Mooie mensen

Het leven kan hard zijn, erg hard. Van de ene dag op de andere kan alles op zijn kop staan, ondersteboven, onderuitgehaald, uitgehold, weggeveegd…

Vorig jaar schreef mijn wederhelft  Mr Brubeck, een beklijvend stuk over ons bevriend “burenkoppel”. Na 27 jaar huwelijk maakte manlief bekend, na nog een cruise te hebben gemaakt voor hun huwelijksverjaardag, eigenlijk een ander te hebben. Buurvrouw had het op geen enkele manier zien aankomen en zag haar wereld aan stukken vallen. Aan de kant gezet en vervangen door een “jonger exemplaar”. We hebben geprobeerd om haar op te vangen zonder ons teveel te moeien, want dat is moeilijk. 

Inmiddels heeft ze haar leven terug een beetje op de rails, leuke job, fijn appartement (want ja, zelfs haar huis moest ze uit), vrienden… Enfin, beetje bij beetje lukte het haar om te denken aan zichzelf.

Gisteren kregen we te horen dat haar wereld opnieuw verging. “Borstkanker”… Dringend geopereerd en nu aan de bestraling… Zucht :(.

Wat kan een mens dragen? 

Haar uitspraak:”Na de operatie gaat geen enkele man mij nog willen”, gaf me koude rillingen. 

Morgen moet ook mijn collega-vriendin onder de MRI, slechte uitslag van haar mammo…
Ik moet automatisch ook terugdenken aan het verhaal van Jaixy, een jonge blogster, die open schrijft over haar ziekte en hoe ze er mee omgaat. Straf! Respect! Ze postte een foto van zichzelf waarop ze straalde, zag er leuk uit, net van de kapper.

Dat wordt zwaar onderschat, de fysieke gevolgen… niet alleen het vechten tegen een dodelijke ziekte, maar ook nog eens beseffen dat je compleet wordt “afgebroken”. Er schiet niks meer over van je vrouwelijkheid. Uiteraard zijn er hulpmiddelen… make-up, pruiken… 

Maar het is slechts een “camouflage”. En op de koop toe kost het allemaal nog eens verschrikkelijk veel geld. Vooral pruiken, zeker als je er eentje wil die er wat natuurlijk uitziet en niet alsof hij net van de kop van een kameel gehaald is. Schandalig, en dat om je toch gewoon een beetje beter te voelen, luxe is het ZEKER niet! 

Mijn “zus”, inmiddels 6 jaar na borstkanker, begreep dat als geen ander, alhoewel ze zichzelf niet met een pruik kon zien. Het was nochtans een mooie, lees “dure”. Ik koos het samen met haar uit…

Ze kreeg het geweldige idee om een vzw op te richten om pruiken te verzamelen in samenwerking met een ziekenhuis, ze te wassen en door te geven aan vrouwen die zich geen nieuwe kunnen permitteren. Het kwam van de grond, inmiddels houden er zich een aantal vrouwen mee bezig, zo onbaatzuchtig. Ze maken een verschil in een moeilijk proces.

Mooie mensen die kleine wonderen verrichten voor mensen die het zwaar hebben. Om ze op die manier een beetje menswaardigheid te bieden. En een beetje het gevoel van nog altijd vrouw te zijn…

Ik ben trots! 

En relativeer weeral een beetje…. 

  

38 gedachtes over “Mooie mensen

  1. Zo schoon geschreven, Mrs. Brubeck. Echt waar. Grijpt naar de keel. Mooi van je zus dat ze zoiets doet. Mijn mama heeft ook borstkanker gehad enkele jaren voordat ze met nog zwaarder geschut op haar pad kwamen. Ze heeft daar enorm van afgezien. Eigenlijk waren ze er vroeg bij, maar toch had die behandeling een enorme invloed op haar gemoed en haar zelfbeeld. Het heeft zeker twee jaar geduurd voor ze zich weer wat beter voelde. Ze had net een hele nieuwe levenslust en energie gevonden toen ze haar beroerte kreeg. Zo jammer dat ze er niet langer van heeft kunnen genieten.

    Liked by 1 persoon

  2. ik heb gewoon tranen in mijn ogen. Het is toch eigenlijk ongelofelijk dat je daar zelf iets voor moet opzetten, en dat dat niet vergoed wordt, alsof je er om vraagt om ziek te zijn, je wilt er toch ook toonbaar uitzien? dat je je zelf weer wat lekkerder voelt?. Maar wat een prachtig Initiatief van je “zus”. En dan je vriendin, echt sommige krijgen ook echt alles. Ik wens ook alle vrouwen heel veel steun, liefde, sterkte en respect toe!

