Echte vriendschap

  
Een tijdje geleden schreef ik in mijn log “where did we go wrong” over hoe het contact verwaterde tussen mij en een zeer goede vriendin…

Ik had jullie beloofd, als ik de moed vond om mijn stoute schoenen aan te trekken, om er verslag van uit te brengen.

Zo gezegd, zo gedaan….

Na lang en breed met B over de situatie gepraat te hebben, het waren immers ook vrienden voor hem, vonden we het toch beter om “het” gewoon te weten. Een mail werd opgesteld met de vraag waarom, sinds wij ze de laatste 2 keer hadden uitgenodigd, we niks meer van hen hoorden. Het antwoord was ontnuchterend, “jullie zijn al even uit onze gedachten…”, ze vonden blijkbaar de laatste bijeenkomst niet zo gezellig, maar achtten het niet nodig om ons dat even te zeggen..

Dus als ik na al die tijd niet gemaild had, hadden we dat nooit geweten…

Jammer, oprecht jammer…

Maar zo hoeft een vriendschap niet voor mij, voor ons.

Het heeft me doen nadenken, 2015 is voor mij wel een jaar geweest waarin ik heel veel nagedacht heb. Over vanalles en nog wat, maar vooral wat nu belangrijk, echt belangrijk is.

Mijn gezin op de 1e plaats, daar komt niks of niemand tussen! 

Familie, in de vorm van de ouders van B en mijn broer. 

En onze vrienden, echte vrienden…

Wat betekent dat dan? 

Echte vrienden, daar kan je altijd op rekenen… het maakt niet uit waarom. Het is ook niet belangrijk hoe dikwijls je ze ziet, maar je weet dat ze er altijd zijn. Meestal leer je ze echt kennen als het wat moeilijk gaat, er dan voor elkaar zijn is cruciaal. Toen B zo ziek was 2 jaar geleden, wisten we onmiddelijk op wie we zonder aarzelen konden rekenen.

Het was zo belangrijk om de mensen rond ons te hebben bij wie we onszelf konden zijn. Een luisterend oor, lieve woorden en gewoon veel warmte.

Want daar draait het gewoon altijd om… jezelf niet anders hoeven voordoen om de “lieve vrede” te bewaren. Ook als we iets niet prettig vinden of gewoon van mening verschillen, moet dat gewoon gezegd kunnen worden. En dat geldt langs 2 kanten ๐Ÿ™‚ .

We koesteren ze, onze vrienden, en laten dat ook echt zien. We krijgen er veel voor terug.

Het verhaal van de “verloren vriendschap” stopt hier, we steken onze energie in mensen die het echt waard zijn…

Ik wist niet dat in jouw ogen een wereld vol vriendschap lag…

Ik wist niet dat in jouw hart een eindeloos vertrouwen lag…

Ik wist niet dat ik in jouw handen mijn zorgen geven kon…

Ik wist niet dat je me kende en begreep…

Ik wist niet dat je mijn vriend was…

Tot… Je bent weggegaan…

  

57 gedachtes over “Echte vriendschap

  1. Heel mooie en eerlijke post. En zo herkenbaar! Ik heb de voorbije twee jaar een aantal vrienden zien verdwijnen voor allerlei redenen: elkaar opeens niet meer begrijpen zonder dat ik weet waar het verkeerd gegaan is of merken dat ik de enige ben die nog moeite doet en me dan op den duur afgewimpeld voelen. Soms hou ik dan teveel vast aan hoe het vroeger was, maar tja, mensen veranderen nu eenmaal. Ik heb inmiddels ook geleerd dat het in zo’n geval beter is om me gewoon te focussen op de mensen die er echt toe doen en die het waard zijn. Je hebt groot gelijk om je gezin en echte vrienden te koesteren!

    Like

  2. Mooie post. Goed van je dat je ze geschreven hebt. Ik ervaar dat ook regelmatig, vraag me soms af, of ik iets verkeerd heb gedaan of gezegd, maar vaak ik het gewoon zo dat anderen het tรฉ druk hebben om af te spreken. Ik kan daar nog altijd met mijn hoofd niet bij, als je รฉchte vrienden bent, dan mร ร k je toch tijd?

