“Blinde vlek”

Iedereen heeft er een, ook al weten de meeste mensen het niet precies…

Een “blinde vlek”…

Ik las het ergens het afgelopen weekend. 

Een paar weken geleden was het een vraag in een “tag”, die ik met plezier invulde. We hebben het allemaal waarschijnlijk al wel eens gedaan: een paar vragen over jezelf beantwoorden. De meest makkelijke vraag om te beantwoorden is: “som je positieve karaktertrekken op”. Daar kan ik snel op antwoorden :).  Altijd vriendelijk, behulpzaam, kritisch, optimistisch… Ha, zelfkennis is het begin van alle wijsheid…

Iets moeilijker is antwoorden op de vraag naar je negatieve kantjes. Ok, de meeste mensen kennen ze eigenlijk wel hoor, ze ook effectief toegeven is wat lastiger.  In het artikel stond  dat iedereen een “blinde vlek” heeft. Daar moest ik even over nadenken. Maar ik snap het wel hoor. 

Dat is een eigenschap van jezelf die je eigenlijk niet echt doorhebt en die meestal pas tot uiting komt als iemand je erop wijst.

Ik durf eerlijk toegeven dat ik mijn blinde vlek echt wel ken, maar op het moment dat ze zich manifesteert ben ik er blind voor, echt blind :(. Zoals al ooit eerder toegegeven ben ik jaloers, ik heb een groen monster dat achter zware tralies zit. Meestal blijft het daar ook, B kent me goed en geeft geen aanleiding om het “beest” uit zijn hok te laten. Dat naast het feit dat ik me er absoluut van bewust ben dat het nergens toe leidt, echt nergens. 

Dit weekend brak “mijn monster” echter los, een onnozele aanleiding en het was raak.

Niet goed dus, omdat mijn wederhelft er perplex van was en compleet van de kaart. Terecht? Ja… buiten het feit dat het wel moet kunnen gezegd worden dat je, ik dus, iets niet fijn vindt. Maar op het moment dat de tralies het begeeft is er  geen houden meer aan. En dan… “All hell breaks loose”. 

Dan begrijp ik het, van die blinde vlek. Echt blind ben ik dan… en niet voor reden vatbaar… Het moet een zwaar karwei zijn voor B op dat moment om me weer op de rails te krijgen.

Het lukt hoor, met veel moeite, maar het lukt…

Ik moet allert zijn  voor mijn blinde vlek, zodat het geen “dode hoek” wordt.

Sorry B, het is soms sterker dan mezelf… 

  

23 gedachtes over ““Blinde vlek”

  1. Ik moet de eerste perfecte mens nog ontmoeten. Wie schiet eens niet uit zijn (of haar) krammen? Opgekropte gevoelens, kleine ergernissen, ontgoocheling in jezelf of anderen,… Ik heb het ook, en mijn lieve dame heeft ook van die momenten. Hoe langer je elkaar kent, hoe beter je het kunt plaatsen en relativeren, al doet elk dergelijk moment pijn. Toch het ogenblik zelf.

    Like

  2. Weet je Mrs. Brubeck met welke gedachte ik altijd start met schilderen? Imperfectie… dat is wat ik wil bereiken want nobody’s perfect, Madonna heeft er zelfs een liedje over geschreven. ๐Ÿ˜‰

    En wat ik nu zo knap vind, is dat je het durft te delen met ons! Vooral jaloezie is een eigenschap die velen niet willen dat ze het hebben, ik persoonlijk ken dat dus echt niet, maar kan het mij wel voorstellen. Echt wel.

    Ik heb weer andere mindere zaken en ben ook imperfect, ooit was er een tijd dat ik ging daten en de eerste lijst die ik juist opsomde? Mijn duistere kant, want dat kan ook, zo jaag je namelijk bij voorbaat welke man dan ook alweer weg, en zij die het wel intrigeert, is een blijvertje. Omgekeerde psychologie, ik ben nog steeds single, hahaha ๐Ÿ˜‰

    (want ze vragen nooit naar de perfecte kantjes, valt mij op)

    X

    Liked by 1 persoon

  3. Iedereen heeft een blinde vlek, meerdere zelfs soms denk ik. Mijn psych (ja, ik heb er eentje) die heeft me op behoorlijk wat vlekken gewezen. Handig om te weten, maar toch duikel ik er ook iedere keer weer in. Daarom is de vlek ook blind. Ik denk niet dat je dat ooit leert. Mijn J. kent ze inmiddels en weet er mee om te gaan. Toch handig zo’n stabiele partner ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

  4. Jaloezie is mij niet echt gekend, maar ik heb er -tot nu toe- nog niet echt redenen toe gehad. Ik weet niet wat er zou gebeuren moest ik merken dat een vrouw keihard achter mijn man aangaat. ik gok wel dat er nagels aan te pas zouden komen ๐Ÿ˜€

    Liked by 1 persoon

  5. Ik probeer altijd aardig te zijn, gedag te zeggen, en een glimlach geven en vrolijk te zijn. Tot daar mijn zonnige kant.. Mijn blinde vlek.. Hoor ik natuurlijk niet te weten is natuurlijk niet voor niets blind.. Maar ik kan opeens zomaar uit het niets uit mijn slof schieten en ja berg je dan maar want dan komen de hemel en de hel samen.. Gelukkig is dat niet zo vaak .. Ik kan me ook ergeren aan schijnheiligheid daar word ik ook boos over.. Het is verspilde moeite maar ja tegen beter weten in he?? En dan nog die blinde vlek.. Als ik toch eens wist wat dat was๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

