Geschokt

  

Maar mama, dat gebeurt elk weekend hoor. Erg voor de security, maar al goed dat ze er zijn”.

Dat was het antwoord van Jongste toen ik vanmorgen geschokt reageerde op een filmpje dat hij me liet zien van GVA. Een jongen werd met Kerst genadeloos in elkaar geslagen, op zijn hoofd, hier aan een bekende discotheek…

De omstaanders stonden er letterlijk om en keken ernaar. Filmen, daar is tijd en aandacht voor, een helpende hand uitsteken????? Ho maar…. 

Nochtans ben ik er vrij zeker van dat 25 omstaanders heus wel 3 jongeren in bedwang kunnen houden…

Geschokt was ik…

Ik weet het wel, het heeft altijd bestaan, vechtpartijen op een fuif… Ik ben ook jong geweest :), en moest ook af en toe een zak diepvrieserwtjes tegen het blauwe oog van mijn broer houden. Maar het was toch van een ander kaliber…. Toen ging het nog om, en verbeter me als ik het fout heb, een robbertje worstelen als de een de ander zijn lief had “binnen gedaan”. Hield je daar een blauw oog aan over of een gekneusde vuist? Zeker wel…

Maar ik blijf geschokt…

Geschokt omdat “men” het nu fijn vindt om mensen letterlijk dood te trappen…

Geschokt omdat het “zomaar” gebeurt… Tenminste, dat komen mijn kinderen vertellen. Maar niet alleen mijn kinderen, je leest en hoort het zo dikwijls. Oh wee als je per ongeluk iemand aanraakt als je moet passeren. Of als je een trui aanhebt in een kleur die iemand niet mooi vindt, nog erger, van een bepaald merk, dat schijnt ook agressie op te wekken. 

Geschokt omdat er op een chirofuif ineens een hele bende opgetrommeld wordt uit Antwerpen om een aantal plaatselijke jongeren het ziekenhuis in te timmeren. Om een jongen, echt zomaar is uit het onderzoek gebleken, uit Rijkevorsel een mes in zijn lijf te komen steken… met de dood tot gevolg… 

Ik ben geschokt… Weet ook niet waarom het nu zo ineens naar boven komt. Het raakt me immers altijd als ik het hoor of zie.

Wat me misschien het meest raakt, is dat mensen elkaar niet meer durven helpen. En ik begrijp het wel hoor, je loopt een enorm risico zelf het ziekenhuis mee in te gaan… Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik alleen getuige was van een vechtpartij… ik wil ook niet “heiliger zijn dan de paus”. En ik wil mijn kinderen absoluut nog geen wees maken.

Maar als ik beelden zie van een groep van minstens 25 mensen die staan te kijken en te filmen, dan krijg ik koude rillingen… 

Dan ben ik geschokt…

  



64 gedachtes over “Geschokt

  1. Ik heb het meegemaakt. Zomaar in elkaar geslagen worden in Brugge. We waren begin twintig. Drie jongens, en drie meiden. We zaten gewoon een patatje te eten voor de kerk op het grote plein toen er een stuk of wat jongens met brommertjes expres tegen onze voeten gingen rijden. Expres. We wisten eerst niet dat ze met een man of 25 waren, en gewoon op zoek waren naar ruzie, dus we zeiden er wat van. ‘Die normaal’ zoiets. Binnen no-time waren we in een nachtmerrie beland. Nico lag op gegeven moment bewusteloos op de grond en ik hing met mijn lijf over zijn hoofd om het te beschermen, ze bleven gewoon doortrappen. En niemand greep in, terwijl er een hele grote kring mensen stond te kijken. Pas toen de politie en ambulance arriveerde hield het op. Ik kwam er nog redelijk van af met blauwe plekken schaafwonden en vreselijke spierpijn later, maar Nico moest in het ziekenhuis blijven. Mijn ex zag ook bont en blauw en zijn neus moest worden gezet.
    Dit was in ’92 of ’93, maar iedere keer als ik een verhaal hoor zoals jij het hierboven geschreven hebt, komt het weer terug. De beelden. En de angst.
    Vreselijk.

