik was geschrokken maar ook verdrietig van je mail…

Je hebt geen houvast, geen basis, je moet alles alleen oplossen, op alle gebied. Dat zou niet mogen zijn…

Toen je 16 werd, besloot je mama thuis weg te gaan, ze liet jou en je zus van 13 bij je papa achter. Daarboven verkoos ze haar toekomstig leven door te brengen met een andere vrouw en haar 2 kinderen. Ik kan me inbeelden dat dat voor 2 pubermeisjes een enorme klap moet geweest zijn. Je keerde je af van je mama omdat je het niet aankon. Je papa kwijnde weg van verdriet en was er niet voor jullie.

Een verscheurd gezin…

Op je 18e leerde je onze zoon kennen en verwelkomden we je met open armen in ons gezin. Je bent een toffe, warme jonge vrouw. Je leerde de warmte van een gezin kennen waarin liefde centraal staat. Maar ook dat onze kinderen (ook de schoonkinderen!) altijd met alles bij ons terecht kunnen. Een basis, het is zo belangrijk!

Dus je durfde, raad vragen over je relatie, aan mij, aan ons…

Het raakte ons, het raakte ons zo dat we er nog dagen over gepraat hebben.  Het maakte ons ook een beetje boos op je ouders, ik hoop dat je ons dat niet kwalijk neemt.

Het heeft jullie relatie terug op de rails gekregen (en we hopen oprecht dat jullie het redden). Middelste was blij dat hij met ons een lang, diep gesprek kon voeren en zijn gedachten de vrije loop kon laten. Want ook hij heeft het moeilijk, moeilijk met het feit dat je getekend bent door je verscheurde jeugd, je moeilijke start van een zelfstandig leven. 

Jij bent te jong, hij is te jong om dit soort last te dragen… Jullie moeten onbezorgd kunnen zijn. 

Het raakt me nog steeds…

Ik wil je daarom laten weten dat je ALTIJD bij ons terecht kan, altijd op ons kan rekenen. 

Je mag geen kind van de rekening zijn, dat verdien je niet. 

Het leven is te mooi om er zorgelijk door te moeten wandelen. Neem onze hand aan..

Dank je lieve T, dat je in ons durft geloven, we laten je niet in de steek! Jullie komen er samen wel.

Je schoonmama

X


60 gedachtes over “Kinderen van de rekening

  1. wat heb je dat mooi geschreven ontroerend mooi en wat lief dat je/jullie het met de wereld delen. Je doet het goed om haar zo op te vangen, scheiden laat diepe wonden achter jammer genoeg. Maar er zijn en luisteren is oh zo belangrijk respect voor hoe jullie het doen. Ik hoop dat het allemaal op zijn pootjes terecht komt

    Like

  2. Wat mooi dat jullie je schoondochter zo omarmd hebben. Het moet idd niet simpel zijn voor haar om met zo’n zware rugzak al door het leven te moeten gaan op zo’n jonge leeftijd. Hopelijk komen ze er samen uit.

    Liked by 1 persoon

  3. Zo mooi dat je je schoondochter zo goed opvangt, en zo mooi verwoord! Ik zit met tranen in de ogen en een krop in de keel te lezen. Ik ben zo blij voor je schoondochter dat haar noodkreet werd gehoord en met zoveel liefde en steun wordt beantwoord, dat lijkt me precies wat ze nodig heeft.

    Liked by 1 persoon

  4. Je woorden zijn als balsem voor de ziel. Fijn dat jullie zo om de schoondochter geven, fijn dat er mensen zoals jullie zijn. Ik kan alleen maar hopen dat wij ook zulke schoonouders zullen worden voor wie onze kinderen meebrengen naar huis.

    Liked by 1 persoon

  5. Zรณ mooi dat ze zoveel vertrouwen in jullie heeft dat ze zich aan jullie durfde toe te vertrouwen.
    Heel vaak kruipt zo iemand helemaal in z’n schulp en vertrouwd niรฉmand meer, het zegt hรฉรฉl veel over jullie gezin, alleen een hรฉรฉl warm gezin kan dat vertrouwen geven, Prachtig!

