Het is voorbij, over en uit…

  
Papa,

Het valt me al langer moeilijk je nog zo te noemen, dit zal de laatste keer zijn.

Het begon allemaal een jaar of 22 geleden toen jij en onze stiefmoeder weigerde om onze kinderen af en toe (echt sporadisch) op te vangen. Uiteraard kwamen we er al snel genoeg achter dat jullie dat wel deden voor de kinderen van je nieuwe vrouw.

De eerste, echte barsten zijn toen ontstaan. Ik begreep het niet…

Ik begrijp het nog steeds niet…

Ik begrijp nog steeds niet waarom je besliste om je 2 kinderen zo in de steek te laten toen mama stierf…

Maar onze relatie kabbelde toch verder. Nu besef ik dat ik je véél te lang krediet gegeven heb. Waarschijnlijk om de “lieve vrede” te bewaren, of om onze kroost toch een bompa te gunnen.

Ze hebben nooit iets aan hun bompa gehad, nooit…

Mama had zich waarschijnlijk al 20  keren ongeduldig in haar graf omgedraaid. 

Een maand of 7 geleden beslisten B en ik om een stilte in te lassen. Omdat je, zoals altijd, alleen maar met jezelf bezig was. Interesse voor de woonst van je kleindochter=nihil, voor de job van Jongste=nihil, voor de examens van Middelste=nihil… Het deed ons nog maar eens pijn. Aangezien je van het ouderwetse gedacht bent dat ouders nooit naar hun kinderen moeten gaan of bellen, bleef het stil… 

Tot na Nieuwjaar…

Toen vond je het niet kunnen dat we niks hadden laten horen. Je wilde aan de telefoon toch maar eens horen waarom we niet geweest waren. Dat heb ik geweigerd… Ik besliste samen met B (waar ik zoveel steun aan heb), om de moeite te doen om het persoonlijk te komen bespreken.

Gisteren viel het verdict…

Eigenlijk had ik het van tevoren kunnen weten… 

Jij kan en hebt nooit iets verkeerd gedaan. Dom… 

We hebben geprobeerd, geprobeerd uit te leggen dat een relatie, dewelke dan ook, van 2 kanten moet komen. Je bent voor geen rede vatbaar, kan alleen maar de hele tijd zeggen “en ik dan…”.

Onwrikbaar, ongenaakbaar, zelfs bij de tranen van je vrouw, die het eigenlijk wel echt erg vindt. Ze heeft zoveel verdriet gehad toen haar zoon 12 jaar geleden stierf. Nu ga je ook ons afpakken van haar.

Waarom??? 

Omdat je de meest egocentrische mens bent die we ooit zijn tegengekomen. 

Hier houdt het op.

Ik neem afscheid van je met de woorden van gisterenavond…

Ik hoop dat je gelukkig wordt…

Alleen…

Dag papa.

74 gedachtes over “Het is voorbij, over en uit…

  1. Ondanks dat het in de lucht zat is het nu definitief.
    Maar dat is zijn verlies.
    Jij heb hem allang verloren… Toen je moeder overleed, raakte je ook je vader kwijt. Alleen het verdrietige is dat hij nog fysiek op deze aardkloot rondloopt.
    En je moeder alleen nog in je hart.
    Dikke knuffel!!
    Het ligt echt niet aan jou meis!!! Twijfel daar nooit aan!! 😘

    Liked by 1 persoon

    1. Ik probeer het nu vooral als gemiste kans voor hem te zien, we laten het los, als gezin…
      Ik las bij jou ook dergelijke verhalen, heb gisteren je blog van wat langer geleden gelezen… Pfff… Respect voor je hoor! X

      Like

  2. Wat is dat toch met sommige mensen? Waarom weigeren zij in te zien wat zij anderen aandoen? En wat hopen zij met hun gedrag te begrijpen? Daar zullen wij – vrees ik – nooit achter komen. Sterkte.

    Liked by 1 persoon

  3. Oef, herkenning (schoonvader). Heel spijtig, maar goed dat je dit nu besloten hebt. Hij heeft duidelijk gemaakt hoeveel hij om jullie geeft…

    Veel sterkte, ik hoop dat jullie het nu los kunnen laten. Een prettig leven hebben zonder hem.

