Integriteit

  
Integriteit…

Een eigenschap die ik ongelooflijk belangrijk vind…

Een eigenschap die soms ver zoek is…

Een eigenschap die makkelijk over het hoofd gezien wordt, maar oh zo cruciaal in alle menselijke relaties.

Het bedrijf waarvoor ik werk splitst zijn kantoren op in verschillende regio’s. Dat wil zeggen dat ik met een aantal vaste collega’s werk en met een aantal die overkoepelend werken en dus op verschillenden kantoren af en toe hun opwachting maken.

Eigenlijk zijn de meeste collega’s van onze regio fijne mensen. Ik denk dat ik het slechter had kunnen treffen. Het is een perfecte mix van mannen en vrouwen van alle leeftijden. We leren van elkaar en respect wordt hoog in het vaandel gedragen. Het is uiteraard een vereiste om goed samen te kunnen werken, zonder respect voor elkaars werk zouden de spanningen snel hoog oplopen.

Ook het respect tussen man en vrouw is erg belangrijk, dat is uiteraard overal zo. Nu ben ik NIET het type vrouw dat een gebrek aan respect of zelfs intimidatie van eender welke soort zou tolereren. Integendeel, ik heb ooit 2 externe medewerkers aangegeven bij onze speciale dienst bij HRM omdat ze gedurende een lange periode mij steevast op een seksuele manier provoceerden. Ik ben mondig genoeg hoor, kom maar op… Maar wat ik ook zei, het hield niet op. Ik durfde zelfs niet meer in rok gaan werken als zij op kantoor moesten zijn. Ik was het zat en heb actie ondernomen. Mijn klacht werd serieus genomen, de desbetreffende ploeg werd vervangen en ik heb hen nooit weergezien…

Drastisch?? Misschien wel, maar waar halen mensen het recht vandaan om anderen te intimideren? Op welke manier dan ook? En hoeveel mensen durven er tegen in te gaan? 

Juist… Vรฉรฉl te weinig…

Waardoor zulke situaties gewoon blijven bestaan.

Integriteit? Zeer ver te zoeken ๐Ÿ˜ฆ

  
Dat voorval in ondertussen 20 jaar geleden. Sindsdien is het rustig…

Tot… we gisterenmiddag aan tafel zaten met een paar “vaste” collega’s en รฉรฉn mannelijke collega van een ander kantoor. Hij was misnoegd over de gang van zaken in zijn eigen kantoor en ging zwaar te keer over een aantal collega’s. Op een gegeven moment had hij het over een jonge, vrouwelijke collega waar hij het niet zo op heeft… Dat kan en is volkomen normaal, ik ben ook niet de allerbeste vrienden met iedereen, maar…

Toen hij haar benoemde, en ik citeer letterlijk en vergeef me voor het taalgebruik, “die met die dikke tetten”…. toen draaide mijn maag wel even om… 

Respect? Hoe kan je nu rechtvaardigen dat je een collega zo beschrijft? Ik zeg toch ook niet van een mannelijke collega “die met die kleine l*l”? Dat zou net hetzelfde zijn. 

Ik was geraakt, in de plaats van de collega waar het over ging. Heb hem gezegd dat hij dit niet kon maken, maar hij ziet er geen graten in. Ik denk dat de eigenschap “integriteit” niet in zijn persoon aanwezig is. 

Moeilijk, en het zal heus vaker gebeuren, maar kunnen we nu niet een beetje beschaafd met elkaar omgaan? 

