Peter-Meter

  
Al jaren loopt Middelste tegen iedereen te verkondigen dat hij “peter” wil worden van het eerste kindje van zijn zus. Tot vervelens toe, Oudste werd er horendol van. Sinds ze het ouderlijk huis heeft verlaten is het alleen maar erger geworden.

Middelste heeft blijkbaar het idee ergens opgevat (ondanks onze grondige voorlichting op alle vlakken:)), dat je dringend een kind moet verwekken als je het huis uit gaat. Gelukkig kent Oudste haar broer goed en kan ze er meestal goed mee om. Maar… soms was het er een beetje over.

Wij hebben altijd aangegeven dat we niet verwachten dat onze kinderen ons peter en meter maken van hun kroost. We worden al oma en opa en zullen er altijd zijn voor onze kinderen en kleinkinderen. Grootouder worden is al een hele belevenis op zich, we zullen ons uitstekend kwijten van onze nieuwe “taak” en de kleinkids schandalig en overdreven verwennen…

We willen gewoon graag dat ze mensen kiezen die altijd klaar zullen staan voor hun kinderen, het peter- en meterschap is iets speciaals, niet zomaar een titel. Het heeft voor ons ook niks met “de Kerk” te maken, gewoon iemand kiezen van wie je weet dat hij of zij een speciale band kan hebben met je kinderen.

Toen mijn mama gestorven was, was ze nog net meter geworden van een zoontje van haar broer. Er werd aan mij gevraagd om dat meterschap over te nemen. Een hele eer en behoorlijk emotioneel zo net na haar overlijden. Het ging even goed, tot het fout ging in de familie (het verhaal kan je lezen in mijn eerste log “Family Ties”). Op een gegeven moment werd er alleen nog met Nieuwjaar gebeld om een cent te komen ophalen. Zo’n meter wilde ik niet zijn en heb dat ook te kennen gegeven. Dat werd me niet in dank afgenomen :(. 

Ook wij maakten de “fout” om mijn vader peter te maken van Oudste. Dom, dom, dom.. Oudste heeft nooit iets aan hem gehad, maar wij trokken er wel lessen uit. 

Niet alleen betekent het peterschap niks voor hem, alle interesse in zijn kleinkinderen is zeeeer ver te zoeken. Jammer, vooral voor hem… Hij mist veel!

Ondertussen ben ik meter van 3 kinderen en B van 1. Kinderen van vrienden en mijn “zus”. Ik ben er zeker van dat onze petekinderen ons op handen dragen… Ze bevestigen het ons toch geregeld… :), tenzij het om de cent met Nieuwjaar gaat… :).

Toen Oudste vorige week na “de aankondiging” vertrok,  vertrouwde ze me nog toe dat ze een originele manier zocht om haar broer te vragen om peter te worden. 

Middelste moest eens weten, haha… Hij zei dat hij er vanaf nu in alle talen over ging zwijgen omdat hij niet zou willen dat zus zich verplicht voelt! Mooi toch? 

Hij zal verrast zijn en zooooo blij…

En jullie? Heeft peter of meter zijn een speciale betekenis? 

40 gedachtes over “Peter-Meter

  1. Uiteraard! Ik koos heel specifiek de meters en peters uit voor mijn kinderen. En allen vervullen ze hun taak zoals ik het voor ogen had. Elk op zijn eigen manier. Ik vind ook dat peter/meter-schap in twee richtingen werkt, dat mis ik wel een beetje bij mijn eigen metekindje, maar het is wat het is.

    Liked by 1 persoon

  2. Mijn ouders vonden de titel van oma en opa al mooi en speciaal genoeg, net zoals jullie. Ze stonden er dus ook niet op te wachten om meter of peter te worden. Daarbij, Het Ventje kent zijn eigen vader nog niet. Wie moesten we dan tegenover mijn moeder zetten (als we het via de traditie deden)? Ook is Het Ventje zijn mama nog eens goed tien jaar ouder dan mijn ouders. Een groot verschil dus.
    Voor Mauro hebben we mijn broer en de zus van Het Ventje gevraagd. Voor de jongste werd het mijn zus en de beste vriend van Het Ventje. We hebben met ons hart gekozen voor mensen die goed voor onze kinderen gaan zorgen moest er met ons iets gebeuren.

    Zelf ben ik ook 1x meter en Het Ventje 2x peter. Ik dacht dat ik nooit belangrijk genoeg ging zijn voor iemand om meter te worden van hun kind, maar dat was ik dus wel. Ik zie ze een beetje te weinig, mijn metekindje, maar dat komt omdat we niet in elkaars buurt wonen en zowel ik als de mama studeren en daardoor niet veel gaatjes vinden. Ach. Dat komt wel weer helemaal goed! Ik vind het een eer om meter te mogen zijn. Sint Maarten komt haar trouwens vannacht verwennen. πŸ™‚ En morgen bakt haar meter pannenkoeken voor haar! πŸ™‚ Om zo’n onnozele dingen draait het meterschap toch ook, niet?