    Like

    1. Dat dit je herinnering aan Brugge moet zijn vind ik vreselijk. Het gebeuren an sich ook natuurlijk. Potverdikke, ik wist niet dat zo’n krapuul in onze stad rondhangt/hing. De volgende keer bel je Thomas Pannenkoek en kom ik jullie verdedigen met mijn deegrol!

      Liked by 1 persoon

  2. a) Naar verluidt zouden jongeren die geweld plegen zich veelal superieur voelen. Ze jagen in de eerste plaats hun eigen belangen of verlangens na en laten zich door niemand iets in de weg leggen. Opmerkingen van anderen, of hun daadwerkelijk verzet, roept dan ook onevenredig grote woede op. Hoe pregnanter het gevoel van eigenwaarde is, des te eerder spat de zeepbel uit elkaar.
    Vandaar dat jongeren met een groot maar kwetsbaar ego bij de minste aanleiding tot agressie overgaan. Dit vormt een voorname achtergrond van het verschijnsel dat sinds een aantal jaren als zinloos geweld wordt aangeduid.
    In de media wordt dit gedrag vaak met het uitgaansleven in verband gebracht, maar het doet zich zeker zo vaak voor onder automobilisten, op stations en in de openbare ruimte. Dat zijn bij uitstek gelegenheden waar het gedrag, de blik of alleen al de aanwezigheid van anderen als hinderlijk ervaren wordt. Het zijn tevens gelegenheden waar de eigen bewegingsvrijheid het sterkst ontwikkeld is.
    Met andere woorden: ik meen dat de neiging tot assertief, respectievelijk agressief gedrag de afgelopen decennia bij alle burgers toegenomen is, en dat dit bij jongeren op een verhevigde manier tot uiting komt.

    b) Geweld wordt meer gemediatiseerd dan vroeger.

    Liked by 1 persoon

  3. Inderdaad, ik denk dat er vroeger even veel (of misschien zelfs méér) geweld was dan nu, maar dat het onder de radar bleef. Niemand zei er iets van. Toen ik jong was, kende ik het woord racisme niet eens.
    Geweld beperkt zich voor mij inderdaad ook met elke week een vechtpartij in de zaal waar ik uitging, voor ons altijd het einde en het teken om naar huis te gaan. Ik snap er nog steeds niks van.

    Like

  4. Omdat dit soort tuig kickt op filmpjes van hun “heldendaden” verspreiden zijn de verspreiders daarvan óók fout bezig. Ik wil dát soort rotzooi niét zien en zal het nooit downloaden, niémand zou die zooi moeten willen verspreiden om de “helden” status niet te voeden. Nou ja de politie zou het moéten gebruiken.
    Ik ben zelf trouwens wél eens tussen wat knullen gestapt die 2 meisjes niet netjes behandelden, ze waren nogal verbouwereerd. Ik zou het wéér doen want ik wil niet leven in zo’n wereld waarin mensen elkaar in de steek laten. En je kunt altijd andere omstanders motiveren om óók iets te doen

    Like

      1. Slechte zaak, ik kijk de krant niet online dus dan kom ik dat gelukkig niet tegen. Die geweldspiraal gaat op deze manier helemaal de verkeerde kant op, en áls de politie ingrijpt bemoeit het publiek zich er ineens wél mee maar dan tégen de politie, het zal je kind maar zijn die z’n werk zo moet doen.