39 gedachtes over “Integriteit

  1. Beschaafd met elkaar omgaan is het aller minste dat van iedereen kan verwacht worden, is mijn mening. Intimiderende opmerkingen geven is een teken van zwakte, en is nergens goed voor of kan nooit worden goedgepraat. Zeker niet als het de seksuele toer op gaat. Niemand heeft zijn of haar eigen lichaam gekozen. Heeft een dame een opvallend grote boezem, of heeft een man een micro geslachtsdeel, ze hebben dit niet kunnen kiezen bij onze Schepper en kunnen er ook niets aan doen.
    Zelf zit ik afgezadeld ๐Ÿ™‚ met een kapsel dat mijn schedel zo goed als verlaten heeft. Soms krijg ik hier ook een opmerking over, en maak mezelf er vanaf met een grapje, maar eigenlijk had ik ook liever een vol kapsel gehad,…
    Als ik zo’n opmerking hoor zal ik de persoon in kwestie altijd op zijn plaats zetten. Maak ik mezelf hiermee onsympathiek, dan is het maar zo…

    Liked by 1 persoon

  2. Erg he. Ik verschiet er nog zo vaak van hoeveel machogedrag er wordt vertoond in onze zogezegd “beschaafde” maatschappij. En als je daar als vrouw op durft te reageren wordt je uitgescholden voor femi-nazi of een van die andere domme woorden die ze daarvoor verzonnen hebben. Om te huilen. We moeten daar echt tegenin blijven gaan, vrouwen zowel als mannen.

    Liked by 1 persoon

  3. Je hebt groot gelijk dat je dit niet zomaar liet passeren. Zo’n dingen zeg je gewoon niet. Het getuigt alleszins van een gebrek aan respect en aan niveau!

    Like

      1. Wat jammer :-(. Soms is het moeilijk om zo’n dingen aan te kaarten op de werkvloer, maar toch, ik zou je zeker bijgetreden hebben. Je kan jezelf alleszins niets verwijten.

        Like

  4. niettegenstaande je moeilijk kan opmerken of een man een kleine l***l heeft, ben ik het volledig met je eens. Mensen beoordelen of bespreken met fysieke kenmerken is iets wat ik al vanaf mijn jeugd erg heb veroordeeld. Zoals altijd handelt dit over een gebrek aan respect.
    Mensen zouden eigenlijk allemaal een cursus assertiviteit moeten volgen om zo’n gedrag te counteren. Iets waar ikzelf in de loop der jaren ook veel beter in geworden ben dan vroeger toen ik nog school liep (en waar ik ook wel gepest werd met m’n slungelachtig mager lichaam).

    Like

  5. Ik kreeg ooit op Valentijnsdag een mailtje van een onbekende op het werk. Het begon aardig maar daarna werd het zo vulgair en ik dacht wie zou mij zo’n mailtje sturen. Ik kan echt tegen een grapje maar niet als het platvloers en denigrerend word. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het van een mannelijke collega kwam, ik er op hoge poten naartoe. Wat bleek hij en nog wat collega’s dachten om mij een valentijnsmailtje te sturen, en wat ik al zei het begon netjes maar toen gingen al die mannen zich er mee bemoeien en lachen en het kwaad was geschied. Ik heb er geen werk van gemaakt, wel merkte mijn leidinggevende dat ik ontdaan was, en ik vertelde over het mailtje. Hij zei ik hoef niet te weten wat er in stond want als jij zo reageert moet het wel ernstig zijn. Ik wilde er geen werk van maken, ze waren normaal heel aardig, maar ik heb heel lang niet meer mezelf durven zijn. Uit angst dat ze het aanstootgevend vonden.

    Like

  6. Ik kan wel wat grove mannelijke humor verdragen en zit zelf niet om een grapje hier en daar verlegen. Maar als je mensen persoonlijk gaat aanvallen en veroordelen, dan gaat het niet meer om humor. Heel chic van jou dat je er iets van gezegd hebt. Ik weet niet of ik dat zou durven. Ik heb gelukkig zelf nog nooit iets dergelijks meegemaakt. Misschien omdat ik mannen soms echt ad rem van antwoord kan dienen, dat ze niet durven ๐Ÿ™‚ Maar ik denk dat ik toch te onzeker ben om mezelf of een ander te verdedigen tegenover mensen die ik niet zo goed ken. Ik hoop dat ik nooit hoef te ontdekken of ik het kan of niet.