    Liked by 1 persoon

  3. Ik zeg nu al lachend tegen mijn dochters dat ze eens moeten durven om me geen meter te maken van hun eersteling … maar eigenlijk hoeft dat voor mij ook niet. Dat ze maar mekaar als meter kiezen.
    Zelf ben ik meter van de zesde (ja, zesde) telg van mijn oudste zus, ondertussen een knappe gast van 23 jaar. Mocht ze er zoveel niet ‘gekocht’ hebben, dan zou het meterschap aan mij voorbijgegaan zijn vrees ik.

    Liked by 1 persoon

      1. Ze is na de drie dochters vooral doorgegaan om een zoon te hebben, en uiteindelijk zijn daarna nog twee zonen gevolgd.
        “Ge moet goed zot zijn om er zes te maken” zei de diaken toen hij de jongste doopte
        “van mekaar” liet hij daarop nog volgen …

        Liked by 1 persoon

  4. Haha typisch broers en zussen denk ik. mijn zusje heeft al een aantal keer heel duidelijk laten verstaan dat ik er niet eens aan mag denken om iemand anders te vragen voor het meterschap! πŸ™‚

    Benieuwd op welke originele manier ze het haar broer zal vragen!

    Liked by 1 persoon

  5. Bij mijn oudste zoon koos ik mijn ma als meter en mijn broer als peter. Op dat moment was er geen goede band met de familie langs de echtgenoot zijn kant. Mijn ma vond het ergens logisch, dat ze meter zou worden. Maar ze deed het echt wel goed. Al vraag ik me af of ze het als oma niet hetzelfde had gedaan?
    Mijn broer daarentegen.. daar heeft mijn zoon echt niks aan gehad als peter 😦
    Mijn broer heeft geen kinderen en ik denk niet, dat hij ooit beseft heeft wat peterschap eigenlijk betekent.
    De peter van mijn jongste zoon is.. mijn oudste zoon. Maar je kan dit ook onmogelijk peterschap noemen. De ma van echtgenoot is meter van onze jongste.. maar ook daar merk ik niks van het meterschap.
    Ik vind dit echt wel jammer, want het is zoals jij schrijft echt toch wel een bijzondere band als meter en peter.

    Mijn jongste zoon is peter van het oudste zoontje van zijn broer.
    De echtgenoot is peter van het jongste zoontje van onze oudste zoon. Maar die ziet zijn twee kleinzoontjes even graag.. en ik merk niet echt een speciale band tov zijn broertje dan.

    Liked by 1 persoon

  6. Mijn vrouw wou zo graag meter worden van het derde kind van haar zus, maar die gaf de titel aan haar schoonzus die ondertussen reeds lang uit het zicht verdwenen is na een scheiding. Ik mocht dan wel peter worden, maar nu het al een tijd niet meer botert tussen mijn schoonzus en ik heb ik de jongen al tijden niet meer gezien. Die titel mogen ze hebben van me. Het zegt me niets meer. Liever iets doen voor iemands kind die wel om me geven en ik voor hen dan de schijnheiligraad uit te hangen in de kerk omwille van de familie en traditie want zo voelt het aan.

    Like

  7. ik ben nu al peter van mijn broers oudste dochter. Zij woont en werkt in Barcelona, maar als ze eens in het land is is het altijd een blij weerzien. Ik heb er toch wel een speciale band mee, en net als ik is ze nogal avontuurlijk aangelegd.
    En natuurlijk komt er straks ook een tweede peterschap aan, voor het kindje van onze dochter.

    Liked by 1 persoon

  8. Nee, ik heb er ook niets mee, ook niet meegekregen van huis uit. Wat je al aangaf, just a name.
    ik heb ook niet de indruk dat het bij onze peetkinderen, die we wel hebben, anders ligt. We hebben eigenlijk leuk contact met alle kinderen van onze broer/zus…niet veel maar wel goed en ook met hun kinderen. Gewoon een leuke familie dus eigenlijk πŸ™‚

    Like

  9. Moeilijk thema. Ook bij ons hetzelfde verhaal. Mijn vader werd peter van onze oudste zoon, en is plots gestorven toen hij amper twee maand oud was. Voor ons kleinkind werden als meter en peter gewoon ‘vrienden’ gekozen, terwijl nadien bleek dat onze jongste zo graag peter was geworden. Mijn vader in gedachten voelde ik me niet voorbijgestoken, maar ik had toch liever gezien dat ze voor het kiezen van het peterschap binnen de familie waren gebleven.