    Liked by 1 persoon

  6. Geen opbeurende tijding, dit. Gelukkig dat de schoonmama als mama fungeert. Chapeau.
    O ja: praten, praten en nog eens praten. (Maar dat hoef ik je beslist niet mee te geven. ๐Ÿ˜‰ )

    Liked by 1 persoon

  7. Ik zie onze schoondochters nog niet met zo’n mail bij ons komen. Het scheelt natuurlijk dat ze allebei uit een warm nest komen en veel liefde hebben gekregen en nog krijgen. Heel heftig dit. Voor mij zou het tรฉ persoonlijk zijn om in mijn weblog op te nemen, maar elk zijn keus op dit gebied… Sterk opgevangen!

    Like

  8. ik heb toch even moeten slikken hoor, Mrs.! Wat ben je toch een mooi mens (en Brubeck natuurlijk ook… ๐Ÿ˜‰ )
    Jammer genoeg heeft niet elk kind zo’n liefhebbende ouders, hoe kan je nu als moeder je kinderen zomaar achterlaten? Dat moet zeker een zware slag geweest zijn.
    Gelukkig greep je schoondochter naar die strohalm die jullie bieden. En door het gesprek met jullie zoon, hoop ik van harte dat jullie tussenkomst geholpen heeft om toch hun relatie op het juiste spoor te zetten!

    Liked by 1 persoon

  9. O’.. ik heb zo met je schoondochter te doen. Ocharme toch!
    Maar ze heeft het wel super getroffen met haar schoonouders. Jullie stralen zoveel warmte uit en ik ben er zeker van, dat jullie heel veel kunnen verzachten.

    Liked by 1 persoon

    1. Wat ik schrijf zeg ik ook woordelijk tegen haar… Het is alleen respect- en liefdevol bedoeld, en zo wordt het door iedereen blijkbaar toch ook gelezen. Bovendien weet NIEMAND van onze vrienden of familie dat we bloggen, laat staan onder welke namen (en die zijn niet evident). Maar ik begrijp wat je wil zeggen.

      Like

  10. Ik hoor het van mijn oudste ook wel eens dat er een heleboel jongeren zijn bij haar op peda die met hun problemen niet bij hun ouders terecht kunnen. Ik vind dat erg, wanneer hebben zo een mensen besloten dat hun kind het maar alleen moet redden ? Is dat kind hun steun niet waard ? Wanneer zijn ze gestopt met praten (of hebben ze het ooit gedaan) ?
    Onbegrijpelijk !
    Ik hoop dat ze het redden, de zoon en de schoondochter, dan is het meisje toch al verzekerd van รฉรฉn goeie ‘thuis’ !!

    Liked by 1 persoon

  11. Wat een onwijs mooi en warm gezin zijn jullie!!!
    Wat heftig zeg voor jullie lieve schoondochter dat ze dit op jonge leeftijd heeft moeten doormaken!
    Maar wat een kracht schuilt er in haar en wat mooi dat ze zich zo eerlijk en kwetsbaar durft op te stellen en open te stellen! Wauw kippevel.
    Ik hoop zo mee dat zoon en schoondochter het samen gaan redden!
    Een relatie blijft altijd werken. Maar juist door hulp te vragen, te praten en begrip te tonen aan lieve en inmiddels vertrouwde mensen maakt de kans wel groot.
    Dikke knuffel!!
    (Ps ik wilde je al mailen.. Om je een digitale knuffel te geven… Omdat ik eerder al las dat er iets was wat je enorm aangreep… Maar ik kon de woorden niet vinden… Sorry )
    Dikke knuffel voor jou en ook mr B…
    Ik heb zoveel bewondering voor jullie! Hoe jullie omgaan met jullie (schoon)kinderen! Zo veel liefde en respect straalt dat uit. Wauw ๐Ÿ˜˜