    Erg sterk geschreven!

    Like

  4. Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen, onbegrijpelijk dat je als vader zo in het leven staat. Dat wil daarom niet zeggen dat het voor jou gemakkelijk is om te doen, dat afstand nemen. Veel sterkte gewenst! En geniet maar volop van de mooie momenten met de mensen die je wel een warm hart toedragen.

    Liked by 2 people

  5. Ik weet niet wat er allemaal aan vooraf gegaan is. Daarvoor lees ik je blog nog niet lang genoeg. Maar als ik er tijd voor vind, ga ik je hele blog een keer lezen.
    Ik vind het zo erg voor je. En uiteraard voor je kinderen ook.

    Liked by 1 persoon

      1. Misschien zet het hem aan het denken, in samenhang met wat je over zijn vrouw zegt zóu het nog kunnen dat zij op hem in praat.
        De tijd zal het leren!

        Like

      2. Het is een zeer lang verhaal, te lang om neer te pennen.
        Haar treft in het hele verhaal ook zeker schuld… Omdat ze haar eigen kinderen en kleinkinderen altijd heeft voorgetrokken in het verhaal van het overlijden van mijn moeder…
        Ze is zelf moeder en zou beter moeten weten!

        Like

      3. Ja natuurlijk, maar uit wat je schrijft lijkt zij van het leven toch wel iéts geleerd te hebben en misschien wel te begrijpen wat er fout gegaan is en ook dat dát niet goedgemaakt kan worden. Maar soms is een nieuw begin wél mogelijk wanneer men wéét wat er fout ging Maar je hebt gelijk dat jhe er niet op rekent.
        Hersteld kan dat nooit meer worden maar .

        Like

  6. Wat triest… Maar sterk dat je de beslissing hebt genomen. Als ik je hier zo lees…: je hebt een warm liefdevol gezin. Als hij daar geen deel van wil uitmaken, is dat vooral voor hem erg jammer.

    Like

  7. De moeilijkste mensen zijn vaak het minste in staat om hun eigen aandeel in te zien. Ik doe zelf ook bepaalde mensen systematisch tekort, wordt me telkens opnieuw gezegd, maar van afscheid is nog geen sprake. Van afstand wel… Courage, want hoe goed je ook weet dat je de best mogelijke weg bewandelt, als er ouders in het spel zijn doet het toch pijn.

    Like

  8. Jeetje ik heb het met een brok in mijn keel gelezen. Ik kan het niet begrijpen, dat een vader zijn eigen vlees en bloed zo laat stikken. Ik vind dat je een dappere beslissing hebt genomen, hoeveel pijn het je ook doet. Maar valse hoop houden is veel pijnlijker… Gelukkig dat je zo’n fijne man hebt! Jullie liefde voor elkaar en jullie gezin spat van jullie blogs af… Gelukkig lijk je niet op je vader!!

    Like

  9. Ik ken je al een tijdje van lezen lezen :), maar begin je wat te doorgronden. Leuke bijwerking van het bloggen.
    Jullie hebben, om menen te hebben, een knoop doorgehakt. Toch ligt het niet in je karakter hem helemaal los te laten. Zijn negeren van jullie en jullie kinderen is absoluut niet wat je van een vader en een opa zou verwachten. Meer nog, het is beschamend. Zeker nu hij op de vooravond staat van wat wel eens zijn laatste levensjaren zouden kunnen zijn. De dag komt dat hij hulpbehoevend wordt, blijkbaar staat hij hier niet bij stil.
    De dag komt dat hij jullie contacteert. Dat hij hopelijk zijn ‘fout’ inziet. Dat hij misschien te koppig zal zijn om zich te excuseren (geloof me: er zijn er nog van zijn generatie die liever hun handen zouden afhakken dan zich te excuseren), maar aan zijn handelingen of spreken zul je ervaren dat hij spijt heeft.
    Ik zou geen afscheid van het leven kunnen nemen in de gedachte dat ik in onmin leef met mijn eigen vlees en bloed…
    Hij komt vanzelf weer naar jullie toe. Wedden voor een bruine Leffe van het vat??

