Keuzes maken

Ik begon een paar maanden geleden mijn blog hier met een verhaal over mijn familie na het overlijden van mijn moeder. Het is een onwaarschijnlijk verhaal dat soms moeilijk te geloven valt omdat het een hoog soapgehalte heeft.

Gisteren kwam een tante op kantoor binnenlopen die het eigenlijk altijd goed gemeend heeft met mij en mijn broer. We zijn (tot irritatie van mijn baas) aan de praat geraakt… 

Het was fijn om haar terug te zien, maar vooral omdat we het eens duchtig over vroeger gehad hebben. Het was eigenlijk de eerste keer dat ik gewoon echt alles heb durven vertellen wat me toen zo geraakt had. Zij (als volwassenen toen) hebben toen bewust de keuze gemaakt om de kinderen van hun overleden zus aan hun lot over te laten omdat ze het niet eens waren met de nieuwe vrouw die papa gekozen had. Je moet de pretentie maar hebben… 

Het gesprek deed me achteraf wel nadenken dat we eigenlijk constant voor keuzes gesteld worden. De meeste over dagdagelijkse dingen zoals “wat eten we vanavond?”…

Maar soms gaat het over dingen die een diepe impact kunnen hebben op onszelf of onze omgeving. Ik zou hier vele voorbeelden kunnen opnoemen, maar ik denk dat ieder voor zich zeker een aantal van die keuzes in zijn of haar leven zal gemaakt hebben of de gevolgen van keuzes van anderen hebben moeten ondergaan, al dan niet gevraagd of verdiend. 

Ik vind het vooral erg dat sommigen niet stilstaan bij de gevolgen van keuzes die ze maken, en er niet bij stilstaan dat mensen gekwetst kunnen raken. Erger nog, hun rug draaien voor het kwaad dat ze aanricht(t)en.

Ik hoop voor ieder van jullie dat je de juiste keuzes kan maken πŸ™‚

De juiste keuzes voor jezelf en je omgeving, zodat je glimlachend door het leven kan…

  

15 gedachtes over “Keuzes maken

  1. Ik heb ooit na een heel rotte periode in mijn leven Γ©cht die keuze gemaakt om gelukkig te worden (zie de ondertitel van mijn blog) Al is dat niet vanzelf gegaan, ik ben er toch aardig in gelukt, uiteraard met dank aan diegenen die mij graag zien.

    Like

  2. Wat voor keuze ik ook gemaakt heb of zal maken, het is dan als het om diepere zaken gaat, goed door mij doordacht en over nagedacht, de vraag blijft dan eigenlijk ook altijd wel hangen zo hier en daar, is het de juiste keuze, kan ik nog iets veranderen misschien. Wat is het gevolg, maar dat laatste, kun je niet altijd overzien of weten. Neem alleen al de crisis die ons allemaal is overkomen…. en de positie waar je dan in kunt belanden terwijl je zelf totaal anderen plannen had ‘voor later’ keuzes gemaakt in de rijke jaren ’80 waarin alles leek te kunnen. (slechts een voorbeeld πŸ˜‰ )

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