    Liked by 1 persoon

    1. Dank je en zeker van jou, jij hebt al genoeg problemen met je gezondheid en toch kan je je altijd zo inleven in een ander! Je bent een prachtmeid!
      Een dikke knuffel en ongelooflijk bedankt voor je liefdevolle reacties altijd!! ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

      Liked by 1 persoon

  12. Wat kun jij toch mooi schrijven zo vol liefde en warmte. Vreselijk wat je schoondochter mee moest maken, ze zocht een veilige haven en heeft die gevonden bij jullie zoon, die zo vol warmte en liefde is opgegroeid, hij kan wel tegen een stootje, dat denkt zij ook vast, maar ook voor hem zal haar verleden moeilijk zijn. En dan zulke fijne ouders te hebben om mee te praten, dat is rijkdom. Ik hoop dat ze er uitkomen samen, maar bovenal hoop ik dat ze gelukkig worden.

    Liked by 1 persoon

  13. Wow, in een schoonfamilie terechtkomen is altijd een beetje lastig. Maar het feit dat zij jullie zo in vertrouwen neemt met haar mail, toont toch dat jullie haar opvangen als jullie eigen dochter. Dat is geen evidentie, maar jullie doen het toch. Mooi!

    Liked by 1 persoon

    1. Als onze kinderen gelukkig zijn, wij ook ๐Ÿ™‚
      En in ons hart is altijd plaats…. Maar ik begrijp wel wat je zegt over schoonfamilie, dat is zeker niet evident. Ook wij kennen voorbeelden genoeg van waar het fout gaat.

      Liked by 1 persoon

  14. Het is onvoorstelbaar wat ouders (vaak uit puur egoรฏsme) hun kinderen en/of die van een ander aandoen. Hoe dรบrven ze! Kwam zelf ook schrijnende gevallen tegen toen ik werkte in de kinderopvang: moeders die vergeten dat hun kind van zeven nog buiten speelt en zonder te kijken of ze wel thuis zijn het huis afsluiten. Vaders die hun eigen dochter aanranden ‘want dan moet zij er maar niet zo sexy bij lopen’, moeder die hun kind ‘vergeten’ te vertellen dat niet haar vriend maar een ander de biologische vader is waardoor het kind in een identiteitscrisis terechtkomt, et cetera…En dan zijn er nog de ouders die verslaafd zijn aan alcohol of wiet en hun kind van 10 naar de slijterij of coffeeshop sturen omdat ze zelf ‘te moe’ zijn om het product te halen.

    Like

  15. Een fameuze krop in de keel, want ik herken me helemaal in je schoondochter. Ik weet als geen ander wat het betekent om in een liefdevol nest opgevangen te worden als al de rest rondom je in duigen valt. Ik zeg het vaak: als ik m’n schoonouders niet had gehad… Ze vangen het gemis van m’n ouders ruimschoots en met veel liefde op. Chapeau voor jullie dus!

    Liked by 1 persoon

  16. Ik herken het zo een beetje als je zo jong vanalles meemaakt en nergens echt terecht kan met je verhaal… Ik had toen ook een schoonmama (van een later stukgelopen relatie) die mij opving in haar gezin. Echt praten deden we niet over de problemen (dat werd meer stilgezwegen) maar het was een goed vangnet! Ja, je schoondochter heeft je nodig en ’t is goed dat je er voor haar wil zijn. Ze zal het waarschijnlijk nodig hebben! Pas op dat je de therapeut niet wordt, als ik dat mag zeggen…

    Liked by 1 persoon

  17. Ik lees hier op een andere wijze bijna hetzelfde verhaal als die van jezelf… bij papa en meer…. ik snap je helemaal lieve Mrs. Brubeck,als er ook maar 1 persoon op de wereld is die haar in het nu kan begrijpen ben jij het, en jij doet precies zoals ik al had verwacht, haar de hand reiken en ik hoop echt, dat zij dankzij JULLIE nu, een hele mooie basis mag voelen en vinden, en opnieuw kan starten, maar dat zit wel goed.

    โค

    Like

Geef een reactie