    Like

    1. Wat mezelf betreft ben ik net als jij…
      Ik voel wel aan wanneer het “erover” is en ben niet op mijn mondje gevallen…. Ik was zo perplex in dat meisje haar plaats en het ergste is dat ze niet weet wat hij van haar zegt!

      Like

  7. Ik treed je mening volmondig bij. Er is een tijd geweest dat ik dacht: ze zouden hier toch beter eens een cursus ‘Sterren op de werkvloer’ mogen geven.
    Heden werk ik al jaren alleen. Zulks is, geloof me, een ongelooflijke zaligheid. En contact met mensen – klanten, in dit geval – heb ik nog steeds plenty. ๐Ÿ˜‰

    Like

  8. in onze sector werken voornamelijk vrouwen, ik heb weinig te maken met haantjesgedrag, cool dat je reageerde. Ik merk dat iets melden op een rustige manier en met een gevoel erbij verwoorden vaak indruk maakt zoals “ik vind het niet fijn dat je zoiets zegt of ik voel me niet goed bij deze uitspraak”, misschien gaan ze er lacherig op reageren, dat wel, maar het stemt wel tot nadenken hoop ik….

    Like

  9. Groot gelijk om meteen te reageren. Alsjeblief sรจg.. een beetje respect voor elkaar is toch echt niet te veel gevraagd. Sommige mensen kunnen toch zo boers zijn. Maar meestal zijn ze dan zelf de eerste om te gaan steigeren mochten ze zelf een keer respectloos behandeld worden.

    Ik heb altijd gewerkt in een mannenwereld. Maar ik moet toegeven, dat ik altijd met respect behandeld werd. Misschien omdat ik steeds de enige vrouw was?

    Liked by 1 persoon

  10. Wat erg!! Echt niet normaal. Hoe respectloos dit is.
    Ik vind het niet kunnen.
    Goed dat je er wat van gezegd hebt.
    Wie weet gaat hij op een later tijdstip hier wel over nadenken…

    Hoop ik…

    Like

      1. Ja…. Zit in mij… Om te geloven dat er in elk mens ook een goede kant zit… En dat ze uiteindelijk zelf reflectie gaan toepassen…
        Ik weet dat het ijdele hoop kan zijn..,
        Maar ik houd mij er graag aan vast..

        Liked by 1 persoon

  11. Mooi van jou dat je het zo voor je collega opgenomen hebt! Het zegt natuurlijk heel veel over de persoon die de opmerking maakte… En het is inderdaad zo zoals Jaixy zegt, laten we hopen dat die persoon er nog gaat over nadenken…

    Liked by 1 persoon

  12. Ik heb ook zo’n collega die vroeger last had van mijn borsten… nochtans zijn ze niet klein of te groot (en dan nog!!)… maar toch had hij er last van… na een aantal keren hem op zijn plaats gezet te hebben, is het gelukkig vanzelf overgegaan.

    Like

  13. Zo heb ik dat nog niet zo lang geleden ook gehad, toen ik nog de voedselpakketten thuis bezorgd kreeg, de bezorger zag mij wel zitten, had ik niet door, en hij was loodgieter, mijn wc liep constant door en ik vroeg hem om advies, hij wilde het zelf wel oplossen als…

    Nou… heb hem direct aan gegeven, ik ben ook mondig genoeg, maar ik kan mij zo voorstellen vrouwen die alleen staand zijn, zo’n bezorger over de vloer krijgen, en dan intimideren en dat je als vrouw dan denkt dat je weinig kunt want hij levert wel je voedsel…. er was ook bewijs, smsjes namelijk, en hij is direct uit zijn functie gezet als vrijwilliger, bye bye…

    Echt hoor, sommige mensen. ๐Ÿ˜ฆ

    X

    Like

Geef een reactie

