Slechte moeder? 

  

Ik ben een slechte moeder…

Ik gaf mijn kinderen geen 2 jaar borstvoeding…

Dat stond letterlijk in een nieuwsbericht ergens vorige week. Sterker nog, Kind en Gezin zegt tegen moeders dat ze hun kinderen “de beste start moeten geven”, en “2 jaar borstvoeding moeten geven”.

24 jaar geleden kwam onze Oudste ter wereld, ons eerste kindje. Een wolk van een dochter. Op slag wordt je leven ondersteboven gehaald, je krijgt een verpletterende verantwoordelijkheid om dat kleine wezentje zo goed mogelijk op te voeden. Verliefd, ook dat werden we op slag… het doet wat met een mens :).

  
Dit gedichtje kwam maar een heel klein beetje in de buurt van wat we voelden…

Dus ja, we wilden onze dochter de beste start geven, ik stond (en sta nog steeds) helemaal achter borstvoeding. Maar… wat weet je eigenlijk als kersverse ouders? Juist, niks. 

Je luistert dus naar goedbedoelde raad van instanties zoals Kind en Gezin. 24 jaar geleden mocht een kindje om de 4 uur eten, wij wisten niet beter en luisterden. Pfffff, we hebben afgezien hoor, en Oudste waarschijnlijk nog veel meer. Als ze tussenin huilde en de 4uur waren nog niet om, reden we toertjes met de auto om tijd te rekken. Het hielp hoor, maar haar gewoon aanleggen had veeeeeeeel simpeler geweest en bevordelijker voor “mijn melkproductie”. 

Bij de 2 volgende volgde ik gewoon mijn gevoel en dat ging vanzelf. Maar 2 jaar????????? Hoe moet een mens dat in ’s hemelsnaam klaarspelen? Ik heb mijn kinderen dus een slechte start gegeven, daar is nu gelukkig niks meer van te merken, maar toch…

Uitspraken van de overheid zoals vorige week schieten me in het verkeerde keelgat. Elke paar jaar vinden ze wel iets anders uit. Vroeger mocht je na 3 maanden beginnen met fruitpap, de maand daarna met groenten… Dat doe je dan hé? Om een paar jaar verder te horen dat dat eigenlijk niet goed was… vermoeiend hoor… .

Een kind op de wereld zetten is al zo ingrijpend, je hormonen gaan met je aan de haal, je hele lijf protesteert een tijd na de bevalling, je huishouden wordt op zijn kop gezet… 

Waarom vrouwen kiezen voor borstvoeding is persoonlijk en er is niemand die die keuze voor iemand anders kan en mag maken. De ene vrouw stopt omwille van de ellendige tepelkloven (en dat doet écht pijn), de andere kan het niet combineren met werk, er zijn honderden redenen waarom er ook voor flesvoeding gekozen wordt.

Zijn vrouwen die geen borstvoeding geven dan slecht? Ik denk dat “slechte moeders” anders omschreven kunnen worden.

Beste overheid, geld stoppen in zulke campagnes? Er zijn belangrijker zaken en een consequentere begeleiding van zwangere en pas bevallen vrouwen zou veel meer uithalen.

Laat elke vrouw beslissen naar haar gevoel of ze borstvoeding geeft en hoelang…

Is een gelukkige moeder niet het belangrijkste voor haar kind en voor het hele gezin? 

  

25 gedachtes over “Slechte moeder? 

  1. En dan vergeten ze nog de gevallen zoals bij mijn moeder, dat mijn oma wel melk had maar er bleek geen voeding in te zitten daar kwam men in 1952 toch wel snel achter, want mijn moeder groeide dus niet goed op de borstvoeding, ook dat is mogelijk en bij mij? Ik droogde vanzelf op binnen 6 weken en moest dus al gaan bijvoeden, en wat ik ook deed, drinken, bier voor het zog elke dag, het werkte niet en mijn productie stopte vanzelf, gaan ze dat ook vermelden? Dat om wat voor reden dan ook het soms gewoon niet lukt omdat je lichaam er anders over denkt?

    X

    Like

      1. Ja, net als jij, kan ik hier zo kwaad oom worden eerst al dat ik mijn moeder al bijna kwijt was geraakt toen zijzelf baby was…. en dan mijn borsten, mijn productie, ik wilde zo graag, ondanks de kloven, het voelde als een falen zelfs inderdaad, maar stel dat.. dan had ik die twee jaar ook niet vol gehouden ik bedoel, maar weinigen die dat kunnen en doen hoor… sommigen worden al snel weer zwanger om een jaar na de eerste de tweede al te krijgen, ja ik ken die gezinnen ook, en dan? Je peuter en daarna je baby? Ik ken een gezin die zo dus 4 kinderen zo kort achter elkaar hebben gekregen ooit… nah dat gaat toch niet werken! Je ene nog 1, dus moet nog volgens hen… en de baby ook nog… om dan de volgende baby en nummer 2 die dan nog maar net 1 is ook nog.. pfffffff dat is 8 jaar lang telkens twee kids voeden?