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi geschreven. Vergeven en verder gaan. Ik vind vrienden een moeilijk onderwerp sinds ik ziek ben. En herken dan ook wel wat je schrijft over toen mr. B ziek werd en je de echte vrienden leerde kennen. Jammergenoeg hoort daar zoveel afscheid bij dat ik daar nog niet overheen ben. Vriendschap is soms heel moeilijk.
    xโ™ก

    Liked by 1 persoon

  4. Het blijft een raar iets… Vriendschap. Vrienden komen vrienden gaan. Sommige moet je loslaten.
    Soms is dat pijnlijk en komt dat hard aan.
    Maar uiteindelijk zullen de belangrijkste mensen altijd naast je staan!

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vind het wel positief dat je het nu kan afsluiten, ook al was dat niet de bedoeling. Bij mij zijn er al veel vrienden van “in mijn leven” naar “in mijn hart” gegaan. Het heden hoeft niets af te doen aan herinneringen die het waard zijn om te koesteren. Gelukkig maar.

    Liked by 1 persoon

  6. Vrienden die jullie uit hun gedachten bannen omdat “de laatste bijeenkomst niet zo gezellig was”, kan je mijns inziens maar moeilijk vrienden noemen. Alsof vriendschap staat of valt met de kwaliteit van รฉรฉn bijeenkomst.
    Vrienden dienen de schuim van het levensbier te zijn, zeg ik altijd. En dat is, helaas, maar weinigen gegeven.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik ben er vrij makkelijk in. In de loop der jaren heb ik geleerd dat bepaalde mensen bij bepaalde fases horen. Soms groei je allebei een andere kant op en ga je verder zonder elkaar. En dat is ook prima. Geeft weer lucht voor andere zaken.
    Een enkeling blijft maar je hele leven hangen.

    Liked by 1 persoon

    1. Klopt, diegenen die zijn blijven hangen zitten diep in ons hart, en dat van die fases… iets om over na te denken! Dat was wss zo bij “de vriendin”, een fase waar onze kinderen ons wss bonden…
      ๐Ÿ™‚

      Like

  8. “Vriendschap is een droom een pakketje schroot met een dun laagje chroom” Het zal vast aan mij liggen dat vriendschappen komen en gaan. Ik geef veel en verwacht niet eens zoveel terug, maar ik ben afstandelijker geworden. Mijn gezin, ouders en broer zijn t belangrijkst.

    Liked by 1 persoon

  9. “A friend is someone who knows all your faults, but loves you anyway.”

    Het enige wat je kan doen is proberen zelf zoยดn vriend te zijn, en de mensen los te laten die jou niet je eigenheid gunnen.
    Is mij ook al overkomen hoor, dat moeten loslaten. Maar als ik dan terugkeek op de vriendschapsjaren, zag ik wel plots de tekenen aan de wand.
    Maar ik geloof nog steeds in echte vriendschap. Ik heb een stel schitterende vrienden verzameld doorheen de jaren ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

  10. Sommige mensen zijn blijkbaar je aandacht en vriendschap niet waard. Heel soms gebeurt dit en dat is dan heel jammer. Komt even hard aan maar beter dat je het weet en weer verder kunt zonder gedachten aan die mensen. Inderdaad je energie steken in echte vrienden die er voor je zijn als je ze nodig hebt, Ik heb gemerkt dat dat zelfs juist uit heel erg onverwachte hoeken kan komen! “Geliket” omdat dit logje zo ontroerend mooi geschreven is! je snapt me wel!
    Veel liefs!

    Liked by 1 persoon

  11. Moedig van jullie, om er zo rechtuit naar te vragen. Nu weten jullie waar jullie staan en hoeven jullie er niet langer nodeloos energie in te steken. Een vriendschap verliezen kan soms zo moeilijk zijn. Maar het maakt me nog zoveel dankbaarder voor mijn รฉchte vrienden. Ook al zien of horen we elkaar niet dagelijks. Of zelfs niet wekelijks. Het voelt altijd even vertrouwd als we elkaar zien. En we zijn er voor elkaar als het nodig is. Hier is mijn mening ook: don’t settle for less!

    Like

  12. Heel moedig van jullie om het te durven vragen. Zo’n antwoord was wel heel erg direct. Het wordt steeds moeilijk er moeilijk voor mij om (sommige) mensen te begrijpen. Dit is toch maar weer eens het mooiste bewijs, dat (sommige) mensen echt alleen maar aan zichzelf denken. Akelig!

    Ik ben er zeker van, dat jij een fantastische vriendin moet zijn.

    Een hartsvriendin hebben, lijkt me ook geweldig. Ooit had ik die.. in de basisschool. Daarna was ik zo teleurgesteld, doordat mijn hartsvriendinnetje gewoon mee deed met de pesters, dat ik nooit meer echt open durfde zijn tegen wie dan ook. Ik was altijd op mijn hoede..