        Like

  5. Goed dat je hier aandacht aan besteed. Erg heftig wat er gebeurt en helaas lijkt het te blijven gebeuren. Het schijnt dat je specifieke mensen opdrachten moet geven om te helpen. Dus niet bel de politie, maar jij met die rode jas en gele pet bel de politie. Dan maak je diegene specifiek verantwoordelijk ofzo en andere mensen vinden het dan asociaal als die persoon het toch niet doet (al doen ze zelf ook niks). Maar ja, probeer daar maar aan te denken terwijl je (of je vriend(in)) in elkaar geschopt wordt…

    Like

  6. Bizar!! Deze vorm van geweld… Ik weet dat het vroeger ook zo was. Een jongen uit mijn vriendengroep vroeger had ook altijd ruzie en moest altijd vechten… Ik ging niet eens meer mee als hij mee uitging. Omdat ik het haat…. Dat zinloos schoppen en slaan…..
    Soms zelfs met de dood tot gevolg….

    Waarom is dat nou zo leuk??
    Maar ja… Dat denk ik ook van oorlog en ander geweld…

    Like

  7. Deze namiddag hoorde ik op de radio een oproep dat de politie zowel getuigen als slachtoffer zoeken van dit zinloos geweld.
    Zelf voel ik mij gelukzak dat ik zoiets nooit heb moeten ervaren, hoewel het verhaal van Narda, in mijn eigen stad, me erg choqueert. Welke primaten zijn sommigen toch geworden om op die manier tewerk te gaan? Geweld lost niets op, integendeel.
    Ik ben beschaamd in de mensheid!

    Liked by 1 persoon

  8. Het is verschrikkelijk hoe het er tegenwoordig aan toe gaat. Ik ken helaas ook genoeg verhalen. Buurjongen kreeg ruzie en voor hij het weet had hij een mes tussen zijn ribben om maar even een voorbeeld te noemen. Dat is ook wel waarom ik zelf het ook lastig vind om iets te doen op zo’n moment. Je weet nooit of iemand een mes of pistool op zak heeft. Dat gebeurt hier regelmatig namelijk. Vaak is er ook wel alcohol of drugs in het spel trouwens.

    Liked by 1 persoon

  9. Geweld zal wel van alle tijden zijn, maar het feit dat het nu in een paar klikken de wereld rond getoond moet worden is al net zo erg !
    En dan zien we alleen nog maar het geweld op openbaar domein. Zwijg stil over dat tussen 4 muren …

    Like

  10. vroeger dronk men wel eens een pintje teveel op een fuif en dan begon men wel eens te trekken en te duwen. Nu drinkt men sterke drank en tussendoor slikt met drugs. Dit geeft tot gevolg dat men nu nog rapper door het lint gaat en veel agressiever wordt. Zo heb ik het afgelopen weekend met een jongere gesproken die nadat hij een fles elexier soldaat gemaakt had er met de bromfiets op uit getrokken is en onderweg ruzie gekregen heeft met vijf onbekende jongeren die hij één voor één bewusteloos geslagen heeft omdat ze zijn baby dochter zouden beledigd hebben. Drank en drugs zijn slechte raadgevers voor vele mensen.

    Liked by 1 persoon

  11. Geweld gebruiken.. Het is altijd walgelijk. Ik kijk geen nieuws meer en verwijder alles van internet/facebook wat met leed of geweld te maken heeft. Iedere keer raakt het me als ik het voorbij zie komen. Beelden van meiden die elkaar in elkaar trappen, waarbij de jongens filmen en lachen. Ik begrijp geweld niet. Ooit stond ik op de verkeerde plek terwijl er naast mij iemand met een riem werd geslagen. Zo blij dat een jongen mij optilde en mij over de bar heen tilde om me in veiligheid te brengen. Bah. Ik haat geweld.

    Like

  12. Ik las pas vanavond de online krant en ik kreeg er net als jij ook koude rillingen van. Ik begrijp echt niet waarom het tegenwoordig allemaal zo agressief moet zijn. Dit is inderdaad niet even een robbertje vechten. Dit is werkelijk afschuwelijk!
    Mijn zoon maakte het ook al mee.. Gelukkig niet zijn hoofd.. maar wel zijn schouder ontwricht. Met een operatie en lange revalidatie als gevolg. Ze waren na de proclamatie met twee iets gaan drinken. Ze werden door een bende getreiterd.. Ze besloten om door te gaan om erger te voorkomen.. maar ze werden gevolgd.. en aangevallen. Machteloos natuurlijk met twee tegen een bende.
    Elk weekend ben ik bang.. bang dat er weer zoiets gaat gebeuren..