    Liked by 1 persoon

    1. Zeker en vast, maar ik heb wel geleerd dat je eigenlijk geen problemen mag vergelijken… Je eigen probleem is persoonlijk en daardoor belangrijk, ook al is het dan mss geen kanker… Verdriet of het moeilijk hebben kan een mens evengoed onderuit halen… ๐Ÿ™‚

      Liked by 1 persoon

  3. Ik kan niet teveel uitwijder waardoor je al weet dat ik er ook mee te maken heb op dit moment, hier laat ik het bij even, maar ik weet het… heb het al mee gemaakt in 1996 voor het eerst iemand weg gebracht…. en ga zo maar door en nu weer, inderdaad, hoeveel kan een mens dragen… ๐Ÿ˜ฆ

    Een mooi initiatief wat veel beter geregeld zou moeten worden, incluis het erna, zoals Jaixy nu geen correctie mag laten doen, wat ook belachelijk is! ER is zoveel belachelijk in deze… onbegrijpelijk en daarom, ben ik dankbaar elke dag, count my blessings elke dag en vandaag, heb ik dit ook aan mijn dochter mee gegeven en haar een mooi notitie boekje gegeven waar zij elke dag haar blessings in op kan schrijven, hoe klein ook…

    Sterkte voor iedereen daar, heel veel licht, liefde en kracht stuur ik jullie kant op.

    X

    Like

  4. Oh inderdaad, het lijkt bij sommige mensen allemaal tegelijk te komen. Wat erg.
    Hopelijk komt ze er bovenop, zal een vechter zijn als ze ook met een jaar al een eind verder is na die scheiding. En wat een mooi initiatief van je zus zeg. Volgens mij bestaat dat hier in Nederland echt niet. Wat is alles relatief hรจ… Niks is vanzelfsprekend.
    Mooie spreuk! Sterkte voor alle betrokkenen.. Mooi logje XXX

    Liked by 1 persoon

  5. De dingen die je zus doet maken het verschil voor mensen die hier mee te maken hebben, prachtig!
    Juist als ervaringsdeskundige weet je zo goed waar het aan schort in de huidige zorg.
    En inderdaad, soms komt รกlles tegelijk of achter elkaar, zoals voor jouw buurvrouw, wat triest allemaal!

    Liked by 1 persoon

  6. Kรบnnen relativeren, is kunst. En in deze context zeker gepermitteerd, want het gebeurt allerminst ten koste van anderen. Integendeel.
    Wat je zus doet, is erg nobel. Ik herken er een beetje mijn eigen zus in, zij het in een enigszins ander verband: een mooi mens dat kleine wonderen verrichten voor dieren die het zwaar hebben.

    Like

  7. Echt heel mooi stukje.
    Mijn pruikje, weinig, heel weinig gedragen.
    Maar gaat nog niet weg.
    Ben wel benieuwd wie jouw zus is, hier in Den Haag wordt nu ook zoiets opgestart.
    Een mens kan een hoop dragen, maar………………..
    Helaas zelf borstkanker patiรซnte.

    Liked by 1 persoon

    1. Oh, wat ben ik blij dat ik door jou gelezen ben… Door mijn mama, tante en zus weet ik jammer genoeg hoe verschrikkelijk hard het is en dat alle lichtpunten helpen! Ik wens je heel veel doorzettingsvermogen! Kan jammer genoeg hier niet zeggen om wie het gaat, ik hoop dat je dat begrijpt! ๐Ÿ™‚

      Like

  8. Mooi van je zus!! Prachtig dat ze zo mensen helpt!!
    En jullie vriendin: je mag haar vertellen dat ik mijn liefde gevonden heb toen ik maar 1 borst had. Ik was toen schoon dat ik begon met daten. En ik vond dat ik wel liefde waard was. En dat mijn man mij moest accepteren ondanks dat ik maar 1 borst had. Ik heb nooit gekozen om borstkanker te krijgen. En ik ben ook altijd open geweest vanaf de eerste date. We zijn nu ruim een jaar verder. We wonen samen al 10 maanden. Het gaat super. Hij houdt van mij en ik van hem, onvoorwaardelijk.
    Kortom, je kan altijd de liefde vinden. In mogelijkheden denken in plaats van onmogelijkheden. En zelfs nu, rent hij niet weg. Maar staat hij aan mijn zijde, omdat we weer due strijd aangaan.

    Liefs xxxx

    Like

      1. Maar ik snap haar wel hoor!! Dat was namelijk ook mijn reactie toen ik hoorde dat hij eraf moest….
        Maar toen bedacht ik mij wel dat mijn borst niet mijn indentiteit is. Ik ben veel meer dan dat…. Ik ben geen borst. Ik ben een vrouw, een vrouw met dromen en verlangens…. 1 die ook telt en gezien mag worden.

        Bedankt voor dit mooie logje!! En het spijt mij dat ik m niet eerder gelezen had. Soms ben ik net even te veel met mijzelf bezig…. En geef je zus een knuffel. Ze is bijzonder

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

