Help, mijn man is….

“EEN HOBBYKOK”

Sinds een jaar of 3 vieren we Kerst steevast bij ons thuis met onze kinderen en de ouders van B, Mr en Mrs Brubeck senior. We vinden het belangrijk op die dag ons gezin samen te hebben en van elkaar te genieten…

Lekker eten, een goed wijntje en veel kadootjes horen daar zeker bij.

We verzorgen het graag goed, als we gasten krijgen maken we met veel liefde een lekkere maaltijd. Koken heeft voor mezelf weinig geheimen, ik moest al op jonge leeftijd het roer thuis overnemen en leerde van mijn mama nog een paar lekkere recepten maken. Ik probeer afwisseling te brengen en maak geregeld iets nieuw klaar.

Nu is mijn wederhelft nooit een keukenprins geweest, integendeel :), maar de laatste tijd vindt hij het leuk om af en toe de keuken in te duiken…

Fijn hoor, aangezien hij op vrijdag soms thuis werkt, verrast hij me met een lekkere maaltijd.

Maaaaaaar…. dit weekend ging Mr B kaaskroketten maken…. Kwestie van iets lekker te serveren op Kerstdag! 

Met hulp van Dhr Jeroen Meus ging hij aan de slag, een recept voor 8 personen, ik heb een aantal keer een bezorgde blik geworpen in onze keuken… Doe me er aan denken dat ik Jeroen een mail stuur om te zeggen dat zijn recept voor 8 personen wel voor 88 personen blijkt te zijn…

  
Een rampoefening op mijn werkblad, een verschrikkelijke smosboel, maar Mr B hield koppig vol :).

  
Na 3 dozen eieren en 2 pakken paneermeel verder, gaf hij er dan toch de brui aan. Een stuk of 20 kroketten gingen de diepvries in, ik ben benieuwd hoe ze eruit gaan komen. 

  
Jaja, ik weet het… veel punten voor vorm gaat hij niet krijgen.

Na een uur te hebben gespendeerd aan het schoonmaken van de keuken, kwam er wel een heerlijk brood uit de oven, want dat kan hij echt… Dat had hij tussendoor nog even gemaakt…

De appel valt natuurlijk niet ver van de boom, na nooit de bakkerij van zijn ouders te willen overnemen, gaat hij nu ineens brood bakken…

  
  
Het moet gezegd, het is echt lekker…

Ik hoop alleen dat hij nooit aan garnaalkroketten begint :).

58 gedachtes over “Help, mijn man is….

  1. Aan de vorm van de kroketten herken je de meester (zijn vingers staan er duidelijk in…haha!). Ik heb ook wel eens aan het format gedacht ‘Help, mijn man bakt er niets van!’…maar ja, of dat nu leuk is om naar te kijken..??? πŸ˜‰

    Liked by 2 people

  2. Ik heb hier nog zo een ouderwetse krokettenmaker staan (zo een doorduwsysteem met een rijdend plateau) Als het zover is dat er garnaalkroketten moeten gemaakt worden, geef gerust een seintje. Ik breng de krokettenmaker en eet dan gewoon mee πŸ™‚
    Kaaskroketten worden vaak ook rond en plat gemaakt, volgens mij is dat goed te doen met een kleine hamburgerpers.

    Liked by 2 people

  3. Hoedje af, ik ben zowaar jaloers. Want een keukenpiet, zoals Brubeck, ben ik hoegenaamd niet en zal ik waarschijnlijk ook nooit worden. En yep, ik heb het kokerellen al menigmaal geprobeerd.
    (Het enige wat ik tamelijk goed kan maken, zijn ijsblokjes, doch dit geheel terzijde.)

    Liked by 2 people

  4. Ach de vorm is minder belangrijk, als het maar smaakt. Ik heb geen idee of een kaas kroket smakelijk is, nooit gegeten n wist zelfs niet van het bestaan.
    Zelf ben ik geen keukenprinses maar vroeger maakte ik inderdaad wel vaak zΓ©lf kroketten, alleen al omdat ik zonder zout kook. Ik herinner me dat ze erg lekker waren, toch eens zoeken of ik het recept nog kan vinden van destijds.
    Dat brood ziet er goed uit, ik zie het Henk nog niet zo bruin bakken;-)

    Like

  5. Mjammie. Mijn vent kan niet echt koken. Vind ik dan hè. Hij kijkt toe, geeft me schoudermassages en wat te drinken tussen mijn kookerijen door. Goed geregeld hoor. Maar met de kerst doen we makkelijk. Jawel. Gourmetten. Haha!

    Liked by 1 persoon

  6. Hier wordt elk weekend gekookt. Alles geniet mee. Incluis de muren. Maar hij ruimt wel op na afloop. Dus dat scheelt.
    Dat van die kroketten, zal ik voor me houden. Ik kan me de tempura nog levendig voor de geest halen nl 😦

    Liked by 1 persoon

  7. Zijn brood ziet er lekker uit (waarschijnlijk ook maar in een vorm te wurmen), maar zijn kroketten lijken op hetgeen de hond van mijn buren achterlaat :). Over de smaak kan ik niet oordelen, daarvoor moeten we eens uitgenodigd worden :).
    De ‘dagelijkse kost’ klaarmaken is aan mij wel besteed. Ik doe het graag, en ben zo’n controlefreak dat ik tijdens het koken al mijn afval en smeerboel opruim.

    Liked by 1 persoon

    1. Fout hoor… Brood echt helemaal gemaakt, ambachtelijk…zijn vader haalde hem door een mangel moest het anders zijn πŸ™‚
      En die uitnodiging; bij deze…maar komen dan hΓ©?
      Wat heb je het llefst? Kaas-of garnaalkroket?

      Like

  8. whahahahahahahaha en dan te bedenken dat dit veel makkelijker kan, in de gewenste grootte…

    Neem een groot stuk liefst vierkant stuk blok kaas, ik hou van jong belegen of zelfs belegen. Snij een plak in gewenste dikte af, niet te dik natuuurlijk, moet wel kunnen smelten.

    Neem een bord met geklutst ei, haal de kaasplak erdoorheen, neem een bord met paneermeel of bloem, haal de kaasplak daar doorheen.

    Neem een koekenpan met boter naar keuze, en bak de plak gewoon in de pan, liefst dat ie van binnen helemaal gesmolten is, en klaar is Kees? Of Mr. Brubeck πŸ˜›

    (van mijn ex man geleerd ooit, die heeft de banketbakkersschool gedaan) ahahaha

    X

    Like

  9. Meus laat het er allemaal zo simpel uitzien hΓ©! Tot je er zelf aan begint…
    Ik moet inderdaad ook zeggen: de exemplaren van Jeroentje zagen er iets beter uit πŸ˜‰
    Brood! Nog iets om uit te proberen in m’n nieuwe oventje!

    Like

Geef een reactie