        Liked by 1 persoon

      2. Ja helaas, vooral bij de eerste en bij mij dus ook enige, nu ben ik erg gezegend geweest dat ik al snel kreeg te horen dat ik mijn gevoel moest volgen, en ik had mijn moeder die aan mijn zijde stond ook daarin 😉

        Liked by 1 persoon

  2. Ik geef je volledig gelijk. Een campagne doen om vrouwen aan te zetten tot 2 jaar borstvoeding en intussen niks doen om de combinatie werk-moederschap draaglijker te maken… En wij ons intussen schuldig voelen als slechte moeder omdat het borstvoeden “amper” 3 maanden lukte…

    Liked by 1 persoon

  3. Onze kinderen kregen ook geen borstvoeding, maar direct biefstuk friet.
    Ons kleinkind krijgt nu al 14 maand voeding van de borst – schoondochter begint nu af te bouwen. ‘In onze tijd’ (wat klink ik oud) was de voorlichting in dit verband niet wat het nu is en werd één en ander ook niet gestimuleerd. Borstvoedingsverlof bestond nog niet,…

    Liked by 1 persoon

  4. Ik wilde het per se niet. Ik heb Jill alleen opgevoed en wilde ook graag nog ergens tijd voor mezelf hebben. Flesvoeding was het handigste ivm oppas enzo. Ik heb zelf, als baby ook flesvoeding gekregen en ben zo gezond als wat. Ik vind het zéér onprettig als er hardhandig aan mijn borsten wordt gezeten en dat was voor mij nog een reden om een rondje over te slaan.
    Jill is nu 15 en heeft nog nooit wat gemankeerd. Ze is nooit ziek, heeft slechts 2x in haar leven een kuurtje gekregen. Ze is gek op mij en ik op haar, onze band is sterk en zeer hecht.
    Ik word er dood- en doodziek van dat je tegenwoordig als slecht wordt bestempeld als je geen zin hebt in borstvoeding. Mag een mensch pvd zelf uitmaken wat zhij wil?

    Liked by 1 persoon

    1. Vandaar mijn blog,
      Omdat vrouwen een vrije keuze moeten hebben en je GEEN slechte moeder bent als je flesvoeding geeft… De overheid en Kind en Gezin moeten beseffen dat ze jonge vrouwen hier een schuldgevoel door kunnen bezorgen en dat vind ik vreselijk… Dank voor je openhartige reactie 🙂

      Liked by 1 persoon

  5. Ligt er al niet genoeg druk op vrouwen tegenwoordig dat ze in het kiezen van de babyvoeding ook al geen keuze meer mogen hebben ? Voor mij mag elke vrouw doen wat voor haar het beste aanvoelt. Ik val automatisch nu ook in de categorie ‘slechte moeder’, want mijn kinderen kregen vanaf dag 1 flessenvoeding. Arme sukkeltjes van kinderen toch …

    Liked by 1 persoon

  6. vrouwen die geen borstvoeding een schuldgevoel aansmeren, goed bezig hé…pfffffffff!
    Mijn vrouw begon er ook wel mee, maar schakelde al vlug over naar de fles. Net zoals je schrijft, je moet er voor 100% achter staan. Flesvoeding heeft beslist méér voordelen dan borstvoeding. Alleen al het gemak voor de moeder én vader!

    Liked by 1 persoon

  7. Ik erger mij blauw aan die campagne. Maar meer nog aan de vele vieze reacties in de media en op het internet. Eigenlijk zijn het niemands zaken, of je borstvoeding geeft of niet. Moest ik ooit een kind hebben, ik zou om praktische redenen meteen voor flessenvoeding kiezen. Ik heb zelf nooit borstvoeding gekregen en ik ben daar niet gebrekkig uit gekomen…:-)

    Like

  8. Een gelukkige moeder is absoluut het beste voor een kind! Zelf ben ik grootgebracht met flessenvoeding omdat mijn moeder nog langer in het ziekenhuis moest blijven, maar ik ben er zeker niet slechter op geworden. Het gaat erom dat je je kleintje alle liefde en aandacht geeft die het verdient. Borstvoeding of niet.

    Liked by 1 persoon

  9. Lastig dit! En eigenlijk onverantwoord dat de overheid dit verkondigd. Vooral omdat er kinderen in vreselijke omstandigheden opgroeien met bv mishandelingen en onverantwoorde hygiene. Dat is vele malen slechter dan de dwang vanuit de overheid om borstvoeding te geven. Trouwens dan moeten ze ook wat aan de omstandigheden doen om borstvoeding zolang te kunnen geven. Aangezien je bij ons tot 9 maanden in de baas zijn tijd mag kolfen. Daarna is het je eigen tijd…Ten koste van je eigen pauze gaat het dan…. Dus zo zorgen ze er wel voor dat je als moeder indroogt en de productie terug loopt.
    Daarbij vind ik het een hele persoonlijke keuze. Ik weet namelijk voor 99% zeker dat ik geen borstvoeding ga geven. Simpelweg omdat ik dat met 1 borst niet zie zitten. En dan nog krijg ik naar mijn hoofd geslingerd dat het best kan met 1 borst. Vast… Maar de investering is mega…. En mijn rust en voldoening minimaal. Dan maar niet hoor.
    Btw ik ben niet zwanger, en weet ook niet of dit nog tot de mogelijkheden behoort ivm chemo… Maar dat is een heel ander verhaal.

    Liked by 1 persoon

  10. Ik hoorde deze week een opmerking van een kersverse mama dat baby’s die borstvoeding krijgen gezonder zijn… als tweelingmama van 2 super mini-me’s was borstvoeding geen optie… mijn 2 wondertjes zijn met de fles opgegroeid en ik heb er mij nooit schuldig om gevoeld… het is ondertussen al jaren geleden dat ze nog eens bij de dokter geweest zijn en moesten we toch gaan… was het voor te naaien of om de draadjes eruit te halen… en natuurlijk hebben ze eens een hoestje of een snotneusje… maar nooit erg (eventjes hout vasthouden dat dit hopelijk zo blijft!).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

