Rendez vous

Toen Middelste 2 jaar geleden aan zijn studie in Gent begon en daar op kot trok, begon zijn toenmalige vriendin aan haar studie in Antwerpen. Ze hadden elkaar op school leren kennen en waren toen al iets meer dan 2 jaar een koppel. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ze niet echt “ons ding” was, maar dat is van ondergeschikt belang. Als je kinderen maar gelukkig zijn, niet? 

Het is even wennen de eerste weken als één van je kinderen op kot gaat, en dan bedoel ik het niet alleen praktisch… Je kan ook niet meteen meer reageren, troosten, praten, handelen als er emotioneel iets fout gaat. En dat gebeurde…

Amper één week nadat het koppel in aparte steden hun studie aangevangen had kreeg ik op het werk een mail. “Mijn relatie is gedaan mama“… 

Help, wat doe je dan, buiten je verslikken in je boterham? Direct bellen om te vragen of alles ok is en jezelf inhouden om niet in de auto te springen en naar Gent te rijden om je kind bij te staan. Je bent dan als ouder een beetje hulpeloos omdat er letterlijk een afstand is en je het liefst je kind in je armen wil nemen. 

Desondanks het feit dat “zij” er een punt achter gezet had omdat ze iemand anders leerde kennen, ging Middelste niet bij de pakken zitten. Integendeel, hij verwerkte de breuk wonderwel… Toen had “onze frank” al moeten vallen natuurlijk :). Ook hij leerde snel iemand anders kennen. Foto’s op facebook lieten hem veel te vaak in het gezelschap van één bepaald meisje zien…

We hebben hem even goede raad gegeven -ze mag GEEN reboundlove worden- en voor de rest ons vertrouwen en onze zegen! 

Het is een lieve “nieuwe schoondochter”, een pittige jonge dame die met haar twee voeten stevig op de grond staat en weet wat ze wil. Het klikt al meer dan twee jaar nu, ook met ons en de broer en zus. Afgelopen zomer hadden we met heel het gezin én aanhang een heerlijke vakantie! Ik weet het wel, ik moet het koesteren, het kan anders uitdraaien…

Ze heeft het wel niet makkelijk, het moet gezegd… Een paar jaar geleden werd haar thuis grondig ondersteboven gekeerd. Haar mama  besloot het gezin te verlaten om te gaan samenwonen met een vrouw. Niet simpel voor een puber om dat te verwerken denk ik dan. En dat merk je soms wel… Ze probeert er zoveel mogelijk te zijn voor haar papa en haar jongere zus, maar moet ook haar eigen weg zoeken… 

Mijn moederhart reikt zo dikwijls naar haar uit … ❤

Toen we vorig weekend terugkwamen van ons weekend in Boedapest, bleek haar papa de eerste deuk te hebben gereden in B zijn nieuwe wagen. Stiekem waren we al blij dat hij het gedaan had, want kwaad zijn op je eigen kinderen om zoiets is niet fijn. Maar  “schoonpapa” van Middelste moest wel op bezoek komen om papieren in te vullen. Gek, we hadden in de afgelopen twee jaar nog nooit contact gehad. Het was een beetje onwennig.

Ook niet met de “schoonmama(‘s).

Sinds kort “wordfeud” ik wel met haar en al chattend moesten we toch wel toegeven dat het misschien toch wel tijd werd om eens met zijn allen af te spreken om  elkaar eens te leren kennen. 

Het plan: B en ik, Middelste en Schoondochter, schoonpapa en schoonmama. Geen meervoud dus… 

Daar hadden B en ik het wel wat moeilijk mee, schoonmama 2  is immers de bonusmama van Schoondochter en dat gaat erg goed. Waarom zou zij dan niet mee mogen? B en ik hadden in ons achterhoofd het verhaal van “mijn zus”, die 17 jaar geleden ook bonusmama werd van twee jongens… Op de diploma-uitreiking van één van de jongens was zij niet gewenst :(. En dat notabene 10 jaar na de scheiding. Ik weet dat het haar nog altijd pijn doet als ze daar aan terug denkt. 

We legden het voor aan onze zoon en zijn lief.

Ze willen gewoon samenkomen met de “echte ouders” … Wij hebben ons daarbij neer te leggen, het is hun beslissing. Je kan alleen maar proberen je levenservaring te delen natuurlijk, de lessen moeten ze er zelf uit trekken. 

Volgende week is het dus zover, na twee jaar gaan we kennis maken met de ouders van de “schoondochter”… Het wordt een etentje in een brasserie hier vlakbij… We weten niet goed wat te verwachten en laten het gewoon pp ons afkomen. 

Ik houd jullie op de hoogte van de afloop! 

