Waar gaat het eigenlijk om#boostyourpositivity

  
Een onderwerp dat zo persoonlijk is, iedere mening zal zijn waarde hebben…

Ben ik tevreden met mijn lichaam of mijn “looks”? Nu wel…

Eigenlijk zou je deze vraag moeten beantwoorden op een aantal cruciale momenten in je leven, je krijgt telkens een ander antwoord. 

Als kind vond ik mezelf schattig, ik vermoed mijn ouders ook. Als ik de foto’s nu bekijk denk ik vooral met weemoed aan mijn mama die me niet tot nu heeft mogen kennen. Ze zou vooral zien dat mijn ogen nog altijd dezelfde zijn :).

  
  
Op dit moment zit ik goed in mijn vel, beter dan een aantal jaren geleden. Ik ben geen fotomodel en heb ook geen ambities om dat te worden. Uiteraard heb ik periodes gehad dat ik naar de WW wilde gaan, weken alleen maar sla at. Dat werkte altijd voor een bepaalde periode. Nu ik er al even niet meer mee bezig ben, gevarieerd probeer te eten en “ga lopen”, valt alles op zijn plooi. 

En eigenlijk, wat maakt het uit? 

Wat me eigenlijk dwars zit aan dit soort vragen is het weeral moeten uitleggen waarom je vindt dat je te dik, te mager, te lang of te kort bent. Want het begint al vroeg, de competitie… en ze stopt nooit. 

Veel pubers (vooral meisjes) krijgen hierdoor problemen waar ze vaak de rest van hun leven mee blijven zitten. Verschrikkelijk toch? “Moeten” beantwoorden aan een schoonheidsideaal dat hen via allerlei kanalen wordt opgedrongen.  Oudste is ondertussen bijna 25 en staat stevig in haar schoenen. Onlangs had ze het toch moeilijk, omdat een paar van haar vriendinnen bezig waren hoe dik ze zijn, met hun maatjes 38. Ik kan me voorstellen dat je op die leeftijd ook nog niet alles kan relativeren.

Jezelf leren aanvaarden is zo belangrijk en dat is moeilijk met al die prikkels van buitenaf. Gewaardeerd worden is het belangrijkste. Dat is bij mij absoluut het geval, vanaf het eerste moment dat Mr Brubeck zijn oog op mij liet vallen 31 jaar geleden voelde ik het, hij vindt me mooi zoals ik ben en vertelt me dat elke dag. Zelf mag hij er ook zijn hoor :).

Daardoor voel ik me goed, voel ik me vrouw, ook al heb ik geen maatje 38. 

Foto’s van mezelf in bikini or whatever op instagram, fb of mijn blog? Ik zie de relevantie niet, zelfs al was ik perfect… Mensen vinden me leuk (of niet) om wie ik ben.

En waar gaat het eigenlijk om????

Ik kreeg een half uur geleden te horen van mijn collega dat er een afwijking gezien is op haar mammo en dat ze volgende week een mri moet laten maken…

Vergeef me dat deze log daardoor een beetje gekleurd is…

41 gedachtes over “Waar gaat het eigenlijk om#boostyourpositivity

  1. Helemaal waar! Als je van jezelf kunt houden, kun je ook van anderen houden!
    Vanaf mijn 30e aan het jojo-en. Daarvoor nooit last gehad. Was ik maar nooit aan dat eerste dieet begonnen. Mijn zelfbeeld was ook niet best, zeg maar iets meer dan een jaar geleden.
    Nadat ik alleen kwam te staan viel ik af. Door de hele toestand natuurlijk, maar later, toen ik juist heel gelukkig bleek te kunnen zijn in mijn eentje, ging het vanzelf. Ik was dus echt een stress-eter, nu vergeet ik zelfs wel eens dat ik moet eten… Ik sta stil, ben echt nog wel wat kilootjes te zwaar, maar ik vind het best nu. En wie het niet bevalt die kijkt maar niet.
    Je hebt inderdaad prachtige ogen! πŸ™‚

    Liked by 2 people

  2. Deze week lees ik de logjes wat verticaal – begreep de laatste dagen niet waarom zoveel dames hun lichaam verafgoodden of verguisden. Zelf ben ik de laatste om een foto van mijn in zwembroek op het net te plaatsen, want het is geen zicht (met dat gat in die broek, bedoel ik dan…, en ‘dat gat’ betekent niet mijn natuurlijke hammen).
    Aan de manier waarop B. je ophemelt zal je uiterlijk best meevallen, meer nog, ik denk dat dagelijks bussen Chinezen aan jullie woning passeren om een foto te paparazzi’en van jou…

    Liked by 1 persoon

  3. het graag zien van mensen begint bij het jezelf graag zien
    Mooi logje, Mrs!
    Wie heeft trouwens het perfecte lichaam? Is toch voor iedereen anders? Ik zie graag rondingen bij een vrouw, maar andere mannen houden dan meer van die slanke tieten die de modebladen vullen. Smaken verschillen, en uiterlijk heeft weinig (of niets) te maken met innerlijk.
    Ik ben zelf aan de magere kant, en voel me uitstekend in m’n vel. Maar er zijn ook tijden geweest dat ik graag wat zwaarder was (lees: sterker).