    Geniet van jullie echte vrienden!

    Like

  13. ik vind het een vreemde vorm van vriendschap die jullie hadden met dat koppel. Waarom spraken zij jullie er niet eerder over aan? Voor mij zijn het dus absoluut geen vrienden. In elk geval geen aandacht meer waard. Je hebt er dus goed aan gedaan om er een streep onder te zetten, Mr. & Mrs.
    Ik denk nochtans dat jullie warme mensen zijn die alles voor vrienden over hebben.

    Gelukkig hebben wij een erg standvastige vriendenbende… ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

    1. Ik wil zeker niet zeggen dat wij nooit fouten maken, maar vinden wel dat dat gewoon gezegd moet kunnen worden… We waren echt wel hecht hoor, ik ging elk jaar samen met haar en de kids op vakantie… Zo zie je maar dat een vriendschap ook tijdsgebonden kan zijn! Mooie reactie, dank je!

      Liked by 1 persoon

  14. Vriendschap is ook wel een beetje “wat je ervan verwacht”. en je kunt er dus zeker te hoge verwachtingen van hebben. Bovendien speelt ook vaak mee at je in een andere levensfase ook andere behoeftes hebt.
    Maar in dit geval vind ik het antwoord dat jullie kregen toch wel onvoldoende. Als iemand vraagt wรกรกrom er geen contact meer is zou je een eerlijk antwoord moeten geven. Dit is een flauwe kul antwoord om de echte reden niet te hoeven zeggen.

    Like

  15. Mooi! En eerlijk. En raak…
    Ook hier hebben we het ervaren. Eerst door de handicap van Kleine Kadee. Mensen die wegblijven, die zelf geen contact meer opnemen, die verdomd bot reageren…
    Ik dacht dat die mensen die overbleven, echte vrienden waren.
    Vorig jaar, toen ik platlag door de bloeding tijdens de zwangerschap van Flavie was er een nieuwe wake up call… “Vrienden” die niet reageerden (niet positief en niet negatief) op onze dringende oproep voor hulp, die zelfs geen smsje stuurden om te horen hoe het met mij en vooral Flavie ging, terwijl we op intensieve lagen…
    Het heeft me toch ook de dingen in perspectief doen zetten en ons gezin staat toch ook helemaal op nummer 1 hoor!

    Liked by 2 people

  16. Nou ja… jullie waren al even uit onze gedachten, in feite weet je nu nog niets… wat is dat nou voor #%#@Q% nou goed, je weet waar jullie staan en klaar ermee! Dicht die deur en genieten van de vriendschappen die er WEL zijn, zelfs vanop een afstand die je niet eens echt kent ๐Ÿ˜‰

    Want, DANK JE WEL!!! hahaha ja in het midden van mijn drukte, kreeg ik post… ๐Ÿ˜‰ Met een grote glimlach in mijn grote drukte, maakte ik hem open, ik had visite zelfs, en zij las stiekem mee ๐Ÿ˜€ Zo leuk, en ja dat is nog een jonge blogster, die ik dit jaar heb leren kennen en dit jaar al 5x bij mij op bezoek is geweest, omdat dit kan, omdat ze bijna elke dag met de trein al langs mijn station komt, dus even uitstappen zo nu en dan is dan makkelijk, hahaha

    maar ik ben er echt heel blij mee, moet hem nog op de foto zetten, ook dat komt nog ๐Ÿ˜‰

    X

    Liked by 1 persoon

  17. Mooi blog weer hoor. Ik ben zelf iemand die niet persรฉ een vriendin heel vaak wil zien om een goede band te houden. Ik heb er vaak de energie niet voor, daarbij ben ik een heuse knurft als het om aandacht geven dmv een attentie of kaartje gaat.
    Toch heb ik -ondanks dat- gelukkig wel wat vriendinnen over.
    Eigenlijk is mijn man ook tegelijkertijd mijn allerbeste maatje. Klinkt soft, ik weet het, maar het is gewoon wel zo, net als bij jullie. Op naar een mooi 2016 Mrs Brubeck๐Ÿ˜˜

    Liked by 1 persoon

  18. weet je ik ken het gevoel wel van uit elkaar groeien en als zoiets besproken word dan is het goed en klaar. Maar is het niet zo dat als je dat niet meer kan zeggen dat je dan al geen vrienden meer bent?

    Like

Geef een reactie

