Je oogst wat je zaait

Ik wil het over onze kroost hebben…

24 jaar geleden zijn B en ik naast een koppel ook mama en papa geworden. Een ontzettende, verpletterende, ingrijpende verandering. Onze Oudste is onze enige dochter en werd vernoemd naar mijn toen pas overleden mama. In de daarop 5 volgende jaren volgden Middelste en Jongste…onze 2 zonen. 

Vanaf het moment dat ze geboren worden weet je dat ze onlosmakelijk met je verbonden blijven, en ik moet toegeven dat in het begin het verantwoordelijkheidsgevoel een beetje beangstigend overkomt. Je moet ze immers klaarstomen om een plaats in te nemen in de grote, boze wereld. Het werden 3 vrolijke baby’s…al baarde de jongste ons wat zorgen omdat hij “eetprobemen” had. Hun jong leven werd vrolijk doorgebracht zonder grote strubbelingen…. Ze hadden alle 3 een toffe vriendengroep en gingen “redelijk” graag naar school. Mochten ze dit lezen, het zou wel tegengesproken worden waarschijnlijk.

Je houdt als ouder je hart vast als de puberteit eraan komt… ook wij…
Oudste was hierin de koploper en de grootste puber. Ze moest immers een weg banen voor de 2 jongens en toch een beetje rebelleren, het zou anders maar saai geweest zijn. Zo is ze ooit “weggelopen” met een rugzakje…. B en ik hebben ons ziek gelachen. Na 5 minuten kregen we al een sms dat het schandalig was dat wij haar niet kwamen zoeken, waardoor we wisten dat ze ok was. Omdat we niet reageerden stond ze na een uurtje al terug thuis. Hilarisch… 

We hebben altijd geprobeerd om de kinderen een goed gevoel te geven door zelf het juiste voorbeeld te geven en er de nadruk op te leggen dat praten altijd werkt (meestal toch hé B? ;)). Alle gekheid op een stokje, grote probemen hebben we nooit gehad, echt niet, klinkt bijna saai, maar dat zijn ze helemaal niet! Ze hebben alleen alle 3 één grote tekortkoming…roken…

Wat we ook geprobeerd hebben (wij hebben zelf nooit gerookt), dat is iets waar ze zelf mee moeten kappen en ik hoop dat dat snel gebeurt!

We zijn zo fier op ze, Oudste die het zo goed doet op haar werk als begeleidster van mensen met een beperking, Middelste die zijn best doet om de “beste student” van Gent te zijn en Jongste die zich fluitend een weg door het leven baant. Elk met hun eigen karakter, dat botst soms wel, maar gaat beter en beter met ouder worden. Het opkomen voor elkaar als het nodig is, is vertederend, en we hopen dat dat nooit verandert.

Ze zien van ons dat het ok is om openlijk te laten zien dat je elkaar graag ziet en dat ook zegt tegen elkaar. Wat is er mooier dan kids van 20 die je nog elke dag knuffelen en een zoen komen geven als ze gaan slapen? Maar ze zien ook dat het normaal is als er soms ruzie gemaakt wordt, soms met hele discussies erbij. Ja hoor, het kan er soms heftig aan toe gaan, maar ook dat hoort erbij. 

Kids, we zijn trots op jullie alle 3, jullie zijn een verrijking van ons leven en we hopen dat jullie zelf ooit zullen oogsten wat je zaait! We genieten van jullie omdat jullie prachtige mensen zijn… We zijn er toch in geslaagd om jullie een goede fundering mee te geven! 

Love you! 

  

26 gedachtes over “Je oogst wat je zaait

  1. tjah, dat roken, dat verleren ze misschien wel. Maar uit ervaring weet ik dat je dat alleen maar kan als je het zelf wil….Succes met het verder”kweken”

    Like

  2. Mooi!! Wat is dat iets fijns om te koesteren. Ik moest wel even lachen hoor, weglopen met een rugzakje en hoe jullie daarmee omgingen. Is er al wel eens gezegd dat jullie toffe ouders zijn? Nou, bij deze! Jullie klinken erg tof 🙂

    Like

  3. Zo schoon! Ik hoop van mijn jongens ook pareltjes te maken. Alleen zal ik er niks op kunnen zeggen als ze beginnen roken, want de papa is daarin hun voorbeeld. Hoewel de oudste (3 jaar) ondertussen toch al zegt ‘dat roken vies is’. Maar in hoeverre hij dat ook meent …

    Like

  4. Het gezegde ‘je oogst wat je zaait’ hakt er bij mij diep in. Wij hebben ook 3 kids. De 2 meisjes doen het ontzettend goed. Goeie baan, goeie vrienden, alles verloopt op wieltjes. Onze zoon daarentegen is een heel ander verhaal. Hij was een super gemakkelijk kind, is heel laat beginnen puberen, is heel beïnvloedbaar… slechte vrienden leren kennen… experimenteren met drugs… overmatig alcoholgebruik.. Het heeft van hem een heel andere jongen gemaakt. Praten? Helpt niet… we botsen tegen een muur. Ondertussen is hij een eind in de 20 en heb ik het een beetje moeten loslaten. Je oogst wat je zaait? Waarschijnlijk wel. Toch hebben we altijd ons best gedaan om onze 3 kinderen goed te begeleiden. Bij één ervan hebben we gefaald. 😦 en dat doet pijn.
    Prijs jezelf gelukkig en koester en geniet van jullie kroost, Mrs. B.! 🙂

    Like

    1. Dat vind ik erg, echt… En ik had inderdaad beter moeten nadenken, k vond het eigenlijk gewoon een leuke titel, maar ik weet maar al te goed dat je als ouders zo je best kan doen, maar dat dat niet altijd loont… Zie het ook bij B zijn ouders, die worden ook ontzettend gekwetst door hun andere zoon en ze “oogsten ook zeker niet wat ze zaaien”… Dus mijn titel is zeker niet algemeen bedoeld en ik wil niemand zijn gevoelens raken! 🙂

      Like

Geef een reactie