    Like

    1. Het is nu te ver gegaan, je zou hem moeten kennen… Het groot probleem met mijn vader is, is dat hij niet in staat is om empatisch te reageren! Daar gaat hij nooit in veranderen, ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo egocentrisch is, ik heb spijt dat ik het gesprek niet opgenomen heb, zo ongeloofwaardig is het als ik het vertel 😦

      Like

  10. Veel gevoelens bij het lezen van je logje… Herkenbaarheid. Spijt voor jou. Maar ook opluchting: ik ben niet de enige die zo’n beslissing moest nemen. Ik wou dat ik kon doen zoals de aalmoezenier die Ferre zal dopen zaterdag bij mij deed toen ik bij hem langs ging om de viering te bespreken. Hij kent de situatie met m’n ouders. Toen ik het er met hem over had, legde hij z’n hand op m’n arm en zei: ‘Kirby, ik versta jij. Het is goed dat je je grens hebt getrokken.’ En echt… Dat deed me zo’n deugd! Dat simpele gebaar & dat ene zinnetje. Het was de eerste keer in drie jaar en half dat iemand dat zo tegen me zei.

    Like

      1. Wat de aalmoezenier ook zei: ‘Je vader is een bodemloos vat. Je kan er eindeloos veel energie in blijven steken, maar er zal altijd iets zijn met hem. Op een keer is je energie op en moet je voor jezelf en je eigen gezin kiezen.’ Ik kon het niet beter verwoorden… Hij kon zo perfect verwoorden wat ik al die tijd al voel. Ik denk dat je bij jou vader ook de vergelijking met het bodemloos vat kunt maken…

        Like

  11. Ik vind het dapper van je dat je die beslissing genomen hebt. Onbegrijpelijk dat een vader zijn kinderen zo kan behandelen. Jij lijkt een heel leuk en warm gezin te hebben en dat is iets dat hij waarschijnlijk niet kent. Veel sterkte!

    Liked by 1 persoon

  12. Wat moeilijk… Dat gaat niet in je koude kleren zitten (of hoe zeggen ze dat?)…
    Het gegeven is me zeker niet vreemd, alleen ben ik nog niet zo moedig als jij om er ook effectief de stekker uit te trekken. Misschien moet ik eerst nog wat ‘groeien’ 😉

    Liked by 1 persoon

  13. oh het is alsof ik het verhaal van mijn man lees, die heeft zijn vader nu ook losgelaten; En het verhaal met je kinderen herken ik zelf dan weer met mijn ex en ‘onze’ kinderen nooit naar omgekeken wat een verdriet

    Like

  14. Dag lieve Mrs.

    Weet dat ik deze blog met kippenvel gelezen heb. Het is heel herkenbaar. Gelukkig niet in mijn eigen familie. Wat ben ik wat dit betreft toch een gelukkig iemand.
    Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat jij niet gelukkig bent hoor.

    Ik kan je alleen maar meer waarderen dat je de moed hebt gehad om er een streep onder te trekken. Ook al gaat het om jouw vader, in se ben ik nu woedend op die man. Typisch voorbeeld van een egoïstisch iemand.
    Hij verdient jouw aandacht niet eens meer,

    Gelukkig had je zo’n lieve mama. Maakt toch ergens veel goed, hoop ik.

    Je hebt gelijk dat je gaat voor jouw eigen gezin, en is werkelijk prachtig dat Mr. B jou zo steunt.

    Zie het mss nu als een nieuwe start. Je hebt nog een prachtige toekomst.

    En he, hallo, wat kan er nu nog beter om te weten dat jij en Mr. B ECHT gezorgd hebben voor jullie kinderen en dit nog altijd doen? En straks nog een kleinkindje 😀.

    Hoop dat je nu rust vindt. De man die je ooit papa noemde is het zeker niet waard om over te treuren.