    Like

    1. Maar dat begrijp ik ook wel, ik denk dat onze M wel teleurgesteld zou zijn mochten “vrienden”gekozen worden, maar B zijn broer was peter van onze M en die heeft iedereen hier in de steek gelaten, zijn eigen kinderen incluis… 😦
      Weet je, je kan nooit voor iedereen hetzelfde verhaal vertellen… ik kan alleen maar hopen dat onze kids elkaar graag gaan blijven zien :)!

      Liked by 1 persoon

  10. Bij ons leeft Peter en Meter ook niet, wel kun je een voogd aanwijzen voor als er wat met ons gebeurd. Wij hebben dat niet vastgelegd. Ik kan me voorstellen dat het een hele eer is oom voor Peter-Meter gevraagd te worden. Maar het is ook verschrikkelijk leuk om Oma- Opa te worden!!

    Liked by 1 persoon

  11. Gefeliciteerd toekomstige grootouders (het zal fantastisch zijn)!
    Ik vond het ook niet nodig om meter te zijn van mijn kleindochter, grootouder zijn we automatisch dus. Mijn zoon is peter van de kleine en de zus van mijn schoonzoon is meter, vond ik zelf bijzonder mooi want mijn dochter heeft maar één broer en de schoonzoon maar één zus. Meter en peter zijn zot van het kind, net als alle grootouders πŸ˜‰
    De meter en de peter werd gevraagd of ze die taak op zich wilden nemen dmv een ingekaderde echo-foto. Op het kadertje stond gedrukt: Wil je mijn peter (meter) zijn?
    Mijn zoon was zo geΓ«motioneerd dat de tranen over zijn wangen bengelden…en ’t is nochtans een stoeren πŸ˜€

    Liked by 1 persoon

  12. Wij zijn niet gelovig en hebben dus geen officiΓ«le peter en meters benoemd.
    Toch is het wΓ©l heel goed om erbij na te denken waar je kinderen terecht komen wanneer er onverhoopt iets met de ouders gebeurt.
    Maar dat kan in verschillende levensfases een wisselend persoon zijn. Omdat het belangrijk is dat het klikt met :”de peter/ meterachtige” en het kind. Zo hebben wij altijd goed kontact gehad met onze kleinkinderen en omdat we jonge grootouders waren zΓ³uden wij zonodig de kleintje opvoeden. Later werden vrienden met kinderen in dezelde leeftijd “reserveouders” in samenwerking met ons.
    Gelukkig nooit nodig geweest, ook voor onze eigen kinderen hadden we een afspraak met vrienden om zonodig voor elkaars kinderen te zorgen , de kinderen hadden een goede onderlinge band met elkaar Γ©n met de de beiden ouderparen , dat is belangrijk en kun je niet 15 jaar vooruit voorspellen.

    Like

  13. Wij kozen voor onze kinderen jonge mensen, maar hebben dit toch even met de ouders/schoonouders besproken. We wilden niet op iemands tenen trappen, maar dat bleek geen probleem. Mijn peter en meter waren ook mijn grootouders, en omdat mijn ouders allebei de jongste waren (van 8) heb ik ze niet heel lang gekend. En zoals je al zegt, je behandelt je kleinkinderen eigenlijk allemaal gelijk.
    Toch kozen we niet echt traditioneel: mijn jongste broer voor mijn oudste dochter, en mijn oudste broer voor de jongste dochter. En weet je wat? Qua karakter passen de meisjes het best bij hun eigen peters, ongelooflijk maar waar. Hoe vaak mijn ouders al hebben gezegd dat mijn jongste dochter lijkt op hare peter, kan je niet meer op 2 handen tellen πŸ˜‰
    En dan de mindere noot: wij kozen voor een heel goede vriendin als meter voor oudste (en dat blijkt een hele goede keuze/match te zijn), maar blijkbaar was mijn schoonbroer hier niet mee opgezet. Want toen we hem vroegen als peter van onze jongste dochter, wou hij dit niet meer doen. Zelf heeft hij het niet gezegd, maar mijn schoonvader vertelde mij dat hij bij de oudste verwacht had om peter te zijn, en daarom niet meer wilde bij de 2de. Zo heeft jongste 1 peter, die we op de geboortekaart “mijn engelbewaarder” hebben genoemd. We hebben nog even getwijfeld om naar iemand anders op zoek te gaan, maar wij hebben hier 2x goed over nagedacht dat ik ook niemand anders meer wou als peter/meter van jongste. Spijtig …

    Like

    1. Zo zie je maar, dat het in een familie toch gevoelig kan liggen en hoe snel mensen geraakt (jaloers??) zijn…
      Iedereen is zo verschillend, maar jouw verhaal hoor je toch ook dikwijls!
      Dank voor je reactie en welkom op mijn blog! πŸ™‚

      Like

Geef een reactie