    Liked by 1 persoon

  4. Jonge mensen hebben heel vaak een verkeerd zelfbeeld. Ik was vroeger juist te mager, en niet alleen naar mijn idee want de huisarts was blij dat ik om een oplossing kwam vragen.
    Na m’n 40 ste begon ik eindelijk jaarlijks wat gewicht mee te smokkelen en ondertussen zΓ³u er best wat af mogen…. maar eh… juist doordat er nu “wat meer vel is” zit er geweldig goed in!
    Je hebt gelijk, blij zijn met jezelf is belangrijk, het heeft me héél veel jaren gekost om blij te zijn met mezelf!

    Liked by 1 persoon

  5. Weet je wat pas grappig is? Als dames naast of in mijn buurt staan, die ik dan ook ken of mee om ga. Zichzelf dan trashen met een hele normale maat. Ik hen aanhoor en dan zeg… ‘Ja wat ben jij te zwaar zeg!’ Onderwijl streel ik over mijn veel te volslanke buik die maar blijft hangen hoe ik ook ooit ben afgevallen πŸ˜‰

    Soms… die blikken, priceless!

    Ik maal er ook niet meer om, kan ook niet anders, dat ik wel te zwaar ben is een feit, maar dan nog, elke bloedtest vertelt nog altijd dat alles normaal is van binnen, waarden, levels en zelfs bloeddruk, want dat laat ik wel elk jaar minimaal eens per jaar controleren!

    X

    Liked by 1 persoon

  6. En het leuke vind ik dan toch dat we – ook als ik bovenstaande reacties lees – allemaal door een aantal fases zijn gegaan en ik denk dat die allemaal zinvol waren. Een beetje ijdelheid is naar mijn mening niet verkeerd en eenieder moet nu eenmaal leren om daar op een gezonde manier mee om te gaan en dat valt niet altijd mee, maar wel leerzaam en uiteindelijk leidend tot…acceptatie πŸ™‚

    Like

  7. En toch heb ik Γ³Γ³k respect voor vrouwen die niet schromen om hun mooie lijf te laten zien op internet. Zeker als je veel hebt gedaan om in topconditie te komen mag je daar best trots op zijn.
    En inderdaad. Gezondheid voor alles, maar dat geldt ook als iemand een diploma heeft gehaald/ een boek heeft uitgegeven/ een liedje heeft gezongen.
    Een mooi lijf mag toch best gezien worden?

    Like

    1. Ik heb respect voor iedereen, zoals gezegd in de 1e zin van mijn log en ieder moet trots zijn op zichzelf… Sommigen slagen er echter niet in om een “perfect” lijf te hebben en worden daar vaak “scheef” voor bekeken.

      Like

  8. …. mooi log !!

    Zelf-acceptatie… is een kunst an sich. Het betekent immers ook dat we moeten leren ons niets aan te trekken van de mening van anderen? Heeft niet iedereen wel iets van ‘pleasen-zin’ in zich? Nadat ik zelf het eea voor de kiezen kreeg ben ik totaal anders in het leven gaan staan, ik heb die lessen dus al wel geleerd en mezelf geaccepteerd om wie en wat ik (niet) ben. het is goed zo. Dat er velen zijn die mij niet moeten dat is prima, dat stoort me niet meer maar ik weet ook hoe moeilijk het is om dÑÑr te komen…

    Fijn te lezen dat jij al wel op dat punt bent en beseft hoe mooi en enorm kwetsbaar tegelijkertijd het leven is waardoor je dus eens te meer beseft hoe belangrijk het is het best ervan te maken en het mooie, hoe klein ook, te koesteren.

    Liked by 1 persoon

    1. Mooie reactie dank je… Het is gemakkelijk om te zeggen dat we ons niks moeten aantrekken van de mening van anderen, maar dat lukt niet altijd en dat hoeft ook niet, ik wil er (soms :)) ook wel uit leren als dat kan, maar alleen als het gefundeerd is en niet gebaseerd op foute info of onwetendheid! πŸ™‚ bedankt…

      Liked by 1 persoon

      1. Graag gedaan

        ja precies, dat bedoelde ik dus πŸ˜‰

        Ik probeer ook uit zoveel mogelijk lering te trekken maar inderdaad wel genuanceerd … en als ik iets niet ken zoek ik het op, ik ben geen meeloper… geloof niet gelijk wat mij voorgekauwd word πŸ˜‰

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