    Weet je.. vroeger zou ik zeker tussen beiden gekomen zijn. Zeker weten. Maar tegenwoordig.. ik vrees, dat ik het lef er niet meer voor zou hebben. Al zou ik wel meteen de hulpdiensten bellen..

    Like

  13. Ben niet zeker, maar onze maatschappij is te tolerant geworden wat zijn strafrecht betreft. Of strenger straffen een echte oplossing is weet ik niet, maar het mag van mij. Zowel in het verkeer als bij vechten en andere agressie.
    Nu ja, zelf ben ik zo mak als een lammetje, ik ging op school ook nooit in de kring toeschouwers staan. Ik ben er hyperallergisch voor.

    Liked by 1 persoon

  14. toen ik jong was waren er ook wel individuen die bekend waren om het feit dat ze vlug “overhit” waren als ze wat drank op hadden, maar nu doen ze het blijkbaar “om de fun”.
    Erin tussenkomen lijkt me niet altijd zo’n goed idee, en met mijn tenger lijf maak ik ook niet erg indruk vrees ik.
    Jammer dat zo’n dingen gebeuren, ik ben dan al blij dat ik in een klein provinciestadje woon… 😉

    Like

  15. In de jaren 80, ging ik met een vaste vriendinnenploeg naar een kleine disco die alleen op vrijdag en zaterdag open was, intiem ook vooral, met het gevolg dat het moest sluiten omdat de barkrukken om onze oren vlogen, ja echt waar. We schrokken er zo van, omdat wij toevallig net ook in die hoek zaten en toen, werden wij dames als eerste naar buiten gebonjoured om dan de vechtende barkrukken proberen tegen te houden, dat was best eng…. we zijn er ook nooit meer heen geweest, kon ook niet, want het werd direct gesloten.

    Dat filmen van nu, vind ik toch zo stom, doe iets, of ga naar buiten, bel hier 112, politie whatever, maar ga het niet stom staan te filmen, dan ben je fout bezig in mijn ogen.

    X

    Like

  16. Ik vraag me af of er zinvol geweld is. Ik denk dat het van alle tijden is. Alleen nu wordt het massaal gedeeld op social media. Ik heb het geluk dat ik er nooit bij betrokken ben geweest. En eerlijk ik zou niets anders doen dan gillen denk ik en de politie bellen als ik het zou zien.

    Like

  17. Toevallig zijn we gisteren naar de film ‘Black’ gaan kijken. Ikzelf af en toe met de ogen dicht weliswaar, omdat het niet om aan te zien was. De film ging over twee rivaliserende bendes in Brussel. Angstaanjagend en uitzichtloos…. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat enkel repressief optreden niet dé oplossing is. Na het zien van de film kwamen mijn man en ik tot de conclusie dat er o.a. veel meer moet worden ingezet op straathoekwerkers, ook ivm de toenemende radicalisering. Als je dan weet dat er subsidies wegvallen voor projecten die hangjongeren als doelgroep hebben. Triestig dat men de zinvolheid van dergelijke projecten zwaar onderschat… Men moet echt alles op alles zetten om te vermijden dat het van kwaad naar erger gaat.

    Like

  18. Gelukkig heb ik het nooit meegemaakt en mijn kinderen ook niet. En toch denk ik dat de jeugd op de een of andere manier toleranter wordt en zich niet meer voor zo’n knokkarretje laat spannen.
    Wat voor mensen het dan wel doen? Ik snap het ook niet. Als je kinderen nog naar die gelegenheden gaan zou ik me ook zorgen maken hoor..
    Sterkte! X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

