Wandelen met bomen

“Seffens die stomme kerstboom halen en binnenzetten..”

Dat waren de woorden van  Mr Brubeck vanmorgen aan de ontbijttafel. Zoals de meesten van jullie lazen in één van zijn vorige blogs, werd er dit jaar terug gekozen voor een echt exemplaar. Ik geef toe, een en ander kwam tot stand omdat Oudste haar zinnen op onze nepboom gezet had… En neen, ik had haar daar NIET toe aangezet 🙂 .

Een compromis werd gevonden, B mocht zijn gekleurde lampjes houden, die niet flikkeren voor alle duidelijkheid, en de nepboom verhuist naar Oudste.

Vanmorgen ging B met Jongste de échte boom halen. Een gehucht verder kweekt en verkoopt een koppel kerstbomen voor de democratische prijs van 9 euro… Ze worden pas uitgedaan als je ze komt halen en blijven daardoor heel lang staan zonder al te veel “af te vallen”… Niet al te veel inspanning dus om te gaan halen, misschien lukt het zelfs te voet, maar dat krijg ik heel zeker niet verkocht aan mijn lieftallige wederhelft! 

  
B in aktie…

Vroeger, toen mijn mama nog leefde, werd er ook altijd een echte kerstboom in huis gezet. Er was toen misschien zelfs nog niet echt sprake van nepbomen…. De boom werd een paar dagen voor Kerst “gehaald” en door mama en mij opgetuigd. 

Ik moet hier wel een bekentenis doen, mama en ik waren eigenlijk “dieven”. 

In mijn puberjaren werd ik een beetje mollig :), aanvankelijk vond ik dat niet echt een probleem, maar toen er aandacht voor de jongens kwam kijken moest er wel iets gebeuren.

Mama ging toen al elke avond 10 km stappen met onze Duitse Herder, “Oeta”…

  
Ik besloot met haar mee te gaan, 2 vliegen in 1 klap! De kilo’s vlogen eraf en de moeder-dochterband werd alleen maar hechter! Lange gesprekken, lachen, zwijgen… alles kon. 

Wij woonden in het landelijke Schilde, helemaal achterin, kwamen tijdens onze wandelingen geen sterveling tegen. We passeerden langs velden, bossen en weilanden met hier en daar een huis.

Waarom een kerstboom kopen als we er zoveel op onze route tegenkwamen??? Dat deden we dus een paar jaar lang. Kwamen we ergens een leuke boom tegen, dan deden we die uit en wandelden er tussen ons in mee naar huis. 

Aangezien het rond die tijd van het jaar ’s avonds donker is, ging dat perfect. Als er een auto aankwam of er passeerde een toevallige fietser of voetganger, dan werd de boom gewoon even aan de kant gesmeten om daarna gewoon tussen ons in verder mee te wandelen…

We hadden evengoed eentje kunnen gaan kopen hoor, maar dat had bijlange niet zo plezant geweest.

Het is een fijne herinnering aan mijn jeugd waar ik elke Kerst met veel plezier aan terug denk! Ook al was ons “wandelen met bomen” misschien niet helemaal correct.

En jullie, ooit iets uitgespookt wat eigenlijk niet kon, maar waar je geen spijt van hebt??

  

44 gedachtes over “Wandelen met bomen

  1. Glazen pikken in café’s…een echte sport was het bij ons thuis. En wie heeft mij dat geleerd? Juist ja, mijn moeder. 🙂
    Alleen speciale exemplaren, of ineens een set voor iemand die ging trouwen of alleenwonen. Not done, ik weet het… Maar zoooo plezant!

    Liked by 1 persoon

  2. ik stal ooit drie kerstballen toen ik nog op kot zat, het was van een kerstboom die langs de straat stond, ze hangen na 12 jaar nog altijd in mijn kerstboom nu, ze doen me altijd terugdenken aan die mooie tijd. (en is dat een zwembad op de foto??)

    Liked by 1 persoon

  3. Hola, zowaar bomen pikken, of wat?
    Zo bont heb ik het nooit gemaakt. Hooguit wat kattenkwaad. Vuurwerk ontsteken in iemands metalen brievenbus waardoor die na de knal helemaal bol stond.
    Wat pikken betreft, trad ik in Heidi’s voetsporen (of zij in de mijne): ik heb een schone collectie bierglazen ontvreemd voor in ons toenmalige clubhuis.

    Liked by 1 persoon

  4. Lijkt me nog zo makkelijk niet voor twee vrouwen om even een boom uit te graven;-)
    Ik kan me zo gauw niet iets herinneren dat niet in de haak was terwijl ik het niét erg vond.
    Wel kocht ik ooit voor 2 cent snoepgoed van van de vijf cent die ik mee had gekregen om in het collecte zakte doen bij ( ik denk) de zondagsschool. Ik heb het bij thuiskomst direct opgebiecht toen m’n moeder er naar vroeg omdat ik liegen nóg erger vond;-)

    Liked by 1 persoon

  5. Ohhh zo’n lieverdje ben je dus ook weer niet en dan nog wel samen met je mama haha! Mijn ex en een vriend hebben wel eens 2 Amsterdammertjes gepikt om mee te nemen naar onze nieuwe woonplaats en in de voortuin te zetten. Een voor ons en een voor hen.
    Ik stond op de galerij van de flat waar we toen nog woonden op de 6e etage te kijken of ze er al aan kwamen en riep vriendin van binnen met de woorden, kom kijken… ze hebben er allebei één.. pfff de mannen konden het zelfs horen, wie dan nog meer? 😉

    Like

  6. Prachtige herinnering!
    Ik probeer het me zo voor te stellen… jij en je mama met de boom in ’t midden. ’t Moet ongelooflijk spannend geweest zijn. En inderdaad veel leuker dan eentje te gaan kopen..

    En nu moet ik bekennen… ik ben een veel te bang wezentje op zoiets te doen. Maar dan echt veel te bang… (soms dik tegen mijn zin 😉 )

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