    Ik weet dat je altijd recht uit jouw hart blogt, en ik twijfel er geen moment aan dat jouw vader verkeerde keuzes gemaakt heeft, al zal hij dat zelf nooit toegeven. Typisch.

    Wens je tonnen geluk toe.

    Veel liefs!

    Mijn reactie is mss een beetje cru, maar ik sta achter elk woord.

    Liked by 2 people

  15. GROOT gelijk. Iemand die alleen met zichzelf bezig is, is jullie niet waard. Verstandige keuze. Ik heb zelf ook gebroken met mijn vader en weet dat zulke ingrijpende beslissingen niet over één nacht ijs genomen worden en veel pijn hebben gedaan. Het er naartoe groeien, de teleurstellingen steeds.
    Sterkte xx

    Liked by 1 persoon

  16. het is echt triest van je vader dat hij jullie zo laat schieten.
    Maar van jullie kant begrijpelijk dat jullie er geen energie meer willen in steken.
    Hou die maar voor jullie eigen gezin, en vrienden… 😉

    Liked by 1 persoon

  17. Phoe, hard. En moedig van je! En helaas ook een beetje herkenbaar. Ik kan als kleinkind in een dergelijk situatie zeggen dat zoiets meer mensen treft dan zou mogen. Het doet zoveel pijn als je eigen oma/opa niet naar je omkijkt. En jouw kinderen zullen dat wsl ook zo aangevoeld hebben. Ik ben blij dat je die beslissing durfde te nemen voor jezelf en voor hen. Echt chapeau!

    Like

  18. Doet mij denken aan enkele jaren geleden… al 3 jaar hoor of zie ik mijn moeder niet… en het was het beste wat mij kon overkomen.
    Geen verdriet, geen gemis… enkel maar een grote last die van mijn schouders viel… heel bevrijdend ook! Eindelijk kon ik op mijn 31e mezelf zijn…

    Like

  19. Ik vertel net bij iemand anders over wel of geen kinderen nemen, en hoe het kan verlopen tussen een ouder en een kind, dat ik het ook gezien heb, in grote gezinnen, kleine gezinnen. Dat men afscheid neemt van elkaar, en het beeld wat je kent totaal en compleet verdwijnt…..

    Wat zeker waar is, is dat het van twee kanten moet komen, zo niet, dan niet. Ik ben wat dit betreft misschien ook hard geworden, maar dan gelukkig, echt heel gelukkig, buiten de familie om. Zover gaat het nog goed, en ik hoop dat het zo blijft.

    En jij, dit is echt het beste, het geeft je alleen maar stress en je verdient beter. het doet pijn, maar uiteindelijk…. Zijn verlies las ik al, en zo is dat ook!

    X

    Like

  20. oh jee, ik heb blijkbaar veel gemist tijdens mijn kalmere blogleesperiode….
    Goed dat je knopen hebt doorgehakt, tegelijkertijd neemt het de pijn niet weg denk ik.
    Best dat je kan steunen op Mr. B.

    Liked by 1 persoon

  21. Ik kan je beslissing begrijpen. Het put je ongelooflijk uit als het telkens van één kant moet komen. Jammer dat de kans klein is dat hij zijn eigen tekortkomingen ooit zal inzien, laat staan dat hij er iets mee zou doen als hij toch tot inzicht zou komen. Vaak worden mensen milder bij het ouder worden, zoals mijn schoonvader, maar sommigen veranderen nooit. En net als jij, vermoed ik dat je vader tot de tweede categorie behoort.

    Like

  22. En weer die herkenning. Ben nu 18 maanden thuis na een burn-out en al die tijd niets van mijn vader gehoord. Niet interessant natuurlijk als je dochter er even onderdoor zit. Streelt je ego niet. De voorbije maanden heb ik veel gelezen over narcisme en de schellen vielen me van de ogen. Dat is het. Dat verklaart alles … waarom we nooit welkom waren met onze vijf kinderen. Waarom onze gehandicapte zoon telkens ‘vergeten’ wordt. … Ik heb ook een stilte ingelast en dat doet me goed. Maar als je zelf kinderen hebt, snap je toch niet dat je vader zo kan doen, hé.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