  

45 gedachtes over “Rendez vous

  1. Wij hebben ook niet meteen de meest logische familie en voor onze kinderen wordt het helemaal een warboel vrees ik. Maar er heeft nog niemand een lief, dus we kijken vol spanning uit naar wat de toekomst ons daarin zal brengen…

    Liked by 1 persoon

  2. Ik moet eens goed denken wanneer mijn schoonmama mijn ouders ontmoet heeft… Ik denk dat dat niet lang geduurd heeft. Maar zij hebben onderling pas nummers uitgewisseld toen ik de eerste keer zwanger was. Iets van “we worden tesamen grootouders”. Enfin.

    Veel succes! Ik krijg er al stress van. 🙂

    Liked by 1 persoon

      1. Stabiel. De nacht van zaterdag op zondag is het veel verslechterd. De man kan niet meer slikken, spreken of eten en zijn rechterkant is volledig verlamd. Sindsdien is zijn toestand niet verbeterd maar ook niet verslecht. De dokters hebben alle hoop nog niet opgegeven – laat ons vasthouden aan die strohalm !

        Like

  3. Dat is inderdaad een beslissing waar je je bij neer moet leggen. Maar het is jammer. Waarom die bonusmoeder er niet gewoon bij kan zijn… Lukt dat niet met de echte mama? Dat zou kunnen natuurlijk! Nou joh, jullie zullen er vast alles aan doen om het een gezellige avond te laten worden. Als je van goeie wil bent, komt dat wel goed. En verder moet je het maar afwachten! Succes ermee en ik ben benieuwd naar het vervolg…

    Liked by 1 persoon

  4. je weet nooit wat jezelf te wachten staat in je leven, in dat van je kinderen dus al zeker niet. Wij hebben zelf ook een betere band met schoonzoon dan met schoondochter, maar onze beide kinderen doen het (voorlopig) goed in hun huwelijk. Contact met de schoonouders hebben we niet zo vaak, maar àls het al gebeurt is het wel van harte. Oef!
    Ik wens jullie een aangename ontmoeting toe!

    Liked by 1 persoon

      1. Mijn jongste zegt dat ook dat ze aan geen lief geraakt en ‘forever alone’ gaat zijn. Ze wordt ocharme 16 in november.
        Als jouw zoon nu nog een paar jaartjes wacht, mag hij haar daten 🙂 jij lijkt me wel een toffe schoonmoeder 🙂

        Liked by 1 persoon

  5. Zucht….. wat zorgt al dat gedoe met scheidingen toch voor veel ellende. Lastige situaties en ik denk dat je er zélf heel gezond over denkt. Onze dochter heeft zélf gezorgd voor toenadering tussen de “ex”- ouders en de “nieuwe ouders” van haar bonuskinderen, gewoon omdat het in het belang van de kinderen is. maar soms willen inderdaad ook de kinderen niet en daar kun je je dan (voorlopig) beter bij neerleggen. maar ik begrijp nu je zucht van heimwee naar de kinderboerderij….. zou ik óók hebben!

    Liked by 1 persoon

      1. Ook bij kinderen die al bijna volwassen zijn komt zo’n scheiding hard aan, en ik ben reuze trots op m’n dochter die zowel háár kinderen als die van haar nieuwe vriend alle tijd heeft gegeven.

        Liked by 1 persoon

  6. Ik ga zo hopen dat dit helemaal goed gaat voor jullie allemaal, ik maak helaas namelijk de andere kant van de medaille mee met… Maar daar gaan we het niet over hebben, dit gaat vast en zeker goed aflopen, i’m sure!

    X

    Like

  7. Toen Linus geboren was lag mijn schoonmama met een bacteriële infectie in het ziekenhuis. Ze kon en mocht dus niet op bezoek komen. We hadden beloofd dat zij als eerste ging ingelicht worden over de geboorte. Het moest passen dat mijn moeder net op dat moment op bezoek was in het ziekenhuis en ze het dus toch tegelijkertijd vernomen. Blijkbaar hebben ze daar samen geweend en blij geweest. Het moet wel hard geweest zijn voor haar toen mijn mama vertrok van haar ziekenbed om naar de materniteit te komen. (pas 10 dagen na de geboorte kon ze Linus uiteindelijk zien/vasthouden)

    Liked by 1 persoon

  8. Spannend, dat wel. Maar dat geldt ook voor het kind dat voor het eerst zijn potentiële schoonouders ontmoet.
    Ik moest glimlachen bij het lezen van je vijfde paragraaf. Of zoals mijn vader me immer verkondigde toen het weer eens uit was met een liefje: “Op ieder potje passen meerdere dekseltjes.” 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

